Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

3D - pelaamisen tulevaisuus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karibu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Syynä tekniset ongelmat kun ruutukokoa nostetaan eikä katsojan sijaintia tilassa tiedetä samaan tapaan kuin käsikonsoleiden tai läppäreiden kanssa.

Kehitteillähän on tekniikkaa, jossa töllö havaitsee missä katsojien silmät ovat. Mutta miten tuo toimii pimeässä / maatessa / silmälasit päässä on sitten tietty vaikeampi sumplia.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Kehitteillähän on tekniikkaa, jossa töllö havaitsee missä katsojien silmät ovat. Mutta miten tuo toimii pimeässä / maatessa / silmälasit päässä on sitten tietty vaikeampi sumplia.

Onhan niitä kehitteillä, microsoftillakin oli samanlainen prototyyppi. Ongelmana vaan on että sitä linssiä, joka taivuttaa valoa, ei voi loputtomiin väännellä... Tarkoitan sitä että tuo toimii yhden katsojan kohdalla mutta siinä vaiheessa kun on 2 tai useampi katsoja niin ei tekniikka enää taivukaan tuohon hommaan. Ei kovin olohuoneystävällinen ratkaisu.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Nykytekniikalla ei lasittomia telkkuja oikein saada. Rajoitukset tulevat vastaan juuri katselukulmissa ja useammissa katsojissa. 3DSn ja muiden vastaavien tekniikka tuo myös epätarkkuuden mukana kun molempien silmien kuva esitetään samaan aikaan. Kamera joka seuraa katsojan silmiä, on vain tapa osittain kiertää rajoittuneisuutta. 3Dn saralla pitää kehittää jokin ihan uusi tekniikka ennen kuin laseista voidaan luopua. MSlla oli joku jännä lasilevy systeemi joskin liikkumatonta ja huonoa kuvanlaatua oli. Sellaista ns. "boksin ulkopuolista" ajattelua tarvitaan jotta teknologinen hyppäys saataisiin.

Enpä ihmettele tuon kaavion tuloksia. Niin kauan kuin TV-ohjelmia ei kuvata 3Dnä ja saadaan vain härski 3D muunnos, niistä ei voi kukaan oikein innostua.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Samsungilta hyviä uutisia silmälasien käyttäjille: "pian" markkinoille tulee 3D-laseja vahvuuksilla, joten erillisiä silmälaseja ei 3D-käytössä enää tarvita. Kyseiset okulaarit toimivat valitettavasti vain Samsungin omien tuotteiden kanssa, mutta jos idea toimii, muut valmistajat seurannevat perässä.

Jo aiemmin ennen kaikkea aurinkolaseistaan tunnettu Oakley kertoi tuovansa vahvuuksilla olevia 3D-laseja, mutta ne ovat passiivilaseja, eli eivät sovellu suljintekniikkaan perustuvien lasien korvaajiksi. Mutta esimerkiksi leffateattereissa niitä voi käyttää.

Lähde: Gizmodo
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Eilen illalla päästiin Paavin ja NViperO:n kanssa pelaamaan Trinen PC-versiota 3D-lasien kanssa arviolta 100 tuuman kankaalta. Oli kyllä todella komeaa ja vaikuttavaa. Taisin jo kerran aiemminkin kehua, kuinka nimenomaan Trinen kaltaisessa 2D-pelissä, jossa on 3D-taustat, kolmiuloitteisuus näkyy selvästi, mutta ei millään tapaa vaikuta pelattavuuteen. Efekti on niin hieno, että kuulemma nVidia itsekin käyttää Trineä omissa 3D-esittelyissään. Eikä suotta!

Kyllä tuota suu auki pelatessa tuli pyydettyä Frozenbyten Laurilta, että voisivatko pliis tehdä 3D-tuen myös Trine 2:n PS3-versioon. Mitään ei kuitenkaan luvattu. :(
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Eilen illalla päästiin Paavin ja NViperO:n kanssa pelaamaan Trinen PC-versiota 3D-lasien kanssa arviolta 100 tuuman kankaalta. Oli kyllä todella komeaa ja vaikuttavaa. Taisin jo kerran aiemminkin kehua, kuinka nimenomaan Trinen kaltaisessa 2D-pelissä, jossa on 3D-taustat, kolmiuloitteisuus näkyy selvästi, mutta ei millään tapaa vaikuta pelattavuuteen. Efekti on niin hieno, että kuulemma nVidia itsekin käyttää Trineä omissa 3D-esittelyissään. Eikä suotta!

Ja kuulemma se pelikin on ihan hyvä! Hyvinhän tuo efekti tosiaan tuohon peliin sopii. Paljon vakuuttavampi kuin esimerkiksi Wipeoutissa tai Motorstormissa, osittain varmasti tuon pelin luonteen takia.

Muistaakseni ainakin viime vierailulla taidettiin puhua, ettei PS3:n tehot riitä tuohon 3D:hen, jos Trine 2 vie jo muutenkin konsolin äärirajoilleen ja Xbox 360:n maksimin yli. ;)
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Onhan niitä kehitteillä, microsoftillakin oli samanlainen prototyyppi. Ongelmana vaan on että sitä linssiä, joka taivuttaa valoa, ei voi loputtomiin väännellä... Tarkoitan sitä että tuo toimii yhden katsojan kohdalla mutta siinä vaiheessa kun on 2 tai useampi katsoja niin ei tekniikka enää taivukaan tuohon hommaan. Ei kovin olohuoneystävällinen ratkaisu.

Siis tarkoitin nimenomaan, että kehitteillä on tekniikka joka seuraa useamman silmäparin sijaintia.
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

iWaggle3D esittelee viisi ideaa, jotka voisivat tehdä 3D-laseista houkuttelevampia.

Ensimmäinen ajatus on, että alan pitäisi hyvin nopeasti saada sovittua yhtenäinen standardi laseille. Nykyisellään jokaisella valmistajalla on vähän oma toteutuksensa ja näkemyksensä, joten lasit eivät ole yhteensopivia toisten valmistajien 3D-laitteiden kanssa.

Toinen ja kolmas pointti liittyvät Bluetoothin hyödyntämiseen. Jos laseissa olisi mukana BT-kuulokkeet ja mikrofoni, niitä voisi käyttää tavallisina kuulokkeina taikka langattomana headsetinä.

Neljäs idea laittaisi 3D-kakkuloihin muutamat infrapunalähettimet, joita voisi käyttää parantamaan face trackingia (weppi)kameran tai PS Eyen kanssa.

Viimeinen koukku liittyy jossain vaiheessa paljastuneeseen Sony-patenttiin, jossa 3D-laseilla saisi kahdelle pelaajalle yhtäaikaisen koko ruudun pelikokemuksen jaetun ruudun sijaan.

Lähde: iWaggle3D
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Vähemmän tunnettu valmistaja XpanD on tuomassa markkinoille ihan lähipäivinä 3D-lasit, joiden mainostetaan olevan yhteensopivia kaikkien laitevalmistajien 3D-telkkareiden ja -videotykkien kanssa. Hintaa näillä universaalikapistuksilla on 129 USD.

Leading company in all things 3D XpanD will start the ball rolling by releasing their Universal 3D Glasses (Model no. X103). Priced at $129 and already available for pre-order at Amazon, these glasses are said to be compatible with almost every 3D TV and projector on the market and even movie theaters equipped with the appropriate XpanD technology. You can basically bring them with you and watch shutter glasses-based 3D content wherever it's offered.

Valmistaja myös lupaa yhteensopivuutta tulevienkin laitteiden kanssa, eli jos tukea ei löydy, voidaan se lisätä firmware-päivityksellä. Lasien virkistystaajuuden sanotaan olevan "markkinoiden nopein", joten niiden pitäisi olla silmille ystävällisemmät.

The X103 is equipped with an IR receiver which automatically syncs with any 3DTV IR emitter, and it also includes a firmware for future updates if necessary (nVidia 3D Vision technology is currently unsupported, but the company promises to fix that via a firmware update). Best of all, the X103 shuttering speed is claimed to be "the fastest on the market", which should help in eliminating headaches, fatigue, and eyestrain. The device is powered by an easily replaceable, standard CR2032 220mAh battery (two extra batteries are also included in the package) with an estimated life of 100 hours.

Myös Monster Cablelta on tulossa yleiskakkulat, mutta jotka toimivat jollain hassulla infrapuna-radiomuunnoksella. Emmä tajuu.

It's called Monster Vision Max 3D and rather than having a built-in IR receiver, it comes with some sort of dongle which converts the IR signal coming from the 3D TV into a 2.4 GHz Radio Frequency one, which is what the glasses actually understand.

Hintaa Monster Cablen tuotteella on noin 250 dollaria.

(Nopeasti pääteltynä XpanDin ratkaisu on parempi. MC:n viritys kuulostaa kalliilta kludgelta.)

Lähde: iWaggle3D
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Trusted Reviews on julkaissut katsauksen passiivi- ja aktiivilaseilla toimivien 3D-tekniikoiden eroihin. Lopputulos on varsin selkeä: aktiivilasit tarjoavat parempaa kuvanlaatua ja muutenkin vähemmän ongelmia. Passiivilasien eduksi voi laskea halvan hinnan.

But based purely on the experience we’ve just had, our two overwhelming performance-related impressions are as follows. First, 2011‘s active Blu-ray 3D pictures are clearly superior to 2011‘s passive 3D Blu-ray pictures. Second and more alarmingly for advocates of the passive 3D approach, while we might understand people feeling OK with compromising their 3D pictures to save money, we’re much less confident they’ll still feel OK losing fidelity in their 2D viewing.

Lähde: Trusted Reviews
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

MIT:n teknillisessä korkeakoulussa on kehitelty ilman laseja toimiva 3D-näyttö(prototyyppi), jossa on kunnolliset katselukulmatkin.

MIT:n High-Rank 3D:ksi kutsuma uutuustekniikka ei käytä prismaa lcd-paneelin päällä, vaan kolmiulotteisuus rakennetaan laittamalla päällekkäin kaksi lcd-paneelia. Lcd-paneelin päällä on rei'itetty levy, jonka ansiosta nähtävä kuva riippuuu siitä, mistä kulmasta näyttöä katsotaan.

High-Rank 3D on vasta prototyyppiasteella, mutta jo nyt tekniikan luvataan mahdollistavan aiempaa 3d-kuvaa jopa kolme kertaa kirkkaampi kuva. Ja koska 3d-illuusiota ei luoda prismoilla, kuvan tarkkuus ei myöskään puolitu.
Kunnon teknopälpätystä ja tarkempaa selvitystä voi lukea suoraan MIT:n tutkimissivulta.

Lähde: Tietoviikko
 
Vastaus: E3 2011 (7.-9.6.2011, Los Angeles)

Eurogamer huhuaa 3D-tukea Xbox 360:lle Full stereoscopic 3D hitting Xbox 360 News - Xbox 360 - Page 1 | Eurogamer.net

When asked for information on this planned improvement, a source familiar with Xbox 360 development hinted at an E3 announcement.

"They'd be mad not to do it, is all I can say," said our source. "The machine is not only very capable, it's more capable than the PlayStation 3 of doing stereo, assuming you don't have one of the old crappy ones with the composite leads... assuming you have a HDMI Xbox.
 
Vastaus: E3 2011 (7.-9.6.2011, Los Angeles)

Lue: Kohta se onkin aivan mahtava juttu, vaikka Sonyn puskiessa sitä sen piti heti kuolla. Hups, ei se kuollukkaa.
Sanonko, mikä saisi kuolla? Turha "vahingonilo" ja piikittely.

Ennemmin iloitkaamme siitä, että jos/kun 3D-tuki yleistyy myös X360-peleissä, se edesauttaa 3D-penetraation yleistymistä. Win-win kaikille.
 
Vastaus: E3 2011 (7.-9.6.2011, Los Angeles)

Ohan tuolla Xboxilla ollut ihan kiitettävästi muutenkin jo 3D-pelejä, vaikka eivät ilmeisesti sitten ole olleet niin puhtaita kuin Pleikkarin toteutuksissa. Marginaaliin systeemi jää joka tapauksessa. Syystä piirsin kuvan jo noin vuosi sitten:

EDIT: Pöh, kuvalinkitys ei ilmeisesti toimi. Ei sitten kuvia!
 
Ylös Bottom