Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

3D - pelaamisen tulevaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karibu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: E3 2011 (7.-9.6.2011, Los Angeles)

Sanonko, mikä saisi kuolla? Turha "vahingonilo" ja piikittely.

Totta.. Mutta tullaan tosiaan huomaamaan asenteen muuttuminen jos (kun?) MS alkaa 3D:tä myös puskemaan isommalla vaihteella. Ja se taas kertoo motiiveista tiettyjen aiempien kommenttien takana.

Ennemmin iloitkaamme siitä, että jos/kun 3D-tuki yleistyy myös X360-peleissä, se edesauttaa 3D-penetraation yleistymistä. Win-win kaikille.

Juuri näin se menee. 3D on tullut jäädäkseen, hitaasti - mutta varmasti.

Totta.. Mutta tullaan tosiaan huomaamaan asenteen muuttuminen jos (kun?) MS alkaa 3D:tä myös puskemaan isommalla vaihteella. Ja se taas kertoo motiiveista tiettyjen aiempien kommenttien takana.
Näin lasilliseen 3D:hen tunnetusti nuivasti suhtautuvana mielestäni vihjailusi on törkeää. En usko, että kukaan lähtisi lausuntojaan korjaamaan tällaisen uutisen myötä. Lasillinen 3D on peruskonseptiltaan soveltumaton mainstreamille, eikä 3D tule yleistymään, ennen kuin lasiton metodi saadaan vakiinnutettua. On yhdentekevää, puffaako sitä sitten Sony tai Steven Seagal.

Vitsihän tämä vain, oikeasti olen tässä pitkin päivää piirrellyt MS:n juhlistuspostereita 3D:n johdosta. Ny rillataan!

Lasillinen 3D on peruskonseptiltaan soveltumaton mainstreamille, eikä 3D tule yleistymään, ennen kuin lasiton metodi saadaan vakiinnutettua. On yhdentekevää, puffaako sitä sitten Sony tai Steven Seagal.

Tämä, sekä sitten 3D-efektin turhanpäiväisyys varmaankin ne suurimmat ongelmat ovat, sekä tietysti ne kolme joiden silmät eivät efektiä tunnista. Ehkä olen vähemmistöä, mutta kun olen käynyt katsomassa 3D-leffoja teatterissa kahdesti, ja nykyään jo valinnan mahdollisuuden tullessa otan ilomielin vanhan 2D:n. Se kolmiulotteisuus ei tuo hinnan lisäksi ainakaan itselleni mitään hyödyllistä tai parantavaa efektiä, minkä takia maksaisin senttiäkään enempää 3D:stä. Ensimmäisellä kerralla oli hienoa, toisella jo tuli ihan-ok -fiilis ja siihen saakin jäädä. Katsellaan 3D-töllöä sitten joskus jos saa lasittomina. Muutenkin silmälasillisena ei juuri kiinnosta pitää tuplalaseja, saati maksaa ~perus-HD-full -töllön hintaa pelkistä vahvuuksilla varustetuista 3D-laseista, joita kukaan muu ei edes pysty samassa taloudessa käyttämään.

Ja toivotaan myös, ettei 3D-töllöyt liikaa yleisty, koska milläs Jyri sen jälkeen "brassailisi" casteissa? Tarvitsisi neljännen ulottuvuuden mukaan... :)

3D ei ole mitään itsessään mutta jos siihen saadaan Kinect integroitua jollakin järkevällä ja toimivalla tavalla, niin siinä voisi ollakin mielenkiintoa. Lasien pitäminen on kuitenkin todella iso miinus ja nykyinen silmiä vuorotellen välkyttävä tekniikka saa helposti laatan lentämään --> ei hyvä.

Voi ei, joku kolmedee. Kamalaa roskaa, ainakin nykyisellään. Leffateatterissa toimii, mutta että pelatessa. Toivottavasti ei yleisty, ainakaan kovin nopeaa ja jos yleistyykin, niin järkevällä tavalla. Muistetaan nyt, että monilla ei ole edes vielä kunnon hd-televisiota ja nyt aletaan jo jollakin kolmedeeroskalla lypsämään tyhmiä kuluttajia.

Kinect ja Ghost Recon? Headtracking ehkä? Jo jotain muita hienouksia. Hmh, kuulostaa epäilyttävälle.

Koskaan ei pidä jäädä odottelemaan hitaampia, tai olisimme muuten vieläkin siellä luolassa nuotion ympärillä. Kehitys kulkee vääjäämättömästi eteenpäin, siitä pitää huolen ihmismielen luontainen kiinnostuminen kaikkea uutta ja tuntematonta kohtaan. Teollisuuden rattaat pidetään samalla pyörimässä ja insinööri pääsee toteuttamaan itseään.

Näissä megatapahtumissa muovataan trendit vuosiksi eteenpäin. Jotain odottamisen arvoista, kenties turhaakin so what. Sadoista ideoista ehkä vain muutama jaksaa kantaa lopulta hedelmää. Sekin kuitenkin kannatti. Joku poimi idean, jalostaa sitä muutaman vuoden ja tuo valmiimman ratkaisun.

Kolmiulotteisen pelaamisen tyrmääminen roskana kuullostaa kovin tutulta. Sitähän se oli HD-pelaaminenkin, >20 Gb kovalevyt, HDMI, pelien kovalevyasennukset, Blu-ray jne. Onneksi jarrumiehet huutelevat tyhjille saleille.

Niin, ei pidä jäädä odottamaan hitaampia, vaan suorittaa asiat varovaisen järkevästi ja hyödyllisesti. Sitä kutsutaan myös maltiksi. Kuinka moni kärsii 3D:n sivuvaikutuksista, esim. silmät kipeytyy jne? 3DS:n käyttäjien valituksia olen kuullut ainakin. Kuinka paljon pelin sisältö kärsii ihan turhan wau-efektin takia?

Ei minulla ole vaikeuksia tunnistaa pelin kolmiulotteisuutta ilman tuota "efektiä", käsi ylös jos jollakin on.

Ihan turhaa kai sitä puolustelee sellaista, joka ei toimi järkevästi vielä. Katsotaanpa nyt mihin suuntaan asiat kehittyy ja aletaan sitten vasta nakkomaan niitä pilkkakirveitä.

Ihan turhaa kai sitä puolustelee sellaista, joka ei toimi järkevästi vielä. Katsotaanpa nyt mihin suuntaan asiat kehittyy ja aletaan sitten vasta nakkomaan niitä pilkkakirveitä.

Miten perustelet, että 3d ei toimisi järkevästi vielä? Varsin mainiosti se on toimnut omissa kokeiluissani, etenkin peleissä.

Jokainen tietysti itse omalla valinnoillaan ratkaisee hypätäkkö mukaan vai antaako junan mennä ohi. Kuluttajia on moneen lähtöön, osa kokee olevansa edelläkävijöitä ja tarttuu hanakasti kaikkeen mielenkiintoiseen maksaen siitä joskus kovatkin oppirahat. Toinen katsoo rauhassa ja pitää jalat maassa hypestä huolimatta. Lopputulos on kuitenkin sama; molemmat katsovat sitä HD-lättyä.

Aina ihmetyttänyt se, miten kehityksen hedelmiä mennään tyrmäämään ennenkuin on ehkä edes ymmärretty mistä niissä on kysymys. HDMI on hyvä esimerkki: turha. Tämä tieto löytyy tuolta Konsolisota-ketjusta. Kuten sekin, miten yli 20 Gb kovalevyt ovat myös turhia. Pelien kovalevyasennuksetkin ovat turhia. Turhaa on myös teräväpiirto ja aivan erityisesti sitä varten kehitetty Blu-ray. Turhia kaikki tyyni.

Joskus turhaa oli värit televisiossa. Siitä on kuulemma käyty kovakin vääntö Kekkoslovakian aikana.

Missä yhteydessä minun pitää kantaani puolustaa, rilli-3d:tä vastaan vai 3DS:n puolelta?

Jotkut käyttäjät on valittaneet 3DS:n väsyttävän silmiä ja ainakin kokisin että omat silmäni (jotka väsyvät jo pelaamisesta) eivät halua 3DS:n lisärasitusta tielleen. Lisäksi on tiedossa, että kolmedee-LASIT aiheuttaa värien latistumista, liiketoiston häntimistä ja ovatpa jopa epämukavat päässä.

Edit: kuka tässä on jäämässä junasta, tuomitsen vain kuluttajat jotka ostaa puolivalmista roskaa.

Siellä se alkuperäinen aihe taas makaa törkeästi pahoinpideltynä katuojassa tajuttomana, kun edelläkävijät ja perässälaahustajat väittelevät keskenään. Nämä voisi varmaan kaikki siirtää johonkin 3D-ketjuun? Mutta tästä ominaisuudestahan saisi sotaisalle castille aiheen. Luulisi ainakin löytyvän molempien rintamalinjojen taakse muutaman armeijakunnan edestä taistelijoita.

Jokainen tietysti itse omalla valinnoillaan ratkaisee hypätäkkö mukaan vai antaako junan mennä ohi. Kuluttajia on moneen lähtöön, osa kokee olevansa edelläkävijöitä ja tarttuu hanakasti kaikkeen mielenkiintoiseen maksaen siitä joskus kovatkin oppirahat. Toinen katsoo rauhassa ja pitää jalat maassa hypestä huolimatta. Lopputulos on kuitenkin sama; molemmat katsovat sitä HD-lättyä.

3D:n osalta lopputulos ei kuitenkaan välttämättä ole sama. Kellon raksuttaessa tätä kirjoittaessani puolta kolmea arki-iltana en ala etsimään nyt dokumentteja väitteeni tueksi, joten seuraavien kommenttien todellisuuspohjan voi kukin arvioida itse. Nykyinen 3D-tuki on vielä joko liian tyyristä tai liian epämukavaa, jotta se voisi menestyä. Ensimmäisten 3D-elokuvien tultua levitykseen niiden taloudellinen hyöty oli merkittävä, joskin tuotantokulujen lisäämisestä muistelen kuulleeni luvun 40%. Nyt kun kolmiulotteisuutta käyttäviä leffoja on jo hyvän tovin nähty, on niiden hinta-hyöty -suhde laskenut SELVÄSTI. Johtopäätös? Itse sanoisin, että nykyinen tekniikka ei mahdollista 3D:n läpimurtoa. Se on kallista, lasien käyttö kotikäytössä on epämukavaa ja vielä kannettavasta ystävästämme tulee ainakin osalle ihmisistä pää kipeäksi. Nämä yhdessä yrittävät sanoa sitä, että ihmiset/kuluttajat halusivat kokeilla uutta mahdollisuutta, mutta sen aika ei ole vielä.

Totta kai osa porukasta ryntää kauppaan ostamaan vaikka kilon paskaa jos se vain markkinoidaan tekniikan kehittymisen mahdollistaneena edistyksenä. Mutta kuten HD-DVD:lle kävi aikanaan, uskon että myös tämänhetkinen 3D-tekniikka vaipuu unholaan. Se, iskeekö lasiton 3D joskus paremmin läpi etenkin kotikäytössä on toinen tarina, jonka lähtökohtana tulee olla järkevämpi hinnoittelu ja, noh , nimenomaan se lasittomuus.

Aina ihmetyttänyt se, miten kehityksen hedelmiä mennään tyrmäämään ennenkuin on ehkä edes ymmärretty mistä niissä on kysymys. HDMI on hyvä esimerkki: turha. -- Kuten sekin, miten yli 20 Gb kovalevyt ovat myös turhia. Pelien kovalevyasennuksetkin ovat turhia. Turhaa on myös teräväpiirto ja aivan erityisesti sitä varten kehitetty Blu-ray. Turhia kaikki tyyni.

Vaikket suoranaisesti nimennyt omaa kommenttiani, niin silti siihen alun perin mielestäni tartuit. Siispä voin ottaa henkilökohtaisesti. :) Ei kai se nyt ole etukäteen tyrmäämistä jos on todennut 3D-efektin toimivuuden, jonka havaitsenkin "normaalisti", mutta silti olen sitä mieltä, että nyt mennään metsään monestakin yllä mainitsemastani syystä. 3D:n lyttäämisen vertaaminen HDMI:hin tai BR:ään ei ole vertailukelpoista. Ennemminkin vertaaminen Moveen/Kinectiin on osuvampaa, sillä kyseessä on kuitenkin vain ylimääräinen lisä pelituotokseen, eikä HDMI:n/BR:n kaltainen "välttämättömyys" pelielämyksestä nauttimiseen. Tästä syystä ei minua haittaa mahdollinen 3D-tuki pelissäkään, kunhan se ei vaikuta pelin muun sisällön laatuun. Toki 3D:tä ei lyödä läpi millään muulla kuin sen tuottamisella ja paketteihin lisäämisellä, mutta sen aika on vasta tulossa.

Muistetaan nyt, että monilla ei ole edes vielä kunnon hd-televisiota ja nyt aletaan jo jollakin kolmedeeroskalla lypsämään tyhmiä kuluttajia.

Nytkö tuo sama p**kanjauhaminen ja kuluttajien mollaaminen taas alkaa? Syytätkö esim. minua tyhmäksi kun kotona nyt 3D:tä välillä katselen? Luulin aidosti, että tämä lapsellinen "ihmiset ovat tyhmiä jos ostavat jotain mitä minä en osta tai tarvitse" -p**ka jäi taakse kun muutama käyttäjä häipyi forumeilta..

Osalle ei ole tainnut vielä avautua, että 3D yleistyy tv-malleissa koko ajan eli sen saa ns. samaan hintaan. Jos olet lähitulevaisuudessa ostamassa uutta tv:tä ja et katsele aivan niitä halpahallimalleja, niin aika hyvä mahis on että saat jo 3D:n samaan pakettiin (ainakin valmiuden siihen - heti sisäänrakennettuna sitä ei välttämättä ole).

Muutenkin 3D pitää nähdä ja kokea leffassa tai olohuoneessa. Sitä ei katsota jossain Citymarketin loisteputkien välkkeessä tai testata jossain pesukonekaupassa. Minä esim. puhun nyt omasta kokemuksesta kotona - mistä te puhutte? 3D toimii - se on fakta. Se ei vain toimi aivan kaikille, eikä se ole mikään "pakollinen" juttu. Se on lisä viihdearsenaaliin.

Lisäksi on tiedossa, että kolmedee-LASIT aiheuttaa värien latistumista, liiketoiston häntimistä ja ovatpa jopa epämukavat päässä.

Eli et ole oikeastaan nähnyt/testannut 3D:tä kotona? Älä siis levitä p**kaa. Parhaimmillaan 3D toimii erittäin hyvin, mutta luonnollisesti leffoissa/peleissä on eroja (ja tv-malleissa varmaan myös). Mulla oli tuossa pieni sukujuhla jossa useampi (nuorempi ja vanhempi) testasi mun 3D-töllöä. Arvaapa kuinka moni valitti tai ei ollut edes vähän innoisaan? 0.

Meillä on nyt se ero, että mä katson 3D:tä (halutessani) ja sinä vain puhut.

Totta kai osa porukasta ryntää kauppaan ostamaan vaikka kilon paskaa jos se vain markkinoidaan tekniikan kehittymisen mahdollistaneena edistyksenä.

Tuskinpa vain. Kyllä ensin halutaan niitä näyttöjä ja hankintapäätös tehdään vasta tämän jälkeen. 3D on lisäominaisuus, joka tulee muiden rinnalla jo kun hankit pelikonsolin, Blu-ray soittimen tai uuden television. Ei välttämättä pääasiallinen syy, mutta mukava tietää optiota löytyvän. Samalta listalta löytyy nettituki, virtuaalinen videovuokraamo ja USB.

Kaikki lähti liikkeelle kolmiulotteisten pelien tyrmäämisestä roskana, vaikka tuskin sellaisia pelejä on vielä edes nähty. Kyse on siis ennakkoasenteesta, ei käytännön omista kokemuksista. Tätä samaa jumalaista tuomiota jaellaan helposti ihan mille tahansa uudelle ominaisuudelle. Perusteena voi olla jopa se, ettei lisää saa tuoda kun ei kaikilla ole edes HD-televisiota. Krooh.

No, jotta pysytään aiheessa. Ehkä näemme tulevissa E3:ssa viimein niitä leukoja loksauttavia 3D-elämyksiä pelien puolelta.

Syytätkö esim. minua tyhmäksi kun kotona nyt 3D:tä välillä katselen?

Meillä on nyt se ero, että mä katson 3D:tä (halutessani) ja sinä vain puhut.

Älä ymmärrä väärin, en todellakaan kohdista keneenkään tätä kritiikkiä, tai edes halua haukkua. Minusta vain se mitä ihminen TEKEE on typerää, ei niinkään välttämättä se itse ihminen ole tyhmä tai typerä. Älkää nyt hyvät ihmiset hermostuko.

Totta, itse en ole katsonut kotona (koska en sokkona ostanut sitä televisiota itselleni) 3D-kuvaa, eikä edes kiinnosta tällä hetkellä. Millä standardeilla sitä kuvaa sitten pitäisi vertailla, kun liikkeessä ei edes voi katsella ihan oikeasti? Pitääkö luottaa netissä huutelevan harhaisen 3D-hehkuttajan väitöksiin ja jättää oma kokeminen täysin pois? Nyt vähän järkeä noihin kommentteihin, jookos. ;)

Kuva ainakin liikkeessä selkeästi tuli viiveellä ja taisi olla joku Sonyn televisio vielä. Kuva oli myös hiukan tummempi kuin olen tottunut, mutta säädöillähän tuollaiset kai voi poistaa. Pelikuvaa ei harmillisesti ollut saatavilla. Odotan yhä sitä, että 3D on oikeasti hyödyllinen ja rakentava vaihtoehto, en ostele lypsytuotteita.

Edit: Mitä se Nisu nyt ei ymmärtänyt, lasillinen 3D ei ole minun vaihtoehtoni pelaamiseen KOSKAAN, puhutaan sitten asiasta lisää kun laseja ei tarvitse ja hinta on kohtuullinen niissä malleissa.

Saahan sitä kommentoida, mutta kuinka mielekästä se on silloin kun liikutaan pelkkien mielikuvien varassa? Siellä toisilla hurraa 3D-elokuvaillat ja lasit huurussa. Tuomion antaminen 3D-peleille ilman että on edes sellaisia nähnyt on myös hyvin vakuuttavaa. Kannattaisiko kuitenkin hakea nyt niitä kokemuksia sanojen tueksi, oli ne sitten kielteisiä ja myönteisiä tässä tapauksessa.

Pitääkö luottaa netissä huutelevan harhaisen 3D-hehkuttajan väitöksiin ja jättää oma kokeminen täysin pois?
Jokainen totta kai tekee johtopäätökset oman kokemuksensa perusteella. En vaan pidä lainkaan tuosta, että tunnut niputtavan 3D:stä pitävän "netissä huutelevaksi harhaiseksi hehkuttajaksi". Eli ikään kuin olisi täysin mahdotonta, että nykyteknologialla voisi hyvin toimivaa 3D:tä toteuttaakaan. Tai jos muuta väittää, on vähintäänkin jonkinlainen agitaattori ja maksamaton mainosmies.

Ja ylipäätään, mitä sitten, jos joku ei 3D:stä tykkää omien kattavien kokemuksiensa jälkeenkään? Se kun ei millään tapaa tarkoita, etteikö joku toinen voisi siitä tismalleen samoilla laitteilla aivan aidosti ja vilpittömästi nauttia.

Nyt vähän järkeä noihin kommentteihin, jookos.
Sinäpä sen sanoit.

Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Höpsis, en niputa ketään ja en mihinkään.

Toki kolmedee saa olla toisille se "juttu", mutta itse en vielä ole valmis käsiäni siihen sotkemaan. Olen jopa iloinen niiden puolesta jotka saavat siitä jotain. :) Tosin lasien pitäminen sisätiloissa tuntuu vähintäänkin yhtä fiksulta kuin bikinien pitäminen talvella. Ja koska (tämä) 3D ei vakuuttanut niillä kerroilla kun kokeilin, saa se jäädä passiiviseksi välivaiheeksi minulle.

Tuntuu vain jotenkin suhteettoman oudolta, että hädintuskin ollaan lediä saatu markkinoille, niin pitäisi siirtyä jo seuraavaan. Roskapino kasvaa ja moolokki hieroo käsiään.

Kuva ainakin liikkeessä selkeästi tuli viiveellä ja taisi olla joku Sonyn televisio vielä.

Tätä en ymmärrä, viivellä verrattuna mihin? Ei niihin laseihin mitään kuvaa erikseen lähetetä. Sama ruudulla näkyvää kuvaa niidenkin läpi katsotaan.

3D ei nykytekniikkana (lasittomana tai lasillisena) sovellu välttämättä jokaisen silmille johtuen ihan silmien fysiologisista eroista, mutta turha moista on yleistää noin ohuin perustein ja kokemuspohjin. Suurimmalle osalla molemmat tekniikat ovat oikein toimivia ja tuovat oman lisänsä viihdekokemukseen. Se ei ole keltään pois.

Asiasta lausuntoja antaneiden kehittäjien kommentit 3D-tuesta ovat antaneet sellaisen kuvan, että 3D-tuen lisääminen ei vaadi mitään erityistemppuja pelissä, joten pelko muun sisällön kärsimisestä on aiheeton.

Tätä en ymmärrä, viivellä verrattuna mihin?

Tätä en ymmärrä oikein itsekään, mutta jäi sellainen olo, kuin kuva ei olisi oikein synkassa tai olisi jotain "lagia". Voi olla omista silmistäni johtuvaa yms. mutta jotain erittäin häiritsevää siinä oli. Oli kuin kuva olisi jotenkin hitaasti päivittynyt, tai vastaavaa. Vaikeaa selittää, kun en itsekään ymmärrä tuota ilmiötä. Voihan se johtua tottumattomuudesta?

Kokonaisuutena kokemus oli "ihan jees", mutta ei iskenyt sen lujempaa. :cool:

Totta, itse en ole katsonut kotona (koska en sokkona ostanut sitä televisiota itselleni) 3D-kuvaa, eikä edes kiinnosta tällä hetkellä. Millä standardeilla sitä kuvaa sitten pitäisi vertailla, kun liikkeessä ei edes voi katsella ihan oikeasti? Pitääkö luottaa netissä huutelevan harhaisen 3D-hehkuttajan väitöksiin ja jättää oma kokeminen täysin pois? Nyt vähän järkeä noihin kommentteihin..

Se "harhainen" olet nimenomaan sinä itse. Lähes puhtaalla mutu-tuntumalla ja toisen käden tiedoilla tuomitset käyttäjiä forumeilla. Ja mikä pahinta - levität mukamas 3D-totuuksia. Mutta sunlaisia kavereita on aina se vähintään yksi - suu vaahdossa kerrotaan miten p**ka, turha ja hankala joku uusi teknologinen "feature" on. Ja tietenkin sävy on se, että mielipide on oikeammin yleispätevä totuus.

Liikkeessä voi testata 3D:tä niin kauan, kun ottaa huomioon siellä vallitsevat valo-olosuhteet ym tekijät. Mm. loisteputket voivat tuoda kuvaa välkkymistä yms.

Nyrkkisääntö on se, että paras 3D näyttää kotioloissa aika lähelle samalta kuin leffassakin ja mitä isompi ruutu, sitä parempi 3D:lle. Eli jos 3D ei maistu leffateatterissa, niin ehkei se sitten maistu kotonakaan.

Mutta pääpointtihan on jälleen SISÄLTÖ. Tekniikka on varsin toimivalla tasolla ja hinta ei ole ongelma, mutta laadukasta ja 3D:tä sopivasti tukevaa sisältöä tarvitaan. Siinä mielessä vertailukohtana voisi tosiaan olla vaikkapa Kinect ja Move.

Kuten sanottu, niin ns. "perushyvissä" tv-malleissa alkaa olla jo myös vähintään 3D-valmius. Siinä mielessä "myydään tyhmille" ei päde oikeastaan ollenkaan. 3D tulee tavallaan lisänä mukana. Jos siis ostat hyvän tv:n niin kannattaa katsoa että 3D on mukana. Ainakin kannattaa vertailla hintoja oikeasti eikä uskoa forumin doom&gloom-porukkaa..

3D on vahvasti markkinoinnissa mukana eri valmistajilla, mutta se ei tarkoita että sen takia 3D:stä pitäisi maksaa jotain "extraa" tai että se vaikuttaisi normi 2D-kuvan laatuun tv-malleissa. Pullonkaulana taitaa enemmänkin olla itse lasien laatu/koko/paino, joissa on varmasti viilaamisen varaa. Sonyn lasit kyllä olivat kohtuu hyvät, vaikka keveyttä voisi saada lisää. Ja 3D-efekti heikkenee jos pään laittaa "kenoon". Lasit kuitenkin sen 3D-kuvan silmille/aivoihin välittävät, eli niiden laatu on olennainen osa yhtälöä.

Ylös Bottom