Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

720p vai 1080p HDTV ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika73
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: 720p vai 1080p HDTV ?

Kiitoksia vastanneille, eiköhän näillä tiedoilla ole taas viisampii :) meneekin sitten jonkin aikaa säästäessä vielä :D

OcaO sanoi:
Itse olen pelaillut PS3lla kahden eri TV:n kanssa (Thomson 32" ja LG 37" molemmat "vain" HD ready) ja molemmissa mielestäni 1080i näyttää paremmalle.

Mutta on kai se 1080i:kin katsojan silmässä....

Tuo on hieman omituista. 1080i kuvasta ei saa kovin hyvää käsitystä jos sitä katsotaan televisioissa jotka kyllä suostuvat ottamaan sitä vastaan, mutta skaalaavat kuvan sitten omaan paneeliin sopivaksi. En nyt jaksa etsiä noiden kahden mallin tarkkoja tietoja, mutta todennäköisesti niiden paneelit ovat joko 1280x720 tai 1366x766. Tuollaiset näytöt eivät pysty näyttämään oikeaa 1080i kuvaa. Omalla televisiollani joka myös on hd-ready 720p töllö 1080i ja 720p näytti pikaisen Kameo testin avulla aika lailla identtisiltä.

No nyt ei tartte enää arpoa, kun eilen tulla pamahti 42" Full HD Mirai taloon. :D
Loistava vehje näin yhden illan testailujen perusteella...

EDIT: Eli vastaus kysymykseen 1080p

Tuomas sanoi:
Tämä lienee tyhmin kysymys mitä voin esittää, mutta onko normaaliputkitv:stä harppaus tuommoiseen hdtv:hn niin iso että hankkiminen kannattaa.Tuleeko WAU yms elämyksiä ja onko grafiikka selkeästi parempaa kuin putki tv:llä.

Minulla oli äskettäin vielä käytössä 32" 100Hz laajakuva kuvaputkitelkkari, johon olin varsin tyytyväinen koon ja kuvan laadun suhteen. Sitten ostin PS3:sen ja aluksi pelasin sitä reissussa ollessani tuttuni 55" FullHD projektiotelkkarilla. Kun tulin kotiin kytkin Pleikan putkitelkkuuni. Pelailin sen kanssa pari viikkoa ja sitten satsasin 1100 käytettyyn 50" HD-projektiotelkkariin. Ja koska säästössä ei ollut euroakaan otin ensimmäistä kertaa opintolainaa ja rahoitin telkun kokonaan sillä. Niin tärkeää se mulle oli, enkä ole katunut. True story.

PS. se kuvaputkitelkku on mulla vielä nurkissa pyörimässä jos joku sen haluaa viedä pois, 200 ni lähtee heti, privaa jos kiinnostaa

Samaan kysymykseen lisään vielä, että kyllä HD-töllö on pakkohankinta, jos PS3:lla pelaamista aattelee. Vertaa nyt vaikka tietokoneesi (jos sinulla on sellainen) ja kuvaputkitöllön tarkkuuksia, ero on kutakuinkin samanlainen.

Mutta, jos nykyisiä HD-telkkareita ajattelee hankkivansa myös TV:n katseluun, niin sitten asia ei olekaan niin yksinkertainen. Esim. veljeni 50" projektiotelkkari on aikamoista puuroa tv-lähetyksiä katsottaessa, tosin siihenkin tottuu.

Kunhan ei kovin läheltä (alle 2.5m) digi-tv:tä katso, niin kyllä se menee ja laatuun tottuu. Ja kun jossain vaiheessa nostavat kanavien bitrateja, niin näyttää digi-tv:kin siistiltä. Puuroushan johtuu vain kovasta pakkauksesta jotta lähetys saadaan mahdutettua pieneen bitrateen.

Hei, mahtaakohan joku viisaampi tietää että löytöökö semmoista hdmi jakajaa? Kun omassa töllössä on vain yksi hdmi paikka ja sekin on käytössä jo digiboksille ja pitäisi hommata uusi kotitatteri minkä liittäisin kanssa hdmi piuhalla.

Itselläni käytössä 1080p telkkari, eli Samsung 40" F71, ja vaikka se maksoikin aika tavalla, olen ollut siihen erittäin tyytyväinen, varsinkin koska minulla on mahdollisuus katsoa myös HD materiaalia, eli Canal HD kanavalta leffoja. PS3 pelit ja BluRay leffat näyttävät tietysti todella loistavilta.

FullHD ruutujen hinnat ovat pudonneet alkuvuoden aikan melko reilusti, ja esim. tuon F71:n saa jo alle 2000 euron, koska uudet mallit ovat tulossa kuukauden kahden sisällä. Oma suositukseni on hankkia FullHD ruutu PS3 käyttöön jo pelkästään BluRayn takia,jos budjetti vaan kestää n. 2000 euron investoinnin.

eewokki sanoi:
Hei, mahtaakohan joku viisaampi tietää että löytöökö semmoista hdmi jakajaa? Kun omassa töllössä on vain yksi hdmi paikka ja sekin on käytössä jo digiboksille ja pitäisi hommata uusi kotitatteri minkä liittäisin kanssa hdmi piuhalla.

Löytyyhän noita HDMI hubeja jos jonkinlaisia. Itselläni on cypressin 3-1 kaukosäätimellä (verkkokaupass giffen alla näköjään) ja sitten tuo verkkokaupastakin myöskin löytyvä giffen 4-1manuaali kytkin käytössä. Kummatkin toimivat hyvin 10+ metrin hdmi vedoilla.

Tietenkin jos olet uutta viritinvahvistinta hommaamassa niin kannattaa samantien ehdottomasti hommata laite joka syö myös HDMI:tä sisään. Saat sen hdmi switchin ja vieläpä blu-rayltäkin pakkaamattomat ääniraidat myös surroundina samantien.

Kyllä näytti Motorstorm pirun nätiltä Stockalla Sonyn 46" full-HD -mallissa. Ja tietty 1080p-pelit näyttävät varmaan vielä upeammilta. Jos pääsisi vielä itse säätämään asetukset optimaalisiksi pölkkypää myyjien sijasta, niin aijai...

Itse kituuttelen Sampan 26" R7:lla. Kyllä ne pelit hienolta näyttää siinäkin, mutta eihän sitä 800 euron telkulla 3000 vehjettä peitota.

lekonna sanoi:
Tietenkin jos olet uutta viritinvahvistinta hommaamassa niin kannattaa samantien ehdottomasti hommata laite joka syö myös HDMI:tä sisään. Saat sen hdmi switchin ja vieläpä blu-rayltäkin pakkaamattomat ääniraidat myös surroundina samantien.

Ja varmistaa, että laite osaa 1080p signaalin läpipäästämisen ainakin HDMI:n läpi, eli ei tee sille mitään konversiota. Jotkin vahvistimet eivät tähän kykene, vaan tuki löytyy vain esim. vain 1080i:n asti.

Hiikeri sanoi:
Rupeaa olemaan hinta jo sinnepäin, ja jos jotain kiinnostaa Suomesta 37" LCD Full-HD(1920x1080) 999, 2x HDMI, Suomenkielinen valikko jne..
http://www.only4pro.com/index.php?id=showitem&index=1651

Tuopa vois olla yksi vaihtoehto, itse siirsin HD telekkarin ostoa syksyyn, koska sillon saa samalla rahalla varmasti paremman Tv:n ja kesällä ei tule telkkaria katsottua muutenkaan, ei sitten yhtään. Joten ajattelin että on fiksua siirtää syksyyn sekä Tv:n että Ps3:n osto, mutta nyt näyttää tuo hinta sen verran houkuttelevalta että voisipa tilata, mutta onkohan tuo mylly mistään kotoisin? Tuon kokoluokan Tv ja vielä Full-HD:confused:

Zos kia cultus sanoi:
Tuopa vois olla yksi vaihtoehto, itse siirsin HD telekkarin ostoa syksyyn, koska sillon saa samalla rahalla varmasti paremman Tv:n ja kesällä ei tule telkkaria katsottua muutenkaan, ei sitten yhtään. Joten ajattelin että on fiksua siirtää syksyyn sekä Tv:n että Ps3:n osto, mutta nyt näyttää tuo hinta sen verran houkuttelevalta että voisipa tilata, mutta onkohan tuo mylly mistään kotoisin? Tuon kokoluokan Tv ja vielä Full-HD:confused:

Kuulostaa vain liian hyvältä ollakseen totta :eek:

Mutta kai se ihan käypä peli on, ostakaa ja kertokaa :p

Mie hankin PS3:lla kaveriksi Toshiba 37WL68P:n noin 1,4 kiloeurolla. Vaikka ko. telkussa onkin mutanttireso (1366*768), niin se ottaa sisään myös 1080p:tä ja skaalaa sen sit natiiviresoon. PS3 on tietenkin HDMI:llä kiinni ja se tunnisti heti käyttöönotossa reson automaattisesti 1080p:ksi. Kuvanlaatu on niin hemmetin hyvä, että avovaimokin hoki ensimmäisenä iltana jumalautaa useamman kerran. Ei voinut uskoa todeksi, että televisiossa voisi olla niin tarkka ja yksityiskohtainen kuva. Ja etenkin syvyysvaikutelma oli mielestään jotain aivan ennennäkemätöntä. Motorstormin ekstroista löytyvässä Aerial-videossa vatsanpohjaa oikein nipistelee, kun kamera tekee parissa kohdassa syöksyn rotkon syvyyksiin. :)

Tavallinen TV-kuvakin näyttää makoisalta Procaster 6200C -boksilla, joka HDMI:n kautta skaalaa kuvan 720p:ksi. Vielä kun PS3:een tulisi skaalaus DVD:ille... (Ei sillä, että DVD:t näyttäisivät nytkään lainkaan huonoilta, päinvastoin.)

Mulla oli ennen 720p taustaproju-telkku (eli 1280x720). Nyt hommasin uuden plasman, jonka resoluutio on oudolta kuulostava 1024x768. Kuva on kuitenkin paljon parempi jopa natiivilta 720p -kuvalähteeltä. Eilen ihmettelin miten tajuttoman hyvältä 480p-kuva (Tekken 5) voi näyttääkään. Ei täs mitään HD-konsoleita tarvita!

Teen telkkarista arvostelun lähipäivinä tonne mun blogiin (http://prisonerfin.blogspot.com/).

Prisoner sanoi:
Eilen ihmettelin miten tajuttoman hyvältä 480p-kuva (Tekken 5) voi näyttääkään. Ei täs mitään HD-konsoleita tarvita!
Siis PS2:n Tekken5:lla vai? PS3:n Tekken5 on 1080p resolla.

Hiikeri sanoi:
Siis PS2:n Tekken5:lla vai? PS3:n Tekken5 on 1080p resolla.

Yep. Eli PS2-versiosta puhuin. Ainakin pelin jenkkiversio tukee lomittamatonta 480p-tilaa ja laatu on uskomattoman upeaa Panasonicin uudella plasmalla. Ei tosiaan tuu mieleen ostaa 700 euron konsolia ihan heti...

Sanokaapas te paremmin-tietävät, onko hyvä telkku kyseessä?

Panasocin TH-37PV60 olisi tarjouksessa 1299 ja äkkiseltään katsoin, että verkkokauppa.com:ssa sama telkkari yli 2500..

37" Plasma
1024x720
2xHDMI, 3xScart
jne.

Itse en näistä tiedä paljoakaan, kiitän.

Ro0Ki3 sanoi:
Sanokaapas te paremmin-tietävät, onko hyvä telkku kyseessä?

Panasocin TH-37PV60 olisi tarjouksessa 1299 ja äkkiseltään katsoin, että verkkokauppa.com:ssa sama telkkari yli 2500..

37" Plasma
1024x720
2xHDMI, 3xScart
jne.

Itse en näistä tiedä paljoakaan, kiitän.
Panasonicin plasmoja kehutaan kyllä kovasti. Ovat samaa tasoa tai vähän parempia, kuin Pioneerit, jos katsotaan puhtaasti kuvaa (Pioneerit näyttävät paremmilta).
Tietenkin pelien kanssa plasmoissa on olemassa pieni vaara kuvan kiinnipalamiseen.

edit: kannattaa katsoa dvdplazan keskutelua kyseisestä laitteesta

Ylös Bottom