@Kovacs Joo, sen 3d:n saa kokonaan pois 3DS:ssä. Eihän tuo tosiaan vedä vertoja Nvidian vastaavalle tekniikalle. Laitteen alkupuolella se oli vielä suht lupaava, mutta Nintendo ilmeisesti pelästyi väitteitä, joiden mukaan stereoskooppinen kuva saattaisi vahingoittaa lasten silmien kehitystä ja siinä toki voi olla perääkin, mutta lopputulos oli kuitenkin se, että Nintendo ainakin omien pelien kohdalla heikensi 3d-kuvan syvyyttä. Tämä on harmi, sillä tekniikka oli muuten ihan ok lasittomaksi 3d:ksi laitteen myöhemmissä versioissa, kuten New 3DS XL:ssä. Tuon eron tuossa kuvan syvyydessä huomaa jo vaikkapa vertaamalla Zelda: Ocarina of Timen remakea Majora's Maskin vastaavaan. Tästä syystä olenkin itse nauttinut konsolien klassikkopeleistä 3d:nä käyttäen eri emulaattoreita, kuten Project 64:ää ja Dolphinia.
Muutenkin pidän enemmän vanhojen pelien alkuperäisistä grafiikoista 3d:nä kuin näiden remasterien/remakejen - vanhojen grafiikoiden näkeminen stereoskooppisena tuo vähän samoja fiiliksiä kuin silloin kun noita pelejä aikoinaan pelasi ensimmäistä kertaa. Pc-peleistäkin sellaiset klassikot kuin Might and Magic 7 näyttää jotenkin epätodellisen siistiltä 3d:nä. Itse olenkin tehnyt niin, että olen käyttänyt 3dmigotoa poistamaan jostain modernimmista peleistä turhia kuvaa pilaavia efektejä, kuten motion blur tai chromatic aberration, jotta kuvasta saa siistin ja terävän. Uudempien pelien kohdalla Nvidian 3D Visionin ongelmaksi nousee lähinnä nykyiset prosessorit, sillä koneesta täytyy löytyä potkua pyörittämään peliä ns. kahteen kertaan samaan aikaan ja varsinkin prosessoreihin nojaavat strategia/simulaatiopelit pyörii raskaasti.
Tällä hetkellä ainakin PS1-, PS2-, PS3-, Dreamcast-, N64- ja Gamecube -emulaattorit toimivat 3d:nä ja niitä tuleekin hyödynnettyä paljon enemmän kuin alkuperäistä rautaa, vaikka pidän kyllä kuvaputkinäytöillä/tv:llä pelaamisesta. Kuvaputkia tulee käytettyä nykyään lähinnä Amigan, Atari ST:n, MSX:n ja 2d pc-pelien pelaamiseen.
Olen suunnitellut vuosia retroaiheisen blogin perustamista ja jotain on jo valmiiksi tullut kirjoitettua, mutta toistaiseksi pelinkehitys on vienyt sen verran aikaa, ettei ole oikein ollut intoa ja jaksamista muihin juttuihin.
Edit: Sellainen unohtui mainita, että itse huomasin kaukonäköni parantuneen, kun olin pari vuotta harrastanut aktiivisesti 3D Visionin käyttöä. Lähinäkö tosin alkaa vähitellen heiketä ihan jo iän vuoksi.