Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ajalliset yksinoikeudet - nerokas strategia vai rahan tuhlausta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se on ajallinen yksinoikeus. Pelin tulo muille konsoleille ja/tai PC:lle riippuu kehittäjä Square Enixistä.

Täältä voi käydä lukemassa asiasta: https://www.eurogamer.net/articles/2020-09-17-final-fantasy-16s-exclusivity-is-a-mess

Kuten toisessa ketjussa kirjoitin niin FF7 Remaken ajallinen yksinoikeus oli onnistunut siirto Sonylta:


Pelkästään Japanissa jo konsoleita liikkui kyseisenä viikkona se 70 000kpl ja muun maailman luvuista ei tietoa:


Vaikka maailmalla jo oli uutisoitu että peli on ajallinen yksinoikeus niin kyllä se silti massoja liikuttaa, pointti on kuitenkin se että tämän kaltaiset onnistumiset tietää sitä että niihin kannattaa laittaa rahaa peliin. Pelaajat siinä kyllä kärsii mutta firmat ei.

Vahvana lisäyksenä vielä että katsonko itse ajallisia hyvänä? En.
 
Vaikka maailmalla jo oli uutisoitu että peli on ajallinen yksinoikeus niin kyllä se silti massoja liikuttaa, pointti on kuitenkin se että tämän kaltaiset onnistumiset tietää sitä että niihin kannattaa laittaa rahaa peliin. Pelaajat siinä kyllä kärsii mutta firmat ei.
Näinhän se on. Näin kuluttajan kannalta harmillista, mutta syyn miksi näin tehdään kyllä ymmärtää.

Minulle edelleen tärkeintä olisi, että kerrottaisiin reilusti millaisesta yksinoikeusdiilistä on kyse. Onko ajallinen, ja jos on, niin kuinka kauan kestää? Nyt tuntuu että yritetään kaikin mahdollisin sanankääntein ohjata harhaan. Sanotaan asioita kuten PlayStation exclusive tai Console exclusive, mutta ei kerrota mitä tämä minkäkin pelin kohdalla tarkoittaa. Sitten jossain nurkassa pienellä präntti, että "console exclusive for a limited time". Limited on myös aikamääreenä varsin häilyvä. Se voi oikeastaan tarkoittaa ihan mitä vaan.

Kuten sanottu, niin jaksan ainakin itse odottaa, kunhan tiedän että peli on kuitenkin loppujen lopuksi tulossa.
 
Näinhän se on. Näin kuluttajan kannalta harmillista, mutta syyn miksi näin tehdään kyllä ymmärtää.

Minulle edelleen tärkeintä olisi, että kerrottaisiin reilusti millaisesta yksinoikeusdiilistä on kyse. Onko ajallinen, ja jos on, niin kuinka kauan kestää? Nyt tuntuu että yritetään kaikin mahdollisin sanankääntein ohjata harhaan. Sanotaan asioita kuten PlayStation exclusive tai Console exclusive, mutta ei kerrota mitä tämä minkäkin pelin kohdalla tarkoittaa. Sitten jossain nurkassa pienellä präntti, että "console exclusive for a limited time". Limited on myös aikamääreenä varsin häilyvä. Se voi oikeastaan tarkoittaa ihan mitä vaan.

Kuten sanottu, niin jaksan ainakin itse odottaa, kunhan tiedän että peli on kuitenkin loppujen lopuksi tulossa.

Tätä itsekkin suosisin että asia kerrotaan heti eikä kolmen kuukauden päästä keskiviikkona tai silleen että toimittaja tajuaa asiasta kysyä kehittjän/julkaisijan haastattelussa ja se tulee siinä kiertelyn kautta ilmi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuten sanottu, niin jaksan ainakin itse odottaa, kunhan tiedän että peli on kuitenkin loppujen lopuksi tulossa.

Odottaminen on yllättävän helppoa. Maailmasta ei pelattava lopu. Päinvastoin tuntuu, että omaa aikaa pitäisi olla vähintään triplasti enemmän, jotta ehtisi kokeilemaan kaikkia kiinnostavia pelejä. Itselleni on jopa käynyt usein niin, että olen kokonaan unohtanut nämä ajalliset yksinoikeudet, jotka ehkä tuntuivat joskus kirpaisevilta.

Henk.koht. en koskaan tekisi konsoliostopäätöstä ajallisen yksinoikeuden vuoksi, mutta monille tämän täytyy olla tärkeä juttu. Muuten Microsoftin ja Sonyn ei olisi mitään järkeä pulittaa miljoonia yksinoikeusajasta. Kai joku näitä mittaa?
 
Odottaminen on yllättävän helppoa. Maailmasta ei pelattava lopu. Päinvastoin tuntuu, että omaa aikaa pitäisi olla vähintään triplasti enemmän, jotta ehtisi kokeilemaan kaikkia kiinnostavia pelejä. Itselleni on jopa käynyt usein niin, että olen kokonaan unohtanut nämä ajalliset yksinoikeudet, jotka ehkä tuntuivat joskus kirpaisevilta.

Henk.koht. en koskaan tekisi konsoliostopäätöstä ajallisen yksinoikeuden vuoksi, mutta monille tämän täytyy olla tärkeä juttu. Muuten Microsoftin ja Sonyn ei olisi mitään järkeä pulittaa miljoonia yksinoikeusajasta. Kai joku näitä mittaa?
Se on totta, että pelattavaa maailmassa riittää aina, mutta itse ainakin kuulun sellaiseen ihmisryhmään jonka on pakko saada pelata joku itseäni kiinnostava peli heti kun se ilmestyy eikä vasta vuoden päästä. Haluan osallistua siihen keskusteluun mikä käy aina kuumimmillaan pelin julkaisun aikaan ja etenkin jos tarinapelistä puhutaan, en halua riskeerata että spoilaantuisin tämän odottelun aikana.

Tietenkin jos peli näyttää vain ihan OK:lta omaan makuun niin silloin odottelu on toki helpompaa. Mutta itselläni tämä FF7R meni ainakin kategoriaan "must play".
 
Se on totta, että pelattavaa maailmassa riittää aina, mutta itse ainakin kuulun sellaiseen ihmisryhmään jonka on pakko saada pelata joku itseäni kiinnostava peli heti kun se ilmestyy eikä vasta vuoden päästä. Haluan osallistua siihen keskusteluun mikä käy aina kuumimmillaan pelin julkaisun aikaan ja etenkin jos tarinapelistä puhutaan, en halua riskeerata että spoilaantuisin tämän odottelun aikana.
Kuulun tähän samaan ihmisryhmään, mutta samaan hengenvetoon niitä must-play pelejä tulee myös todella paljon. Eli siinä kun esim. FF7 Remake julkaistiin, niin muutaman päivän päästä tuli Ori and the Will of the Wisps. Se oli minulle helppo valinta.

Sitten viikot ja kuukaudet kuluivat, ja uusia pelejä tulikin jo, joten FF7 Remake siirtyi taka-alalle. Ja nyt se sitten hyppää taas eteen, jos ja kun se Xboxille julkaistaan.

Tällä tavalla se odotus on aika nopeaa. Koko ajan tulee niin hyviä pelejä, ettei ajallisia yksinoikeuksia ehdi jäädä murehtimaan. Silti on kiva tietää että ajan kanssa ne sieltä tulevat.
 
Se on totta, että pelattavaa maailmassa riittää aina, mutta itse ainakin kuulun sellaiseen ihmisryhmään jonka on pakko saada pelata joku itseäni kiinnostava peli heti kun se ilmestyy eikä vasta vuoden päästä.

Itselläni oli ihan sama meininki vielä 5-6 vuotta sitten. Sitten iskivät ns. elämän ruuhkavuodet ja prioriteetit muuttuivat melkoisesti. Nyt en enää vain jaksa stressata tuollaisesta.

PAITSI yhdessä tapauksessa: Jos Cyberpunk 2077 ilmestyisi vain Pleikkarille, kävisin ostamassa PS4:n takaisin tai olisin rynnimässä PS5-jonossa. :)
 
Kuten toisessa ketjussa kirjoitin niin FF7 Remaken ajallinen yksinoikeus oli onnistunut siirto Sonylta:


Pelkästään Japanissa jo konsoleita liikkui kyseisenä viikkona se 70 000kpl ja muun maailman luvuista ei tietoa:
Toisaalta konsoleita olisi liikkunut tuo määrä vaikka FF ei olisi ollut yksinoikeus. FF ja PS liittyvät kuluttajien mielissä niin vahvasti toisiinsa (etenkin Japanissa), että yksinoikeus tuskin vaikutti pyöristysvirhettä enempää.
 
Toisaalta konsoleita olisi liikkunut tuo määrä vaikka FF ei olisi ollut yksinoikeus. FF ja PS liittyvät kuluttajien mielissä niin vahvasti toisiinsa (etenkin Japanissa), että yksinoikeus tuskin vaikutti pyöristysvirhettä enempää.

Tämä on myös kyllä totta, nähtiin se myös FF XV:n kohdalla ja edeltävienkin versioiden kanssa.
 
Sellainen lapsellinen "viedään toisilta niiden lelut"-asenne, kun viime vuosina ollaan huomattu, että ne omat lelut eivät ole isossa kuvassa olleet niin hyviä, kuin niiden muiden lelut.

Tältä kannalta on lähes ironista ajatella Deathloopin olevan yksi tämän vuoden isoimmista Microsoftin julkaisuista, mutta sitä ei nähdä heti Xboxilla, koska se on ajallinen yksinoikeus nimenomaan PS5:lla.
 
Tältä kannalta on lähes ironista ajatella Deathloopin olevan yksi tämän vuoden isoimmista Microsoftin julkaisuista, mutta sitä ei nähdä heti Xboxilla, koska se on ajallinen yksinoikeus nimenomaan PS5:lla.
Eli osa yksinoikeuksista on hyväksi kaikille pelaajille ja osa ei olekkaan?
Kaikki ne ovat surkeaa keulimista joka pienentää mahdollista pelaajin määriä joka kerta!
 
Eli osa yksinoikeuksista on hyväksi kaikille pelaajille ja osa ei olekkaan?

En ole täällä foorumilla nähnyt yhtään viestiä, jossa joku olisi kovaan ääneen Deathloopin ja GhostWire: Tokyon yksinoikeuksia pitänyt surkeana keulimisena Sonylta, mutta äänekäs vähemmistö käy vähän väliä milloin missäkin ilmoittamassa, että nimenomaan MS yksinoikeudet on väärin ja koko firmakin täydessä boikotissa, joten ihan aidosti siltä näyttää joidenkin kohdalla.

Minä taas olen omistanut suurimman osan konsoleista 80-luvulta lähtien, joten en osaa näihin yhden konsolin faneihin oikein samaistua. Varsinkaan niihin, joiden fanitus on muiden suuryritysten polkemista alas, eikä positiivista oman suosikkinsa fiilistelyä.

Kaikki ne ovat surkeaa keulimista joka pienentää mahdollista pelaajin määriä joka kerta!

Minusta yksinoikeudella tehdyt pelit ovat vaan osa businestä, ehkä tottakai tietyllä tavalla rajoittava osa, mutta toisaalta taas yksinoikeudet ovat osa kilpailua, joka taas hyödyttää meitä kuluttajia. Kun alalla on kilpailua, niin kukaan ei pääse sanelemaan esimerkiksi hintoja ja toisaalta terve kilpailu auttaa koko alaa kehittymään.
 
Tältä kannalta on lähes ironista ajatella Deathloopin olevan yksi tämän vuoden isoimmista Microsoftin julkaisuista, mutta sitä ei nähdä heti Xboxilla, koska se on ajallinen yksinoikeus nimenomaan PS5:lla.
Luonnollisesti kaikki yksinoikeusdiilit ovat perseestä ja kyllähän Sony se aktiivisin toimija tällä saralla on ollut, ei epäilystäkään, mutta jälleen kerran on ihmeteltävä kuinka helposti ihmiset ovat nämä satunnaiset yksinoikeusdiilit kolmannen osapuolen studioilta rinnastamassa samoiksi kuin koko perkeleen tunnetun multiplatform-julkaisijan ostamisen kuten tässä tai Bethesdan tapauksessa. Ei ole myöskään pitkä aika kun Capcom/Square/Segan osteluiden puolesta ihmiset täällä liputtivat ja puolustivat vihreä lippu tanassa kuinka näiden studioiden ostelut ovat vain hyvä asia ilman yhtäkään kritiikin jyvää mukana viesteissä. Ikävää luettavaa.

Siihen on ihan luonnolliset ja ymmärrettävät syyt miksi iso osa näkee näiden julkaisijoiden ostelun olevan vielä surkeampi suuntaus alalla kuin ne satunnaiset yksinoikeusdiilit joita on jo vuosikymmeniä harrastettu.
 
Siihen on ihan luonnolliset ja ymmärrettävät syyt miksi iso osa näkee näiden julkaisijoiden ostelun olevan vielä surkeampi suuntaus alalla kuin ne satunnaiset yksinoikeusdiilit joita on jo vuosikymmeniä harrastettu.

Kyllä ja se syy on yhden konsolin omistaminen, joka useimmiten on Sonyn laite. Samasta syystä nämä Sonyn yksinoikeudet eivät ole useimmiten ollut ongelma. Miksi ne olisivat, kun ne sille ainoalle omistamalleen alustalle tulevat? Ihan luonnollistahan tämä toki on.

Ja yhtä luonnollista on, ettei Game Passin kautta pelaava osaa olla näreissään siitä, että MS parantaa tuon palvelun laatua. Tässä Xbox-ketjussa jostain syystä meitäkin on, teidän lisäksi toki, joilla ei Xboxia ole.
 
se koskee sellaisia multiplatron pelejä mitä on julkaistu muile alustoille ja niillä on todella isoja kyseisen pelin sarjan ystäviä sellaisia pelejä niitä ei saa laitaa pelkästää kenenkään koneen yksin oikeudeksi
 
se koskee sellaisia multiplatron pelejä mitä on julkaistu muile alustoille ja niillä on todella isoja kyseisen pelin sarjan ystäviä sellaisia pelejä niitä ei saa laitaa pelkästää kenenkään koneen yksin oikeudeksi
Ai niinkuin esimerkiksi Spiderman? Vai niinkuin Final Fantasy? Ei Sonykaan tässä mikään puhdas pulmunen ole ja nyt kun Microsoft panostaa pelaamiseen selvästi enemmän, niin kilpailu sen kun kiihtyy.

Molemmat aivan varmasti yrittävät kasvattaa omaa yksinoikeusvalikoimaansa ja studio portfoliotaan sen minkä ehtivät.

Ei ole olemassa mitään sääntöä, että jos sarjan edellinen osa on ollut multiplattari, etteikö seuraava osa voisi olla yksinoikeus.
 
Jännästi joillakin rinnastuu ajallinen yksinoikeus julkaisijan tai studion ostoon. Toinen näistä pulmusista on huikeasti paljon isompi toimija, jolla on toiseen nähden pohjaton kassa. Toisaalta kun sanot taikasanat Game ja Pass, niin yllättäen kaikki muutoin kritisoitava vaikuttaa katoavan.
 
Ylös Bottom