Alan Wake II

Täällä myös peli tyssäsi Sagan osuudessa olevaan bugiin, eikä etenemään pääse, eikä peli anna palata takaisinkaan päin. Ja luonnollisesti manual savea ei ollut, joten vinkkinä muille kannattaa manual save tehdä aina sopivissa väleissä. Hieman ketuttaa!
 
Mulle tuli Return 6 lopussa tuo etenemisen estävä bugi, kun ei pysty puhumaan kenenkään kanssa ja sen takia peli ei etene.

Itsellä on muutaman kerran käynyt niin etten voi ampua. Nyt viimeisin kerta oli bossi taistelussa ja hakkasin vaan kaikkia nappuloita niin alkoi ukko taas toimia.
 
Olen pitäytynyt "nännättämästä" tähän mennessä mutta nyt on jo pakko sanoa että ne perustelut valmiimmasta pelistä digijulkaisun kautta on näiden pelien rikkovien bugien jälkeen melko huvittavia.

Samalla myös ihmetyttää. En ole jäänyt ajatukseen että Remedyn pelit olisivat erityisen bugisia. No, Controlissa oli ruudunpäivitysongelmia mutta en laske sitä samaan kastiin kuin etenemisen estävät ongelmat.

Toisaalta näin digiostamista boikotoivana on ehkä "hyväkin" että tulee joitain muitakin syitä olla ostamatta peliä. Harva asia on peleissä niin turhauttava kuin menettää monien kymmenien tuntien edestä etenemistä johonkin bugiin.

On siis lopulta varmaan vain hyvä että odottelee joko alennuksia tai sitä mahdollista fyysistä. Onpahan peli sitten paremmassa kunnossa ja ehkä pääsee pelaamaan sen ilman että häviää etenemistä.

Joskin ymmärrän kyllä että välttämättä tuo ei ole kauhean yleinen ongelma? Mutta silti aina pelottaa pelata pelejä, joista tietää että siellä on joku loppupomoakin pahempi vastus piileskelemässä.

Onpa tuota joskus tullut pelattua pelejä niinkin että googlettanut että mitä ei saa tai pitää tehdä että ei tule jokin paha bugi eteen.
 


Kovasti päivityksiä pukkaavat. Toivottavasti foorumilaistenkin ongelmat ratkeaisivat!

Varmaan hyvä idea on ottaa manuaali seivi jokaisessa tallennuspaikassa. Siitä voi muutoinkin olla hyötyä.
 


Kovasti päivityksiä pukkaavat. Toivottavasti foorumilaistenkin ongelmat ratkeaisivat!

Varmaan hyvä idea on ottaa manuaali seivi jokaisessa tallennuspaikassa. Siitä voi muutoinkin olla hyötyä.

Itse en Twitteriä käytä, niin onkos siellä näkynyt mainintaa "come up with a new plan" bugista?

Tuohon, kun saisi korjauksen, niin pääsisin pelaamana pelin läpi.
 
Itse en Twitteriä käytä, niin onkos siellä näkynyt mainintaa "come up with a new plan" bugista?

Tuohon, kun saisi korjauksen, niin pääsisin pelaamana pelin läpi.
Spoilereiden pelossa itsekin melko rajoittuneesti luen. Tuossa ketjussa useampi oli kysynyt ks. bugista, mutta vastausta ei ollut. Sen verran yleiseltä kuitenkin tuolla otannalla vaikuttaa, että vähintäänkin bugi tiedossa on ja sitä myöten uskon, että prioriteettilistan kärjessä.
 
Nyt alkoi itsellä lataamaan 1 gigan pätsiä.

Kaikki 3 saveslottia itsellä käytössä koko ajan koska miksi ei ?

Itsellä ei ole vielä tullut mitään bugia vastaan tai en ole ainakaan huomiota kiinnittänyt. On erittäin hyvin viimeistelty peli näin 7 pelitunnin jälkeen.
 
Itse en Twitteriä käytä, niin onkos siellä näkynyt mainintaa "come up with a new plan" bugista?
Ei. Koko muutoslogi lyhykäisydessään näyttää tältä:

(Xbox Series) -A workaround fix for the issue where the audio cut out intermittently in the Prologue. We are expecting a full fix for this issue in an upcoming update.

ROOM 665:
-Fixed an issue (again) with the Echo scene not aligning and unlocking correctly (this was fixed in the previous update, but Echo hell still persisted)

LOCAL GIRL:
-Fixed an issue with a mouse (with a big presence) blocking progress.

Update! Nyt Puha kertoi Twitterissä, että tällä viikolla pitäisi tulla korjaus tuohon Come up with a new plan -bugiinkin.



Lähde: Alan Wake
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kanssa meni peli täysin juntturaan parin tunnin pelailun jälkeen ykkös chapterin lopussa, etenemään ei päässyt sitten millään.

Meni sitten vielä tosi pitkään kun kokeilin päästä pälkähästä kaikennäköisiä MacGyver tekniikoita yrittäen koska pelimekaniikka ja valikot oli ”hieman” sekavia näin alussa. Onneksi älysin kokeilla automaattisen pelitallenuksen latausta edellisestä tallennuspisteestä ja se ei heittänyt hirveän pitkälle taaksepäin. Tein latauksen jälkeen samat manööverit ja kas kummaa tarinaa eteenpäin vievä dialogi avautui ihan itsestään ja hahmo pääsi lähtemään suljetusta tilasta.

Todella harmi jos näitä pelin jumittavia bugeja tulee vastaan enemmänkin. Peli itsessään on kyllä melkoinen tunnelmapala, jotenkin todella paljon samaa ahdistavaa mysteeriä ilmassa kuten vaikkapa Silent Hill 2 tarjoili aikanaan.

Olenko vain tumpelo vai mistä ihmeestä saa manuaalisen tallennuksen tehtyä? Alustana PS5, aukeaako tallenusvalikko jotenkin myöhemmin koska nyt valikossa on vain ”Load save” tms.
 
Täällä kanssa meni peli täysin juntturaan parin tunnin pelailun jälkeen ykkös chapterin lopussa, etenemään ei päässyt sitten millään.

Meni sitten vielä tosi pitkään kun kokeilin päästä pälkähästä kaikennäköisiä MacGyver tekniikoita yrittäen koska pelimekaniikka ja valikot oli ”hieman” sekavia näin alussa. Onneksi älysin kokeilla automaattisen pelitallenuksen latausta edellisestä tallennuspisteestä ja se ei heittänyt hirveän pitkälle taaksepäin. Tein latauksen jälkeen samat manööverit ja kas kummaa tarinaa eteenpäin vievä dialogi avautui ihan itsestään ja hahmo pääsi lähtemään suljetusta tilasta.

Todella harmi jos näitä pelin jumittavia bugeja tulee vastaan enemmänkin. Peli itsessään on kyllä melkoinen tunnelmapala, jotenkin todella paljon samaa ahdistavaa mysteeriä ilmassa kuten vaikkapa Silent Hill 2 tarjoili aikanaan.

Olenko vain tumpelo vai mistä ihmeestä saa manuaalisen tallennuksen tehtyä? Alustana PS5, aukeaako tallenusvalikko jotenkin myöhemmin koska nyt valikossa on vain ”Load save” tms.
manuaali savehan tehdään samasta paikkaa mistä quicksavekin, eli termospullosta.
 
Ja nämähän myytiin jo loppuun Prismasta jne hyvän aikaa sitten, perkule. ;) (Sori oli pakko).

Termari ei ole vielä tullut mielestäni valikoista vastaan, pitääpä tutkia vähän tarkemmin.

Ne termarit on siellä pelimaailmassa save huoneissa missä on kirkas valo.
 
Peli läpi. Story tasolla reilu 18h. PC.


Aloitetaan siitä missä peli loistaa eniten. Tarina tässä teoksessa on niin huikea ja niin loistavalla tavalla kerrottu etten muista montaa peliä viime vuosikymmeneltä. Se on äärimmäisen sekopäinen, välillä hymyssä suin seuraat että mitä ihmettä tapahtuu ja välillä vaan kauhusta kankeana kuuntelet jorinaa. Tämä peli pistää miettimään ja koukeroineen kyllä yllättää pelaajan kerta toisensa jälkeen.

Teknisesti peli on suurimmaksi osaksi äärimmäisen upea ja pyörii hyvin. Ei ollut yksi tai kaksi kertaa kun hämästelin pelin ulkonäköä. Puuttetita ja ongelmiakin löytyy joten ei tämä täydellinen tapaus ole, mutta Remedyn hienointa antia ylivoimaisesti. Äänimaailma onkin sitten kertaheitolla ihan top tier luokkaa. Kaikki raksahtelut ja riksahtelut kun metsässä hiippailet fikkarin valossa. Ääninäyttely on top tier tasoa ja jokainen hoitaa roolinsa todella ammattitaitoisesti. Soundtrack on myös pelkkää timanttia.

Pelattavuus puoli on ehkä suurin parannus Alan Wake 1 joka oli todella itseääntoistava ja simppeli peli. Tässä pelissä on niin paljon erilaista tapahtumaa ja erilaista pelityyliä ettei tylsyys kyllä iske missään vaiheessa. Myöskin ensimmäisen pelin suoraviivaisuudesta on menty huomattavasti avoimepaan pelityyliin joka toimii erinomaisesti. Ympäristöön on piilotettu paljon keräiltävää ja pulmia ratkaistavaksi, alun jälkeen kyllä itse aloin pelaamaan hivenen suoraviivaisemmin kun peli alkoi ahdistamaan mitä pidemmälle pääsi. Kontrollit ovat hivenen kankeat ja varsinkin kun vihu on lähellä ja tähtää niin ei ota kyllä selvää mitä ruudulla tapahtuu.

Bugeja ei ihan kamalasti tullut vastaan. Kerran Casey yritti T asennossa dominoida tilaa ja grafiikat joskus bugitti. Myöskin nuo aikasemmin mainitsemani kontrollin lukkiutumiset, lentävät objektit ja muuta pientä.

Jos jotain miinuksia pitäisi sanoa niin jos vertaa muihin tämän vuoden eeppisiin kauhuteoksiin RE4 ja DS Remake, tässä ei ole läheskään niin paljon uudelleenpeluu arvoa. Siinä missä näissä kahdessa edellämainitussa pelissä mennään gameplay edellä ja peleissä loistava looppi, keräily ja kehitys on syy miksi pelata uudestaan, tämä peli menee niin tarina edellä että ei tästä jää oikeen syytä pelata uudestaan. Eikä tässä ole edes NG+ eikä edes mahdollisuutta tarinan jälkeen jatkaa maailman tutkimista. Eli kun peli sanoo että tästä alkaa endgame niin se myös tarkoittaa sitä, joten tee kaikki tarvittava ennen sitä.

Jos pitää valita vuoden paras tarina se on tässä ja kun sanon että tämä menisi jopa FF 16 edelle niin se on paljon se. Mutta kokonaisuutena ei aivan yllä vuoden parhaan pelin titteliin mutta korkealla tulee silti listalla olemaan.

Olen oppinut rakastamaan Controllia enemmän ja enemmän tässä vuosien saatossa ja sanoisin että se on edelleen oma suosikki Remedy peli mitä tulee pelattavuus puolelle ja tarina siinäkin on todella vahva. Silti kaksi viimeisintä peliä Remedyltä on olleet genrensä parhaimmistoa ja en malta odottaa mitä Control 2 tarjoaa. Max Payne Remakea ei myöskään sovi unohtaa joka tulee tässä välissä.

Nautin joka sekunnista minkä pelin parissa vietin, silti ei ole mitään imua palata pelin ääreen kuten RE4 ja DS on. Kiitos ja kumarrus Remedylle joka teki yhden merkittävimmistä suomalaisista viihdoteoksista
 
Eikä tässä ole edes NG+ eikä edes mahdollisuutta tarinan jälkeen jatkaa maailman tutkimista. Eli kun peli sanoo että tästä alkaa endgame niin se myös tarkoittaa sitä, joten tee kaikki tarvittava ennen sitä.
Tähän kommentoitava, että NG+ on tulossa ilmesesti suht piankin ja Lake lupaili siihen jotain pientä poikkeavaa ensimmäiseen läpipeluuseen nähden. Ja aseiden(?) kehitystä pääsee siis jatkamaan myös. Sinänsä en sitten peliä vielä pelaamattomana osaa sen enempää arvioida, että paljonko tämä tuo intoa uudelleenpeluuseen. Ykkönen on tullut nyt mentyä neljästi läpi, joten uskoisin, että tämän ainakin toisen kerran jaksaa läpäistä, kunhan on riittävästi kulunut aikaa ekasta kerrasta.

Kuulostaa tekstisi perusteella kyllä todella hyvältä kokonaisuudelta. Itse sain AWR:n eilen läpi ja meinasin vielä American Nightmaren kertailla ja Controlin erikoisesti keskenjääneen AWE-lisärin pelailla ennen tämän herkun aloittamista. Sitten voikin miettiä Controlin kertausta ja kyllä se QB:kin maistuisi, mutta kalenteri on kyllä täynnä varmaan kevääseen asti ilman näitäkin...
 
Tähän kommentoitava, että NG+ on tulossa ilmesesti suht piankin ja Lake lupaili siihen jotain pientä poikkeavaa ensimmäiseen läpipeluuseen nähden. Ja aseiden(?) kehitystä pääsee siis jatkamaan myös. Sinänsä en sitten peliä vielä pelaamattomana osaa sen enempää arvioida, että paljonko tämä tuo intoa uudelleenpeluuseen. Ykkönen on tullut nyt mentyä neljästi läpi, joten uskoisin, että tämän ainakin toisen kerran jaksaa läpäistä, kunhan on riittävästi kulunut aikaa ekasta kerrasta.

Kuulostaa tekstisi perusteella kyllä todella hyvältä kokonaisuudelta. Itse sain AWR:n eilen läpi ja meinasin vielä American Nightmaren kertailla ja Controlin erikoisesti keskenjääneen AWE-lisärin pelailla ennen tämän herkun aloittamista. Sitten voikin miettiä Controlin kertausta ja kyllä se QB:kin maistuisi, mutta kalenteri on kyllä täynnä varmaan kevääseen asti ilman näitäkin...

No jos siinä on jotain uutta niin ehkä sitten, riippuu mitä ja miten paljon. Mutta pelin rytmitys ja hidastempoisuus on jotain sellaista ettei se toimi kuin ensimmäisellä kerralla kunnolla. Tai sitten vuosien jälkeen uudestaan kun unohtunut asioita.
 

New game plussaa odotetaan tällä hetkellä marraskuun lopulle, ja se avaa uuden vaikeustason + saa pitää kaikki aseet ja upgradet jne. Mielenkiintoisimpana seikkana se sisältää uutta tarinasisältöä manuscript-sivujen ja tv-ohjelmien muodossa.

Lisäksi on tulossa photomode ja kaksi laajennusta, joista niistäkin on jo synopsikset julkaistu.
 
Ylös Bottom