Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Apple iPad (kaikki mallit)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Apple iPad 2

Periaatteessa jokin taulukone voisi olla kiva lelu, mutta niiden aivan naurettavat hinnat estävät ainakin minua moiseen toistaiseksi investoimasta. 600, 700 ja 800 euroa on huima hinta tämän tasoisesta laitteesta.

Sama homma mulla itselläni. iPad 1 alennetulla hinnalla iPad 2:n julkistuksen jälkeen oli todella houkutteleva kyllä, 379e siitä olisi voinutkin maksaa, mutta hetken mietittyäni päädyin mieluummin uuteen puhelimeen.

Jos tabletteja haluaa vastustaa ja kokee ne tarpeettomana, niin sehän on ihan ok. Eivät kaikki niitä tarvitse. Mutta sitä en ymmärrä, jos Applen tuotteet ovat jotenkin muita "pahempia" tai ne ärsyttävät enemmän.. Sitähän ne tuntuvat tekevän kun forumeita lueskelee.
Eipä mulla itse Applea tai muitakaan firmoja vastaan mitään ole, joten enempi "inho" kumpuaakin tästä "minun on pakko päästä nettiin kaikkialla ja saatava kaikki digitaalisena" asenteesta. Ehkä olen vanhanaikainen vinyylijäärä, mutta en koe mitään pakottavaa tarvetta päästä näpertelemään kaikkia herkkuja keittiössä, vessassa, bussissa tai vaikka kaupan jonossa. Toki jos siitä on hyötyä esim. työasioita hoidettaessa niin mikäs siinä, mutta mikäli tabletin tarkoitus on oikeiden innovaatioiden sijaan vain helpottaa jo ennestään mielestäni tarpeeksi helppoja asioita, niin en koe omakohtaisesti mitään tarvetta hypätä kelkkaan.

Mä saisin Ipad kakkosen firmalta pitkän palvelussuhteen palkaksi, mutta mä jäin miettimään, että mitä helvettiä mä sillä tekisin. Sanoin johtoportaalle, että mietin vähän aikaa.
Ainahan sen voisi sit myydä, mutta se tuntuisi ehkä vähän moraalittomalta. Mä tarvitsisin kyllä myös uudet kesärenkaat autoon, joten siitä pädistä sais nätisti rahoituksen renksuihin... Ellen mä sit pyydä firmaa ostaan niitä nakkeja suoraan, jos se veroteknisesti onnistuu.

Kannattaa muistaa mitkä argumentit olivat kännyköitä vastaan turhakkeen alkutaipaleella ja minkälaiseksi touhu on mennyt tänä päivänä. Muutos voi olla nopeaa, silloin kun sen hyödyt ovat ilmeiset. Näin voi käydä myös taulumikrojen kohdalla. Viitteitä tähän antavat ikäpyramidin ääripäät, joille helposti lähestyttävä käyttöliittymä ei ole ongelma. Ei ole jumiuduttu vain yhteen tapaan hyödyntää tietotekniikkaa. Tekniikan pitää olla välittäjä, ei itse tarkoitus. Silloin kun se onnistuu tekemään itsestään näkymättömän - ollaan jossain onnistuttu. Väitän taulumikrojen onnistuvan juuri tässä.

..joten enempi "inho" kumpuaakin tästä "minun on pakko päästä nettiin kaikkialla ja saatava kaikki digitaalisena" asenteesta.

Juu, noh kyllä tämän omalla tavallaan ymmärrän. Ja tottahan se on: Nettiä tulee rassattua liikaa ja vähän kaikkialla (siellä missä on luppoaikaa ainakin). Toisaalta sitä voi tehdä hyvinkin pienissä pätkissä.

Kyllä itsekin olen miettinyt, että oliko ennen tavallaan "simppelimpää", kun netissä oltiin pöytäkoneen tai myöhemmin läppärin kautta - se ei kuitenkaan ollut saatavilla ihan koko ajan. Nyt älypuhelinten (iPhonet ja vastaavat) aikana tuntuu että nettiin pääsee (luonnollisesti eri nopeuksilla kuitenkin) melkein missä vaan... Tulos: Sitä tulee rassattua vähän väliä kun siihen mahis on. Eli asialla on todellakin puolensa ja puolensa.

Se on kuitenkin sanottava, etten varsinaisesti ole suunnitellut kantavani (mahdollista) tablettia kaikkialla kuten kännyä (se on kuitenkin vielä mm. puhelin). Tabletti kuitenkin varmasti osin korvaisi läppärin kotona ja pidemmillä matkoilla. Mutta onhan se totta, että hinta mietityttää, varsinkin kun voisi harkita säästää nekin rahat uuteen läppäriin..

Viikonlopun tämän parissa viettänyt ja jotain alkaa jo hahmottumaan aloittelijankin mielessä.

Lähdetään liikkeelle painosta, sitä on liikaa (610 g). Yhdellä kädellä kannattelu ei kuulosta eikä tunnu hyvältä. Paras paikka löytyy sieltä missä painoa ei tarvitse käsillä kantaa. Mahan tai reisien päältä. Laitetta tarkastelee kuin avaruuden muukalaista; mitään tuttua ei löydy eikä tiedä mistä pitäisi aloittaa. Jo laitteen käynnistys on omanlaisensa hakuprosessin tulos ensikertalaiselle. Muoto on muuten erinomainen ja yhdessä lisävarusteena hankittavan suojakannen kanssa toimii. Kannen sulkeminen heittää laitteen herätevirralle ja avaaminen taas jatkaa siitä mihin oli viimeksi jääty. Kannen saa taiteltua taakse tueksi antaen pöytätasolla sopivasti kulmaa käyttöä varten tai vaikka eTauluna pitää laitetta pystyssä.

Jos ei ole etukäteen saanut mitään tietoa micro-sim kortin asennuksesta, on sekin oma seikkailunsa. Kun mukana ei tule ohjekirjaa painetussa muodossa, ollaan syvällä metsässä ja ilman kompassia taas kerran. Vinkkinä muille, kannattaa kiinnittää huomio siihen klemmarin tapaiseen metallitikkuun "ohjevihkojen" päällä. Samassa yhteydessä oleva piirros antaa jo osviittaa mitä tuleman pitää.

Alkushokki vain vahvisti sitä vanhaa näkemystä merkistä, jossa muotokielelle on annettu pääpaino. Kuin automerkki, jossa designeri on saanut vapaat kädet ilman insinöörien jarrutteluja. Kelpaa kyllä, eipähän juututa vanhaan ja "hyväksi havaittuun" malliin. Niille, jotka suunnittelevat laitetta esimerkiksi vanhuksille - varatkaa päivä laitteen ensikäynnistyksen yhteydessä tapahtuvalle käyttäjäkoulutukselle. Ihan kylmiltään en uskaltaisi laitetta viskata vieläkään.

Softapuolelta varttitunnin video esittelemään mitä tuli mukana ja mitä käyty jo verkosta hakemassa:

[video=youtube;LVm60oOinmw]http://www.youtube.com/watch?v=LVm60oOinmw[/video]

Ostin Ipad 1. generaation mallin 340 eurolla.

On tämä loistava peli, ei voi muuta sanoa. Erot 2. generaatioon ovat tiedossa enkä usko uusia ominaisuuksia isommin tarvitsevani joten vanha malli kelpasi mainiosti.

Haittapuolena Ipad ohjelmat ovat ~1,5-2* kalliimpia kun vastaavat IPhone ohjelmat. Ja ei niitä IPhonelle ostettuja kyllä viitsi paljoa 2x moodissa katsoa.

Sarjakuvien ja kirjojen luku laitteella on suorastaan loistavaa. Enpä olisi uskonut enää sarjakuvia lukevani, mutta kyllä ne heräävät laitteella suorastaan uuten kukoistukseen. samaten kirjat ja kuvitukset erityisesti ovat miellyttäviä lukea.

Laitoin kokeeksi myös mercury browserin joka tuntui oletus-safaria huomattavasti ärhäkämmältä.

Softapuolelta varttitunnin video esittelemään mitä tuli mukana ja mitä käyty jo verkosta hakemassa:
Kiva video, mutta en malta olla huomauttamatta, että se on App(lication) Store, ei Apple Store. :)

Toi oli aika jännä ominaisuus, että podcasteja voi kuunnella suoraan iPadin iTunes-sovelluksen kautta. En ainakaan muista, että tuo onnistuisi iPod Touchilla.

Olisit voinut myös demota videoiden toistamista suoraan jonkin sovelluksen sisältä. Esim. se BBC:n verkkolehti näytti sellaista tarjoavan (?), samoin Pelaajan iPad-sovellukseen on upotettu videoita.

Tai ihan vaan iTunes Store. Application Storeja on tarjolla aika monta muutakin.
iTunes Store ja App Store ovat silti kaksi erillistä tuotemerkkiä, ja Applehan kovasti haluaa kieltää muilta nimenomaan App Store -nimen käytön. Lisäksi toki Steven salkusta löytyy myös iBookstore sekä pelkästään OSX:lle tarkoitettu Mac App Store.

iTunes Store ja App Store ovat silti kaksi erillistä tuotemerkkiä, ja Applehan kovasti haluaa kieltää muilta nimenomaan App Store -nimen käytön. Lisäksi toki Steven salkusta löytyy myös iBookstore.

Itunesissa se on samanlainen alikategoria kuin vaikkapa Podcasts. App Store on kyllä USA:ssa "service mark" eli kaiketi rekisteröity palvelumerkki (ei siis tuotemerkki). En tiedä tunnustetaanko tuollaista rekisteröintimallia moista muualla maailmassa.

Yleisterminä se kuitenkin omasta mielestä sopii huonosti yhden valmistajan on-line kaupan aliosiota kuvaamaan.

Itunesissa se on samanlainen alikategoria kuin vaikkapa Podcasts.
Kyllä, mutta iOS-käyttöjärjestelmässä App Store on ihan oma, erillinen sovelluksensa, ja muutenkin Applen virallisesti käyttämä nimi, jolla tarkoitetaan nimenomaan iOS-laitteiden sovelluksien latauspalvelua.

Apple Store on fyysinen Applen kivijalkamyymälä.

Olen käyttänyt iPadin ensimmäistä mallia noin 9 kuukautta, joten tuosta on jonkin verran käyttökokemuksia kertynyt.

Tuo Safari web selaimena on aika hirveä viritelmä, suosittelen Atomic Web selainta App Storesta tilalle.

Pelaamiseen tuo laite on mitä mainioin kunhan vain tottuu ensin tuohon kosketusnäytöllä käytettävään virtuaalitattiin.

Laitetaan tähän muutama peli parhaimmasta päästä, joita kannattaa ainakin kokeilla iskeekö itselle.
Galaxy on Fire 2: Jos Wing Commander, Privateer, Elite kuulostavat loistavilta peleiltä suosittelen kokeilemaan. Tästä löytyy myös lite versio, joten tätä voi testata ilmaiseksi.

Infinity Blade: Periaatteessa ihan simppeli RPG aivan järkyttävän hyvän näköisillä grafiikoilla. Eli kannattaa hommata jo pelkästään teknologia demoksi.

Cut the Rope: Erittäin simppeli älypeli, mutta hauskaa ajanvietettä.

Pocket Legends: Online MMO. Ilmainen, mutta lisäkentistä saa sitten maksaa.

Osmos for iPad, Independent Game Festivalin voittaja peli, erittäin addiktoiva pikkupeli.

Angry Birds on varmaan kaikille tuttu, joten siitä ei sen kummemin kannata puhua.

Sitten löytyy tietenkin samat vanhan ajan kunnon seikkailu pelit kuin konsoleillekkin esim. Monkey islandit, Sam and Max:Penal Zone.

Lautapelejäkin tuolla on tullut pelattua, esimerkiksi bussissa lautapelejä on paljon helpompi pelata iPadin ruudulta kuin yrittää saada isoa pelilautaa jonnekkin bussin lattialle.
Carcassone, Small World ja Catan HD ovat olleet kovassa käytössä.

Kyllä tuo iPad kaikki käsikonsolit hakkaa mennen tullen pelien määrän, laadun ja hinnan suhteen.

Samalla sillä voi lukea kirjoja ja käyttää navigaattorina, joten aika monta laitetta tuolla saa korvattua.

Kyllä tuo iPad kaikki käsikonsolit hakkaa mennen tullen pelien määrän, laadun ja hinnan suhteen.

Höpöti höpöti yleistys. Niin kauan kun tiettyihin (lue: Aika moneen) peleihin tarvitsee ns. perinteisemmän ohjauksen (vs. kosketusnäyttö), niin iPhonen ja iPadin pelit eivät todellakaan hakkaa käsikonsoleita mennen tullen.

Toki asia on eri jos kyseessä ovat Angry Birds -tyyppiset, selkästi kosketusnäytölle sunnitellut pelit. Pelkällä kosketusnäytöllä ei voi kuitenkaan koskaan täysin korvata perinteisempiä ohjaustapoja. Mutta tämä lienee eri ketjun asia.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Uudenlainen väline tuo myös uusia tapoja tehdä tuttuja asioita. Eilen KonsoliFIN-podcast käytiin läpi matkaradion tapaan, kun laite siirtyi kuuntelijan mukana paikasta toiseen mahdollistaen siinä samalla myös muut toimet kuin penkillä jäkittämisen. Suoratoisto käynnistyy nopeasti, kuten iTunesilla on tapana. Heittää vielä koko ruudulle, niin saa sen aikajanan tarpeeksi isoksi tarkkoihin hyppäyksiin kohdasta toiseen. Tähän voisi vielä sopia slideshow pyörimään taustalla, valokuvien istuessa yhteen äänitapahtumien kanssa.

Eilen KonsoliFIN-podcast käytiin läpi matkaradion tapaan, kun laite siirtyi kuuntelijan mukana paikasta toiseen mahdollistaen siinä samalla myös muut toimet kuin penkillä jäkittämisen.

Onnistuuko kuuntelun aikana esim. netin selailu, vai pitääkö laite pyhittää KonsoliFIN-logon katselua varten siksi ajaksi kun podcastia kuuntelee?

Onnistuuko kuuntelun aikana esim. netin selailu, vai pitääkö laite pyhittää KonsoliFIN-logon katselua varten siksi ajaksi kun podcastia kuuntelee?

Onnistuu surffaaminen samaan aikaan kun kuuntelet podcastia, mutta tämä edellyttää ensin tiedoston imurointia laitteelle. Suoratoistolla en tässä onnistunut.

Sama koskee tietysti myös musiikkia.

Itsellä oli jo eka jenkeistä raahattu iPhone 2G, sen jälkeen 2kpl 3GS:iä ja nyt on 2kpl iPhone 4:ia...

Jo eka iPhone korvas mulla täysin reissuissa kulkeneen macbookin. Riitti mun käyttötarkoituksiin. Näyttö oli vaan julmetun pieni. iPad ykkösen ostin viimevuonna ja julkkaripäivänä hain iPad 2:n.

Itsellä käyttötarkoitus:

Kotona:
-Hdmi kaapelilla töllössä kiinni ja katon leffat, sarjat jne tietokoneelta air videon avustuksella.
- laite on sohvanreunalla ja aina kun minä tai vaimo halutaan lukaista s-posti, foorumit tms niin se onnistuu siinä tv katselun ohessa
- vajaa 2v lapsi pelaa sillä

Työmatkalla:
aamuin,illoin luen uutiset, aamulla Hesarin iPad versiota hyödyntäen ja iltapäivällä sit yleensä iselainta käyttäen.

Töissä:
kahvitauoilla foorumit, uutiset, yleistä selailua.

Autossa:
musiikinsoittamiseen iPod lähdön kautta, navigaattorina autotelineessään, leffankatseluun hanttimiehelle. Sekä auton polttoaineseurantaan. Kuvia telineestä: http://www.omenanraato.1g.fi/kuvat/puhelimet/ipad2/teline/

Viikonlopun reissuissa:
korvaa läppärin...minä ja vaimo saadaan perus jutut hoidettua, nettipankki, Facebook, s-posti, foorumit, uutiset, yleiset selailut.

Vaunussa/kotona:
Korvaa tallentavan digiboxin joka hajosi tovi sitten. Booxtv:llä näkee ohjelmat kuukauden ajalta, eikä tartte leirintäalueen saunavuoroa jättää välistä jos vaimo haluu kattoo kauniit ja rohkeat. :) ei tartte vaunuun myös raahata isoja kasoja lehtiä, kun voi esim teknarin tyylisiä lehtiä lueskella.

Muuta:
-vaimo on monissa mukana, kotigastronomi, partylite, tupperware, vanhempaintoimikunta jne. Palavereissa on ipadillä helppo tehdä muistiinpanoja ja word/excel tiedostoja mitä on sovittu, ja lähettää ne välittömästi s-postilla eteenpäin.
- valokuvia ja videoita myös aina mukana, jotka voi sit näyttää sukulaisille jne.
-FaceTime puheluita on jo iphonella tullut paljon tehtyä, varsinkin kun toinen on ollut ulkomailla, niin on voinut soitella ilmaiseksi ja samalla näkee ja pystyy juttelemaan lapselle, joka on aina aivan innoissaan kun näkee..pelkästä puhelimesta kun ei oikein tajua vielä mitään.
-kalenterina vallan mainio kapistus.

Ja tässä on vain murto-osa koko laitteen käytöstä mitä mulla on. iPad on päivästä varmaan 23h alta metrin päässä aina käyttövalmiina. :)

Huvikäyttöähän tällä on sit paljon lisäksi, iMovie, garageband, pelit jne.

Ymmärrän täysin ne jotka ei tälläistä tarvitse, mutta itse en nykyisin koneella juuri käy ja iphonekin on täysin puhumiseen nykyään. Enkä ymmärrä sitä, että jos joku ei tarvitse tälläistä ja pitää turhana, niin miksi jollekin muulle se ei voisi olla tarpeellinen?

Mitä vanhempien ihmisten käyttöön tulee, niin voisin sanoa seuraava..
Itse annoin iPad ykkösen jo aikanaan vanhemmilleni (62v kummatkin) ilman käyttöopastusta kouraan ja käyttivät sujuvasti ilman pienintäkään ongelmaa, vaikka puhelimilla eivät tekstaria osaa lähettää. Ottavat jopa ensi syksynä tämän 6viikon lomareissulleen kroatiaan navigaattoriksi ja läppärin korvaajaksi.

Heillekin tämä kävisi täysin ainoaksi koneeksi kotiin, mikäli isä ei tekisi laskujaan kun on yksityisyrittäjä..tosin siihenkin kyl ois ratkaisuja, mutta ei viitti tietokantoja siirrellä Windows ohjelmasta excel tiedostoihin...

Mutta, tämä ratkaisu mielestäni vaatii sen, että on esim lapsi(eli minä tässätapauksessa) joka sen ensin laittaa laitteen käyttökuntoon, ja jatkossa päivittää laitteen ja ongelma tilanteissa pistää sen kuntoon (tosin nyttemmin teen nää asiat niiden pöytäkoneelle).

Kaiken kaikkiaan tabletit ovat mullistava keksintö, joka toisilla korvaa lähes minkä laitteen tahansa: tietokoneen, lehdet, navigaattorit, tv:n, kompassin, vatupassin(kyllä, vaunu on suoraan pistetty iphonella ja ipadillä monesti), iPodin, radion, käsikonsolin, kaukosäätimen, puhelimen (iPad vain ostittain, kilpailijat kokonaan), kalenterin jne. Jne.

Apple on minulle luonnollinen vaihtoehto, kun taloudessa on 3 Applen konetta ja kaksi puhelinta...ainut joka niiden kanssa kunnolla pelaa yhteen on iPad.
Itse olen myös samsungia koittanut ja vaikuttaa ihan hyvältä (tosin se 7" ei ollu tarpeeks iso), mutta käyttöliittymässä on liikaa lagia joka häiritsee itseä suunnattomasti.

Mitä sit taas tulee iPadiin, niin vanhaan versioon nähden tämä tuntuu kevyeltä, eikä enää muutaman kuukauden käytön jälkeen edes ykkösversio ollut liian painava yhdelle kädelle.

iPad 2 plussat ja miinukset (osittain verrattuna ekaan versioon):

+ paino ja koko (ohuus jotenkin korostaa tuota painon pudotusta, ja saa aivot luulemaan vieläkin kevyemmäksi kuin onkaan)
+ ulkonäkö...vihdoinkin valkoinen versio <3
+ 900mhz 3G...nyt voi hyödyntää täysillä 3G:tä
+ 3G kuuluvuus/nopeus ihan eri luokassa kuin iphonella. (900verkossa vanhempieni luona iphonella nopeus 1/0,3, samoin ipadillä, iPad 2:lla 5/1,1)
+ nopeus tuntuu kaikessa, tietysti korostetusti peleissä..esim Trainz oli pelikelvoton diashown vuoksi ipadillä, nyt pyörii sulavasti.
+ kamerat...FaceTime <3
+ Smart Cover..miksei tätä ole tehty aikaisemmin jo kaikkiin vekottimiin?
+ käyttiksen helppokäyttöisyys ja toimivuus/vakaus
+ softien paljous ja laatu ja helppo ostettavuus ja ladattavuus
+ Applen omat softat ovat todella loistavia: iMovie, pages, numbers, garageband
+ akunkesto...tänäänkin käytännössä koko päivän ollut päällä ja 40% jäljellä. Olen päässyt monesti jopa yli luvatun 10 tunnin
+ kehittäjälaitteeksi lisäämällä saatavat 5 sormen eleet..home nappi on täysin turha nyt..
+ näytön kallistus on todella nopeaa, ja saa kätevästi lukittua sivun näppäimellä.
+ Smart coverin avulla sammuva/käynnistyvä näyttö

- kameroiden laatu ei riitä muuhun kuin FaceTime puheluihin..turha ottaa mitään kuvia
- näytön heijastuvuus päivänvalossa...ei näe mitään.
- näyttö kerää sormenjälkiä.
- ohuus on tuonut haittatekijöitä: latausliitintä ei meinaa saada kohdilleen jos ei tarkasti katso minne laittaa, mute/näytönkallistuksen lukitusnäppäin on terävästi koholla reunasta.
- ei laajakuvanäyttöä
- ei Cover Flowta iPod puolella.
- ei mahdollista vaihtaa oletusselainta...Safari ei ehkä paras, mutta itse auon 90% sivuista linkkeinä s-postista tai muista ohjelmista..joten ne aukeavat vain safariin
- ei voi ladata 3G:llä yli 20megan softaa appstoresta.

Tässä nyt hieman omia mietteitä näistä tableteista ja lähinnä ipadista. Ja vaikka miten pitäisitte Apple hihhulina, niin vaihdan kyllä ilomielin merkkiä, kun joku muu tekee asiat selkeästi paremmin kuin iPad, ja toimii yhtä sulavasti jo olemassa olevien laitteideni kanssa. :)

Mitä vanhempien ihmisten käyttöön tulee, niin voisin sanoa seuraava..
Itse annoin iPad ykkösen jo aikanaan vanhemmilleni (62v kummatkin) ilman käyttöopastusta kouraan ja käyttivät sujuvasti ilman pienintäkään ongelmaa, vaikka puhelimilla eivät tekstaria osaa lähettää.

Jep, havainnut saman omassa lähipiirissä. Miten lähes eläkeikäinen ja pari vuotias tarttuvat iPadiin täysin ennakkoluulottomasti ja käyttö onnistuu heti. Juuri nämä havainnot kertovat miten jossain on onnistuttu ja todella hyvin. Olematon kynnys tarttua tekemiseen. Käyttöliittymä koostuu luonnollisesta silmän ja käden synergiasta, ilman välikappaleita.

Kuitenkin käyttöönotto; micro-sim -kortin asennus ja AppStoren parhaimman annin tavoittaminen vaatii jo vähän enemmän syventymistä aiheeseen ja juuri tässä voimme olla avuksi. Siinä näen myös Applen suuren haasteen; miten luoda itseoppiva myyntitiski, joka osaisi tarjota juuri tälle käyttäjälle häntä eniten kiinnostavat ohjelmat?

Pelaajalehti päässyt käsiksi vitivalkoiseen:

[video=youtube;BFjd5HC0BRI]http://www.youtube.com/watch?v=BFjd5HC0BRI[/video]

Ylös Bottom