Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Armeijassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuomas
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Armeijassa

Intissä näkee joo kaikenmaailman kummajaisia. Pistää välillä miettimään mistä ihmeen raoista ne on sinne ryöminyt.

Ja paikkahan on ihan jees jos sen homman ottaa positiivisesti. Moni urpo vaan ei tajua sitä ja valittaa kaikesta niin ei ihme jos siellä ei viihdy, valittamisella saa yleensä viellä vaan lisää paskaa niskaan joten ei se olo ainakaan helpotu kitisemällä.

Tuo oli paras, tuo itsesi nostaminen muiden yläpuolelle.. Vai tupa täynnä idiootteja..on se rankkaa varmasti olla tuollainen "älymystön edustaja"..heheheh

Jep itsekin vihaan tällaisia elitistejä, mutta sen kolmen kuukauden aikana opin tuntemaan niitä äijiä paremmin varmaan kuin niiden äidit. Ylivoimaisesti hankalin asia minulle intissä oli se, että olin aina ulkopuolinen tuvassani. Se on yllättävän raskasta kun siellä kuitenkin joutuu aika viettämään melko paljon.

Ja en valehtele itselleni. Suurin osa tupakavereistani oli pesunkestäviä idiootteja ;)

Parasta intissä oli kunnonkohotus ja jo ennestään vahvan sodanvastaisuuteni exponentiaalinen kasvu.

J Ylivoimaisesti hankalin asia minulle intissä oli se, että olin aina ulkopuolinen tuvassani. Se on yllättävän raskasta kun siellä kuitenkin joutuu aika viettämään melko paljon.

Yrititkö tehdä mitään asian eteen vai kyhjötitkö punkassasi vaan ja mietit, miten muut on idiootteja.
Ja anna nyt muutama esimerkki, mistä tulit tähän "idiootti"-päätelmään.

Yrititkö tehdä mitään asian eteen vai kyhjötitkö punkassasi vaan ja mietit, miten muut on idiootteja.
Ja anna nyt muutama esimerkki, mistä tulit tähän "idiootti"-päätelmään.

Usko pois heti ekana päivänä olin hyvää pataa jokaisen kanssa. Tulen kyllä toimeen kaikkien ihmistyyppien kanssa se on opetettu jo pienestä pitäen meidän huushollissa ;)

Pitemmän päälle vain se tosiasia, että kiinnostuksen kohteitani ei kukaan tuvassa jakanut, alkoi vituttaa. Kirjoista, leffoista ja peleistä nyt puhumattakaan ei voinut ikinä keskustella. Hulluksi siinä tulee kun on tällainen viihteen suurkuluttaja. Viinakin on jäänyt nyt mun menusta pois niin sekin vähän erotti noista "karjuista".

Jos olisin vain nyhvöttänyt punkassa niin olisin kyllä lentänyt sieltä viikossa veke.

Ylä-aste ikäaisenä olisi ne inttijutut ehkä paremmin klaarannut.

Pitemmän päälle vain se tosiasia, että kiinnostuksen kohteitani ei kukaan tuvassa jakanut, alkoi vituttaa

...

Ylä-aste ikäaisenä olisi ne inttijutut ehkä paremmin klaarannut.

Oli mullaki vähän sama fiilis intissä. Oon kyl aika sosiaalinen ihminen ja mun on helppo tutustua ihmisiin, mut sen jälkeen ku tajus et suurinta osaa palvelustovereista kiinnosti tasan baarissa käynti, baarista löydetyt yhen illan hoidot, kaljan juominen ja autot, nii ei kyl hirveesti tullu enempää juteltuu niiden kanssa.

Onneksi oma tupa oli aika rauhallinen ja meillä vallitsi hyvä henki. Ja kylhä sielt intistä jäi myös pari ihan loistokaveria, joiden kanssa varmaan tulee pidettyy yhteyttä loppuelämän. Kyllähän sieltä aika nopeesti löys ne tyypit joiden kanssa jakso jutella muutakin ku sitä pakollista inttiläppää.

En sit tiedä vaikuttiko se, et ite olin 2-3 vuotta vanhempi ku muut. Emmä oo ite kokenu muuttuneeni kauheesti siitä ku olin 18-vuotias, mut alko tosissaan ärsyttää et läpät pyöri lähes aina samojen aiheiden parissa.

Täytyy viel sanoo loppuun et ite en todellakaan ollu mikään hylkiö intis. Ja tuleehan sitä kaljaa juotua ihan tarpeeks, ei siit vaan jaksa aina jauhaa. Mut ylä-aste ikäsenä asepalveluksesta olis varmaan nauttinu ihan täysin rinnoin.

Terveisin;
reserviläinen II/07

Jep itsekin vihaan tällaisia elitistejä, mutta sen kolmen kuukauden aikana opin tuntemaan niitä äijiä paremmin varmaan kuin niiden äidit. Ylivoimaisesti hankalin asia minulle intissä oli se, että olin aina ulkopuolinen tuvassani. Se on yllättävän raskasta kun siellä kuitenkin joutuu aika viettämään melko paljon.

Ja en valehtele itselleni. Suurin osa tupakavereistani oli pesunkestäviä idiootteja ;)

Parasta intissä oli kunnonkohotus ja jo ennestään vahvan sodanvastaisuuteni exponentiaalinen kasvu.

LOL. Kyllä tässä kaikki on varmaan sodanvastaisia, mutta joskus ei ole muita keinoja. Irakin sota on suuri virhe, kun taas esim. Hitlerin vallan kaataminen oli oikein. Siitä pisteet myös USA:lle.

Solid Snake on tästä hyvä "mielikuvituksellinen" esimerkki. Hän ei pidä sodasta, väkivallasta ym. mutta hän silti taistelee(pirun hyvin muuten). Hän tekee sen minkä osaa ja puolustaa näin koko maailmaa.

Annat muuten hiukan ylimielisen kuvan itsestäsi.

P.S. Armeijan käyminen on hieno asia.

T: TJ -28

Oli mullaki vähän sama fiilis intissä. Oon kyl aika sosiaalinen ihminen ja mun on helppo tutustua ihmisiin, mut sen jälkeen ku tajus et suurinta osaa palvelustovereista kiinnosti tasan baarissa käynti, baarista löydetyt yhen illan hoidot, kaljan juominen ja autot, nii ei kyl hirveesti tullu enempää juteltuu niiden kanssa.

Meitsillä on vähän päinvastoin, sillä en pidä itseäni valtavan sosiaalisena henkilönä siinä mielessä, että tutustuisin helpolla uusiin ihmisiin. Intissä tämä kuitenkin hoitu yllättävän kivuttomasti, kun kavereiden kanssa oltiin koko ajan tekemisissä. Kiinnostuksen kohteet olivat osittain aika erilaiset, kun ei meitsikään erityisesti alkoholin kanssa lutraa, mutta kyllä tuota yhteistä aluetta löytyi tarpeeksi. Jos ei muuten, niin sitten puhuttiin intistä yleensä.

Sinänsä vähän harmittaa, kun erkaannuin muusta tuvasta tuonne Helsinkiin. Toisaalta hommat ovat ainakin parempia.

LOL. Kyllä tässä kaikki on varmaan sodanvastaisia, mutta joskus ei ole muita keinoja. Irakin sota on suuri virhe, kun taas esim. Hitlerin vallan kaataminen oli oikein. Siitä pisteet myös USA:lle.

Solid Snake on tästä hyvä "mielikuvituksellinen" esimerkki. Hän ei pidä sodasta, väkivallasta ym. mutta hän silti taistelee(pirun hyvin muuten). Hän tekee sen minkä osaa ja puolustaa näin koko maailmaa.

Annat muuten hiukan ylimielisen kuvan itsestäsi.

P.S. Armeijan käyminen on hieno asia.

T: TJ -28

Hyvä esimerkki siitä, miten kenties haastavimman eettisen epäkohdan maailmassa voi sinisilmäisesti tiivistää muutamaan lauseeseen. Pelihahmon sijoittaminen tähän kontekstiin myös kertoo jotain kirjoittajan laaja-alaisesta näkemyksestä aiheeseen. Eikö myös Bowser puolusta, no tiedätkö, omaa maailmaansa? Vähän niin kuin Hitler puolusti kolmatta valtakuntaansa.

Tässä kysymyksessä tie oivallukseen löytyy kysymyksen "Ketä puolustat, kenelle, kenen tahdosta ja mistä poliittis-taloudellisista syistä?" Usean lisäpisteen kysymys voisi olla vaikka "Eikö myös vihollisesi toimi samojen periaatteiden nojalla, oman kuninkaansa jalkoja syleillen - ole siis yhtä hyvä tai paha, kuten sinä? Yhtä syyllinen"

Sotilaat ovat ennen kaikkea siirrettäviä nappuloita, joilla suuremman pääoman tai ideologian kaupustelijat pelaavat pelejään. Ainakin minusta olisi surullista elää valan sitomana sätkynuken elämää.

PS. Myös Solid Snake on pelinappula; paradoksi piilee siinä, miten Snake hahmona romantisoi sotilaan profiilin. Ongelma piilee siinä, miten eräät nielevät syötin - hahmon tai "tosielämän sankarin" kohdalla.

Hyvä esimerkki siitä, miten kenties haastavimman eettisen epäkohdan maailmassa voi sinisilmäisesti tiivistää muutamaan lauseeseen. Pelihahmon sijoittaminen tähän kontekstiin myös kertoo jotain kirjoittajan laaja-alaisesta näkemyksestä aiheeseen. Eikö myös Bowser puolusta, no tiedätkö, omaa maailmaansa? Vähän niin kuin Hitler puolusti kolmatta valtakuntaansa.
Eli jos veli-Venäläinen marssii tänne tankkeineen ja sanoo: Me puolustetaan omia maa-alueita muilta ja sen takia vallataan Suomi, olisi kaikki ok?
Kutsut Hitlerin tekemiä "puhdistuksia" hänen valtakuntansa puolustukseksi. Tämä voi olla jollekin totta, mutta niillä taitaa olla hiukan lyhemmän mallinen hiusmalli ja pilottitakit.

Tässä kysymyksessä tie oivallukseen löytyy kysymyksen "Ketä puolustat, kenelle, kenen tahdosta ja mistä poliittis-taloudellisista syistä?" Usean lisäpisteen kysymys voisi olla vaikka "Eikö myös vihollisesi toimi samojen periaatteiden nojalla, oman kuninkaansa jalkoja syleillen - ole siis yhtä hyvä tai paha, kuten sinä? Yhtä syyllinen"
Jos joku tähän maahan hyökkää, olen mieluusti sitä puolustamassa. En koe yhtään syyllisyyttä, jos vaikka tykistökeskityksessä menee useampi vihollinen (tekisi mieleni kirjoittaa venäläinen, mutta en sitä tee. Tänne nyt kuitenkaan kukaan muu tuskin on hyökkäämässä).
Viholliseni ei toimi samojen periaatteiden varaisesti. Me puolustamme (Puolustusvoimat, siitä se nimi tulee), vihollinen hyökkää tavoitteenaan vallata meidän maa. Joten miksei sitä olisi puolustettava? Vai olisiko mukavampi puhua esim. venäjää?
Jos vihollinen hyökkää, tuo sota myös paljon muita ilmiöitä mukanaan. Eettisiä puhdistuksia, joukkoraiskauksia yms. Sinusta olisi ok, että vihollinen vaikka 10 miehen voimalla kävisi teillä vierailulla, pitäisivät ensin hauskaa ja sitten laittaisivat kuulan kalloon kaikille, joiden pärstä ei miellytä/uskovat väärään jumalaan/profeettaan taikka ihan muuten vain ovat väärän värisiä tai näköisiä.

Sotilaat ovat ennen kaikkea siirrettäviä nappuloita, joilla suuremman pääoman tai ideologian kaupustelijat pelaavat pelejään. Ainakin minusta olisi surullista elää valan sitomana sätkynuken elämää.
Sinusta olisi kivempaa elää juurikin esim. venäjän vallan alla? Enkä muuten koe eläväni minkäänlaisen sätkynuken elämää. Siksi toivoisinkin tähän "sätkynykke"-juttuun hiukan lisäselvitystä. Väännä vaikka rautalangasta jos ei muuten taivu.

Väännä vaikka rautalangasta jos ei muuten taivu.

Jos vaikka lähdetään siitä, että jätetään ihan suosiolla puhkikuluneet Venäjä-jutut sinne, minne ne kuuluvat. Eli Aune-tädin ja Antamo-sedän yleisöosastokirjoituksiin ja kiihkomielisten suomileijonien kahvipöytäkeskusteluihin. Toiseksi, en jaksa asiasta vääntää, edes rautakangesta, koska vallalla olevan ihanteen vuoksi istuisin tässä vielä kolmelta yöllä vastailemassa yksin sadanpääjoukon Venäjä-kysymyksiin. Ihan mielelläni kyllä voin vaihtaa ajatuksia joskus privassa, tosin nyt en ehdi.

Koko Hitler-esimerkin pointti oli vain siinä, että jokainen sotii omien syidensä ja arvostuksiensa vuoksi. Joku sanoo, että toinen arvostus on toista jalompi, ja justifioi näin armeijakäsityksensä. Minä sanon, etten justifioi armeija -tai sotakäsityksiä ollenkaan - oli syy mikä tahansa. Ehkä olisin innokkaampi ymmärtämään aseveljiä, jos syyt, seuraukset, päätökset ja sodanjulistukset syntyisivät demokraattisesti kansan keskuudessa. Tällöin, ainakin demokraattisesti, sota olisi oikeutettu. Esimerkki ei kuitenkaan tarjoa eettistä perustetta sodankäynnille. Joka tapauksessa mitään en koe yhtä surullisena ja järjettömänä asiana kuin sitä, että valtioiden ja suurten yritysten johtoportaat päättävät syyt, seuraukset, päätökset ja sodanjulistukset ensin keskenään - näin pitäen salassa todelliset syyt ja tavoitteet -, ja suljetun debaatin jälkeen raahaavat kansansa mukaan hulluuteen.

Koko ajatukseen sisältyy oleellisesti premissit johdosta (tässä tapauksessa valtiollisesta sekä militaarisesta) isäntänä, jonka hihnassa ajokoira (sotilas, rivikansalainen - kuka tahansa muu, kuin vastuullinen) odottaa hyökkäyskäskyä, ja tekee työtä kyselemättä ja kapinoimatta. Loppujen lopuksi hampaat veressä ja vieläpä mielellään. Kuten Suomen veteraanitkin ovat usein todenneet, totuus paljastuu sivu sivulta vasta sodan jälkeen, vuosikymmenien saatossa. Katumus, synnintunto ja sisäinen heinäsirkka puhuttelevat vasta liian myöhään.

Aihe on mitä mielenkiintoisin, mutta selvistä syistä (koko 1% versus 99% -asetelma kirjoittajien mielipidejakaumassa) en jaksa, kykene enkä viitsi jatkaa aihetta. Kasvoista kasvoihin voin aina keskustella, ja lupaan tarjota vieraalle Turun kodissani mainiot sapuskat, kahvit ja leivonnaiset. Ja aina voi myös kadulla tulla huikkaamaan, kunhan ei lyö!

Jos vaikka lähdetään siitä, että jätetään ihan suosiolla puhkikuluneet Venäjä-jutut sinne, minne ne kuuluvat. Eli Aune-tädin ja Antamo-sedän yleisöosastokirjoituksiin ja kiihkomielisten suomileijonien kahvipöytäkeskusteluihin.
Eipä niitä sinne tarvitse jättää. Venäjä on ainut "todellinen" uhka tälle maalle nyt ja aika pitkälle tulevaisuudessakin.

Ehkä olisin innokkaampi ymmärtämään aseveljiä, jos syyt, seuraukset, päätökset ja sodanjulistukset syntyisivät demokraattisesti kansan keskuudessa. Tällöin, ainakin demokraattisesti, sota olisi oikeutettu.
Tässä kohdassa minusta alkoi tuntua, ettet tiedä mitään Suomen Puolustusvoimista.
Nimi tulee siis siitä, että olemme valmiita PUOLUSTAMAAN maatamme, emme hyökkäämään mihinkään. Jo sen takia mikään sodanjulistus Ruotsille kärsityn 6-5 jatkoaikatappion jälkeen MM-finaalissa (kuvitteellinen esimerkki siis) ei tule kysymykseen.
Eli lyhyesti: Puolustamme maatamme, jos tänne vieraan vallan edustajia tulee vihamielisillä aikeilla. Muutoin elämme sopusoinnussa muiden kanssa. Jos tuo on jonkun moraalille vaikea paikka, olen sanaton.

Kuten Suomen veteraanitkin ovat usein todenneet, totuus paljastuu sivu sivulta vasta sodan jälkeen, vuosikymmenien saatossa. Katumus, synnintunto ja sisäinen heinäsirkka puhuttelevat vasta liian myöhään.
Minä taas olen nähnyt/kuullut ihan erilaisia mielipiteitä. Ollaan hyvillämme, ettei annettu periksi, vaan säilytimme itsenäisyytemme jne. Sääli, että itsenäisyys jne. ovat joillekin niin mitäänsanomattomia asioita.

Kasvoista kasvoihin voin aina keskustella, ja lupaan tarjota vieraalle Turun kodissani mainiot sapuskat, kahvit ja leivonnaiset. Ja aina voi myös kadulla tulla huikkaamaan, kunhan ei lyö!
Jos tästä nyt lähden ajelemaan, olen siellä kutakuinkin 4h päässä. Laita makaronilaatikko uuniin ja kahvit porisemaan. Sauna olisi kiva bonus, mutta ei välttämätön ;)

Eipä niitä sinne tarvitse jättää. Venäjä on ainut "todellinen" uhka tälle maalle nyt ja aika pitkälle tulevaisuudessakin.

Tässä kohdassa minusta alkoi tuntua, ettet tiedä mitään Suomen Puolustusvoimista.
Nimi tulee siis siitä, että olemme valmiita PUOLUSTAMAAN maatamme, emme hyökkäämään mihinkään. Jo sen takia mikään sodanjulistus Ruotsille kärsityn 6-5 jatkoaikatappion jälkeen MM-finaalissa (kuvitteellinen esimerkki siis) ei tule kysymykseen.
Eli lyhyesti: Puolustamme maatamme, jos tänne vieraan vallan edustajia tulee vihamielisillä aikeilla. Muutoin elämme sopusoinnussa muiden kanssa. Jos tuo on jonkun moraalille vaikea paikka, olen sanaton.

Minä taas olen nähnyt/kuullut ihan erilaisia mielipiteitä. Ollaan hyvillämme, ettei annettu periksi, vaan säilytimme itsenäisyytemme jne. Sääli, että itsenäisyys jne. ovat joillekin niin mitäänsanomattomia asioita.

Jos tästä nyt lähden ajelemaan, olen siellä kutakuinkin 4h päässä. Laita makaronilaatikko uuniin ja kahvit porisemaan. Sauna olisi kiva bonus, mutta ei välttämätön ;)

Kun kaikki näyttävät olevan sitä mieltä, että Venäjä on tosissaan uhka Suomelle, niin mitä ihmettä Venäjä voisi haluta Suomesta? Jos Venäjä tosissaan haluaisi "vallata" Suomen, se tapahtuisi diplomatialla ja rahalla. Suomessa ei ole siinä määrin mitään raaka-ainetta, että se olisi järkevä kaapata väkivalloin. Puuta Venäjä ei meiltä todellakaan tule tarvitsemaan ja mineraaliesiintymät Suomessa ovat ison maailman mittakaavalla minimaaliset.

Kun kaikki näyttävät olevan sitä mieltä, että Venäjä on tosissaan uhka Suomelle, niin mitä ihmettä Venäjä voisi haluta Suomesta? Jos Venäjä tosissaan haluaisi "vallata" Suomen, se tapahtuisi diplomatialla ja rahalla.

Venäjä on aina uhka Suomelle, siis niin kauan kuin me ollaan itsenäinen valtio. Tällä hetkellä tilanne ulkopolitiikassa on aika rauhallinen, mutta Kreml keskittää sisäpoliittista valtaa itselleen. Mitä se tuo tulevaisuudessa, en tiedä. Tällä hetkellä venäläiset ihan vittuillaakseen käy tasaisen väliajoin kokeilemassa meidän ilmatilaa ja sitä että kuinka suomalaiset rajanylityksiin suhtautuu.

Jokatapauksessa on todella naiivia väittää että venäjästä ei voisi olla uhkaa suomelle tulevaisuudessakaan. 10 vuoden päästä poliittinen tilanne voi olla todella erilainen ja arvaamaton. (Meille intissä puhuttiin 10 vuodesta aina, se on niin pitkä aika että poliittinen ennustaminen sinne asti on mahdotonta mutta toisaalta 10 vuotta on liian lyhyt aika polkaista armeijaa pystyyn)

Kuka olisi vuonna 1980 arvannut että neuvostoliitto kaatuu 10 vuoden sisään. Ei kukaan....

Ei nykyään taida olla muita uhkia ulkopuolelta olla kuin joku islamisti joka on lueskellut kirjojaan miten sattuu.

Venäjä tai muu maa missä on edes jotain johtoporrasta ei tänne luultavasti hyökkää. Eikä maat jotka ovat ihan kuralla tänne asti luultavasti edes löytäisi.

Pahin uhka taitaa tulla sisältä päin. Tää mesta tuntuu mätänevän kun porukka alkaa laiskistua. Mikään ei enää kiinnosta ja sossusta pitäisi saada vaikka minkä tukia kun ei jakseta tehä "paska"duuneja. Kerjäläiset pyörii jaloissa ja teinit hyppii silmille.

No joo ei täällä ehkä ihan niin huonosti mene :p Kuitenkin voisi mennä paremminkin, ainakaan ei mitään erikoisempia esteitä pitäisi olla.

Armeja nyt lähinnä palvelee karaistamalla väkeä kun siellä joutuu oikeasti tekemäänkin jotain ja kuuntelemaan mitä muut sanoo. Tosin ne kenelle siitä olisi eniten hyötyä painuvat sivariin narisemaan.

Armeja nyt lähinnä palvelee karaistamalla väkeä kun siellä joutuu oikeasti tekemäänkin jotain ja kuuntelemaan mitä muut sanoo. Tosin ne kenelle siitä olisi eniten hyötyä painuvat sivariin narisemaan.

Ja ne joiden silmät kaipaisivat avaamista käyvät intissä vahvistamassa sisäistä sissiään ja ennakkoluulojaan. Tough luck.

Ylös Bottom