Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ärsyttävät asiat pelaamisessa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiukku111
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kiukku111

Member
Mitkä asiat teitä ärsyttää pelaamisessa/siihen liittyvissä asioissa?

Purnausketju johon voi kertoa omia ärsytyksiä.

Itsellä ei tule suurempia asioita mieleen, mutta välillä esim että on odottanut koko viikon päästä pelaamaan, mutta tulee joku yllättävä meno/este niin ärsyttää. Tai päivitys joka kestää ladata.

Toinen mikä ärsyttää niin tulevien pelien pitkät odotus ajat, esim GTA 6, Skyrim 6, Fallout.
 
Ärsyttää se kun en saa aikaiseksi aloittaa pelaamista ja backlogi vain kasvaa. Vaikka kuinka suunnittelen että ensi viikolla pelaan vähintään 2h joka päivä niin haaveeksi jää. Viikonloppuna tarkoitus pelata koko päivä mutta kaljoitteluksi se menee. Eipä tästä voi kun itseään syyttää
 
Purin ärsytystäni Jedi Survivor ketjuun, mutta avataan tässä lisää.

Nimittäin Souls-like peligenrenä ärsyttää, ja miten siihen moni peli yrittää päästä sisään.

Combat on kieltämättä toimivaa niissä, mutta kyllähän se alkaa monen pelin jälkeen jo puuduttamaan. Viimeistään Elden Ringin jälkeen toivoisin, että pelit alkaisivat jo keksiä uutta systeemiä.

Positiivinen yllätys oli nämä uusimmat God of Warit. Niissä taistelu vain toimii ja on niin haastavaa kuin haluaa.
 
Mua ärsyttää olla aikuinen aikuisten maailmassa. Hitto kun nykyään pelaa niin todella vaikeeta saada kaverit samaan aikaan onlineen, sit kun fps pelit ei ainakaan taidollisesti parane kun ei pelaa pitkään aikaan. Lapsena oli niin helppo pelata koko syysloma tms.

Toinen tuli kun pelasin Skyrimiä noin 3 kk tauon jälkeen, mitään muistikuvaa missä olen ja mitä piti tehdä. Lisäksi todella vaikea oli taas löytää ns ”immersio ja fiilis” siihen peliin mikä oli ennen pelitaukoa.
 
Mua ärsyttää olla aikuinen aikuisten maailmassa. Hitto kun nykyään pelaa niin todella vaikeeta saada kaverit samaan aikaan onlineen, sit kun fps pelit ei ainakaan taidollisesti parane kun ei pelaa pitkään aikaan. Lapsena oli niin helppo pelata koko syysloma tms.

Toinen tuli kun pelasin Skyrimiä noin 3 kk tauon jälkeen, mitään muistikuvaa missä olen ja mitä piti tehdä. Lisäksi todella vaikea oli taas löytää ns ”immersio ja fiilis” siihen peliin mikä oli ennen pelitaukoa.
Tämä aika vahvasti. Ja varsinkin kun on pari pientä lasta, niin ei edes päivittäin pysty pelaamaan. Ehkä max 5h viikossa tulee nykyään pelattua, kun pitää tasapainotella töiden ja perhe-elämän välillä samaan aikaan. Joskus on myös hauska tehdä jotain muutakin kuin pelata, joten peliaika hupenee entisestään.

Mutta nää on näitä. Nyt on vain tälläinen elämänvaihe.
 
Ärsyttää pelit, jossa tarinatehtävät ovat lukittu, kunnes saavutat tietyn levelin. Turhaa pelin pitkittämistä ja yleensä tylsää grindausta tiedossa. Tämän takia mm. moni Assasin's Creed on jäänyt kesken.
 
Oho, tällainen ketju mennyt ohi. Minulta, joka valittaa tasaiseen tahtiin jostain :D No, korjataan lipsahdus.

Otanpa vastaukseni lähtökohdaksi jo mainittuihin asioihin oman näkökulmani tuonnin:

Päivitykset ei toivotussa kohdassa. Voi hitto ne ottaa päähän. Pelimaailman ulkopuoliset esteet ei niinkään ärsytä, ne on varsinkin näin perheellisenä hyväksynyt osaksi elämää.

Tuohon olisi tietysti helppo ratkaisu eli antaa laitteen päivittää pelit valmiiksi. Joo mutta kun en halua pitää virtoja päällä. Plus minulla on siellä hirveä määrä pelejä, joita en halua päivittää mutta joita roikutan yhä asennettuna "jospa joskus jatkan"-ajatuksella, joten automaattinen päivitys ei toimi kun siellä on tuollaisia "esteenä" eikä laitteet kai osaa priorisoida vaikka yhden pelin päivityksiä. Isoin "este" on nyt kuitenkin se, että laitteita en pidä virroissa kuin pelatessa, joten sen kanssa elän vaikka ärsyttää.

---

Pelien odotus ei taas itseäni ärsytä. On jopa helpotus kun ikuinen backlog ja/tai ostoslista ei kasva taas yhdellä pelillä, jota ehtii sitten joskus eläkkeellä pelaamaan. Siitä päästäänkin ehkä isoimpaan "ärsytykseeni":

---

Pelit on liian massiivisia ja/tai aikaa on liian vähän.

Jokainen peli tuntuu nykyään pyrkivän syömään kaiken vapaa-ajan ja vielä vähän päälle. Vapaa-aikaa ei myöskään ole samalla tapaa kuin nuoruudessa, jolloin tosin pelitkin oli paljon maltillisemman kokoisia. Tämä yhdistelmä, jossa pelit kasvaa ja vapaa-aika vähenee, on erittäin harmittava tässä harrastuksessa.

Annoin jo Game Passin tilauksen umpeutua ja Switch on viettänyt aikansa horroksessa kun olen yrittänyt keskittyä vain PS5:n backlogiin. En ole vähään aikaan uskaltanut uhrata edes ajatusta vanhemmille peleille, joita on X360-ajalta lähtien jokunen odottamassa avaamista. Jo mainitulle Switchillekin on kymmenisen pelaamatonta peliä ostettu ja kohta kaupoissa ostamatta sama määrä ns. "pakko kokea"-tapauksia.

Tästä päästäänkin sulavasti jo mainittuun ärsyttävyyteen eli:

---

Backlogiin tarttumisen vaikeus. Olen nyt tietoisesti keskittynyt pelaamaan jo ostamiani pelejä mutta yleensä sen pariin on jotenkin vaikea päästä. Ehkä se on se määrä, joka ei innosta, vaikka pelit siellä kiinnostaisikin. Tai valitsemisen vaikeus: mihin uhraan seuraavat ehkä satakin tuntia ilman että tuntuu että joku toinen vaihtoehto olisikin voinut olla parempi? Backlogin ongelmaan ulottuu siis tuo samainen jo mainittu pelien massiivisuuden ja ajan vähyyden ongelma.

Se ei ärsytä jos tulee muuta tekemistä pelaamisen sijasta ellei se ole muualta tullutta pakkohommaa eli ns. "olisi voinut parempaakin tehdä eli pelata".

---

Ajastetut tehtävät peleissä taas ei yleisesti ärsytä vaan enemmän on kyse siitä, mistä on kyse. Sopiiko se asiaan ja miten se on tehty. Esimerkiksi Dead Risingissa kuuluu asiaan ja pelin henkeen. Samoin Helldiversiin on tehtävien ajastus oikein hyvin laitettu. Samoin vaikkapa Pacific Driven "aika" päästä turvaan tietyssä tilanteessa.

Mutta huonosti tehtynä ne ärsyttää. Kuten tietysti moni muukin asia, jonka voi toteuttaa hyvin tai huonosti.
 
Viimeksi muokattu:
Se kun oot just ajamassa kulta aikaa gran turismos ja eteen tulee viimeinen kurvi ja vaimo just silloin päättää kävellä ohi parvekkeelle, tai just ku oot tekemässä 360 quickscope snipulla päähän call of duty rustissa ja ammutki ohi. Muuten ei oikee mikää paitsi jos pelissä on ärsyttäviä asioita, enemmän ärsyttää kaikki pienet asiat mut niitä on monta, tyyliin miksi gtaas kun menet lippis päässä autoon nii se ei pysy, tai kun laitat hupun päähän se menee aina alas kun istut autoon tai mopoon? Tai miksei tietyt korut käy tiettyjen paitojen kanssa vaikka varmasti olisi "paljasta pintaa" mihin ne mahtuis, tai miksei ylipäänsä voi yhdistää tiettyjä vaatteita toisiinsa jne, miks tukka on kun joku muovimuotti eikä voi edes hieman lepattaa, samoin vaatteet, ymmärrän että on PS3 peli alunperin mut sitä on remakettu jo 100 kertaa nii luulis et ps5 kykenis edes hieman niitä lepattaa, ja miksei gtaonlines vielä(kään) sada yöllä? ja ne sateet mitkä on päivällä on aina ne samat tietyt ajat?. Muuten ei oikee mikään ärsytä :p
 
-Pelit on liian massiivisia ja/tai aikaa on liian vähän.

Jokainen peli tuntuu nykyään pyrkivän syömään kaiken vapaa-ajan ja vielä vähän päälle. Vapaa-aikaa ei myöskään ole samalla tapaa kuin nuoruudessa, jolloin tosin pelitkin oli paljon maltillisemman kokoisia. Tämä yhdistelmä, jossa pelit kasvaa ja vapaa-aika vähenee, on erittäin harmittava tässä harrastuksessa.

Annoin jo Game Passin tilauksen umpeutua ja Switch on viettänyt aikansa horroksessa kun olen yrittänyt keskittyä vain PS5:n backlogiin. En ole vähään aikaan uskaltanut uhrata ajatusta edes ajatusta vanhemmille peleille, joita on X360-ajalta lähtien jokunen odottamassa avaamista. Jo mainitulle Switchillekin on kymmenisen pelaamatonta peliä ostettu ja kohta kaupoissa ostamatta sama määrä ns. "pakko kokea"-tapauksia.
Tuo juuri on itselle isoin ärsytys tässä harrastuksessa. Ilmaisit sen paremmin kuin minä :D

En ole ikinä ymmärtänyt, sitä että pelin pitää olla tietyn pituinen, että on hinnan väärti. Ehkä joskus nuorena oli hauska, että peli kesti monia tunteja, koska silloin ei saanut montaa peliä vuodessa. Mutta nykyään harmittavan vähäisillä pelitunneilla arvostaa lyhyempiä pelejä. Eli ärsyttää jos ei ehdi vain pelaamaan peliä läpi.

Toki se myös ärsyttää, jos peli on liian lyhyt. Harvoin tartun kävelysimulaattoreihin tai Codin kampanjaan ainakaan täydellä hinnalla. Olisi se kuitenkin mukava, että peli kestäisi muutamia tunteja, että ehtisi uppoutua peleihin ja niiden maailmoihin.
 
Jatkuvat "radiopuhelut" ja sellaset avoimen maailman pelit, jotka ovat suuria ja tyhjiä ala Ubisoft. Nämä tulivat ekana miäleen.
 
Pointtini oli että pelin pitäisi olla sopivan mittainen, että täyden hinnan maksaminen tuntuisi sopivalta. Ehkä vähän epäselvästi ilmaisin sen, myönnän.
Juuri tähän toiveeseen pelinkehittäjät on keksineet ns. Ubi-kaavan, jossa peli levitetään ihan hiton massiiviselle alueelle, joka täytetään monistamalla kourallista erilaisia tehtävätyyppejä. Sitten mainospuhe isoimmasta maailmasta ikinä ja on "rahalle vastinetta".

Ymmärrän silti mitä tarkoitat mutta usein tuohon tosiaan vastataan vain niin että peliaikaa venytetään ns. keinotekoisesti johonkin sataan tuntiin.

Nykyään myös sitten on vastattu toiseenkin näkemykseen, eli pääjuonen pääsee esim. jopa alle 50 tunnissa läpi kun kaiken koluaminen vie vaikkapa 200 tuntia. Kysyn tässä vain taas että onko se peli jotenkin parempi pelkästään noiden lukujen kautta vai voisiko se sisältö olla pääasia ja peli kestäisi sitten mitä kestäisi.

Ylipäänsä voisi vähän vähentää jo open worldien tekemistä jos sinne "keksitään" aina vain ne samat asiat.

Jatkuvat "radiopuhelut" ja sellaset avoimen maailman pelit, jotka ovat suuria ja tyhjiä ala Ubisoft. Nämä tulivat ekana miäleen.
Tämä on kyllä usein juurikin ärsytystä ja/tai huokailua aiheuttavaa. Ymmärrän että kyse voi olla kustannusseikoistakin sekä immersiosta mutta ikävän usein se on vain tylsää ja epäkiinnostavaa liibalaabaa. Parhaiten nämä on tehty Unchartedeiden höpötyksissä ja vaikkapa Firewatchin kaltaisissa peleissä, joissa ne puheet on oikeasti merkittäviä eikä jotain täysin turhaa höttöä. Olkoonkin että juuri tuo Unchartedin "höpötys" on höttöä mutta se on niin luontevaa, hauskaa ja sopivaa että sitä on hankala kritisoida.

Radiopuheluita voisi käyttää niin paljon luovemminkin. Montako peliä muistatte/tiedätte, jossa voisi vaikka varastaa radiopuhelimen kuunnellakseen vihollisten radioliikennettä? Hitman 3:ssa on yksi kenttä, jossa se onnistuu ja olipahan todella mukava lisämauste.
 
Juuri tähän toiveeseen pelinkehittäjät on keksineet ns. Ubi-kaavan, jossa peli levitetään ihan hiton massiiviselle alueelle, joka täytetään monistamalla kourallista erilaisia tehtävätyyppejä. Sitten mainospuhe isoimmasta maailmasta ikinä ja on "rahalle vastinetta".

Ymmärrän silti mitä tarkoitat mutta usein tuohon tosiaan vastataan vain niin että peliaikaa venytetään ns. keinotekoisesti johonkin sataan tuntiin.

Nykyään myös sitten on vastattu toiseenkin näkemykseen, eli pääjuonen pääsee esim. jopa alle 50 tunnissa läpi kun kaiken koluaminen vie vaikkapa 200 tuntia. Kysyn tässä vain taas että onko se peli jotenkin parempi pelkästään noiden lukujen kautta vai voisiko se sisältö olla pääasia ja peli kestäisi sitten mitä kestäisi.

Ylipäänsä voisi vähän vähentää jo open worldien tekemistä jos sinne "keksitään" aina vain ne samat asiat.
Nimenomaan. Tuo jos mikä ärsyttää. Eli pelaajan aika ja rahat menevät 'hukkaan". Toki, joku pitää tuollaisesta venytyksestä, jos vain gameplay on hauskaa. Eli jollekin voikin olla rahalle vastinetta.

Mutta pelkkä pelien liiallinen pituus ärsyttää myös, vaikka ei olisikaan niin pahasti tuota keinotekoista pituutta lisätty. Esimerkiksi Witcher 3 tai Elden Ring, jossa sivutekeminen on hauskaa. Nuo pelit jäivät kesken, tai pitkälle tauolle juuri pituuden takia. Sitten niihin ei enää uskalla tarttua, koska ei kuitenkaan ehdi pelata niitä loppuun asti. Sitten ne jäävät ärsyttävästi ikuisesti kesken.
 
Juuri tähän toiveeseen pelinkehittäjät on keksineet ns. Ubi-kaavan, jossa peli levitetään ihan hiton massiiviselle alueelle, joka täytetään monistamalla kourallista erilaisia tehtävätyyppejä. Sitten mainospuhe isoimmasta maailmasta ikinä ja on "rahalle vastinetta".
Iso syy miksi lopetin Ubisoft pelien ostamisen Black Flag pelin jälkeen
 
Oma ocd-completionisti luonne pelien suhteen. Aina pitää sitten pelin läpästyä yrittää grindata kaikki mahdolliset trophyt. Muutaman pelin jotka mahdollisesti olisivat olleet omia kaikkienaikojen suosikkeja olen pilannut sillä, että paloin pelistä loppuun grindattua trophyt.
 
Oma ocd-completionisti luonne pelien suhteen. Aina pitää sitten pelin läpästyä yrittää grindata kaikki mahdolliset trophyt. Muutaman pelin jotka mahdollisesti olisivat olleet omia kaikkienaikojen suosikkeja olen pilannut sillä, että paloin pelistä loppuun grindattua trophyt.

Joo tunnistan saman, toi on kyllä välillä semmonen et menee monista peleistä fiilis jos alkaa tekee niitä puuttuvia trophyja koska ocd. Esim RDR2 jonka suhteen luovutin monta kertaa ku siinä oli jo pelkästään se pelin oma 100% lista jotain älytöntä, piti tunnistaa kaikenmaailman pikkulintuja mitä hyvä jos näki, puhumattakaa se pokeri/domino mikä olikaan haasteet jne. Peli oli semmosta on/off pelaamista ja puuttui enää vain 4 trophya joka oli siinä pelissä mitä monissa tekis jo platinan. Kaiken kaikkiaan siihen meni sitten 2+ vuotta, yksi suuri syy oli se että tuli muutos niihin tehtäviin mitkä piti saada kultaan, se oli ennen jotenkin ihan vammainen, en muista mikä se muutos oli mut tais olla että sai omat aseet niihin tehtäviin tjsp.
Muistui mieleen lapsuusajoilta pelaamiseen liittyen. Taisi olla NES- ja SNES-aikaa, kun usein isäntä sanoi: "Pelit pois, siellä on hiihtoa!". Kyllä ärsytti jättää aina pelit kesken.

Toi on varmaa monilla sen ajan pelaamista, ei ole ku nykyää ku joka nurkas on joku ruutu, taloudessa oli se yks pönttö mitä sai käyttää vain tietyn ajan ku tuli hiihtoa tai uutisia tai ties mitä illan ohjelmia.
 
Liikaa pelejä, liian vähän aikaa. Herätys kolmelta arkisin. 25km pyöräily joka arkipäivä salille viideksi. Töissä 8,5h päivittäin. 25km töistä kotiin. Sitten kello onkin jo 17. Pari tuntia perheen kanssa ja nukkumaan. Onneksi viikonloppuisin ehtii pelaamaan useamman tunnin iltaisin. Vielä kun tykkään peleistä jotka kestää sen 100h tai enemmän niin eihän tässä enää ehdi vuodessa montaa peliä läpi pelata.
 
Ylös Bottom