Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassin's Creed: Odyssey

Eikö nuo ubin kaikki pelisarjat ala olemaan suunnilleen kopioita toisistaan? Minusta siinä on myös hyvää. Ei tarvitse opetella kuin yhden, niin osaa helposti pelata kaikkia. Grindaa itelles paremmat tavarat, 200 tunnin päästä valita, että pelissä ei ole sisältöä.
Mun mielestä ctr+c ctrl+v ei ole sisältöä. 95h myllytetty enkä ole ihan varma että pelasinko pelin jo läpi. Onhan tuossa tavaraa, mutta jumalauta mikä toiston määrä.
 
Suurin ongelmahan Ubin peleissä on nykyään, että siellä ajetellaan määrän korvaavan laadun ja sen takia syntyy tuollaisia copypaste-saaria, fortteja ja temppeleitä niin kuin Odyssey oli pullollaan.

Joitakin ihmisiä tuo ei hämää, mutta itselleni joka skippasin Originsin, vaikutti Odyssey erinomaiselta 10-20h perusteella mutta kun seuraavat 30h meni filler-contentia läpi rämpien, katosi pelistä se taika hyvin nopeasti ja keskenhän se peli jäi lopulta.
 
Eikö nuo ubin kaikki pelisarjat ala olemaan suunnilleen kopioita toisistaan? Minusta siinä on myös hyvää. Ei tarvitse opetella kuin yhden, niin osaa helposti pelata kaikkia. Grindaa itelles paremmat tavarat, 200 tunnin päästä valita, että pelissä ei ole sisältöä.
Juu kyllä monia asioita voisi ottaa malli, mutta ubisoft on tehnyt viimeiset 10v niin, että rakentaa pelin, jonka ympärille rakentaa 6-7 pelisarjaa. Eikä ole väliä onko ajopeli, urheilupeli, roolipeli, vai räiskintä. Sillä mennään 6-7v, jonka jälkeen rakennetaan uusi ”peli” ja sit siitä tehdään samat genret uusiksi.

Paljon pelaavalle siinä on se ongelma, että jokaikinen peli tuntuu täysin samalta, vaikka maisema vaihtuu. Siksi esim Breakpointtia ei jaksa yhtään. Odysseyssä kiehtoo maailma tarpeeksi.
Eli vaikka joitain juttuja ottaisi sieltä täältä, niin tuo täysin kopiointi ei ole kyllä hyvästä. Se on pelaajan aliarvioimista.

Sit itse en tykkää ajatuksesta, että vedän pelin läpi samalla varustuksella, mutta jotenkin maagisesti parannan niitä ja sit kykenen murtamaan vihollisen naurettavaksi edenneet suojavarusteet.
jos mulla on puinen keihäs, niin ei se paremmasta puusta tehtynä läpäise metallisia 2cm paksuisia suojia. :D
Ja kun näissä tuppaa usein ne raskaimmin varustetut olemaan myös ketterämpiä, kun pitäisi olla päinvastoin.
 
Itse pelannut peliä pikku hiljaa läpi, silloin kuin tekee mieli. Sen alun 20-30h jälkeen tuli kiintiö täyteen aika nopeasti ja usean kuukauden tauko, mutta kesällä tuli taas pelattua peliä paljonkin. Nyt on 110h ja vielä paljon tekemistä edessä. Season passi on varmaan pakko skipata, jos tulee hypättyä seuraavan AC:n kimppuun niin maistuu myös sen pelaaminen. Atlantis kyllä kiinnostaisi.

Kyllä tuolla hyviäkin sivutehtäviä on ja kivoja paikkoja mitä tutkia, mutta suurin osa on sitä copypastea. Sen on toisaalta tarkoituskin olla niin, kun Odyssey on 2 vuoden Live service peli. Silloin täytyy olla myös sitä turhaa helppoa täytettä ympäri pelimaailmaa jatkuvasti, joita voi aina välillä tehdä muun tekemisen ohella. Se erotus näiden turhien ja parempien tehtävien välillä vaan pitäisi olla jotenkin paremmin tehty tai pelaajan vaan pitäisi raakasti jättää tekemättä, jos joku huutaa "apuva!" ja tahtoo kolme rosmoa lihoiksi.

Teema, pelimaailman värikkyys, naispäähahmo (sillä miehellä olisi kyllä jäänyt peli kesken 5h jälkeen) ja gear-systeemi ovat pelin vahvuuksia. Sekä leppoisa pelailu. Heikkoja puolia pelistä löytyy rutkasti, mutta ne ovat itselleni sivuseikka Odysseyn vahvuuksien ollessa niinkin hyviä.
 
Kyllähän tästä joo copypastea ja täytetehtäviä löytyy. Mutta niin taitaa olla jokaisessa Open World pelissä. Eipä Witcherissä niissä tehtävissä paljon vaihtelua ollut, muutakuin tarinan ja valintojen osalta. Pelattavuus oli aika samanlaista koko pelin ajan.

Ei sellaista Open World peliä pysty oikein tekemään, mikä ei alkaisi toistamaan itseään.
 
Kyllähän tästä joo copypastea ja täytetehtäviä löytyy. Mutta niin taitaa olla jokaisessa Open World pelissä. Eipä Witcherissä niissä tehtävissä paljon vaihtelua ollut, muutakuin tarinan ja valintojen osalta. Pelattavuus oli aika samanlaista koko pelin ajan.

Ei sellaista Open World peliä pysty oikein tekemään, mikä ei alkaisi toistamaan itseään.
Juuri samaa asiaa meinasin kirjoittaa, mutta sinä ehditkin ensin. Itse rakastan sinänsä open world-pelejä. Toki niihinkin voidaan tehdä huonompaa tai sitten parempaa sisältöä. Tarinalla on toki aina paljon merkitystä. Samoin hahmoilla. Ja kyllä siihen ympäristöönkin tiettyä mielenkiintoista vaihtelua löytyy useimmista open world-peleistä, kun tarpeeksi huolella tutkii mestoja. Mutta kyllä oikeassa maailmassakin tiettyjen alueiden arkkitehtuuri toistaa ainakin jossakin määrin samaa kaavaa ja miksei luontokin joltakin osin. Avoimen maailman pelit eivät toki ole kaikkien juttu. Itselleni ne ovat kuitenkin yksi parhaista, ellei jopa paras peligenre.
 
Vaikka vertailua voisi tehdä kaikkien Ubisoftin pelien osalta, niin itse koin enemmän vetoa Odysseyn kuin esimerkiksi mainitun Breakpointin parissa. Syynä varmastikin teema, joka iski enemmän Odysseyssä. Paljon nähtävää ja hieno miljöö, toisin kuin Breakpointissa, jossa ei ollut oikein mitään innostavaa.

Siinä oon samaa mieltä, että Odysseyssä on tekemistä ihan liikaa. Itselläni jäi peli kesken, kun tuntui että tekemistä oli joka puolella ja rupesi hämärtymään pääjuoni muusta kun eksyin sivutehtävien polulle. Osa oli hyvin paljon toistoa ja sitä yhtä samaa höttöä. Muutoin peli on kyllä erittäin hyvä, ja ehdottomasti suosikki AC-peli itselleni.

Tuleva huhuttu viikinki-teemainen kuulostaisi äkkiseltään jännittävältä sekin, mutta saa nähä jatkuuko kopiointi linja (luultavasti).
 
Kyllähän tästä joo copypastea ja täytetehtäviä löytyy. Mutta niin taitaa olla jokaisessa Open World pelissä. Eipä Witcherissä niissä tehtävissä paljon vaihtelua ollut, muutakuin tarinan ja valintojen osalta. Pelattavuus oli aika samanlaista koko pelin ajan.

Ei sellaista Open World peliä pysty oikein tekemään, mikä ei alkaisi toistamaan itseään.

Jotenkin vaan särähtää aika pahasti korviin ja silmiin, kun joku alkaa vertaamaan AC-sarjan/Ubi-kaavalla tehtyjä tehtäviä Witcheriin. Ei vaan voi minkään.

Origins on itselle edellinen AC ja sen lisäksi on näitä Watch Dogseja ja vastaavia tullut tässä konsolisukupolvessa pelattua myös aika paljon, joten jonkun verran on tartuntapintaa. Vaikka tehtävien logiikka olikin Witcher 3:ssa hyvin samanmoista, niin jollain ihmeen ilveellä niistä tehtävistä saatiin kuitenkin siinä tehtyä paljon mielenkiintoisempia ja syvällisempiä. Varmaan pelin kokonaisuus upeine alueineen ja "sillä olemisen tunteineen" vaikutti siihen myös, mutta kyllä Witcher 3:n sivutehtävät, noiturikontrahdit ja muut sivutekemiset vaan olivat syvällisempiä ja huomattavasti vähemmän puuduttavia kuin Ubi-kaavalla tehdyissä peleissä on.
 
Jotenkin vaan särähtää aika pahasti korviin ja silmiin, kun joku alkaa vertaamaan AC-sarjan/Ubi-kaavalla tehtyjä tehtäviä Witcheriin. Ei vaan voi minkään.

Origins on itselle edellinen AC ja sen lisäksi on näitä Watch Dogseja ja vastaavia tullut tässä konsolisukupolvessa pelattua myös aika paljon, joten jonkun verran on tartuntapintaa. Vaikka tehtävien logiikka olikin Witcher 3:ssa hyvin samanmoista, niin jollain ihmeen ilveellä niistä tehtävistä saatiin kuitenkin siinä tehtyä paljon mielenkiintoisempia ja syvällisempiä. Varmaan pelin kokonaisuus upeine alueineen ja "sillä olemisen tunteineen" vaikutti siihen myös, mutta kyllä Witcher 3:n sivutehtävät, noiturikontrahdit ja muut sivutekemiset vaan olivat syvällisempiä ja huomattavasti vähemmän puuduttavia kuin Ubi-kaavalla tehdyissä peleissä on.
Kuten sanoinkin, tarinankerronta Witcherissä jopa niissä sivutehtävissä olivat todella hyvin ja mielenkiintoisesti tehty. Niiden takia niitä jaksoikin tehdä. Pelattavuuden takia en minä ainakaan itse tehnyt niitä.

Tässä Odysseyssa ei ole niin syvällinen se tarinankerronta (toki valintoja löytyy), mutta se itse pelattavuus on hauskaa puuhaa. Voi kiipeillä mihin tahansa ja sniikkailu ja taistelukin toimii ihan hyvin. Eli ihan mukava seikkailupeli kyseessä, joka toimii itselleni hyvin. Mukavaa vaihtelua tarinapohjallisiin peleihin.

Toki tässä Odysseyssa on omat ongelmansa ja ei ole tarpeeksi uudistuksia edelliseen osaan nähden. Sinäänsä siis pettymys, mutta jokatapauksessa hyvä peli.
 
Nyt kun on reilu 20h takana peliä se alkaa maistua aika puulta. Tarinassa ei ole mitään mikä pitäisi otteessaan, aina kun tarvitsee tietoa joltain pitää sille tehdä joku palvelus ja se alkaa ärsyttää. Samoja copy pasta linnakkeita ja muita vartio alueita ei jaksa enään käydä putsaamassa. Pääjuonessa ei edes tehdä mitään kunnon assassiini hommia ollenkaan ja peli ei muutenkaan tunnu kovin assassins creediltä, enemmän seikkailupeli roolipeli elementeillä jotka vaan ärsyttävät pidemmän päälle. Vaikka näissä uuden ajan peleissä on paljon parannettu on niissä myös monissa asioissa menty taakseppäin. Unityn ja Syndicaten sentäs jaksoi pelata läpi koska tehtävärakenne ja juoni oli mielenkiintoisia ja hahmot oli hyviä.

Taitaa tämä jäädä kesken ja jäädään odottelemaan sitä seuraavaa osaa mikä lie sitten nimi lopulta onkaan, toivotaan että siinä on asiat paremmin tasapainossa.
 
Itse sain viime viikolla pelin läpi, 135h kesti (lisäksi varmaan 20h valikoissa, joita peli ei laske tilastoon mukaan) ja vielä riittäisi sivutehtäviä sekä pitäisi platinatrophy ottaa.

Itse taas pidin tarinasta joka liittyi perheseen, vaikka se veli onkin aika b-luokan "pökkelohahmo". Parasta mitä AC-sarja on toistaiseksi tarjonnut. Cult of Kosmos oli ihan jees ja tuon Atlantistarinan osuuden loppuosa oli aika naurettavaa (ei DLC sisältö, niitä en ole vielä pelannut).

Siinä 20h-30h kohdalla tosiaan itsellekin tuli pahin ähky, kun avattiin uusia alueita vauhdilla tarinassa ja kaikenmaailman tekemistä tuli aivan liikaa. Pitäisi tehdä miljoona asiaa kerralla ja muistaa ehtiä tarinankin kimppuun. Ja sitten, jos on vielä itse seikkailevaa tyyppiä niin siihen itse haahuilemiseenkin saa menemään aikaa kaiken sen pelin tarjoaman sisällön lisäksi.

Rytmi ja tasapaino kuitenkin paranee, kun niitä tekemisiä saa vähän suoritettua pois alta ja pääsee etenemään enemmän tarinan mukaan.

Jos ei pelin tarina, teema ja tuo leppoisa grindaava suorittaminen napostele niin tosiaan ei välttämättä kannata pelin pelaamista jatkaa. Ei se siitä isossa kuvassa mihinkään muutu ja mitään erikoista ei jää kokematta, vaikka kesken jää.
 
Itse sain viime viikolla pelin läpi, 135h kesti (lisäksi varmaan 20h valikoissa, joita peli ei laske tilastoon mukaan) ja vielä riittäisi sivutehtäviä sekä pitäisi platinatrophy ottaa.

Itse taas pidin tarinasta joka liittyi perheseen, vaikka se veli onkin aika b-luokan "pökkelohahmo". Parasta mitä AC-sarja on toistaiseksi tarjonnut. Cult of Kosmos oli ihan jees ja tuon Atlantistarinan osuuden loppuosa oli aika naurettavaa (ei DLC sisältö, niitä en ole vielä pelannut).

Siinä 20h-30h kohdalla tosiaan itsellekin tuli pahin ähky, kun avattiin uusia alueita vauhdilla tarinassa ja kaikenmaailman tekemistä tuli aivan liikaa. Pitäisi tehdä miljoona asiaa kerralla ja muistaa ehtiä tarinankin kimppuun. Ja sitten, jos on vielä itse seikkailevaa tyyppiä niin siihen itse haahuilemiseenkin saa menemään aikaa kaiken sen pelin tarjoaman sisällön lisäksi.

Rytmi ja tasapaino kuitenkin paranee, kun niitä tekemisiä saa vähän suoritettua pois alta ja pääsee etenemään enemmän tarinan mukaan.

Jos ei pelin tarina, teema ja tuo leppoisa grindaava suorittaminen napostele niin tosiaan ei välttämättä kannata pelin pelaamista jatkaa. Ei se siitä isossa kuvassa mihinkään muutu ja mitään erikoista ei jää kokematta, vaikka kesken jää.
Jokaikinen luola on niin copypastella tehty, vain käärmeiden sijainnit vaihtelee.
 
Jokaikinen luola on niin copypastella tehty, vain käärmeiden sijainnit vaihtelee.
Joo, nuo luolat olivat oikeasti jopa ihan huonoa pelattavaa. Sinäänsä niitäkään ei ole pakko tehdä, kun kykypisteitä tulee ihan riittävästi levelöinnistä.
 
Joo, nuo luolat olivat oikeasti jopa ihan huonoa pelattavaa. Sinäänsä niitäkään ei ole pakko tehdä, kun kykypisteitä tulee ihan riittävästi levelöinnistä.
Ei, mutta pahalta tuntuu jättää tekemättä, ehkä se onkin yksi ongelmista. Ihan sama mitä teet tai et tee niin homma toimii, jos jotain jää tekemättä niin sanktioita ei tule.
Itsellä olisi vielä pari kulttilaista hakematta, mutta ei tahdo jaksaa, varsinkin kun ainoa syy palata tähän peliin oli että Stadialla ei ollut muuta pelattavaa, nyt tuli ilmaiseksi tuo uusin Metro niin asia on korjaantunut hetkeksi.

Ikävä AC2sta ja Brotherhoodia:oops:
 
Täällä kun useammassa viestissä on harmiteltu itseään toistavan tekemisen määrää niin pakko kysyä, onko kaikkea tarpeen tehdä? Vai olikos tässä jotain ”suorita kaikkien sivutehtävien sivutehtävät” tyyppistä trophya jota ilman ei platinumi irtoa? :) Otin itse tämän pelin nyt työn alle kun antiikin Kreikka on aina tuntunut kovin viehättävältä ja ekan parin tunnin perusteella oon tykännyt tästä enemmän kuin Originsista.
 
Täällä kun useammassa viestissä on harmiteltu itseään toistavan tekemisen määrää niin pakko kysyä, onko kaikkea tarpeen tehdä? Vai olikos tässä jotain ”suorita kaikkien sivutehtävien sivutehtävät” tyyppistä trophya jota ilman ei platinumi irtoa? :) Otin itse tämän pelin nyt työn alle kun antiikin Kreikka on aina tuntunut kovin viehättävältä ja ekan parin tunnin perusteella oon tykännyt tästä enemmän kuin Originsista.

Ei kaikkea ole pakko tehdä mutta todella paljon joutuu tekemään koska tulee niin vähän expaa tehtävistä, levelit ei pysy perässä jos ei tee jotain sivuhössötyksiä.
 
Ei kaikkea ole pakko tehdä mutta todella paljon joutuu tekemään koska tulee niin vähän expaa tehtävistä, levelit ei pysy perässä jos ei tee jotain sivuhössötyksiä.
Tämän takia peli jäikin mulla kesken, kun olisin vain halunnut pelata tarinan läpi, mutta en jaksa grindata expaa, että pääsee jatkamaan.
 
Itse, kun tein vähän kaikkea pelissä niin rahaa, varusteita ja resursseja tulee pirusti. Pelin tasapaino on vaan niin paljon rahastuksen suuntaan, että sitä kaikkea on pakko tehdäkin voidakseen kehittää edes muutamia varusteita sekä aseita ja laivaa.

Näin jälkikäteen käteen ajateltuna olisi pitänyt ostaa boosti paketti oikealla rahalla aivan aluksi niin olisi päässyt paljon vähemällä. Eli juuri sitä mihin Ubisoft pyrkiikin ja mistä esim. Angry Joe on jo vuosia valittanut. Eli bisnesmiesten ahneus sotkee jo yksinpelienkin suunnittelua.

Toivottavasti Ubisoft ottaa vähän takapakkia grindauksen ja rahastuksen suhteessa jatkossa. Varsinkin tarinan suhteen voisi vähän höllätä rajoituksia niin ei jäisi ihmisiltä peli kesken.

Endgamen grindausvaatimukset sinäänsä ymmärrän, mutta toisaalta ne noussee ihan potenssiin vielä noista tarinanvaiheen vaatimuksista. Varsinkin, jos pitää päivittää useita eri legendasettejä niin kallista on.
 
Hmm. Itelläni on pelistä deluxe-versio, missä tulee mukana epic-kamoja niin mahtaakos niillä selvitä vähemmällä grindailulla sitten vai pitääkö niitäkin kehittää loppua kohden paremmiksi? Odysseystä on käsittääkseni tarkoituksella haluttu tehdä enemmän rpg-pelejä muistuttava poiketen aikaisempiin AC-peleihin joten sinänsä ymmärrän tämän levelöinnin ja kamojen kehittämisen tarpeen mutta näitä teidän kommentteja lukiessa grindaamisesta olisi voinut tehdä ehkä vähän mielekkäämmän. Ehkäpä seuraavassa AC:ssa sitten ;)
 
Hmm. Itelläni on pelistä deluxe-versio, missä tulee mukana epic-kamoja niin mahtaakos niillä selvitä vähemmällä grindailulla sitten vai pitääkö niitäkin kehittää loppua kohden paremmiksi?

Yhtä tyhjän kanssa on deluxe-version kanssa saadut rojut. Samallailla joutuu päivittämään niitäkin kuin pelistä saatavia tavaroita.
 
Ylös Bottom