Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assembly Summer 08

FiTekno

New Member
noniin, kohta (no okei, kuukauden päästä) on taas lippujen myynti alkamassa.

onkos täältä ihmiset menossa tuonne?
 
Vastaus: Assembly Summer 08

Huomenna se sitten alkaa, tämän vuoden parhaimmat festarit. Turvallisesti neljän seinän sisällä, varmuuden vuoksi vielä jään päällä ja vieläpä pimeässä hallissa :D

Tapahtumaa voi myös seurata netin kautta, AssemblyTV:n tarjotessa live-kuvaa: http://www.assemblytv.net/2008/

Welho lähettää saman materiaalin pääkaupunkiseudun kaapelitelevisioihin, maksutta kanavalla 54:

AssemblyTV Welhon verkossa 31.7.-3.8.

Welho välittää ASSEMBLY-tietokonefestivaalin oman tv-lähetyksen, AssemblyTV:n ohjelmat kaapeliin myös tänä vuonna.


AssemblyTV lähettää ohjelmaa kellon ympäri 31.7.-3.8.2008. Lähetys alkaa torstaina klo 12.00 ja päättyy sunnuntaina klo 16.00.

Luvassa on kattava seuranta tapahtuman etenemisestä, taustatietoa, demoja, musiikkia, haastatteluja, seminaareja ja yleistä festarisykettä. AssemblyTV vie kamerat myös kulissien taakse ja kertoo, mitä kaikkea vapaaehtoinen taustajoukko tekee ASSEMBLY-tapahtuman onnistumiseksi.

AssemblyTV:n yhteistyökumppanina on Welhon verkossa jaettava kotimainen tv-kanava, uudenlaisia televisiokerronnan muotoja tutkiva kokeellinen DINA. AssemblyTV näkyy Welhon verkossa DINAn ohjelmapaikalla 54. Kanava on seurattavissa maksutta ja ilman ohjelmakorttia
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Assembly Summer 08

Laitetaan muutama hyvä esimerkki demokompon ja vähän muusta sadosta mennä vuosilta:

f07 - Function 2007 Invitation: http://www.youtube.com/watch?v=_QcmcgxbSQM
Synesthetics - Instant Zen: http://www.youtube.com/watch?v=Lw7IjIDQTFU
Lifeforce by Andromeda Software Development: http://www.youtube.com/watch?v=GdrdfiGOL3I
Obsoleet by Unreal Voodoo: http://www.youtube.com/watch?v=MUWskk0k6XU
Rebirth 4k intro (voitti -> diskattiin, biisi suora kopio): http://www.youtube.com/watch?v=9T_QvyiJJ54

Jos haluaa päästä näihin demoihin käsiksi, yksi parhaimmista lähteistä löytyy tuolta: http://www.mbnet.fi/assembly/2007/tulokset/
 
Vastaus: Assembly Summer 08

Tottahan toki assyille mennään...vakiovarustuksella eli PSP mukana :)
Kahdeksas kerta...mitenkä se aika vierähtääkään?! Eihän siitä ole kauaakaan kun olin 2001 Assemblyssä :p
 
Vastaus: Assembly Summer 08

Täällä ollaan, aivan karseessa tungoksessa... mukana PC 19" näytöllä, PS3 sekä 40" FullHD-töllö siihen... YHDELLÄ KONEPAIKALLA!!! (älkää kysykö miten, en itsekään oikein tiiä miten mahdun tänne itse :D)
 
Vastaus: Assembly Summer 08

Hallissa ovat valot sammuneet ja tapahtuma saanut oikein virallisen avauksen. Heti alkuun esitettiin viime vuotinen voittajademo Lifeforce, joka löytyy linkkinä tuolta aiemmin viestiketjusta. Järjestäjät hankkineet Suomen suurimman screenin ja äänentoisto on sitä luokkaa, että kyllä riittää.

Muutakin tekemistä löytyy, kuin pelkkä omalla konepaikalla päivystäminen. On robosotaa, counterin sm-skabaa, raveja, live-konsertteja ym. Konsoleiden osalta ovat kaikki kolme merkkiä esillä enemmän tai vähemmän, myös muuten kuin meidän vieraiden taholta.

Vielä ei jaksa kompojen osalta riehaantua, mutta myöhemmin viikolla sieltä löytyy sellaistakin herkkua. Suurimmat odotukset tietysti itse demokomposta, mutta myös gamedev ja muutama musiikkiin liittyvä jaksavat innostaa.
 
Vastaus: Assembly Summer 08

Tosta gamedev-komposta puheenollen, pelit ovat löytyneet assemblyn sivuilta jo jonkun aikaa. Tästä voi tutustua.

No niin, GameDev-kompo onnellisesti takana. Paras oli ehkä tämä tAAtin Kiuasturvat. Muutama muu esitys oli sekä PC, että myös Xbox 360 XNA-kielelle.

Seuraava skaba taisi olla perjantaina klo 18.30, Old Skool Music.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Assembly Summer 08

No niin, GameDev-kompo onnellisesti takana. Paras oli ehkä tämä tAAtin Kiusturvat. Muutama muu esitys oli sekä PC, että myös Xbox 360 XNA-kielelle.

Seuraava skaba taisi olla perjantaina klo 18.30, Old Skool Music.

Fast Music huomenna tuohon aikaan... oli kyllä heikkoa tarjontaa tänä vuonna GameDev:ssä... Ei mitään uutta ideaa... taidan jättää kokonaan äänestämättä!
 
Vastaus: Assembly Summer 08

Fast Music huomenna tuohon aikaan... oli kyllä heikkoa tarjontaa tänä vuonna GameDev:ssä... Ei mitään uutta ideaa... taidan jättää kokonaan äänestämättä!

Oli kyllä aika heikkoja suurin osa. Toivottavasti tämä ei enteile satoa myös muualla.

Vähän meinasi jo väsymys napata yliotteen, mutta lisää volumea musakkiin ja kyllä tästä vielä aamuaurinko ehditään näkemään ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Assembly Summer 08

Muutakin tekemistä löytyy, kuin pelkkä omalla konepaikalla päivystäminen. On robosotaa, counterin sm-skabaa, raveja, live-konsertteja ym. Konsoleiden osalta ovat kaikki kolme merkkiä esillä enemmän tai vähemmän, myös muuten kuin meidän vieraiden taholta.
.

Tarkoitatko nyt hevosurheilu-raveja vai niitä toisia teknobile-raveja :) Ei voi tietää...
 
Vastaus: Assembly Summer 08

Tarkoitatko nyt hevosurheilu-raveja vai niitä toisia teknobile-raveja :) Ei voi tietää...

Täällä noinkin rehelliset tekno-ravit mitä yölllä tuli koettua, on kuitenkin aika kevyttä tavaraa kaikenkaikkiaan, sen verta friikkiä toimintaa ympärillä. Live-konsertteja, joiden äänimateriaali tutun Commodore 64:n lisäksi myös Spectrum 48K:sta (!!), tai aivan hc-tasolle viety tanssimatto-harrastus. Kun tämä kaikki tapahtuu korkealla tasolla ja suurella intohimolla, seuraa sitä mielellään hoo moilasena sivusta, vaikkei lajina muuten ehkä riittäisi syyksi pysähtyä.

Sen pelkän tiheän biitin lisäksi täällä toki kuulee muutakin, kuten kahden kilon siikaa..
 
Vastaus: Assembly Summer 08

DEMOT PETTI!!!!! :( Odotin montaa entryä, korkeata tasoa sekä kovaa kilpailua... noista kolmesta toteutui ainoastaan kova kilpailu... kaikki oli ihan yhtä paskoja ja niitä oli vaan 6!!!
 
Vastaus: Assembly Summer 08

DEMOT PETTI!!!!! :( Odotin montaa entryä, korkeata tasoa sekä kovaa kilpailua... noista kolmesta toteutui ainoastaan kova kilpailu... kaikki oli ihan yhtä paskoja ja niitä oli vaan 6!!!

Joo.. demokompo oli todella melkoinen pettymys. Tältä kuitenkin odotti eniten ja kun viime vuodet on saatu nauttia huikeista esityksistä, piti sitä jo selviönä tänäkin vuonna.. No, ei ihan sitä ollut. Voi olla, että joku hc-koodari sai noistakin jotain irti, muut tuskin löysivät näistä sitä uber koukkua johon tarttua :confused:

Onneksi kuitenkin upeita elämyksiä tuli sitten muualta. Omaan makuun niitä tarjoiltiin erityisesti lyhytfilmien ja 64 Kb kompojen sadosta. Vielä olisi ravit edessä tälle illalle, eilen Dj tarjosi sellaista jytkettä, että oikein meinasi jalalla pistää koreaksi :D
 
Vastaus: Assembly Summer 08

Omaan makuun niitä tarjoiltiin erityisesti lyhytfilmien ja 64 Kb kompojen sadosta.

Juu, ne tarjosivat kyllä näyttäviä suorituksia. Varmaankin koko tapahtuman ykkössuoritus oli 64k kisan viimeinen entry... Aivan huikea pätkä, JA MAHDUTETTU 64:ÄÄN KILOON!!! Sairasta. Onneksi kuitenkin näin.
 
Vastaus: Assembly Summer 08

All hail HBC! \o/

Lyhytfilmikompon voittaja "Field Trip" loksautti kyllä leuat mahtavuudellaan :)


...siika!
 
Vastaus: Assembly Summer 08

Olen kai tulossa vanhaksi kun Assemblytkään eivät tunnu enää samalta kuin ennen. Paikalla olin viimeksi vuonna 1996, jolloin Hartwall Areena ei ollut vielä edes valmis ja paikkana oli Helsingin Messukeskus. Jo silloin oli alkanut rasittaa partyn siirtyminen siitä "oikeasta" tarkoituksestaan pelipainotteisemmaksi, ja sama kehitys on vain jatkunut. Sen jälkeen olen sitten tyytynyt katselemaan kiinnostavat osuudet, eli lähinnä compot, nettistreameista, ja viime vuosina ihan televisiosta kun sellaisenkin saivat järjestettyä.

Koska olen vahvasti vanhan koulukunnan ihmisiä, minua kiinnostavat rajalliset resurssit, ja siksi pienet introt ja vanhemmat laitteet. Nykyisissä demo-PC:issä on niin järjettömät tehot ja laajat grafiikkakirjastot valmiina, että en vain pysty arvostamaan nykyisiä demoja samalla tavalla kuin edes kymmenen vuoden takaisia. Peli on muuttunut teknisestä osaamisesta multimediasuunnitteluksi. Onneksi oldskoolia roikotetaan edelleen mukana, vaikka viime vuosina on osanottajia ollut niukanlaisesti. Wild compo kiinnosti minuaan aikanaan paljonkin, kun sen alkuperäinen idea oli demo täysin vapaalla alustalla, mutta sen degeneroiduttua nörttien huonoimmiksi kotivideoiksi kiinnostukseni lopahti. Mielestäni nyt kotivideoiden laittaminen omaan karsinaansa ja henkiin herätetty real wild -sarja oli ihan mielenkiintoinen ratkaisu, kunhan joukkoon tosiaan saadaan muutakin kuin selainsälää, joka ei nykyisillä työkaluilla paljonkaan poikkea parin vuoden takaisista normaaleista demoista edes teknisesti. Kännyköissäkin alkaa olla enemmän tehoja kuin kymmenen vuoden takaisissa PC:issä. Uudet (oldskoolit korvanneet mutta laajemmilla osanottomahdollisuuksilla) extreme-sarjat olivat ehdottomasti kiinnostavimpia grafiikan ja musiikin puolella, eli ainakin minulta kilpasarjojen uusiminen saa hyväksynnän.

Tämän vuoden compoista kyllä ilman muuta pisimmän korren veti Fairlightin 64k-intro. Erinomainen proseduraalisen generoinnin demonstraatio, jossa riitti hämmentävän paljon sisältöä niin pieneen tilaan laitetuksi. Ihan vaan vihjeenä pelikehittäjille jotka itkevät BD:n perään, Xbox 360:ssäkin on prosessorissa tyypillistä tarkempaa cachenhallintaa juurikin proseduraalista generointia ajatellen ;-) Oldskoolissa ollut A500-demo oli teknisesti todella kova laitteeseen nähden, mutta muuten sarja jäi pettymykseksi, erityisesti kun voittaja oli käytännössä normaali demo 90-luvulta ja kunnon oldskool-henki jäi siitä puuttumaan. Real wildissa oli vain kaksi kiinnostavampaa alustaa (PSP ja GP2x), mutta se on ihan hyvä alku kahvinkeittimille tai partakoneille tehtyjä demoja odotettaessa. Musiikki- ja grafiikkacompoissa taso tuntui jäävän aika mitäänsanomattomaksi, parhaiten jäi mieleen extreme musiceissa kappale, jossa oli joko proseduraalisesti generoitu tai jostain muualta arvottu (kenties Windowsin systeemitiedostoista) hämmentävän hyvältä kuulostavia sampleja, sekä voittanut(?) Spectrum 128 -kappale.

Koska Assembly on kasvanut niin isoksi ja mainstreamiksi, ja sitä myötä vähän pakostakin joutunut muuttamaan painopistettään hardcoremmasta laajemmalle yleisölle toimivaksi, on monissa kilpasarjoissa alettu kärsiä jopa osanottajapulaa kun tekeleet viedään mieluummin "vakavammille" partyille. Assembly tosin saa tukea edelleen perinteiden ja nimensä vuoksi. Ehkä sitä joku vuosi taas jaksaa itsekin paikalle, hieman erilaisissa merkeissä vain kuin 90-luvulla. Vielä kymmenen vuotta sitten mietti että joskus sitä vielä tekee jotain kilpailuunkin mutta nykyään on realistisempi ja myöntää ettei aika ja innostus kuitenkaan riitä. Paitsi ehkä jos keksisi tarpeeksi kiinnostavan alustan real wildiin.
 
Vastaus: Assembly Summer 08

Olen kai tulossa vanhaksi kun Assemblytkään eivät tunnu enää samalta kuin ennen. Paikalla olin viimeksi vuonna 1996, jolloin Hartwall Areena ei ollut vielä edes valmis ja paikkana oli Helsingin Messukeskus. Jo silloin oli alkanut rasittaa partyn siirtyminen siitä "oikeasta" tarkoituksestaan pelipainotteisemmaksi, ja sama kehitys on vain jatkunut. Sen jälkeen olen sitten tyytynyt katselemaan kiinnostavat osuudet, eli lähinnä compot, nettistreameista, ja viime vuosina ihan televisiosta kun sellaisenkin saivat järjestettyä.

Koska olen vahvasti vanhan koulukunnan ihmisiä, minua kiinnostavat rajalliset resurssit, ja siksi pienet introt ja vanhemmat laitteet. Nykyisissä demo-PC:issä on niin järjettömät tehot ja laajat grafiikkakirjastot valmiina, että en vain pysty arvostamaan nykyisiä demoja samalla tavalla kuin edes kymmenen vuoden takaisia. Peli on muuttunut teknisestä osaamisesta multimediasuunnitteluksi. Onneksi oldskoolia roikotetaan edelleen mukana, vaikka viime vuosina on osanottajia ollut niukanlaisesti. Wild compo kiinnosti minuaan aikanaan paljonkin, kun sen alkuperäinen idea oli demo täysin vapaalla alustalla, mutta sen degeneroiduttua nörttien huonoimmiksi kotivideoiksi kiinnostukseni lopahti. Mielestäni nyt kotivideoiden laittaminen omaan karsinaansa ja henkiin herätetty real wild -sarja oli ihan mielenkiintoinen ratkaisu, kunhan joukkoon tosiaan saadaan muutakin kuin selainsälää, joka ei nykyisillä työkaluilla paljonkaan poikkea parin vuoden takaisista normaaleista demoista edes teknisesti. Kännyköissäkin alkaa olla enemmän tehoja kuin kymmenen vuoden takaisissa PC:issä. Uudet (oldskoolit korvanneet mutta laajemmilla osanottomahdollisuuksilla) extreme-sarjat olivat ehdottomasti kiinnostavimpia grafiikan ja musiikin puolella, eli ainakin minulta kilpasarjojen uusiminen saa hyväksynnän.

Tämän vuoden compoista kyllä ilman muuta pisimmän korren veti Fairlightin 64k-intro. Erinomainen proseduraalisen generoinnin demonstraatio, jossa riitti hämmentävän paljon sisältöä niin pieneen tilaan laitetuksi. Ihan vaan vihjeenä pelikehittäjille jotka itkevät BD:n perään, Xbox 360:ssäkin on prosessorissa tyypillistä tarkempaa cachenhallintaa juurikin proseduraalista generointia ajatellen ;-) Oldskoolissa ollut A500-demo oli teknisesti todella kova laitteeseen nähden, mutta muuten sarja jäi pettymykseksi, erityisesti kun voittaja oli käytännössä normaali demo 90-luvulta ja kunnon oldskool-henki jäi siitä puuttumaan. Real wildissa oli vain kaksi kiinnostavampaa alustaa (PSP ja GP2x), mutta se on ihan hyvä alku kahvinkeittimille tai partakoneille tehtyjä demoja odotettaessa. Musiikki- ja grafiikkacompoissa taso tuntui jäävän aika mitäänsanomattomaksi, parhaiten jäi mieleen extreme musiceissa kappale, jossa oli joko proseduraalisesti generoitu tai jostain muualta arvottu (kenties Windowsin systeemitiedostoista) hämmentävän hyvältä kuulostavia sampleja, sekä voittanut(?) Spectrum 128 -kappale.

Koska Assembly on kasvanut niin isoksi ja mainstreamiksi, ja sitä myötä vähän pakostakin joutunut muuttamaan painopistettään hardcoremmasta laajemmalle yleisölle toimivaksi, on monissa kilpasarjoissa alettu kärsiä jopa osanottajapulaa kun tekeleet viedään mieluummin "vakavammille" partyille. Assembly tosin saa tukea edelleen perinteiden ja nimensä vuoksi. Ehkä sitä joku vuosi taas jaksaa itsekin paikalle, hieman erilaisissa merkeissä vain kuin 90-luvulla. Vielä kymmenen vuotta sitten mietti että joskus sitä vielä tekee jotain kilpailuunkin mutta nykyään on realistisempi ja myöntää ettei aika ja innostus kuitenkaan riitä. Paitsi ehkä jos keksisi tarpeeksi kiinnostavan alustan real wildiin.

Itse olen tuon tekstin perusteella hyvinkin paljon sinua nuorempi. Siksi haluan tuoda oman näkökantani asiaan. Nimittäin Assemblyn muuttumisesta. Itse olin tänä vuonna vasta toista kertaa partyilla (eka kerta '06), mutta olen oppinut ja sisäistänyt tapahtuman hengen ja alkuperäisen pointin. Arvostan suuresti kaikkia music-, grfx- sekä demo/intro-compoja. Olen jopa sitä mieltä jo nykyään että niitä katselemaanhan sinne mennään, kaikki muu on vain bonusta. Tämä siitäkin huolimatta että minun lapsuuteeni/nuoruuteeni ei ole juurikaan C64:n ja PC:n lisäksi muuta kuulunut. Ja C64:n aikoihin olin korkeintaan 6v. eikä isoveljellä taikka isällä retrohenkisyyttä riittänyt pitämään sitä tallella. Ja mitä PC:n tulee, sille ei ole koskaan oikein ollut ketään opettamaan muuta ku pelaamista. Koodailut ja muut hienoudet siis jäänyt multa täysin unholaan.

Tämän vuoden Assembly sai minut kiinnostumaan alkuperäisestä demoscenestä entistäkin enemmän. Kävin kuuntelemassa ARTtech-seminaareja muutamia kappaleita ja kiinnostus sekä innostus nousi sellaiselle tasolle että tekisi mieli ruveta oppimaan demoilua. Ehkä jo ensi vuonna olen ehtinyt ottaa tarpeeksi selville asioista ja oppinut että multa nähtäisiin compoon osallistuva teos.

Assembly on muuttunut mainstreamimmäksi. Se ei ole ollut kasvun myötä mitenkään outoa. On vaikea hallita nopeata kasvua ja kuitenkin pitää KAIKKI kävijät täysin alkuperäisessä hengessä mukana. Onhan tämä maan suurin tietokoneisiin perustuva tapahtuma niin väkisinhän varsinkin pelaaminen tunkee mukaan. Tätä hillitsemään ollaan kuitenkin alettu järjestää pelaamiseen keskittyvää Winter-assemblya. Varmasti oikea suunta. Lisäksi luulen että tämä nopea tapahtuman kasvu saatta loppupeleissä auttaa pitämään demosceneä yllä. Isoon tapahtumaan tulee paljon ihmisiä -> yhä useampi (varsinkin nuoret, kuten minä) oppii ja kiinnostuu aiheesta, vaikka ei alunperin välttämättä scenen takia tapahtumaan tullutkaan. Vaikka tämä ei jokaisen kohdalla toteudu, niin kuitenkin sitä tapahtuu. Tärkeätä olisi pitää myös vanhat konkarit mukana tapahtumassa juuri opettamassa ja opastamassa meitä uusia tulokkaita.

Muut compot mitä assemblyilla järjestetään tuo tapahtumaan sitä rentoutta ja hauskuutta. Vaikka nekit ovat hiukan vanhojen aikojen floppyn heittelystä monipuolistuneet on idea niitten takana varmastikin sama, eli tapahtumassa koitetaan pitää hauskaa. Käsittääkseni Assembly ei silloin alkuaikoinakaan ollut eikä pitänytkään olla mikään totinen tapahtuma jossa veren maku suussa vain kilpailtiin kenellä paras demo. Rentouttahan silloinkin varmasti haettiin näillä muilla lajeilla.

Yksi asia minkä kuitenkin voisi mielestäni muuttaa jatkossa on se että jotenkin PAKOTETTAISIIN areenan puolella istuvia oikeasti "tappamaan kaikki äänet ja valot". Ei ole konkreettista ideaa miten, mutta muakin on alkanut ärsyttää se että vielä compon alkaessakin saattaa olla vielä monia screenejä auki. Ja se huutelu ei auta yhtään ketään, parissa kohtaa se jopa häiritsi compon ensimmäisen entryn alkua enemmäin kuin muutama avoin screeni. Mutta siis niin, että koko areenapuoli täysin pimeäksi ja äänettömäksi aina compojen ajaksi! Kaikki kynäri- ja wowhuorat voisivat ihan suosiolla mennä gamelabiin jos ainoastaan ovat tulleet tapahtumaan pelaamaan. Valitettavasti monet heistä ovat minuakin vielä paljon nuorempia (nuorimmat jopa minuakin puolet nuorempia) eivätkä vielä tajua jutun pointia.

Mitäs mulla muuta. Juu, olen täysin samaa mieltä kanssasi tämän vuoden partyjen räjäyttäjästä. Eli selkeesti Fairlightin Panic Room. Tuli jotenkin epäaito fiilis kun alkoi sen jälkeen miettimään että jaahas, tuo oli puristettu pienempään tiedostoon kuin mun yhden päivän messenger-logit. En vaan pysty ymmärtämään miten tuollaista voi saada aikaan tuolla kokorajoituksella... Ehkä vielä jonain päivänä. Vaikkakin puhun tästä räjäyttäjänä niin kaikki kunnia myös kovatasoisen short film-compon entryille, ja varsinkin voittajalle.

Kuten aikaisemmin jo tässä ketjussa sanoin, demot pettivät odotukset, ja pahasti. Heti näyttöjen päätyttyä teki mieli käydä järjestäjiltä kysymässä että saako viime vuoden voittajaa äänestää tänäkin vuonna. :D Nooh, kuten "Abyss" Laakkonen palkintojenjaon lopussa totesi, ensi vuonna sitten varmastikin kovempi taso ja laajempi tarjonta. Sitä odotellessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Assembly Summer 08

Mukava kuulla nuoremmankin polven mietteitä asioista. Kyllähän me kaikki joskus olimme nuoria...

Kirjoitukseni saattoi ehkä kuulostaa negatiivisemmalta kuin miksi se oli tarkoitettu. Kaikesta huolimatta koen edelleen Assemblyn kiinnostavana tapahtumana, enhän muuten sitä vuodesta toiseen seuraisi edes television kautta. Mielestäni pohjakosketus saavutettiin jo joskus vuosituhannen vaihteen paikkeilla, jolloin pelaaja-aines oli näkyvimmillään, ja jonka jälkeen tapahtumaa on taas saatu piristettyä paikoin hyvin kiinnostavillakin seminaareilla, sekä yrittämällä erottaa pelaajia ja vanhan koulukunnan ihmisiä jotenkin toisistaan. Minua ihan oikeasti harmitti wild compon idean pilaaminen 90-luvun lopuilla, sekä se, että erityisesti oldskool-compoissa on välillä paha osanottajapula kun tuotokset viedään toisille partyille. Mutta kehitys kehittyy, uudet alustat ja säädetyt kilpailusarjat saattavat osoittautua vielä kunnon piristysruiskeeksi vuoden-parin sisään.

Yksi tapahtuma joka on perustettu juuri kaltaisiani wanhoja pieruja varten Assemblyn valuttua enemmän mainstreamiin on aina Assemblyillakin mainostettu Alternative Party, jolla paino on nimenomaan vanhoissa koneissa ja legendaarisissa vieraissa, ja joka taitaa myös syödä juurikin niitä oldskool-tekeleitä Assemblyilta, varsinkin kun tapahtumat ovat samassa kaupungissa eivätkä kovin pitkällä aikavälillä.
Yksi asia minkä kuitenkin voisi mielestäni muuttaa jatkossa on se että jotenkin PAKOTETTAISIIN areenan puolella istuvia oikeasti "tappamaan kaikki äänet ja valot". Ei ole konkreettista ideaa miten, mutta muakin on alkanut ärsyttää se että vielä compon alkaessakin saattaa olla vielä monia screenejä auki. Ja se huutelu ei auta yhtään ketään, parissa kohtaa se jopa häiritsi compon ensimmäisen entryn alkua enemmäin kuin muutama avoin screeni. Mutta siis niin, että koko areenapuoli täysin pimeäksi ja äänettömäksi aina compojen ajaksi! Kaikki kynäri- ja wowhuorat voisivat ihan suosiolla mennä gamelabiin jos ainoastaan ovat tulleet tapahtumaan pelaamaan. Valitettavasti monet heistä ovat minuakin vielä paljon nuorempia (nuorimmat jopa minuakin puolet nuorempia) eivätkä vielä tajua jutun pointia.
Jotkin asiat pysyvät samana, vain pelin nimi on muuttunut Quakesta WOWiksi :) En usko että tuolle löytyy kovin äkkiä sähköjen katkaisua siistimpää ratkaisua kun ei tähän mennessäkään ole löytynyt.

Ja todella hyvä että uudet ihmiset kiinnostuvat itse tekemisestä, jostainhan ne uudet tekijät pitää saada. Luulisin, että Assemblyilläkin kaikkien peliteollisuuden rekrytointimainosten yhteydessä korostetaan aina sitä, miten peliala on kovassa nosteessa Suomessakin, ja miten osaajista alkaa olla jo pulaa eikä alan koulutusta juuri ole. Demoscene-kokemus on tällaisessa tilanteessa hyvin arvokasta, jos on alasta yhtään kiinnostunut.

Tähän väliin opettavainen tarina: Jonkin verran ennen 1990-luvun puolimatkaa, silloin kun minäkin sceneä seurasin aktiivisimmin, oli yksi legendaarinen PC-demogruuppi ylitse muiden, Future Crew. Se tajusi, että demot kannattaa tehdä laitteen resursseja ajatellen, ja alkoi tehdä PC:llä demoja jotka hyödynsivät PC:n vahvuutta eli kovaa prosessoritehoa ja pikseligrafiikkaa kun kaikki muut vielä yrittivät kopioida PC:lle silloin vielä hurjasti PC-puolta edellä olleita Amiga-demoja bitplane-efekteineen. Se myös teki ehkä kaikkien aikojen merkittävimmän ja legendaarisimman PC-demon, Second Reality. Se vastasi ensimmäisten Assemblyjen järjestelyistä ennen kuin sitä varten oli perustettu oma organisaationsa. Sen keskeisiä jäseniä työskentelee nykyään mm. pelifirmoissa nimeltä Remedy, Bugbear, Futuremark ja Recoil Games. Hyvin suurella osalla Suomen nykyisistä pelikehittäjistä on demoscenetausta muodossa tai toisessa.

Huvittaa vain ajatella, että vasta 1994 Assemblyilla olivat ensimmäistä kertaa pelit näkyvämmin esillä virallisen ohjelman puolesta, kun Doom-turnausta varten oli jopa rakennettu pieni verkko! 1995 sitten oli jokaiseen pöytään saatu kertaa netti, ihana koaksiaalieetteri jonka vikajäljitys ei ole kovin miellyttävää. Ulkomaailman linkki oli kokonaiset 128kbps, joka siis oli jaettu kaikille kävijöille jotka halusivat kokeilla silloin vielä uutta ja ihmeellistä WWW:tä :)

Mutta nyt pappa lopettaa muistelut, laittaa hampaat lasiin ja menee nukkumaan.
 
Ylös Bottom