Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
AssemblyTV Welhon verkossa 31.7.-3.8.
Welho välittää ASSEMBLY-tietokonefestivaalin oman tv-lähetyksen, AssemblyTV:n ohjelmat kaapeliin myös tänä vuonna.
AssemblyTV lähettää ohjelmaa kellon ympäri 31.7.-3.8.2008. Lähetys alkaa torstaina klo 12.00 ja päättyy sunnuntaina klo 16.00.
Luvassa on kattava seuranta tapahtuman etenemisestä, taustatietoa, demoja, musiikkia, haastatteluja, seminaareja ja yleistä festarisykettä. AssemblyTV vie kamerat myös kulissien taakse ja kertoo, mitä kaikkea vapaaehtoinen taustajoukko tekee ASSEMBLY-tapahtuman onnistumiseksi.
AssemblyTV:n yhteistyökumppanina on Welhon verkossa jaettava kotimainen tv-kanava, uudenlaisia televisiokerronnan muotoja tutkiva kokeellinen DINA. AssemblyTV näkyy Welhon verkossa DINAn ohjelmapaikalla 54. Kanava on seurattavissa maksutta ja ilman ohjelmakorttia
Tosta gamedev-komposta puheenollen, pelit ovat löytyneet assemblyn sivuilta jo jonkun aikaa. Tästä voi tutustua.Suurimmat odotukset tietysti itse demokomposta, mutta myös gamedev ja muutama musiikkiin liittyvä jaksavat innostaa.
Tosta gamedev-komposta puheenollen, pelit ovat löytyneet assemblyn sivuilta jo jonkun aikaa. Tästä voi tutustua.
No niin, GameDev-kompo onnellisesti takana. Paras oli ehkä tämä tAAtin Kiusturvat. Muutama muu esitys oli sekä PC, että myös Xbox 360 XNA-kielelle.
Seuraava skaba taisi olla perjantaina klo 18.30, Old Skool Music.
Fast Music huomenna tuohon aikaan... oli kyllä heikkoa tarjontaa tänä vuonna GameDev:ssä... Ei mitään uutta ideaa... taidan jättää kokonaan äänestämättä!
Muutakin tekemistä löytyy, kuin pelkkä omalla konepaikalla päivystäminen. On robosotaa, counterin sm-skabaa, raveja, live-konsertteja ym. Konsoleiden osalta ovat kaikki kolme merkkiä esillä enemmän tai vähemmän, myös muuten kuin meidän vieraiden taholta.
.
Tarkoitatko nyt hevosurheilu-raveja vai niitä toisia teknobile-raveja Ei voi tietää...
DEMOT PETTI!!!!! Odotin montaa entryä, korkeata tasoa sekä kovaa kilpailua... noista kolmesta toteutui ainoastaan kova kilpailu... kaikki oli ihan yhtä paskoja ja niitä oli vaan 6!!!
Omaan makuun niitä tarjoiltiin erityisesti lyhytfilmien ja 64 Kb kompojen sadosta.
Omaan makuun niitä tarjoiltiin erityisesti lyhytfilmien ja 64 Kb kompojen sadosta.
Olen kai tulossa vanhaksi kun Assemblytkään eivät tunnu enää samalta kuin ennen. Paikalla olin viimeksi vuonna 1996, jolloin Hartwall Areena ei ollut vielä edes valmis ja paikkana oli Helsingin Messukeskus. Jo silloin oli alkanut rasittaa partyn siirtyminen siitä "oikeasta" tarkoituksestaan pelipainotteisemmaksi, ja sama kehitys on vain jatkunut. Sen jälkeen olen sitten tyytynyt katselemaan kiinnostavat osuudet, eli lähinnä compot, nettistreameista, ja viime vuosina ihan televisiosta kun sellaisenkin saivat järjestettyä.
Koska olen vahvasti vanhan koulukunnan ihmisiä, minua kiinnostavat rajalliset resurssit, ja siksi pienet introt ja vanhemmat laitteet. Nykyisissä demo-PC:issä on niin järjettömät tehot ja laajat grafiikkakirjastot valmiina, että en vain pysty arvostamaan nykyisiä demoja samalla tavalla kuin edes kymmenen vuoden takaisia. Peli on muuttunut teknisestä osaamisesta multimediasuunnitteluksi. Onneksi oldskoolia roikotetaan edelleen mukana, vaikka viime vuosina on osanottajia ollut niukanlaisesti. Wild compo kiinnosti minuaan aikanaan paljonkin, kun sen alkuperäinen idea oli demo täysin vapaalla alustalla, mutta sen degeneroiduttua nörttien huonoimmiksi kotivideoiksi kiinnostukseni lopahti. Mielestäni nyt kotivideoiden laittaminen omaan karsinaansa ja henkiin herätetty real wild -sarja oli ihan mielenkiintoinen ratkaisu, kunhan joukkoon tosiaan saadaan muutakin kuin selainsälää, joka ei nykyisillä työkaluilla paljonkaan poikkea parin vuoden takaisista normaaleista demoista edes teknisesti. Kännyköissäkin alkaa olla enemmän tehoja kuin kymmenen vuoden takaisissa PC:issä. Uudet (oldskoolit korvanneet mutta laajemmilla osanottomahdollisuuksilla) extreme-sarjat olivat ehdottomasti kiinnostavimpia grafiikan ja musiikin puolella, eli ainakin minulta kilpasarjojen uusiminen saa hyväksynnän.
Tämän vuoden compoista kyllä ilman muuta pisimmän korren veti Fairlightin 64k-intro. Erinomainen proseduraalisen generoinnin demonstraatio, jossa riitti hämmentävän paljon sisältöä niin pieneen tilaan laitetuksi. Ihan vaan vihjeenä pelikehittäjille jotka itkevät BD:n perään, Xbox 360:ssäkin on prosessorissa tyypillistä tarkempaa cachenhallintaa juurikin proseduraalista generointia ajatellen ;-) Oldskoolissa ollut A500-demo oli teknisesti todella kova laitteeseen nähden, mutta muuten sarja jäi pettymykseksi, erityisesti kun voittaja oli käytännössä normaali demo 90-luvulta ja kunnon oldskool-henki jäi siitä puuttumaan. Real wildissa oli vain kaksi kiinnostavampaa alustaa (PSP ja GP2x), mutta se on ihan hyvä alku kahvinkeittimille tai partakoneille tehtyjä demoja odotettaessa. Musiikki- ja grafiikkacompoissa taso tuntui jäävän aika mitäänsanomattomaksi, parhaiten jäi mieleen extreme musiceissa kappale, jossa oli joko proseduraalisesti generoitu tai jostain muualta arvottu (kenties Windowsin systeemitiedostoista) hämmentävän hyvältä kuulostavia sampleja, sekä voittanut(?) Spectrum 128 -kappale.
Koska Assembly on kasvanut niin isoksi ja mainstreamiksi, ja sitä myötä vähän pakostakin joutunut muuttamaan painopistettään hardcoremmasta laajemmalle yleisölle toimivaksi, on monissa kilpasarjoissa alettu kärsiä jopa osanottajapulaa kun tekeleet viedään mieluummin "vakavammille" partyille. Assembly tosin saa tukea edelleen perinteiden ja nimensä vuoksi. Ehkä sitä joku vuosi taas jaksaa itsekin paikalle, hieman erilaisissa merkeissä vain kuin 90-luvulla. Vielä kymmenen vuotta sitten mietti että joskus sitä vielä tekee jotain kilpailuunkin mutta nykyään on realistisempi ja myöntää ettei aika ja innostus kuitenkaan riitä. Paitsi ehkä jos keksisi tarpeeksi kiinnostavan alustan real wildiin.
Jotkin asiat pysyvät samana, vain pelin nimi on muuttunut Quakesta WOWiksi En usko että tuolle löytyy kovin äkkiä sähköjen katkaisua siistimpää ratkaisua kun ei tähän mennessäkään ole löytynyt.Yksi asia minkä kuitenkin voisi mielestäni muuttaa jatkossa on se että jotenkin PAKOTETTAISIIN areenan puolella istuvia oikeasti "tappamaan kaikki äänet ja valot". Ei ole konkreettista ideaa miten, mutta muakin on alkanut ärsyttää se että vielä compon alkaessakin saattaa olla vielä monia screenejä auki. Ja se huutelu ei auta yhtään ketään, parissa kohtaa se jopa häiritsi compon ensimmäisen entryn alkua enemmäin kuin muutama avoin screeni. Mutta siis niin, että koko areenapuoli täysin pimeäksi ja äänettömäksi aina compojen ajaksi! Kaikki kynäri- ja wowhuorat voisivat ihan suosiolla mennä gamelabiin jos ainoastaan ovat tulleet tapahtumaan pelaamaan. Valitettavasti monet heistä ovat minuakin vielä paljon nuorempia (nuorimmat jopa minuakin puolet nuorempia) eivätkä vielä tajua jutun pointia.