Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assembly

Vastaus: Assembly

Olin oikeastaan vähän yllättynyt siitä, miten hyvin telkkariin sopiva laji jokin CS on. Se tarjoaa jopa parempia mahdollisuuksia kuin mikään fyysinen urheilulaji, koska selostajat voivat valita pelaajan, jonka silmien läpi tilannetta katsotaan, kokonaiskuva joko karttana tai pistetilanteena on mahdollista ottaa näkyviin koska tahansa ja Counter Strikessa on riittävästi taktisia mahdollisuuksia, että erän alussa on mielekästä käydä läpi kartan erikoisuuksia ja ennakoida, millaisia pullonkauloja ja painopisteitä tullaan hyödyntämään. Ja kun peliä vielä selostivat selvästi asiansa tuntevat kaverit, niin kyllähän toi viihteestä kävi siinä missä joku lätkäkin.

Toisaalta peliä ymmärtämätön henkilö valitti ettei saanut selvää milloin seurattiin kutakin, mikä oli tilanne ja mitä pelissä ylipäätään tapahtui. Tällaista lajia on paljon vaikeampi myydä tavalliselle yleisölle kuin tavallista urheilua. Pelkkien sääntöjen tietäminen ei riitä, vaan täytyy lisäksi olla kartan pohjapiirros ja pelin mekaniikka tarkasti mielessä. Tämä vaatii oikeastaan sitä että on itse pelannut peliä.
 
Vastaus: Assembly

Katsojamääriin nähdenhän tuollainen investointi ei varmasti ollut millään lailla järkevä, mutta YLEn tehtävähän on kaikkien katsojaryhmien palveleminen taloudellisesta kannattavuudesta riippumatta.
En usko, että Ylelle kyseessä oli kovinkaan kummoinen investointi. Assemblyilta on jo 1990-luvulta asti tuotettu AssemblyTV:n lähetystä, jota on streamattu ja näytetty kaapeli-TV:ssä, ja viime vuosina kaikki peliturnaukset on streamattu maailmalle. Turnauksille on joka tapauksessa tuotettu selostus, jostainhan ne selostajatkin rutiininsa ovat saaneet, joten tuskin kovin paljon muuta tekemistä jäi Ylelle kuin edelleenvälittää jo lähes valmista ohjelmaa. Yle on jo jonkin verran lähettänyt aiemminkin eSportsia Areenalla, mutta hienoa nähdä merkittävä loikkaus television puolelle.

Olin oikeastaan vähän yllättynyt siitä, miten hyvin telkkariin sopiva laji jokin CS on.
First person -pelien seuraaminen vaatii minusta jonkin verran harjaantumista, erityisesti kun pelaamassa on erityisen nopeat ja taitavat pelaajat. Käännökset tapahtuvat niin nopeasti, että ulkopuolisena tarkkailijana menettää suuntatajun herkästi, ellei tunne karttoja, tai rutinoidu seuraamaan pikkukarttaa tarkemmin. CS ei nopeatempoisena ja lyhyiden erien pelinä myöskään ehkä sovellu niin hyvin sivusilmällä katseltavaksi kuin moni "perinteisempi" urheilulaji, katsojalta vaaditaan enemmän.

Ilman muuta aion myös laittaa palautetta, että toivottavasti saadaan peliturnauksia televisioon jatkossakin, erityisesti näitä suurempia ja rahakkaampia kansainvälisiä turnauksia. Kuten selostajat jossain vaiheessa kommentoivatkin, huippupelaajat saavat jo suurempia palkintorahoja kuin perinteisten rahalajien kuten golfin pelaajat: Dota 2 champs will be paid way more than Super Bowl, World Series winners | Polygon. Näin se pyörä pyörii.
 
Vastaus: Assembly

Toisaalta peliä ymmärtämätön henkilö valitti ettei saanut selvää milloin seurattiin kutakin, mikä oli tilanne ja mitä pelissä ylipäätään tapahtui. Tällaista lajia on paljon vaikeampi myydä tavalliselle yleisölle kuin tavallista urheilua. Pelkkien sääntöjen tietäminen ei riitä, vaan täytyy lisäksi olla kartan pohjapiirros ja pelin mekaniikka tarkasti mielessä. Tämä vaatii oikeastaan sitä että on itse pelannut peliä.

Itse en ole CS:ää koskaan pelannut lukuunottamatta n.10min kokeilua, joten olen täysi ummikko tästä puhuttaessa. En voi muuta sanoa kuin, että yllätyin todella positiivisesti kuinka TV ystävällistä tästä saatiin tehdyksi. Suuri kiitos tästä toki kuuluu selostajille jotka parhaansa mukaan yrittivät saada peliä katsojille tutuksi ja onnistuivat siinä mielestäni erittäin hyvin. Aluksi toki oli vaikeata tietää ketä seurattiin ja kummasta joukkueesta oli kyse, mutta vähän aikaa seurattuani tajusin että siinähän se ruudulla luki:eek:. Se että aidosti jännitin Encoren puolesta ei edellyttänyt ainakaan omalla kohdallani sitä että ymmärtäisin pelin karttoja ja mekaniikkaa hyvin. Toki kokemus olisi varmasti vieläkin parempi jos ne olisivat olleet tuttuja. Uskon että tärkeintä tämänkaltaisissa lähetyksissä on se että jotain lajia tuodaan esille hyvällä ja positiivisella tavalla katsojakunnalle jotka eivät sitä entuudestaan tunne, ja jos kokemuksesta saadaan katsojalle jäämään hyvä fiilis niin silloin voidaan puhua onnistumisesta. Ja näin tapahtui ainakin omalla kohdallani

Ilmeisesti lähetys on otettu sosiaalisessa mediassa ihmeen hyvin vastaan, jos ei oteta huomioon lapsiasianvaltuutettua joka yritti facebook sivuillaan herätellä keskustelua siitä onko väkivaltapelien televisioiminen asiallista. Tuollakin kommentit olivat pääosin positiivisia ja "kukkahattuilu" ei noussut pääosaan kommenteissa.
 
Vastaus: Assembly

eSportsin ei pakosti tarvitse tulla kansan lajiksi kuten ei muidenkaan vaikeasti ymmärrettävien lajien. Tavallinen tallaaja joka ei ole pelannut videopelejä niin esim. dota2:sen kunnolla ymmärtäminen vaatisi uskomatonta paneutumista ja etenkin mielenkiintoa. Sitä kun pelasi ja aina välillä vieläkin seuraa suurimpia matseja mutta ei silti siitä juuri mitään ymmärrä vieläkään.

Esim. Cs on paljon helpompi ymmärtää tavallisen tallaajan koska sotaelokuvat, kirjat ja uutiset on varmasti katsottu/luettu ja koska yleinen tieto. Rynkky on parempi kuin pistooli ja pistooli parempi kuin puukko. Päähän ammuttaessa kuolee helpommin kuin esim. jalkaan ammuttaessa jne. Ei rakettitiedettä. Suomea on mainostettu nimenomaan korkean teknologian maana ihan valtionkin tasolta ja nyt vasta saatiin eSportsia ns. koko kansan ihmeteltäväksi. Oli aikakin ja siitä kiitos sinnikkäille pelaajille/toimijoille jotka rukoilivat yleä, mikäli kuvion olen oikein ymmärtänyt.

Lisää elektronista viihdettä ja vastaavasti vähemmän viihdettä missä esim. juostaan tietä pitkin tyyliin puoli tuntia ja sen sitten tulisi olla koko kansalle viihdearvoltaan hyvää katsottavaa koska sitä niin paljon televisioidaan. Missähän se viihdearvo niissä lajeissa oikein on.
 
Vastaus: Assembly

En mäkään usko, että millään keinolla eSportsista saadaan pelejä harrastamattomien ymmärrettävää katsottavaa, mutta tällaiseen marginaaliin kuulujana on kiva nähdä, että vakavasti otettava mediatoimija suhtautuu jonkinmoisella vakavuudella tällaiseen mahdollisuuteen. Katsojamäärissä tuskin puhuttiin mistään aivan älyttömistä lukemista, mutta kanavalle hakeutuneet ovat sitten sitäkin innokkaampia.

Kyllähän tuosta pystyy vielä parantamaan. Joku oikeasti kovan luokan tuottaja/ohjaaja puikkoihin ja miettimään, millä katselukynnystä madallettaisiin riittävästi. Esim ruudulla näkyvää informaatiota tarttisi selittää jatkuvasti, kuten että mistä tietää, kummalla puolella on jengiä kuinkakin paljon elossa ja erityisesti että miksi jonkun pelaajan suoritus oli juuri nyt erinomaisen huomionarvoinen. Mä en ainakaan voi käsittää niiden kavereiden reaktionopeutta joissain nopeissa tilanteissa tai sitä yhteispelin laatua. (Itse asiassa pelaajien välistä kommunikointia olisi hauska myös pystyä salakuuntelemaan joissain tiukoissa tilanteissa).
 
Vastaus: Assembly

Päättäjäisseremonia ohi. Seuraavan vuoden Summereista Pehu ja Abyss vielä heittivät kysymysmerkkejä ilmaan kummassa ollaan, Areenalla vai Messukeskuksessa? Itselle ihan sama, molemmista löytyy omat merkittävät hyvät puolensa. Välissä kuitenkin pelaamiseen keskittyvät Wintterit tammi- helmikuun taitteessa ja Messukeskuksessa. Ehkä näemme silloin taas eSportsia valtakunnallisessa verkossa?

Areenalla enemmän oltiin yhdessä siellä notkossa, yleisölehterien noustessa jään pinnasta korkeuksiin. Aina yhtä pysäyttävä näky kun saapuu sivukäytävältä portaiden yläpäähän ja luo katseen siihen tuhansien monitorien laaksoon. Miinuksena taas oheisohjelmien sijoittuminen kukin tahollaan omaan soppeensa. Messukeskuksessa plussat ja miinukset menevät sitten päinvastoin. Siellä oheisohjelmille löytyy tilaa ja ovat näkyvämmin sekä tasa-arvoisemmin esillä. Kun nähtiin minkälainen menestys oli eilinen CS:GO -finaali, saa eSportsi lisää puhtia ja tuskin tyytyvät enää ahtaan ravintolan tiloihin tästä eteenpäin. Lisäksi pääsalin valomeri tasalattialta ei nouse samoihin korkeuksiin kuin laakson pohjalta.

Kompojen voittajat menivät demojen osalta suurinpiirtein kuten osasi katsojana olettaa. Tässä voittajademo:

Black And White Lies by One Studio Off
[video=youtube_share;THRJAq-9rSk]http://youtu.be/THRJAq-9rSk[/video]
 
Vastaus: Assembly

Ihan hyvä vaan, kun pelaaminen nousee enemmän otsikoihin positiivisessa valossa. Eikä aina vaan yritetä "musta maalata" miten pelit sekottaa ihmisten päät. Tänään meinas jo hymyilyttää, kun pyörähin jälkikasvun kanssa oman mummoni luona. Tuli vähän puskista, kun tämä suhteellisen iäkäs mummo kysyi, että voittiko ne suomalaiset pojat eilen siinä tietokonepelissä? :D Hyvähän se tietysti on pysyä näissä nykyajan kotkotuksissa mukana!
 
Vastaus: Assembly

Messukeskus oli paikkana erilainen kuin Hartwall omien vahvuuksineen ja heikkouksineen. Konepaikat olivat tilavammat eikä niissä joutunut istumaan selkä naapurin selässä kiinni kuten Hartwallilla. Muuten tilaa riitti jopa liikaakin ja standi-alue vaikutti jotenkin orvolta rave-nurkasta puhumattakaan. Hartwallilla oli joka paikassa jotain, mutta Messuhallissa oli liikaa tyhjää tilaa. Varmasti jatkossa jos/kun tapahtuma kasvaa ja yrityksien standejä tulee enemmän, on Messuhalli oikeastaan ainoa paikka missä tapahtuman voi järjestää.

Jostain syystä eSportsin vetävyyteen ei oltu uskottu ja katsomotilat olivat rankasti alimitoitetut eikä sekaan mahtunut kertakaan jollei ollut todella ajoissa paikkaansa varaamassa.

Tiloissa sijaitsevien palveluiden osalta Hartwall vei voiton, sillä Messukeskuksen ruokatarjonta oli aika jäätävää ollen käytännössä pelkän Hesen varassa. Toki siitä oli lyhyempi matka Pasilan syöttölöihin.

Tunnelmasta samat huomiot kuin Nisulla. Hartwallin noidankattila vaan on ihan erilainen elämys kun sisään kävelee kuin Messukeskuksen megahalli ja luo tapahtumaan paljon intensiivisemmän tunnelman. Samoin äänentoisto on Hartwallilla paljon paremmassa jamassa (SKRIIIIK) kuin Messuhallissa.

Kompoja en ehtinyt tällä kertaa katsoa kuin demo-kompon, jossa oma suosikki veikin lopulta voiton.
 
Vastaus: Assembly

Viimein saatu tuubiin tämä legendaariseksi eSports näytöksi noussut YLE:n suora lähetys (2.8.2014, Assembly, Helsingin Messukeskus). Tässä ensimmäinen kooste ja ei kyllä jätä kylmäksi. Huippuluokan suomenkielinen selostus vedetään tunteella, yleisön säestässä tilanteita. Asetelma kutkuttavasti maaotteluhenkinen Suomi vs. Tanska. Mahtavaa!

[video=youtube_share;1rXBC7MQC-Q]http://youtu.be/1rXBC7MQC-Q[/video]
 
Vastaus: Assembly

Winter assyt ovat taas ensi viikolla Helsingissä. Olen ensimmäistä kertaa menossa paikalla ja ensimmäistä kertaa myös menossa laneihin. Semmoinen kysymys palstaveljille että miten näytön saa turvallisinten kuskattua paikalle. Paketista avattuja näyttöjä en ole koskaan ennen kuskannut joten kaipaisin pieniä vinkkejä. Autolla menossa ollaan.
 
Vastaus: Assembly

Kuskannut Assyille näyttöjä väliltä 17-32". Jopa kuvaputkiteleviota. Parhaiten kulkee kun saat näytön tuettua hyvin matkan ajaksi. Olen usein vielä huputtanut suojaamaan paneelia. Ota mukaan makuupussi ja tyyny, näillä suojaat näytön kuljetuksen aikana aina lanipöydälle asti. Pehmeää ympärillä kaiken aikaa.
 
Vastaus: Assembly

Ensi viikolla Assembly Summer! Koko to-su kestävän tapahtuman tärkein yksittäinen ohjelmanumero DEMOCOMPO esitetään ensimmäisen kerran valtakunnallisella televisiokanavalla YLE-TV2 lauantai-iltana 1.8. Lähetys alkaa Counter-Strike -turnauksen finaalimatsilla klo 21.00 alkaen.
Pisteet Ylelle, hyvä että kehitystä tapahtuu, varsinkin kun AssemblyTV:n oma jakelu on heikentynyt (ellei se ole tekemässä paluuta laajempaan levitykseen, en löytänyt tietoa). Mutta tietysti näin tapahtuu juuri sinä ensimmäisenä vuotena koskaan, kun en ole Assembly-iltoina edes maassa, saati sitten kykenevä seuraamaan mitään televisiosta tai netistä. No, tallennuksesta katsomaan seuraavana maanantaina. Joka tapauksessa, minusta democompo on ollut pitkään melko tylsä sarja. Introissa tapahtuu kaikki kiinnostava kun oikeasti kiinnostavimmat sarjat eli oldskool ja real wild ovat kituneet Assemblyilla osanottajapulassa tuotosten päätyessä muille partyille, ja nykyään alustojakin on alettu rajoittaa liiaksi. Tänä vuonna vieläpä Assyilla juhlistetaan Amigan 30-vuotissyntymäpäiviä, joten oldskoolista on tehty puhdas Amiga-compo, saapi nähdä montako osallistujaa saavat.

Amigaan ja pelilaitteisiin liittyen tosin, Assyjen kiinnostavin ohjelma tänä vuonna saattaa olla yhden Amiga-suunnittelijan ja sittemmin myös mm. Playstation 3:n ja Playstation Vitan parissa työskennelleen RJ Micalin keynote-puhe.
 
Vastaus: Assembly

Joka tapauksessa, minusta democompo on ollut pitkään melko tylsä sarja.

Tämä on vaihdellut. Joinakin vuosina on ylletty ihan demojumalien tasolle, kun taas välivuosina on menty keskinkertaisella kärkikolmikkoon. Nämä huomiot siis mitään koodaamisesta tietämättömän, pelaajavierailijan näkökulmasta. Skenen omat tapahtumat ilmeisesti keräävät kerman päältä, eikä siinä välttämättä edes auta palkintosummat korjaamaan tilannetta.

Omalla kohdalla on eSports jo ottamassa yhä suurempaa roolia tapahtuman ohjelmistosta. Ehkä näemme sen joskus paikkaamassa demojen jättämää (?) aukkoa.
 
Vastaus: Assembly

Siellä kasaavat valkokangasta ja rakentavat tapahtumaa täydellä höyryllä.

CK-wHp4WwAAazqB.jpg:large


Lähde: https://twitter.com/assemblyparty/status/625912573968445440
 
Vastaus: Assembly

Torstai ilta huipentui pelinkehityskilpailun ja historian huippuhienojen demoesitysten jälkeen peliputkeen yhdessä kavereiden kanssa. Samalta ruudulta se on vain hauskempaa ja linjojen yli melkein yhtä kivaa. Yöllä kutsui kuitenkin jo betonilattia maakuuhallin pimennossa, jonne ei päähallin möykkä onneksi kuulu laisinkaan.

Kuuden tunnin katkonaisen unen jälkeen oli aika palata ruudun äärelle. Yhdessä kahvin ja tuoreen tuttavuuden, Journeyn pariin. Tässä seesteisessä maailmassa olikin hyvä käynnistellä perjantaita. Puoleltapäivin kävin vielä kuuntelemassa seminaarin aiheesta Nuorisotyö ja Esports. Oldskool-puolelta bongattu Amiga 500, onneksi olkoon 30 vuotias!

attachment.php
 
Vastaus: Assembly

Tähän sunnuntai aamuun on tultu vauhdilla sieltä torstaista. Matkan varrella olemme saaneet päivävieraita pitämään seuraa, kiitos heille siitä! Pelaamisen lisäksi on ohjelmaa riittänyt.

Täällä on kisaorganisaatioiden taholta rakennettu kaksi eSports-katsomoa, jotka kestävät kyllä vertailun kansainvälisellä tasolla. Maailmalta olivat pelaajatkin. Kävin seuraamassa Starcraft II-turnauksen semifinaalia, Etelä-Korea vs. Ranska. Oli hauska havaita katsomosta käsin reaktioita, joita pelaajat tuottivat yleisölle osaamisellaan. Siellä edetään mukana kuin penkkiurheilun kultaisina vuosina maaotteluita seuratessa. Tämä eläytyminen tuli erikoisesti esille eilen lauantaina, kun suomalainen Counter-Strike -klaani kohtasi puolalaisen vastustajan; SUOMI! SUOMI! SUOMI! raikasi messuhallissa satojen katsojien kannustaessa omiaan. Kiitos myös mainioiden selostajien, jotka osasivat loihtia tunnelmia. Se voimakas panos joka tulee YLE:n taholta lajin suuntaan on kyllä todella suuri asia. Se antaa näkyvyyttä enemmn kuin mikään mainossopimus koskaan tekisi.

Mitä tulee muuten tunnelmaan, on se ollut hyvä. Poppikoneet raikaavat ja SIIKAHAN se siellä! Valojakin näkyy jengi rakentaneen, meillä yksi näyttävmmistä joka keräsikin huomiota osakseen. Enemmänkin saisi olla möykkää ja välkytystä. Tasainen messulattia ei tee oikeutusta tuhansille välkkyville monitoreille samaan tapaan kuin Hartwall Areenan laakso teki. Täällä osallistujat luovat tunnelman, järjestäjä tarjoaa puitteet.

Mitä tulee democompoon, oli sen taso tänä vuonna edelleen pettymys. Ainoastaan parissa demossa yllettiin hyvälle tasolle. Niiden takana tuttuja tekijätiimejä aikaisemmilta vuosilta ja tämä näkyi. Tätä ehkä kapenevaa tarjontaa paikkaa hyvin eSports. Tämä tulee todennäköisesti näkymään tulevina vuosina yhä selvemmin.

Tässä aletaan kohta pakkaamaan kimpsut ja kampsut kohti kotia. Kiitos Assembly ja ensi vuonna uudestaan!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom