Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autot

huomannut kanssa että mitä erikoisempi niin sen parempaa huolta yrittää pitää. eli on se vissiinkin ihan kannattavaa kun varpaillaan on koko ajan eikä ajele/pidä miten sattuu. talli/katos pitäisi väsätä niin voisi auton pitää talvellakin lämpimässä eikä kinoksen alla
 
Vastaus: Autot

Perusmalli, johon isketään lisävarusteita niin paljon kuin lompakko kestää ja lähtökohtaisesti astetta parempi varustelutaso. Metalliväri siihen päälle vielä. Itse asiassa sillä ei ole ollut merkitystä, mitä on konepellin alla kunhan on vain vähäruokainen. Enemmän arvoa sille mitä löytyy matkustamosta. Viihtyisyyttä parantavia asioita, kuten ilmastointi ja integroitu mp3-biisejä soittava autostereo olivat viimeksi päälimmäisinä :D

Pitkillä automatkoilla Euroopassa, on alkanut arvostamaan jopa sellaisia pienistä suuriksi kasvaneita asioita, kuten hyviä säilytystiloja pienille tavaroille (hyvä esimerkki avonainen juomatölkki) tai suuria ikkunapintoja ja tavanomaista korkeampaa istumaprofiilia.

Monikäyttöisyys, kuten takapenkkien nopea ja helppo muuttaminen lattiatilaksi on ollut myös osa valintaperusteita. Pienestäkin autosta voidaan taikoa ihmeitä, kun asiat on valmiiksi mietitty. Tähän kuuluu myös matala tavaroiden lastauskorkeus ja koko auton peräosan avaava takaluukku.

Ulkonäöllä sen verran väliä, kun ei tarjoa mitään eilispäivän muotoja.

Jos tuo autoverotus tästä vähän muutuisi ja alkaisi suosimaan hybridejä, lähtisi sellainen tilaukseen oitis.
 
Vastaus: Autot

Nisupulla sanoi:
Jos tuo autoverotus tästä vähän muutuisi ja alkaisi suosimaan hybridejä, lähtisi sellainen tilaukseen oitis.
Minä olen kuullut jostain, että hybrideissä ei olisi veroja ollenkaan, en tosin tiedä onko tuo 100 % totta.
 
Vastaus: Autot

J2 sanoi:
Minä olen kuullut jostain, että hybrideissä ei olisi veroja ollenkaan, en tosin tiedä onko tuo 100 % totta.

No 37ke näyttää karvalakki Prius keventävän lomakkoa, Lexuksen hybridit lähtevät sitten RX400h:n 82 000 eurosta, että ei verottajaa kiinnosta pätkääkään. Itse en kyllä pidä hybridejä mitenkään vallankumouksellisina (Priusta en ostaisi ikinä, samalla rahalla saisi tehokkaamman, taloudellisemman ja varmasti lähes yhtä luontoystävällisen dieselin joka olisi ihan oikea auto), vaikka uskonkin tekniikan yleistyvän. Todennäköisesti 10v päästä kaikissa autoissa on hybdiritekniikkaa. Kukaan ei puhu hybridiautoista, vaan sähkömoottori esim. vauhtipyörän yhteydessä keräämässä energiaa talteen on yhtä megajuttu kuin katalysaattori on nykyisin.

Omaa autoa en ole ikinä omistanut, enkä Kelan opintotuen kanssa varmasti hetkeen tule omistamaankaan. Lisäksi oma automaku on vähän suuntautunut takavetoisiin kuusisylinterisiin (mielellään rivimuodostelmassa) laitteisiin, joiden hankinta ja ylläpito sitten maksaa. En myöskään halua mitään 80-luvun mallia (harrastepeliksi toki, mutta ei käyttö), jonka halvan ylläpidon vastapuolena on turvattomuus. Vaikka en pidä turvallisuutta auton tärkeimpänä ominaisuutena, haluan kuitenkin auton jolla on varaa ottaa rattijuoppo kylkeen taajamanopeuksissa.

Julkinen liikenne on perseestä, mutta sillä pärjää, joten sillä mennään vielä joitakin vuosia.
 
Vastaus: Autot

Peck4 sanoi:
asiaan liittyen: miten porukka valikoi autonsa? otatteko/etsittekö yleensä erikoismalleja autoista kuten opelilla gsi/gts/opc, bemarilla m-sarja, vw:llä gti/gt/r32 ym? vai kelpaako myös perusmalli?
itse tykkään aina katsoa/hankkia vähän erikoisemman version niin ei ihan heti tule vastaan samanlaista. kaksi autoa on ollut itsellä virallisesti omana ja kumpikin on ollut gsi. eroa nyt sinänsä ei ole muuta kuin suurempi kone ja sporttijakkarat (korisarja joissakin tapauksissa)

mites muut?
Lähtökohtaisesti tällainen hopeanvärinen 3-sarjan sedan (325xi -01) on täällä Espoossa tavallistakin tavallisempi, mutta Schnitzerin alustasarja, 19" pallot, remuksen ränni ja xenonit tuovat ulkoasuun vähän poikkeusta hinnat alkaen-malleista. Niissä myös näyttäisi olevan mustasta muovista moni osa, joka omasta löytyy korin värisenä tai kromisena. [urlhttp://users.tkk.fi/~mlahtine/bmw/BMW10.jpg]Sisällä[/url] eroa vakioon on sentään puolinahka-sporttipenkkien, sporttiratin ja Schnitzerin alumiinipolkimien muodossa.

Mielellään siis saa erottua edes vähän, mutta nykybudjetilla mieluummin tällainen perusvarma laite kuin viimeisillä penneillä ostettu harvinainen lelu, joka oikutellessaan tuhoaa talouden.

M-malleissa pieni harmi nelivedon puute, tässä maassa 40% vuodesta etenemiskyky on enemmän vetopidosta kuin voimasta kiinni. Eipä silti, E46 M3 on yhä budjetin ulkopuolella ja E36 on liian vanha ja teinix.
Tuo 325:n kone on minimitasolla, minkä kelpuutin, 330 olisi ollut mieleisempi, mutta hyvää yksilöä ei ollut hintahaarukassa. Vanhemmat 328:t olisivat olleet ilman tuplavanosta ja sisustat niissä ovat pykälää vanhanaikaisemmat. Z3 perustuu E36:n, jonka lisäksi se jää vähän käytännöllisyysvaatimusteni ulkopuolelle.
Uusi 335cxi on optimiyhdistelmä kaikkea, kunhan vaan hinnasta häviää reilut puolet pois.

Audilla S4 2.7 biturbo olisi ollut hintahaarukassa, mutta hyvistä yksilöistä saa maksaa paljon, ja epävarmat halvemmat yksilöt ovat riskisijoituksia. Niissä yhdistyvät kaikki 2.8 vaparikutosen ja 2 kpl 1.8T-koneen (aiemmin mulla siis ollut 1.8T ja 2.8 30V koneita) huonot puolet samaan (ilmamäärämittariviat, bypassin kalvot poksuu, N75:t jumittuu, ahto/alipaineletkut vuotavat, syö öljyä ja termarin vaihto vaatii jakopään purkamisen pois tieltä).
TT:n neliveto on etuveto, joka parhaimmillaankin päästää taakse vain 50% väännöstä (ajettavuuskompromissi muutenkin, Golfin pohjalevy) ja ulkoisesti liian New Beetle. S3 sama juttu teknisesti, mutta ulkoisesti perustylsä.
Lisäksi Audin jälkimarkkinoinnissa on paljon petrattavaa ja asiakaspalvelun kahvihuoneessa syödään liikaa ärrinmurrin-keksejä.

Mersulla ei ole hintaluokassa dynaamisesti tyydyttäviä malleja, ja muut kikottimet markkinoilla ovat joko liian vanhoja, hitaita tai etuvetoisia. RX-8 on kiva, mutta bensaa ja öljyä menee liikaa suorituskykyyn nähden ja kiertomännän kärkien kuluminen loppuun 160 tkm nurkilla kuulostaa pahalta (kalliilta). 350Z voisi olla mielenkiintoinen laite sitten, kun hinnat laskevat tarpeeksi.

Eli auton pitää olla edes melko ripeä (~200 hv per 1500 kg, toki tehoa ei ole koskaan liikaa), keskimääräistä parempi ajaa (rajaa pois useimmat etuvedot, Integra Type-R ja Clio Trophy kaltaiset pääsevät sentään mukaan), riittävän tilava 2 ihmiselle lomareissulle, vikoihin mennä alle 500 e/v, kulutus alle 12 l/100 km per 200hv/1500 kg, olla ajettavissa säässä kuin säässä sotkematta alusvaatteita (DSC on kiva olla) ja ulkoisesti oltava sellainen, että kestää katsella repeilemättä tai oksentamatta ja löytää omansa parkkihallista.
 
Vastaus: Autot

J2 sanoi:
Minä olen kuullut jostain, että hybrideissä ei olisi veroja ollenkaan, en tosin tiedä onko tuo 100 % totta.

Ei pidä paikaansa Suomessa. Mutta mitä voi odottaa, onhan väliaikaista autoveroa pidetty mukavasti yllä kohta jo 50 vuotta jonka seurauksena täällä ajetaan edelleen Euroopan vanhimmalla autokannalla. Etenkin kun välimatkat ovat pitkiä ja julkiset eivät toimi pk-seudun ulkopuolella, on autojen korkea verotus väärin koska niitä kerran tarvitaan. En ymmärrä miksi autoveroa ei voisi tuntuvasti laskea, tai poistaa. Kyllä valtio aina saa rahansa, ikinä ei ihmisiltä rahat jää käyttämättä. Arvonlisäverona tulee varmasti takaisin mitä autoverossa menetettäisiin, koska rahaa jää yli. Riskinä tietysti voisi olla säästämisen lisääntyminen, ja sekös se tietysti pelottaa!
 
Vastaus: Autot

Lastsoul sanoi:
No 37ke näyttää karvalakki Prius keventävän lomakkoa, Lexuksen hybridit lähtevät sitten RX400h:n 82 000 eurosta, että ei verottajaa kiinnosta pätkääkään. Itse en kyllä pidä hybridejä mitenkään vallankumouksellisina (Priusta en ostaisi ikinä, samalla rahalla saisi tehokkaamman, taloudellisemman ja varmasti lähes yhtä luontoystävällisen dieselin joka olisi ihan oikea auto), vaikka uskonkin tekniikan yleistyvän. Todennäköisesti 10v päästä kaikissa autoissa on hybdiritekniikkaa. Kukaan ei puhu hybridiautoista, vaan sähkömoottori esim. vauhtipyörän yhteydessä keräämässä energiaa talteen on yhtä megajuttu kuin katalysaattori on nykyisin.
.

Kyllähän prius on oikeasti kova luu luokassaan. Dieselit päästelevät edelleen enemmän haitallisia päästöjä kuin bensakoneet. (Pl. hiilidioksidipäästöt) Prius on mukava,tarpeeksi suorituskykyinen ja tilava auto tuohon hintaan. Mitä olen taksijätkien kanssa jutellut niin se on myös erittäin luotettavakin. Eipä tuohon hintaan kovin montaa samankokoista diesel-automaattia saa. Ja prius on taloudellisempi kaupungissa kuin diesel-automaatti-yhdistelmä.


aqualung
Eli auton pitää olla edes melko ripeä (~200 hv per 1500 kg, toki tehoa ei ole koskaan liikaa), keskimääräistä parempi ajaa (rajaa pois useimmat etuvedot, Integra Type-R ja Clio Trophy kaltaiset pääsevät sentään mukaan), riittävän tilava 2 ihmiselle lomareissulle, vikoihin mennä alle 500 e/v, kulutus alle 12 l/100 km per 200hv/1500 kg, olla ajettavissa säässä kuin säässä sotkematta alusvaatteita (DSC on kiva olla) ja ulkoisesti oltava sellainen, että kestää katsella repeilemättä tai oksentamatta ja löytää omansa parkkihallista.

No itse olen ajatellut tehoa tärkeämmäksi teho-paino suhteen. 1500 kiloa on melko paljon "sportille". Eli minulla on kieltämättä perversio Toyota Celicaa kohtaan. Olen katsellut pyöreälamppuista 2.0 litraista GT:tä jo jonkin aikaa. Tarkoituksena olisi sellainen ensi vuonna hommata.Sopisi hyvin kukkarooni ja auto on hyvännäköinenkin. Jep. Ei tosin ole mukavimmasta päästä.

Tehoa siinä on 175 (about) hevosvoimaa ja se painaa alle 1300 kiloa. Eli suorituskyky on ns. riittävä maltillisella bensankulutuksella. Itselleni teho ei ole kaikkki kaikessa, mutta kun on isoimmat kilometrit kerännyt 2.5 litraisella chrysler saratogalla niin yhtä lahnaa autoa en ikinä enää halua. :p Ohitukset TÄYTTÄ tuskaa, ja 120 kilometrin vauhdin ylläpitäminen kävi työstä.
Veikin jonkun 10 litraa satasella.

Tällaisia mietteitä tällä kertaa. En omista autoa koska olen vielä opiskelija.
 
Vastaus: Autot

Jooseppi sanoi:
Eli minulla on kieltämättä perversio Toyota Celicaa kohtaan. Olen katsellut pyöreälamppuista 2.0 litraista GT:tä jo jonkin aikaa. Tarkoituksena olisi sellainen ensi vuonna hommata.Sopisi hyvin kukkarooni ja auto on hyvännäköinenkin. Jep. Ei tosin ole mukavimmasta päästä.
Jooseppi, sielunveljeni.

aiemmin linkittämäni celica näytti olevan edelleen myynnissä, pitihän sitä käydä kauppiasta jututtamassa, mutta ei vieläkään suostunut vaihtokauppoihin, nopein ehtii siis ensin. :p ;)

olipa tuolla myös saksantuliaisiksi tuotu BMW 325 coupe, ihan näpsäkän oloinen peli sekin,
mutta omat Toyota-perversiot puskee niin pahasti esiin ettei myönnytystä saksalaisesta saksalaiseen vielä ainakaan tule.
 
Vastaus: Autot

2 X Skoda Favorit, itse tehty pick up Escort sekä Toyota Corolla KE-20 löytyvät :cool: Kaikki ajokunnossa mutta kilvettömiä. Toisesta Skodasta tulee luultavasti käyttöauto sitten isona :)
 
Vastaus: Autot

Yaris kuuluu niihin autoihin, joiden hinta on käytettynä melkein sama kuin uutena. Nyt kun autovero laskee, tippuu monen pikkuauton hinnasta 1000 euroa pois ja silloin saa jo uuden hyvän pikkuauton hieman yli 10 tuhannella eurolla. Pienet autot ovat nykyään teknisesti ihan hyviä, eli jos vain mahtuu sisälle eikä ole tarvetta tilalle, niin sellaista voi harkita. Eniten autoissa vie normaalikäytössä tilaa melkeinpä lastenistuimet, eli jos on lapsia, kannattaa ostaa suosiolla vähän isompi. Monet pienet autot pitävät arvonsa hyvin käytettyinä. Aygo tuntuu kyllä ylihinnoitellulta kokoon nähden. Huoltokuluihin kannattaa myös kiinnittää huomiota jo ostovaiheessa.
 
Vastaus: Autot

Peugeot 206 Gti -04

EDIT: Pösö oli ja meni, lyhytikäinen tuttavuus oli hän. Nyt on Ford Escort 1.6 Ghia STW -99
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autot

Itse tuossa toissapäivänä hommasin ensimmäisen oman auton, Honda Prelude 2.3l vuosimallia '93.
Ajettukaan ei ole kuin 120 000 km.
onko saksan serkun tuliainen?
suomi-autoksi aivan sairaan vähän metrejä mittarissa.

nelipyörällä vai ilman?
joka tapauksessa, pidäs hauskaa niiden heposten kanssa. :)
 
Ylös Bottom