Vastaus: Autot
Peck4 sanoi:
asiaan liittyen: miten porukka valikoi autonsa? otatteko/etsittekö yleensä erikoismalleja autoista kuten opelilla gsi/gts/opc, bemarilla m-sarja, vw:llä gti/gt/r32 ym? vai kelpaako myös perusmalli?
itse tykkään aina katsoa/hankkia vähän erikoisemman version niin ei ihan heti tule vastaan samanlaista. kaksi autoa on ollut itsellä virallisesti omana ja kumpikin on ollut gsi. eroa nyt sinänsä ei ole muuta kuin suurempi kone ja sporttijakkarat (korisarja joissakin tapauksissa)
mites muut?
Lähtökohtaisesti tällainen hopeanvärinen 3-sarjan sedan (
325xi -01) on täällä Espoossa tavallistakin tavallisempi, mutta Schnitzerin alustasarja, 19" pallot, remuksen ränni ja xenonit tuovat ulkoasuun vähän poikkeusta hinnat alkaen-malleista. Niissä myös näyttäisi olevan mustasta muovista moni osa, joka omasta löytyy korin värisenä tai kromisena. [urlhttp://users.tkk.fi/~mlahtine/bmw/BMW10.jpg]Sisällä[/url] eroa vakioon on sentään puolinahka-sporttipenkkien, sporttiratin ja Schnitzerin alumiinipolkimien muodossa.
Mielellään siis saa erottua edes vähän, mutta nykybudjetilla mieluummin tällainen perusvarma laite kuin viimeisillä penneillä ostettu harvinainen lelu, joka oikutellessaan tuhoaa talouden.
M-malleissa pieni harmi nelivedon puute, tässä maassa 40% vuodesta etenemiskyky on enemmän vetopidosta kuin voimasta kiinni. Eipä silti, E46 M3 on yhä budjetin ulkopuolella ja E36 on liian vanha ja teinix.
Tuo 325:n kone on minimitasolla, minkä kelpuutin, 330 olisi ollut mieleisempi, mutta hyvää yksilöä ei ollut hintahaarukassa. Vanhemmat 328:t olisivat olleet ilman tuplavanosta ja sisustat niissä ovat pykälää vanhanaikaisemmat. Z3 perustuu E36:n, jonka lisäksi se jää vähän käytännöllisyysvaatimusteni ulkopuolelle.
Uusi 335cxi on optimiyhdistelmä kaikkea, kunhan vaan hinnasta häviää reilut puolet pois.
Audilla S4 2.7 biturbo olisi ollut hintahaarukassa, mutta hyvistä yksilöistä saa maksaa paljon, ja epävarmat halvemmat yksilöt ovat riskisijoituksia. Niissä yhdistyvät kaikki 2.8 vaparikutosen ja 2 kpl 1.8T-koneen (aiemmin mulla siis ollut 1.8T ja 2.8 30V koneita) huonot puolet samaan (ilmamäärämittariviat, bypassin kalvot poksuu, N75:t jumittuu, ahto/alipaineletkut vuotavat, syö öljyä ja termarin vaihto vaatii jakopään purkamisen pois tieltä).
TT:n neliveto on etuveto, joka parhaimmillaankin päästää taakse vain 50% väännöstä (ajettavuuskompromissi muutenkin, Golfin pohjalevy) ja ulkoisesti liian New Beetle. S3 sama juttu teknisesti, mutta ulkoisesti perustylsä.
Lisäksi Audin jälkimarkkinoinnissa on paljon petrattavaa ja asiakaspalvelun kahvihuoneessa syödään liikaa ärrinmurrin-keksejä.
Mersulla ei ole hintaluokassa dynaamisesti tyydyttäviä malleja, ja muut kikottimet markkinoilla ovat joko liian vanhoja, hitaita tai etuvetoisia. RX-8 on kiva, mutta bensaa ja öljyä menee liikaa suorituskykyyn nähden ja kiertomännän kärkien kuluminen loppuun 160 tkm nurkilla kuulostaa pahalta (kalliilta). 350Z voisi olla mielenkiintoinen laite sitten, kun hinnat laskevat tarpeeksi.
Eli auton pitää olla edes melko ripeä (~200 hv per 1500 kg, toki tehoa ei ole koskaan liikaa), keskimääräistä parempi ajaa (rajaa pois useimmat etuvedot, Integra Type-R ja Clio Trophy kaltaiset pääsevät sentään mukaan), riittävän tilava 2 ihmiselle lomareissulle, vikoihin mennä alle 500 e/v, kulutus alle 12 l/100 km per 200hv/1500 kg, olla ajettavissa säässä kuin säässä sotkematta alusvaatteita (DSC on kiva olla) ja ulkoisesti oltava sellainen, että kestää katsella repeilemättä tai oksentamatta ja löytää omansa parkkihallista.