Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ilmeisesti se vakkarin säätäminen on pienempi paha vaikka se minusta on yhtä lailla aktiivista tekemistä kuin polkimien käyttökin.
Tätä on vain pakko ihmetellä, koska tämä nyt on minusta ihan puhtaasti väärä väittämä. Jos joudut 100% ajasta pitämään jalkaa kaasulla tietyssä asennossa ja säätämään sitä tarvittaessa niin onhan se nyt aivan eri tavalla aktiivista tekemistä, kun se, että joudut välillä korjaamaan vakkarille säädettyä nopeutta. Toisessa säädät/pidät jalkaa kaasulla kokoajan, toisella korkeintaan ajoittain (jos et halua ratissa olevia nappeja käyttää). Toki oma mieltymys voi olla mitä vaan ja sehän on ihan ok jos tykkäät ajaa ilman vakkaria mutta mielestäni väittämä, että vakkarin kanssa ajaminen on ”yhtä aktiivista tekemistä” on vain ihan puhtaasti ja faktuaalisesti väärä.

Vakkarin käyttöön muuten sellainen huomio, että en minäkään sitä oikeastaan ihan kaupungin ytimessä käytä koskaan vaan silloin otan auton itse hallintaan. Mutta matka-ajossa en voisi enää kuvitellakaan ajavani ilman adaptiivista vakkaria. Mulla on jopa muutamassa autossa ihan ruvennut kipeytymään nilkka, kun on joutunut ajamaan ilman vakkaria ja pitämään jalkaa pitkän aikaa samassa asennossa liikkumatta. Kaasu on kuitenkin sen verran herkkä poljin, että jalka on kokoajan tietynlaisessa pienessä jännitteessä sen päällä.

No aika ääripäitä pitää vertailla jos hevoset pitää ottaa vertailukohteeksi. En itse koe näitä asioita vaivalloisina saati vaikeina, eli en koe että se olisi "vaikeammin" asian tekemistä.
No se oli ihan tarkoituksella hyvin kärjistetty vertaus. Ajatus kuitenkin, että miksi tehdä vaikeammin, kun voi tehdä helpomminkin. Tässä taas kuitenkin sama homma, kun tuossa vakkarissa. Onhan se nyt aivan päivän selvä asia, että esim. manuaalivaihteisen auton ajaminen on ”työläämpää”, kun automaatin. Toisessa joudut hallitsemaan kolmea poljinta ja kytkimen käyttö varsinkin aloittelijoille on näistä se hankalin. Joudut vaihtamaan vaihteita käsin koko matkan ajan. Ja joudut pitämään huolen, ettet sammuta autoa risteykseen tai mäkeen. Toki kun aikasi ajat autoa niin nämä sujuu sen kummempia ajattelematta mutta en pystyisi kyllä millään vakavalla naamalla väittämään, että manuaalilla ajaminen ei olisi vaivalloisempaa tai vaikeampaa, kun automaatilla ajaminen. Se että sinä tykkäät ajella manuaalilla ja olet siihen niin tottunut, ettet koe sitä vaivalloiseksi on ihan eri asia, kun väittää, että manuaalivaihteinen olisi ihan yhtä vaivatonta ja helppoa ajamista, kun automaatilla. Tuokin nyt on vain IMO puhtaasti virheellinen väittämä. Tätähän tukee jo myös ihan se, että jos opettelet ajamaan auto automaattivaihteisella autolla, saat siitä korttiisi merkinnän etkä edes saa ajaa manuaalivaihteista autoa.

Mutta tässäkin, sinun mieltymyksesi on ihan ok ja kyllä minä ymmärrän ihan hyvin tuon ajatuksesi, että haluat olla itse täysin hallinnassa siitä omasta autosta. :)

Kuulemma oli aika äkäistä kyytiä kun oli sähköauto kyseessä ja tuli kolmenumeroinen luku jossain kaupunkialueelle.
Kyllä tuossa on ollut aika pahasti nollat taulussa jos kaupunkialueella on auto ehtinyt kiihdyttää yli satasen vauhtiin ennen, kun kuski on reagoinut tilanteeseen. Kyllä minullakin on nopea auto alla mutta ei se tommosiin nopeuksiin noin nopeasti ehdi. Miten tällainen kuski ehtii reagoida vaikka hirviin tienlaidalla jos kaupunkialueellakin vakkari ehtii kiihdyttää sataseen, ennen kuin kuski ehtii reagoimaan? Ihan en kyllä tuota kommenttia pysty tollaisenaan nielemään. :)

Autoilun ihanuutta on se, kun talouden omaan siniseen salamaan saa kesäkummit alle.
Ja ennen kaikkea Pääsiäisen pyhien ajan saa töiden puolesta kurvailla i4 M50:llä.
Joka kehtaa väittää, ettei sähköautolla ole luonnetta, ei ole moisella ajanut! Aktiivivakkarilla tai ilman. :p

BMW.JPG

Äijä kyllä pystyy vääntämään ja tarinoimaan sivutolkulla vaikka mistä :D
No se on syntini ja myönnän että meni vähän turhaksi vääntämiseksi kyllä tässä. Alunperin puolivitsillä lähdin ja sitten pitää jo melkein tosissaan olla kommentoimassa. :D

Kyllä sä tiedät paljon se auto kulkee kun olet ite sen nopeuden säätänyt kohdalleen. 100 km/h ja laittaa 102 km/h ni ei tarttee kameroista ressata tai olla muiden tien tukkeena ylinopeutta kuitenkaan ajamatta.
Tämän ajattelin siis niin että auto itse katsoo sen nopeuden merkeistä ja kuski ei katso edes mittaria, niin eihän sitä siinä kohtaa tiedä. Ehkä sitten ajattelin skenaarion väärin tai eri lailla.

Ei aleta vääntämään siitä kuinka paljon nopeusmittarit valehtelevat;)
No sillä ei nyt ole merkitystä itse aiheen kannalta, joten ei ole tarvetta. :D

Tätä on vain pakko ihmetellä, koska tämä nyt on minusta ihan puhtaasti väärä väittämä. Jos joudut 100% ajasta pitämään jalkaa kaasulla tietyssä asennossa ja säätämään sitä tarvittaessa niin onhan se nyt aivan eri tavalla aktiivista tekemistä, kun se, että joudut välillä korjaamaan vakkarille säädettyä nopeutta. Toisessa säädät/pidät jalkaa kaasulla kokoajan, toisella korkeintaan ajoittain (jos et halua ratissa olevia nappeja käyttää). Toki oma mieltymys voi olla mitä vaan ja sehän on ihan ok jos tykkäät ajaa ilman vakkaria mutta mielestäni väittämä, että vakkarin kanssa ajaminen on ”yhtä aktiivista tekemistä” on vain ihan puhtaasti ja faktuaalisesti väärä.
Olet oikeassa mutta en minäkään kyllä kirjoittanut että "yhtä aktiivista" vaan "yhtä lailla", millä tarkoitin sitä, että olettaisin adaptiivisen vakkarin vapauttavan olemaan tekemättä yhtään mitään. Aktiivinen tekeminen on aktiivista siitä huolimatta, kuinka aktiivista se on. Ei ne yhtä aktiiviisia siis olekaan enkä näin väittänytkään.

Vakkarin käyttöön muuten sellainen huomio, että en minäkään sitä oikeastaan ihan kaupungin ytimessä käytä koskaan vaan silloin otan auton itse hallintaan. Mutta matka-ajossa en voisi enää kuvitellakaan ajavani ilman adaptiivista vakkaria. Mulla on jopa muutamassa autossa ihan ruvennut kipeytymään nilkka, kun on joutunut ajamaan ilman vakkaria ja pitämään jalkaa pitkän aikaa samassa asennossa liikkumatta. Kaasu on kuitenkin sen verran herkkä poljin, että jalka on kokoajan tietynlaisessa pienessä jännitteessä sen päällä.
No näinhän se on mutta omat kokemukset tosiaan sitä että hermo menee kun vakkarilla ei saa silti asiasta vapautusta kun porukka ajaa miten sattuu. Menee sitten hermo ja ottaa sen pois päältä kokonaan kun saa olla jatkuvasti säätämässä.

No se oli ihan tarkoituksella hyvin kärjistetty vertaus. Ajatus kuitenkin, että miksi tehdä vaikeammin, kun voi tehdä helpomminkin. Tässä taas kuitenkin sama homma, kun tuossa vakkarissa. Onhan se nyt aivan päivän selvä asia, että esim. manuaalivaihteisen auton ajaminen on ”työläämpää”, kun automaatin. Toisessa joudut hallitsemaan kolmea poljinta ja kytkimen käyttö varsinkin aloittelijoille on näistä se hankalin. Joudut vaihtamaan vaihteita käsin koko matkan ajan. Ja joudut pitämään huolen, ettet sammuta autoa risteykseen tai mäkeen. Toki kun aikasi ajat autoa niin nämä sujuu sen kummempia ajattelematta mutta en pystyisi kyllä millään vakavalla naamalla väittämään, että manuaalilla ajaminen ei olisi vaivalloisempaa tai vaikeampaa, kun automaatilla ajaminen. Se että sinä tykkäät ajella manuaalilla ja olet siihen niin tottunut, ettet koe sitä vaivalloiseksi on ihan eri asia, kun väittää, että manuaalivaihteinen olisi ihan yhtä vaivatonta ja helppoa ajamista, kun automaatilla. Tuokin nyt on vain IMO puhtaasti virheellinen väittämä. Tätähän tukee jo myös ihan se, että jos opettelet ajamaan auto automaattivaihteisella autolla, saat siitä korttiisi merkinnän etkä edes saa ajaa manuaalivaihteista autoa.
Totta tämäkin mutta en myöskään väittänyt etteikö se olisi työläämpää. Sanoin vain etten itse koe sitä vaivalloiseksi tai vaikeiksi. En tässäkään kohtaa siis vertaillut onko toinen vaivalloisempi vaiko ei. Totta kai avustuksilla on asiat helpompi ja vaivattomampia, ei minun sellaiseen kannata mitään vastaan sanoakaan.

Mutta tässäkin, sinun mieltymyksesi on ihan ok ja kyllä minä ymmärrän ihan hyvin tuon ajatuksesi, että haluat olla itse täysin hallinnassa siitä omasta autosta. :)
No ainakin tähän mennessä, näillä kokemuksilla ja ajoilla on sellainen fiilis ollut.

Kyllä tuossa on ollut aika pahasti nollat taulussa jos kaupunkialueella on auto ehtinyt kiihdyttää yli satasen vauhtiin ennen, kun kuski on reagoinut tilanteeseen. Kyllä minullakin on nopea auto alla mutta ei se tommosiin nopeuksiin noin nopeasti ehdi. Miten tällainen kuski ehtii reagoida vaikka hirviin tienlaidalla jos kaupunkialueellakin vakkari ehtii kiihdyttää sataseen, ennen kuin kuski ehtii reagoimaan? Ihan en kyllä tuota kommenttia pysty tollaisenaan nielemään. :)
Ikävän usein tuolla silti menee juuri kaikenlaista hiihtäjää, joten en ihmettele tuota että on "hassusti" käynyt näin. Voi siinä tietty yleisönosasto-lisää olla mukana mutta itse näen tuon kautta sellaisen uhkakuvan että kun autot tekee itse niin paljon asioita, ei ihminen enää vähääkään itse ole valmiudessa kun pitäisikin siirtyä enemmän ohjaksiin.

Kyllä mä olen aikoinaan sössinyt kaksi autoa lunastukseen mitkä olisi ollut estettävissä nykyaikaisella automaatioteknologialla. Onneksi ei kuitenkaan ikinä ole tullut mustelmia enempää kenellekään osapuolelle.
Ihan siis omaa syytä molemmat mutta kunhan sanoin.
Pitää vaan toivoa ettet tule liikenteessä vastaan. :D

Tuli ostettua kuvan Mersu S204 2008 220CDI vajaa kaksi viikkoa sitten. Nyt mulla on 3 Mersua. Ja kaikki vielä dieseleitä, että kohta joku laitettava seisontaan jo ihan verojen takia. Autot on S204 220CDI 2008, S211 220CDI 2006 ja W115 220D 1968 harrasteautona.

Tämä musta s204 on pysynyt erittäin siistinä sisältä ja päältä mikä on todella yllättävää kun autolla rullailtu jo 590tkm. Auto on todella mukava ajaa, kulkee vaivattomasti. Muillakin merkeillä ajellut niin siitä ei pääse mihinkään, että Mersu on paras ajaa.

bandicam 2025-04-25 18-43-44-497.jpg

Tuli ostettua kuvan Mersu S204 2008 220CDI vajaa kaksi viikkoa sitten. Nyt mulla on 3 Mersua. Ja kaikki vielä dieseleitä, että kohta joku laitettava seisontaan jo ihan verojen takia. Autot on S204 220CDI 2008, S211 220CDI 2006 ja W115 220D 1968 harrasteautona.

Tämä musta s204 on pysynyt erittäin siistinä sisältä ja päältä mikä on todella yllättävää kun autolla rullailtu jo 590tkm. Auto on todella mukava ajaa, kulkee vaivattomasti. Muillakin merkeillä ajellut niin siitä ei pääse mihinkään, että Mersu on paras ajaa.
Ihan mielenkiinnosta, paljon maksoi 2008 vuosimallin auto, jolla on ajettu 590tkm(!)? Ei siis sillä etteikö hyvin huollettuna noita kilometrimääriä autoissa näkisi, mutta täytyy jo vaikuttaa hintaan.

Ihan mielenkiinnosta, paljon maksoi 2008 vuosimallin auto, jolla on ajettu 590tkm(!)? Ei siis sillä etteikö hyvin huollettuna noita kilometrimääriä autoissa näkisi, mutta täytyy jo vaikuttaa hintaan.

3000€ maksoi tuo. Auton yksi isoimmista miinuksista on että siinä ei ole minkäänlaista huoltohistoriaa tiedossa. Ei lapun lappua. Mutta kun auto on oikeasti ällistyttävän siisti noille metreille ja kulkee hienosti niin ostin. Ei mua pelota Mersuissa sillai kilometrit, on ollu 750tkm ajettuakin joka toimi täydellisesti. Mitä auton historia kyselyä otin niin trafi tietojen mukaan tällä on ajettu vuodessa 30-37tkm, siitä tullut toi 590tkm, ollut kovalla käytöllä.
S204 noilla kilometreillä lienee suunnilleen 4000-5000 euron hintainen.
Juu ne on tossa haarukassa. Just seurasin huutokaupat.comissa s204 2010 myyty 6800€ mutta sillä oli ajettu 350tkm vähemmän kun tällä minun autolla.

Laitetaan nyt tänne kun autoista kyse. Autohullu kun olen niin tulee seurattua muutamaa mielenkiintoista youtube kanavaa. Katseleeko joku muu näitä?

Jos tykkää Powerwash Simulatorista ja on autoharrastaja niin tykkää The Detail Geek ja WD Detailing kanavista. Putsataan ja pestään toinen toistaan likaisempia autoja taas kiiltäväksi. Detail Geekillä yli tuhat videota, että löytyy erilaisia ja mielenkiintoisia autoja moneen makuun. Itse kun haluan että auto on puhdas ja siisti niin on uskomatonta miten joku ajelee tollasilla kaatopaikoilla:oops:

Goonzsquad veljekset kunnostavat kolaroituja superautoja pääasiassa nykyään. Nyt projektina miljoonan dollarin MCLaren ja Porsche GT3, tällä porukalla on rahaa millä mällätä. Olen katsonut heidän jokaisen videon jo vuosien ajan ja seurannut kuinka he ovat nousseet vanhempien autotallista omaan isoon halliin ja luksustaloihin ja miljoona luokan autoihin. Pakko myöntää että kateeks käy.

https://www.youtube.com/@goonzquad/videos

Nämä kanavat kannattaa laittaa seurantaan.

Jos tykkää Powerwash Simulatorista ja on autoharrastaja niin tykkää The Detail Geek ja WD Detailing kanavista. Putsataan ja pestään toinen toistaan likaisempia autoja taas kiiltäväksi. Detail Geekillä yli tuhat videota, että löytyy erilaisia ja mielenkiintoisia autoja moneen makuun. Itse kun haluan että auto on puhdas ja siisti niin on uskomatonta miten joku ajelee tollasilla kaatopaikoilla:oops:
Mitä katselin tuota videotarjontaa niin ongelmahan noissa autoissa nimenomaan näyttäisi olevan jo thumbnailien perusteella että niillä ei nimenomaan ajeta. Siksihän ne on tuossa kunnossa että on jotain "latolöytöjä" ja talliin seisomaan jääneitä vehkeitä.

Siihen, miksi taas ajelisi likaisella autolla, voin sanoa että jos auto on maksanut esim. 1000 euroa ja pesun jälkeen tulee lähinnä ruosteet paremmin esille, ei sitä huvita jatkuvasti puunata tai olla pesureissa käyttämässä. Varsinkin nyt alkukesästä on siitepölyä sen verran ilmassa että kun yhden puun/kasvin roskat saisi pestyä niin olisi seuraava taas ilmassa. Eri asia tietysti sitten jos auto on arvokkaampi, niin olisi syytä pitää paremmin huolta.

Yhtä noista videoista myös katselin hyppien ja siinäkin looginen syy miksi auto siinä kunnossa: vanhempi mies, joka tuskin enää jaksaa autoa kunnolla hoitaa, saati ehkä ajaa ollenkaan.

Nii on tuolla paljon sellaisia juu mitkä seisonut jopa vuosikymmeniä mutta esim Getail Geekillä on käyttäautoja pesussa että niillä nimenomaan vaan ajetaan ja on sisältä ihan hirveässä kunnossa. Siitepölyä nyt ihan älyttömästi ilmassa. Just tässä pari päivää sitten pesin oman mustan autoni niin parin tunnin päästä auto taas vihreä musta:p

Omaan edelliseen viestiin liittyen: onko palstalla JDM-harrastajia? Ostin tosiaan lähes hetken mielijohteesta japsin (Honda Odyssey RB1) käyttöautoksi ja tulipahan mieleen, että esimerkiksi varaosien kanssa voi tulla vastaan yllätyksiä. Niitä ei siis välttämättä ihan jokaisesta liikkeestä löydy.

Onko Suomessa hyviä paikkoja hankkia varaosia tai vaikkapa tuningosia japsiautoihin? Kaikki vinkit otetaan vastaan.

Tuli muuten ekaa kertaa oltua tänään sähköauton kyydissä, joka oli Mersu Sprinter. Ite en pysty autolla ajamaan terveydellisistä syistä johtuen, mutta taksia tulee käytettyä. Täydellä akulla menee kuulemma 400km näillä keleillä. Motarilla meni vaa aika hitaasti ku rajoitettu 87 km/h:iin. Moottorin äänet aika hiljaiset.

Ite en siis oo koskaan kokeillutkaan autolla ajoa, eli autopeleihin mun kokemukset rajoittuu (ja vielä pädillä). Niin ja tullu telkkarista katottua sen erään kolmikon hölmöilyä. Tunnen kans todella hyvin yhden autoharrastajan, jolla on ollut valehtelematta +100 autoa elämänsä aikana, oon ihan omin silmin vuosien aikana nähnyt. :D

Jos teoriassa ostaisin auton, niin ehkä BMW tai Lexus tulis ostettua. Tai sitten mattamusta Ford F-150 Raptor, jolla Forza Horizonissa tullu ajeltua. :D

Että joo tämmöstä tällä kertaa. :)

Tuli muuten ekaa kertaa oltua tänään sähköauton kyydissä, joka oli Mersu Sprinter. Ite en pysty autolla ajamaan terveydellisistä syistä johtuen, mutta taksia tulee käytettyä. Täydellä akulla menee kuulemma 400km näillä keleillä. Motarilla meni vaa aika hitaasti ku rajoitettu 87 km/h:iin. Moottorin äänet aika hiljaiset.
Mikä järki tai syy tuolla rajoituksella oikein on?

---

Haluaisin olla sähköautojen puolella mutta onhan niissä ihan hirveästi typeriä juttuja, jotka haittaa käytännössä autoilua. Itsellä ehkä isoin ongelma olisi se, että polttomoottorisen auton voi tankata ja unohtaa parkkiin. Siellä on silti just se sama määrä kulkunestettä mitä tankkasi eikä se ole pelkän ajan myötä vähentynyt. Samoin tietää hyvin tarkkaan mihin asti sillä tankatulla määrällä pääsee eikä siihen merkittävästi vaikuta sääolosuhteet.

Latausasemia on onneksi jo hyvin, joten niiden määrän suhteen en olisi huolissani. Se vain ärsyttää että sähköautoissa ei lataus ole omistettu pelkälle ajolle, vaan sitä kuluttaa kaikki muukin merkittävästi enemmän mitä polttomoottoriautoissa. Sen kautta se auton lupaama kilometrimäärä voi siis vaihdella rajustikin, jolloin omia suunnitelmia pitääkin muuttaa.

Sitä on vähän odotellut että joku saisi ratkottua nämä ongelmat ja sähköautot pääsisivät noissa asioissa polttomoottoriautojen rinnalle. Siinä kohtaa ei enää olisi edes enää mitään valintaa, ainakaan jos hinta olisi sellainen että oston voi perustella.

Ja tietysti se, että jos ei halua panostaa rahallisesti autoiluun juurikaan, niin tuskinpa ihan heti saisin reilulla 1000 eurolla sähköauton, jonka kulut olisi reilun kuuden vuoden ajan pääasiassa tankkausta (eli sähköautossa latausta) ja pakollisia maksuja (vero+vakuutus).

Mikä järki tai syy tuolla rajoituksella oikein on?
Villi veikkaus, että auto on rekisteröity kuorma-autoksi, jolloin siihen pitää asentaa nopeuden rajoitin. Tuollaisella rekisteröinnillä usein tavoitellaan halvempia vuosittaisia veroja. Tämä on ollut hyvin tyypillinen ratkaisu jo vuosikymmeniä isompien pakettiautojen kohdalla, joita voidaan kuorkeiksi rekisteröidä maksimipainon mukaan.

Meillä on taloyhtiössä uudet latauspisteet per huusholli. Sähköautoa meillä ei kuitenkaan ole. Eikä tule ennenkuin moisen lataus tapahtuu alle viiden minuutin ja sillä saa 600km matka-ajoa.
Hassua kuinka pienistä asioista se voi joskus olla kiinni. Varsinkin kun yli 300km matkoja vuodessa tulee meillä tehtyä meno-paluineen vain noin 10. En vaan siedä ajatusta että joutuu puoli tuntia istua jossain kahvilassa että saa sen 400km tms sinne. Olen todella, todella huono odottamaan.

Meillä on taloyhtiössä uudet latauspisteet per huusholli. Sähköautoa meillä ei kuitenkaan ole. Eikä tule ennenkuin moisen lataus tapahtuu alle viiden minuutin ja sillä saa 600km matka-ajoa.
Minua ärsyttää enemmän se, että lataus ei pysy siellä ja sitä kuluu polttomoottorista autoa merkittävästi enemmän kaikkeen muuhun kuin vain kilometreihin. Ennakoivuus kärsii kun tilanne voi muuttu vain sen takia että pakkasta tai hellettä onkin enemmän kuin luuli ja osa kilsoista kuluu lämmitykseen/viilennykseen tms.

Jos akut säilyttäisivät ladatun virran pidempään ja luvatut ajomatkat pitäisi paremmin (400 km olisi 400 eikä "400 jos on X ja Y muuttujat oikein") niin ei minua haittaisi että latausaika olisikin pidempi.

Hassua kuinka pienistä asioista se voi joskus olla kiinni. Varsinkin kun yli 300km matkoja vuodessa tulee meillä tehtyä meno-paluineen vain noin 10. En vaan siedä ajatusta että joutuu puoli tuntia istua jossain kahvilassa että saa sen 400km tms sinne. Olen todella, todella huono odottamaan.
Minua ei pidemmät tauot muuten haittaa ja pyrin niitä pitämäänkin mutta haluaisin pitää ne itse valitsemissani paikoissa. Kesällä, jolloin yleensä se pidempi reissu tehdään (kerran vuodessa vain), pyrin valitsemaan jonkin uimapaikan taukopaikaksi eikä niissä yleensä ole huoltoasemia tai latauspaikkoja lähellä. En haluaisi tuota vapautta siis vaihtaa siihen että tauko pitääkin pitää ja ajoittaa auton mukaan.

Tonnin ihmeellä on vapaampi kulkemaan kuin viisinumeroisen summan maksavalla hienolla sähköpelillä. Tosin jottei tule turhaa välttelyä: suurimman osan ajoista varmasti suurin osa ihmisistä suorittaisi ongelmitta sähköautollakin. Mutta itselle on juuri ne pitkät reissut merkityksellisempiä kun niitä tekee niin vähän. Silloin haluaa sen vapauden eikä rajoitteita. Ärsyttäisi maksaa siis autosta merkittävästi nykyistä enemmän ja saada sen mukana rajoitteita nykyistä enemmän.

Minua ei pidemmät tauot muuten haittaa ja pyrin niitä pitämäänkin mutta haluaisin pitää ne itse valitsemissani paikoissa. Kesällä, jolloin yleensä se pidempi reissu tehdään (kerran vuodessa vain), pyrin valitsemaan jonkin uimapaikan taukopaikaksi eikä niissä yleensä ole huoltoasemia tai latauspaikkoja lähellä. En haluaisi tuota vapautta siis vaihtaa siihen että tauko pitääkin pitää ja ajoittaa auton mukaan.
Olen aivan samaa mieltä tästä taukoilusta. Polttomoottoriautolla sen tauon voi pitää 'missä vain' ja se on varsinkin näin kesäaikana todella iso plussa. Kun lähtee vähänkään kauemmas reissulle, niin onhan se mukavampaa pysähtyä jollekin 'idylliselle levähdyspaikalle' ja tukea paikallista kesäkioskin yrittäjää virvokeostoksilla sen sijaan, että siellä matkalla pysähtyisi jonkun marketin parkkialueelle, jollaisella sitä omaa autoa parkkeeraa kotonakin ollessaan kaupassa käydessä. Kesäreissulle on paljon mukavampi lähteäkin niin, ettei tarvitse tarkalleen päättää, missä pysähtyy. Pysähtyy silloin, kun tulee tarve jaloitella, käydä vessassa ja haluaa virvokkeita.

Täältä etelästä kun lähtee vaikka keski-suomeen, niin todella hienoja levähdyspaikkoja tulee vastaan ihan valtateiden varsillakin. Paikallinen kesäkioski, jonka taustalla on vaikka järvi, koski tai joku muu hieno luontomaisema. Ei puhettakaan, että tuollaisella levarilla olisi latauspistoketta sähköautolle, mutta siinä voi silti hienossa maisemassa jaloitella ja nauttia kylmän juoman ja välipalan. Nuo ovat niitä hienoja kesäkokemuksia, jotka jäävät 'tuntemattomilla teillä' mieleen. Vastaavasti kun on nähnyt yhden ison kauppakeskuksen parkkipaikan ja lataustolpat, on aikalailla nähnyt ne kaikki. Eipä noilta parkkialueilta mitään muistoja mieleen jää.

Ylös Bottom