Murdoc
Well-Known Member
Tätä on vain pakko ihmetellä, koska tämä nyt on minusta ihan puhtaasti väärä väittämä. Jos joudut 100% ajasta pitämään jalkaa kaasulla tietyssä asennossa ja säätämään sitä tarvittaessa niin onhan se nyt aivan eri tavalla aktiivista tekemistä, kun se, että joudut välillä korjaamaan vakkarille säädettyä nopeutta. Toisessa säädät/pidät jalkaa kaasulla kokoajan, toisella korkeintaan ajoittain (jos et halua ratissa olevia nappeja käyttää). Toki oma mieltymys voi olla mitä vaan ja sehän on ihan ok jos tykkäät ajaa ilman vakkaria mutta mielestäni väittämä, että vakkarin kanssa ajaminen on ”yhtä aktiivista tekemistä” on vain ihan puhtaasti ja faktuaalisesti väärä.Ilmeisesti se vakkarin säätäminen on pienempi paha vaikka se minusta on yhtä lailla aktiivista tekemistä kuin polkimien käyttökin.
Vakkarin käyttöön muuten sellainen huomio, että en minäkään sitä oikeastaan ihan kaupungin ytimessä käytä koskaan vaan silloin otan auton itse hallintaan. Mutta matka-ajossa en voisi enää kuvitellakaan ajavani ilman adaptiivista vakkaria. Mulla on jopa muutamassa autossa ihan ruvennut kipeytymään nilkka, kun on joutunut ajamaan ilman vakkaria ja pitämään jalkaa pitkän aikaa samassa asennossa liikkumatta. Kaasu on kuitenkin sen verran herkkä poljin, että jalka on kokoajan tietynlaisessa pienessä jännitteessä sen päällä.
No se oli ihan tarkoituksella hyvin kärjistetty vertaus. Ajatus kuitenkin, että miksi tehdä vaikeammin, kun voi tehdä helpomminkin. Tässä taas kuitenkin sama homma, kun tuossa vakkarissa. Onhan se nyt aivan päivän selvä asia, että esim. manuaalivaihteisen auton ajaminen on ”työläämpää”, kun automaatin. Toisessa joudut hallitsemaan kolmea poljinta ja kytkimen käyttö varsinkin aloittelijoille on näistä se hankalin. Joudut vaihtamaan vaihteita käsin koko matkan ajan. Ja joudut pitämään huolen, ettet sammuta autoa risteykseen tai mäkeen. Toki kun aikasi ajat autoa niin nämä sujuu sen kummempia ajattelematta mutta en pystyisi kyllä millään vakavalla naamalla väittämään, että manuaalilla ajaminen ei olisi vaivalloisempaa tai vaikeampaa, kun automaatilla ajaminen. Se että sinä tykkäät ajella manuaalilla ja olet siihen niin tottunut, ettet koe sitä vaivalloiseksi on ihan eri asia, kun väittää, että manuaalivaihteinen olisi ihan yhtä vaivatonta ja helppoa ajamista, kun automaatilla. Tuokin nyt on vain IMO puhtaasti virheellinen väittämä. Tätähän tukee jo myös ihan se, että jos opettelet ajamaan auto automaattivaihteisella autolla, saat siitä korttiisi merkinnän etkä edes saa ajaa manuaalivaihteista autoa.No aika ääripäitä pitää vertailla jos hevoset pitää ottaa vertailukohteeksi. En itse koe näitä asioita vaivalloisina saati vaikeina, eli en koe että se olisi "vaikeammin" asian tekemistä.
Mutta tässäkin, sinun mieltymyksesi on ihan ok ja kyllä minä ymmärrän ihan hyvin tuon ajatuksesi, että haluat olla itse täysin hallinnassa siitä omasta autosta.

Kyllä tuossa on ollut aika pahasti nollat taulussa jos kaupunkialueella on auto ehtinyt kiihdyttää yli satasen vauhtiin ennen, kun kuski on reagoinut tilanteeseen. Kyllä minullakin on nopea auto alla mutta ei se tommosiin nopeuksiin noin nopeasti ehdi. Miten tällainen kuski ehtii reagoida vaikka hirviin tienlaidalla jos kaupunkialueellakin vakkari ehtii kiihdyttää sataseen, ennen kuin kuski ehtii reagoimaan? Ihan en kyllä tuota kommenttia pysty tollaisenaan nielemään.Kuulemma oli aika äkäistä kyytiä kun oli sähköauto kyseessä ja tuli kolmenumeroinen luku jossain kaupunkialueelle.
