Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Vaimon työmatkojen pidentymisen vuoksi perheen kakkosautoa virkaa toimittanut Citroën Xsara 1.6bensalla tuli kalliiksi. Tänään tuli haettua tilalle 1000eurolla!!!! Fiat Stilo multi wagon 1.9 jtd.

Vastaavat muut maksaa yli 300 000 ajettuinakin 3-5tonnia. Tällä mittarissa 224 000. Syy halpaan hintaan oli autoliikkeen tietämättömyys. Autosta oli tehot kadoksissa ja täyskaasulla auto juuri ja juuri liikkui. Hyvä kun 130km matkan kotiin pystyi ajamaan kun 0-100km/h kiihdytys kesti sen 2min :D

Syynä arveluni mukaan EGR venttiili. Tutulta uusi venttiili 30eurolla ja nyt auto toimii ongelmitta. :)
Halvalla "uudehko" diesel kakkosauto johtuu kilsoilla, ei valittamista.

Edit: http://omenanraato.1g.fi/kuvat/Fiat/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kortti kilahti taskuun hieman yli 2kk sitten ja kyllä on sen jälkeen 3 vuoden kesätyörahat menny puhtaasti autoon. :D (Huom. Laittaisin ilomielin kuvia, mutta jostain kumman syystä en nyt saa näitä kuvia puhelimesta PC:lle!!!)
Autona on tosiaan porrasperäinen vuoden 2001 Opel Astra G 1.6. Autossa oli saantihetkellä kilometrejä 119tkm. Ja näinkin lyhyessä ajassa 5500km jo itse ajanut. Mutta ei se kaikki raha sentään bensaan ole mennyt.

Ensimmäinen hankinta oli uudet 17'' aluvanteet (vanteen leveys 7''), sekä samalla uudet kesärenkaat uudet leveydeltä 225. On aikas päheet meinaan ;) Maksoin yhteensä 450€. (hinta alhainen, koska renkaiden myyjä teki ihan pikkumokan ja sain siis 400€ arvoiset renkaat 100€ hintaan)

Toinen hankinta oli soitin + subbari + vahvistin + johdot. Kotelo tuli itse kasailtua, ja kyseessä n. 30-40 litranen suljettu kotelo. Elementti on Gladen - merkkinen 12'' jymisijä. Vahvariksi tuli hommattua monovahvari, 300W Pioneer. Kun autossa ei erillissarjaa ole, niin toimii subina äärimmäisen hyvin! Soi todella pehmeästi, eikä peitä muuta musiikkia, mutta jytisee kuitenkin sen verran, että toria kiertäessä mummoja ärsyttää :D :D Soitin on Sonyn USB+AUX. Koko fihiläjä arvoltaan n. 400€ pyöristettynä, jos koteloon vaadittuja materiaaleja ei lasketa mukaan.

Kolmas ja tod. näk. viimeinen hankinta on ollut talvirenkaat (2 kpl yhden talven ajettuja 205x55x16 Continental Winter Viking 2:sta ja 2 kpl yhden talven ajettuja 205x55x16 Continental Winter Viking 1:stä), sekä sitten käytetyt 16'' aluvanteet. Vanteet hinta-laatu-suhteeltaan erittäin hyväkuntoiset. Olivat vain todella paskaiset.

Tosiaan sanon vielä, että olisi puhelimessa todella todella hyviä kuvia. Koitan saada ne nyt jotenkin koneelle ja laitan sitten myöhemmin.

PS. Tietty jossain vaiheessa kävi mielessä, että voisi hankkia uuden alustasarjan ja valoluomet, mutta nyt olisi yksi toinen homma, mikä vaatii hieman sijoitusta tuolta lompakon pohjalta, joten neet sitten peruuntui.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ku muutkin niin kai sitten minäkin... Tuli tosiaan heinäkuussa lomilla ollessa käytyä avk:n myymälässä, ja silmiin pisti pikkuvikainen Chrysler Sebring. 2.7l V6 ja 2004. Tuli sitten tehtyä tarjous, ja muutaman päivän päästä soitettiin että saa hakea pois. Autoon tarvitsi hankkia uusi etupuskuri, syyläri ja ilmastoinnin lauhdutin. Puskurin löytäminen osoittautui hankalimmaksi hommaksi, mutta lopulta löytyi uusi halvalla eräältä yksityiseltä. Pientä oikomista, maalausta ja kasausta, ja auto olisi nyt rekisteröintiä ja katsastusta vaille valmis liikenteeseen. Kesärenkaat tarvitsisi vielä ensi kesään mennessä löytää, kun niitä ei mukana ollut... On muuten jännä kuinka paljon tuli yhteydenottoja kaiken maailman hämärätyypeiltä kun laittoi nettiin ostoilmoituksia tarvittavista osista.
 
Vastaus: Autot

Jenkeillä on kyllä eri dynot käytössä kuin täällä suomessa :)

Jokaikinen dyno on erilainen. Toki dynoja on lähtökohdiltaankin erilaisia. Omani mitattiin dynojetissä. Nykyisellää autosta löytyy hitusen enemmän kitkua (moottorilta ~470hp ja 600Nm, 13%:n tehohäviöllä laskettuna).
 
Vastaus: Autot

Dynoissa on aina eroja ja vain samassa dynossa samanlaisissa olosuhteissa mitatut tulokset ovat vertailukelpoisia.
Nyt taitaa olla kyse siitä, että toinen puhuu DIN ja toinen SAE hevosvoimista.

Wikipedia kertoo lisää:
Auton tehon mittaamiseksi on olemassa eri normeja, joista Euroopassa käytetään nykyään pelkästään DIN-normia ja Yhdysvalloissa SAE-normia. Saksalaisessa DIN-normissa moottorin kaikki lisälaitteet ovat mukana tehomittauksessa.

Ennen vuotta 1972 SAE-teho ilmoitettiin SAE bruttonormin mukaan (englanniksi SAE gross horsepower), SAE standardit J245 ja J1995. Tässä normissa moottorin teho mitattiin ilman lisälaitteita mahdollisimman suuren teholukeman saamiseksi, joten SAE-tehon mittauksessa käytetty moottori poikkesi melko paljon sarjatuotantomoottorista. Mittauksesta puuttuvia lisälaitteita olivat ilmanpuhdistin, generaattori, tuuletin tai vesipumppu, kytkin, bensiinipumppu ja äänenvaimennin. Näin ilmoitetut teholuvut liioittelivat huomattavasti autojen tehoa.

Vuodesta 1971 lähtien Yhdysvalloissa on käytetty SAE netto -mittaustapaa (englanniksi SAE net horsepower, SAE standardi J1349). Tässä mittaustavassa moottorissa ovat kiinni kaikki lisälaitteet kuten myös imu -ja pakosarjat. Vuodesta 1972 yhdysvaltalaiset autonvalmistajat ilmoittivat tehon merkinnällä SAE net hp. Näin mitattu teho on yhä DIN-tehoa suurempi
 
Vastaus: Autot

Tällä hetkellä autona Skoda Fabia RS Combi -11 Race Blue värillä.
Sitten kaksi tieliikenne kelpoista mönkijää löytyy pihasta Arctic Cat XC 450i 4wd ja Trapper 350-R crossi.
 
Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Meneekö volkkarikonsernissa suunnilleen farmariautojen sisätilojen kokojen suhteen näin:
Golf-Octavia-A4 on samankokoisia ja Passat-Suberb-A6 on saman kokoisia.

Hieman polttelisi vaihtaa Octavia neliveto Audiin. 3.0 dieseliin automaatilla. Olen tähän asti katsellut A6:sia farmarina, mutta nyt myös sedanina kun ei lastenrattaita enää pidetä matkassa. Toisaalta tänään huomasin, että myös A4:sta saa farmari,nelivedolla tuolla 3litrasella automaatilla.

A4 farkku ja A6 sedan pyörii suht samoissa hinnoissa joten onko jotain selkeää syytä kallistua A6:een. Tai onko noissa ylipäätään jotain huomioitavaa jos on ostamassa. Vakuutukset ja dieselvero pompahtanee RS Diesel octaviasta ainakin jonkun verran..

Edit: pistin omani myyntiin sitten. http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/6133077
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autot

Audi A4 2.0 TDI 2010 moottoriöljyjen, vaihdelaatikon öljyjen ja suodattimien vaihto 440€ melko suolaista :/
 
Vastaus: Autot

Niinhän se on, tarvii vaihtaa varmaan parikymmentä vuotta vanhempaa niin saa huoltojen hinnalla aina uuden :)
 
Vastaus: Autot

Mikä laatikko sulla on siinä? Mulla oli Octavian DSG:hen pelkkä laatikon öljynvaihto noin 250e. Jakopäänrempan kera yhteensä noin 900.
 
Vastaus: Autot

ööö, joku automaattilaatikko tiptronicin kera, hihnan vaihto tossa on onneksi vasta 225tkm ja silloin on jo kärrykin vaihtunut.
 
Vastaus: Autot

Onhan nuo huollot melko suolasen hintaisia, mutta eniten ihmetyttää jo pelkkien öljyjen hinta. A4 Audin öljynvaihdossa (vähän päälle 4l) öljyt maksaa jo yli 100e.
 
Vastaus: Autot

Mikäs on toi suhteellisen pienellä? Itse kun myyn parhaillaan skodas ja tilalle tulee joko 530d tai 535d E60

siinä se 7,3 - 7,8 pyörii. Kannattaa ostaa 08 tai uudenmpi niin kulutus tippuu sen litran tuosta.

Erittäin lämpimästi suosittelen E60:sen ostoa ja muutenkin BMW:tä

Omasta perheestä löytyy
E60 - 08 - 520dA 5,6l/100km
F10 - 11 - 520dA 5,5/100km
E92 - 07 - 335iA 9.5/100km
E60 - 06 -530 dA (omani)
 
Vastaus: Autot

13 vuotta eri baijerilaisilla ajaneena täytyy myös peukuttaa BMW:tä. Tietysti loistavan auton kylkiäisiksi saa kuunnella säännöllisesti kuivia vitsejä ja väsyneitä kuittailuja merkin imagon vuoksi, mutta onhan tässä vuosien aikana itsekin harjaantunut antamaan samalla mitalla takaisin. ;)

Kesällä vaihtui tunne järkeen, kun 330i:n (-06) tilalle saapui X1 20D Xdrive (-10). Hevosvoimatappio kuittaantuu sopivasti tankilla, kun pikkuäksä vei ensimmäisen puolen vuoden aikana keskimäärin 6,4L/100km nelivedosta ja automaatista huolimatta.

Enää puuttuu se pirun lumi...
 
Vastaus: Autot

Itsellä on ollu e34 ja e39 5xx bemut ja kun uudempien tyypillisimpiä vikoja katsoin niin ihan samat ongelmat olleet viimeiset 20v. Skodassa ei ole ollu harmeja ja pidän siitä kovasti, mutta 535d kiinnostais tehojen takia lähinnä ja sais vetää meidän vaunua (2000kg vaunu).
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mulla varmaan joku laakerikirous, viimeksi oli Volvo ja pari laakeria paukkui paskaksi, vaihdoin Audiin ja nyt alkoi etupäässä huutamaan siihen malliin että lähes sata varma laakeri. Kuuklailu osasi kyllä kertoa että tuo on tyyppivika uudemmissa audeissa, laakerintoimittajalla ollut vähän useampi maanantai kappale paketissa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Pyöränlaakerien leviäminen isommissa nykyautoissa on enempi sääntö kuin poikkeus. Nelivedoissa varsinkin laakerit kovilla. Meilläkin meni Volvoon (V70 2,5T nelikko) kumpikin takalaakeri jossain 140tkm kohdalla. Tuttu asentaja vaihtoi halvalla ja laakerit oli 200€/kpl joten ei tuo nyt mahdoton homma ole tehtäväksi kerran kuudessa vuodessa. Toki jos leviää ns vuosittain niin sitten tylsempi homma.
 
Ylös Bottom