Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Nyt sitten kolmisen vuotta oman autoni kanssa yhteiseloa ja vajaat 30.000km myöhemmin ajattelin, että laittaisin auton vaihtoon. Hieman harmittaa kun palvellut moitteetta eikä vikaa ole ollut laisinkaan. Heti myynti-ilmoituksen laitettua meni jarrut remonttiin ja siitä hieman myöhemmin auton oikea iskari uusiksi. Onneksi ei muuta vahinkoa esim. renkaalle yms. kerennyt tapahtua.

Tikulla sitä silmään, joka väittää ettei autolla ole tunteita...sen verran taisi pelästyä uuteen kotiin lähtöä :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Jo oli muuten Octavia RS:n pyöreä etusumari todella veemäiseksi tehty vaihtamisen osalta.

Kivi/nasta tuli talvella ja säpäleiksi koko lasi.
Uus ois ollu noin 200e, mutta purkaamolta löytyi onneksi yksi 60euroon.

Virallisesti vissiin puskuri pitäis irrottaa mutta siihen ei lähdetty. Ajovaloumpio ja sen kannakkeet pois, pohjapanssari pois, alaritilää puskurista pois ja kahden ihmisen kädet joka kolosta sisään mistä mahtui ja väkisin taisteltiin ruuvit irti ja takas.

Kädet on nirhaumilla, mutta eipä tarvinnut alkaa puskuria irrottelee. Kaiken kaikkiaan ihan hanurista ton vaihto ja katsastus ensiviikolla ni pakko oli vaihtaa vaikka en sumuvaloja käytä.

Itseasiassa sumuvaloja ei eteenpäin tarttis edes olla. Sumussa niillä ei oikeasti ole mitään virkaa ja ne mulkut jotka niitä muulloin käyttää, olisivat oikeutettuja saamaan turpaansa ja kovaa.

Etenkin ihan pieni tihkusade, niin vastaantulija ei näe mitään. Poliiseilla ei ole resursseja valvoa tuota ja siltin se on katsastus varuste.

Noh, vaihdettu on ja ei pitäis katsastukseen olla tiedossa ainakaan mitään, joten ei ainakaan lähdetä asenteella: "no haetaanpa vikalista ainakin". Eiköhän tuo läpi mene ongelmitta.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Noh, vaihdettu on ja ei pitäis katsastukseen olla tiedossa ainakaan mitään, joten ei ainakaan lähdetä asenteella: "no haetaanpa vikalista ainakin". Eiköhän tuo läpi mene ongelmitta.

Onko sumuvalo oikeasti joku hylkäämisperuste? Itsellä on lähes jokaisessa katsastuksessa toinen ajovalo pimeänä ja korjauskehotuksella selviää.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Onko sumuvalo oikeasti joku hylkäämisperuste? Itsellä on lähes jokaisessa katsastuksessa toinen ajovalo pimeänä ja korjauskehotuksella selviää.
Ei. Korjauskehotuksen voi antaa ja kuukauden korjausaikaa sille
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Käytännössä se vaihdettava silti on. Sit ku vaihdat ja meneeki uusiks rikki ja poliisit pysäyttää ni otteessa on merkintä.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tai sitten vaan teippaa molemmat sumarit "pimeiksi" katsastuksen ajaksi. Itse tein näin, koska toinen sumari näytti vanhassa autossa kohti taivasta ja toinen normaalisti. Tällä tavoin säästyi kehotuksilta.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Onkohan tämä sellainen ketju, että voi laittaa ihan auton rakentelusta harrastuksena? Tässä meinaan tulee :)

Eli auto on siis vuoden 2001 vuosimallia oleva Opel Astra G (eli Gastra niinku monet sanoo :D).
Kilometrejä autossa on 133 000, hieman päälle.
Itse sain auton, kun kilometrejä oli 119 000. Edellinen omistaja hankki auton, kun lasissa oli 90 000 km.

Pienet kilometrit johtuvat puhtaasti siitä, että auto ei ole koskaan toiminut kunnolla. Minulla kuitenkin onnisti, sillä ajotietokone näin 13 vuoden jälkeen rekisteröi viallisen EGR-venttiilin, jonka vaihto korjasi auton vian, eli inhottavan tökkimisen liikkeessä.

Autoa olen siis rakennellut noin tuhannella eurolla.
- Sonyn autosoitin. USB + AUX.
- Gladen 12'' subwoofer, joka on itserakennetussa suljetussa kotelossa + Pioneer 300W vahvistin. Paukkuu aivan riittävästi, sillä erillissarjaa autossa ei ole.
- Vanteet ja renkaat olen uusinut kaikki. Talvivarustus ei ole kummoinen, mutta kesäksi auton alle saa vaihtaa MSW:n (designed by OZ) 17x7 aluvanteet. Renkaat on 225/45/17 Continentalit.
- Etupenkit on vaihdettu punamustiin FK:n sportpenkkeihin.
- Alustasarjana on JOM:in Coilover säädettävä alusta. Autoa on madallettu n. 30 mm. Madallusvaraa löytyy vielä, mutta se vaatii helmojen levennyksen.

Autoilu on ihanaa :D

EDIT!! Eli ajatuskatko tullut viestissä. Eli talvirenkaat siis ovat continentalit, mutta kesärenkaina rullaa Pirellin renkaat :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tuo EGR on todella tyypillinen vika joka autossa.
Mekin syksyllä meidän Fiatti ostettiin noin 3tonnia alihintaan kun autoliike ei halunnut nähdä vaivaa tutkia noin halvan auton vikoihin.

Kuuntelin puhelimessa vian ja kävin koeajolla, ostin auton, ajoin kotiin ja uusi EGR kiinni. Sen jälkeen nautittu huolettomista kilometreistä. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Autoilu on ollut monta vuotta ihanaa, mutta nyt pitkästä aikaa hieman tuskaakin. Vein Audin huoltoon (öljyt, suodattimet jne. perussettii) ja sanoin sitten, että tarkistakaa nyt kaikki tarpeellinen, että auto menee katsastuksesta läpi. Kyseessä siis perhetuttujen korjaamo, joten eivät veloita tarkistuksista ja muutenkin aika tuttavallista meininkiä. Tiesin muutaman vian jo ennalta ja näistä mainitsin. Listalta löytyy muun muassa rikkinäinen vilkku (viiksi), takalasin pyyhin ei liiku mihinkään, jäähdytysnestettä kuluu yllättävän paljon ja kuskin puolen etuoven lukko ei toimi kunnolla. Tämän lisäksi kuskin puolen takarenkaan ripustuksissa oli välystä.

Jäähdytysnesteen kulumisen syyksi paljastui vuotava pumppu, mikä on ilmeisen hankalassa paikassa. Lisäksi rikkinäiseen vilkkuunkin pitää vaihtaa yhtä ja toista. Hinta-arvio kipusi nelinumeroisiin lukemiin. Pikkusen kirvelee, vaikka tavallaanhan tämä oli tiedossa. Tietysti osittain myös omaa syytä, kun en ollut korjannut/huollattanut pikkuvikoja ajallaan.

Kirsikkana kakun päällä jouduin ostamaan uuden kesävanteet, kun kaksi vannetta olivat niin kuluneet (soikeat), että kolisivat ajaessa. Vanhat vanteet, joten ei siinä mitään... Positiivista oli kuitenkin se, että uudet vanteet irtosivat suhteellisen edullisesti, 100€/kpl. Kun kyseessä on kuitenkin 18 tuumaiset kiekot, niin tähän olin varsin tyytyväinen.

Rahaa kuitenkin palaa nyt sitten reilusti toista tonnia. Jes!

Onneksi kohta on kesä ja pääsee nauttimaan kruisailusta, sillä rempan jälkeen kyydin on parempi olla mukavaa. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ei nyt liity sinällään autoihin, mutta sillä vedettävään kulkuneuvoon, eli asuntovaunuun.

Oli menny katsastus umpeen vuodenvaihteessa ja jotta pystyy skippaamaan tämän vuoden ja saada katsastuksen vasta vuodelle 2017, niin käytiin perjantaina katsastamassa se, eli toukokuun puolella.

Ei siinä mitään, katsastus meni heittämällä läpi, mutta sitä ennen hieman ketutti. Katsastus oli varattu 11.30 ja koska iso telivaunu kyseessä ja isot terassirakennelmat kausipaikalla, niin päätettiin aloittaa ajoissa vaunun irroitus. Se kävi luultua nopeammin ja huomattiin renkaiden olevan tyhjät. Vaunun siirto kompuran lähelle vain todetakseni, että kaikki renkaat ovat aivan murteilla ja räjähtämäisillään.

Tajusin ettei mene katsastuksesta läpi, joten tiedustelemaan rengasliikkeitä. Yksi vinkki tuli ja sinne ajelemaan sitten. Vapunjälkeinen perjantai, niin ihme kun oli auki.
-"tarvittais neljä rengasta"
-myyjä kattelee kelloa ja hallia joka oli täynnä...millanes aikataulu ois?
-"no ei täs mikää kiire, 2h aikaa katsastukseen"
-aijaa, no mikäs vehje
-"tollane pieni asuntovaunu"
-no mennääs kattoo....ei herranjumala ku se on iso, ei tää mahdu halliin..tota, pakittakaa tohon eteen.

Vaunu siihen ovien eteen ja tunkeilla ylös, ehkä 20min ja oli uudet renkaat alla ja minä 220e köyhempi.
Jotenki aivan älytöntä, että vaunu käydään katsastaa jokatoinen vuosi ja vedän sitä yht 6km sinä aikana. Katsastukseen ja takaisin. Noh tää on tätä. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Autoilu on ollut monta vuotta ihanaa, mutta nyt pitkästä aikaa hieman tuskaakin. Vein Audin huoltoon (öljyt, suodattimet jne. perussettii) ja sanoin sitten, että tarkistakaa nyt kaikki tarpeellinen, että auto menee katsastuksesta läpi. Kyseessä siis perhetuttujen korjaamo, joten eivät veloita tarkistuksista ja muutenkin aika tuttavallista meininkiä. Tiesin muutaman vian jo ennalta ja näistä mainitsin. Listalta löytyy muun muassa rikkinäinen vilkku (viiksi), takalasin pyyhin ei liiku mihinkään, jäähdytysnestettä kuluu yllättävän paljon ja kuskin puolen etuoven lukko ei toimi kunnolla. Tämän lisäksi kuskin puolen takarenkaan ripustuksissa oli välystä.

Jäähdytysnesteen kulumisen syyksi paljastui vuotava pumppu, mikä on ilmeisen hankalassa paikassa. Lisäksi rikkinäiseen vilkkuunkin pitää vaihtaa yhtä ja toista. Hinta-arvio kipusi nelinumeroisiin lukemiin. Pikkusen kirvelee, vaikka tavallaanhan tämä oli tiedossa. Tietysti osittain myös omaa syytä, kun en ollut korjannut/huollattanut pikkuvikoja ajallaan.

Kirsikkana kakun päällä jouduin ostamaan uuden kesävanteet, kun kaksi vannetta olivat niin kuluneet (soikeat), että kolisivat ajaessa. Vanhat vanteet, joten ei siinä mitään... Positiivista oli kuitenkin se, että uudet vanteet irtosivat suhteellisen edullisesti, 100€/kpl. Kun kyseessä on kuitenkin 18 tuumaiset kiekot, niin tähän olin varsin tyytyväinen.

Rahaa kuitenkin palaa nyt sitten reilusti toista tonnia. Jes!

Onneksi kohta on kesä ja pääsee nauttimaan kruisailusta, sillä rempan jälkeen kyydin on parempi olla mukavaa. :)

Mulla on tossa kuskin puoleisessä peilin vilkussa jotain häikkää, välillä pelaa himmeästi mutta saattaa vilkkua epätahtiin, toisinaan huutaa ajotietokone taasen että on paskana että vaihdappas, tarvis viedä huoltoon myös, ei ka tuommoinen ledi hirveitä voi maksaa?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mulla on tossa kuskin puoleisessä peilin vilkussa jotain häikkää, välillä pelaa himmeästi mutta saattaa vilkkua epätahtiin, toisinaan huutaa ajotietokone taasen että on paskana että vaihdappas, tarvis viedä huoltoon myös, ei ka tuommoinen ledi hirveitä voi maksaa?

Joo, ei se ledi varmaan hirveästi maksakaan, mutta nyt on rikki se ohjauspyörässä kiinni oleva viiksi ja sen mekanismi. Oireet: laittaa vilkun päälle ja se vilkuttaa yhden kerran. Jos ratti sattuu olemaan sopivassa asennossa, niin saattaa vilkuttaa useamminkin. Ratin kääntämisellä vilkutus loppuu. Itse vilkku auton kyljessä tuntuisi olevan kunnossa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Joo, ei se ledi varmaan hirveästi maksakaan, mutta nyt on rikki se ohjauspyörässä kiinni oleva viiksi ja sen mekanismi. Oireet: laittaa vilkun päälle ja se vilkuttaa yhden kerran. Jos ratti sattuu olemaan sopivassa asennossa, niin saattaa vilkuttaa useamminkin. Ratin kääntämisellä vilkutus loppuu. Itse vilkku auton kyljessä tuntuisi olevan kunnossa.

Omaan korvaan haiskahtaisi kosketushäiriöltä viiksessä tai sen 'johtosarjassa'. Epäilisin, että johdot liikkuvat rattia käännettäessä juuri sen verran, että iskee maihin jostain.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Omaan korvaan haiskahtaisi kosketushäiriöltä viiksessä tai sen 'johtosarjassa'. Epäilisin, että johdot liikkuvat rattia käännettäessä juuri sen verran, että iskee maihin jostain.

Voi olla kosketushäiriötäkin, mutta viiksi myös "naksahtaa" väärin, kun laittaa vilkun päälle. Eli viiksi ei jotenkin liiku samalla tavalla kuin aikaisemmin.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Pitkästä aikaa piti käydä radalla nauttimassa omasta autosta, vielä kun sen omistaa, tekee jo mieli jotain muuta, kun 6 vuotta omistanut nykyisen menopelin :) Aivan loistava vehje ollutkin ja pitkin hampain siitä luovun, jos se siihen menee...

Ja pientä videota ratapyrähdyksestä, ei mitään huippukovaa menoa, kun hauskaahan siellä oltiin pitämässä eikä viimeisiä kymmenyksiä hakemassa pois ajasta :p

https://www.youtube.com/watch?v=v8iuqOJWNiY
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Siistin näköisesti näyttäisi mutkat taittuvan ;). Itse en ole käynyt kertakaan nykyistä RS Fabiaa ulkoiluttamassa radalla, ehkä joku kerta pitäisi vaikka tuskin yhtä lystiä on kun aikoinaan Evolla :rolleyes:.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Siistin näköisesti näyttäisi mutkat taittuvan ;). Itse en ole käynyt kertakaan nykyistä RS Fabiaa ulkoiluttamassa radalla, ehkä joku kerta pitäisi vaikka tuskin yhtä lystiä on kun aikoinaan Evolla :rolleyes:.
Juu onhan tuota muutaman kerran tullut ajeltua ;) Ja vielä enemmän on virtuaalista harjotusta :D

Sinne vaan Fabian kanssa radalle, ihan hauskaa se on tehoista riippumatta, itekin kävin ekalla kerralla 110 heppasella Corollalla :p

Kävitkö muuten Evolla noilla Mitsu/Subaru klubien ratapäivillä? Niilläkin on tullut ite pyörittyä ~6 vuoden ajan...
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

En ole noiden clubien kanssa radalla käynyt. Kaippa Räsässä luulisi teho jotenkin riittävän radalle :cool:.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Suunnitelmissa asentaa Opel Astra G:hen (neliovinen) tälläinen rekisterikilven led valosarja

Asiaa jo hieman tarkastellut ja todennut, että suoralla vaihto-operaatiolla vanhan valon tilalle tuo ei mene. Eli tarvitaan jonkun sortin patenttia. Onkos joku tuollaista paikalleen asennellut ja miten? Lähinnä haen siis vastausta siihen, miten nuo ruuvien kiinnityspaikat saisi siististi luotua, kun sellaisia ei valmiina autossa ole.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Suunnitelmissa asentaa Opel Astra G:hen (neliovinen) tälläinen rekisterikilven led valosarja

Asiaa jo hieman tarkastellut ja todennut, että suoralla vaihto-operaatiolla vanhan valon tilalle tuo ei mene. Eli tarvitaan jonkun sortin patenttia.

Tuolla lukee että menee vaan sedan astraan, en tiedä sitten kuinka nätisti saa laitettua muihin astroihin.
Repii noista nuo ledit irti ja laittaa ne niiden vanhojen pohjien sisälle, tai sitten vaan kattoo millaset ne polttimot siellä on nyt ja hakee motonetistä samallaiset ledipolttimot.
 
Ylös Bottom