Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Pelintekijä sanoo puolisimulaatioksi. (google: simulation or arcade) Ja Driveclubin tapauksessa sellainen lähestymistapa on ainoa, koska kasuaalipelaajat piti saada mukaan.
Sanonpahan vaan, että itse melkein ohitin, mutta onneksi tartuin tarjoukseen! En ole mikään puristi. Päin vastoin: tykkään miltei kaikenlaisesta huristelusta. Nyt, saatuani vammani miltei parannettua, alkaa DC:n fysiikka avautua! Pitoahan renkaissa on aivan p**keleesti oli sade tai kuiva, mutta eipä haittaa - kivaa on ja tilanne sama kaikille. Ja voihan siellä olla vaikka supersliksit/-groovet alla, who knows?! ;)
Tekijät ilmeisesti testasivat muutamia autoja itsekin, mutta asiantuntijat/ajajat olivat apuna. Ja sen kyllä huomaa: kaikki samat manööverit, aliohj, perän-/ keulan keventymiset, ynnä muut löytyy, niin kuin esim. turismoista, kuten yllä mainittiinkin.
Ja, simulaatio tarkoittaa muutakin, kuin renkaankallistuskulmia: ne äänet! Sen yhden knoppitietolistan mukaan BMW ja Merc. molemmat päivittivät moottoriääniarkistoaan Evolution Stuios:n tallenteilla. En ihmettele.
Instant gameplay: tässä pääsee nopeasti radalle!
Listaa voisi jatkaa, mutta sanon vain tekoälystä: Sony, yhdistä Evolution Stuios:n ja Polyphony Digitalin a.i.-osastot, jotta saadaan GT7:aan kunnon bottivastukset!

Tämä peli on nyt yksi vaikuttavimmista ajopelinimikkeistä koskaan kanveesistanousunsa jälkeen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Listaa voisi jatkaa, mutta sanon vain tekoälystä: Sony, yhdistä Evolution Stuios:n ja Polyphony Digitalin a.i.-osastot, jotta saadaan GT7:aan kunnon bottivastukset!

Nuo studiot kun laittaisivat "viisaat" päänsä yhteen niin ne tekoälykuskit tuskin osaisivat ajaa edes oikeaan suuntaan radalla.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Toki kaikki "konsolisimut" ovat kevyempiä kuin PC:n hardcore-viritelmät, mutta en kyllä laskisi DC:tä edes konsolimittapuulla simuksi. Forzissa ja Gran Turismoissa nimenomaan jarrupolkimen oikeaoppinen ja aktiivinen käyttö on kuitenkin aina edellytys nopeille kierrosajoille. Driveclubissa mutkiin voi päästellä luonnottoman kovalla vauhdilla, ja tarpeen tullen tilannetta vielä voi paikata vaikka kesken kurvia fysiikanlakeja rikkomalla. Tässä mielestäni se oleellisin ero.

Toisin sanoen peli asettuu selkeästi arcade-kategoriaan (IMO), mutta ei siinä ole mitään pahaa.

Kaikissa ruudulla tapahtuvissa simulaattoreissa voi ajaa mutkiin luonnottoman kovaa, koska et tule kuolemaan.
DC:ssa überpito tarkoittaa 'syvemmälle hyökkäämistä'.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Nuo studiot kun laittaisivat "viisaat" päänsä yhteen niin ne tekoälykuskit tuskin osaisivat ajaa edes oikeaan suuntaan radalla.

Äläs nyt. Onhan tässä vielä 2-6 vuotta aikaa GT7:aan. Kyllä siinä ajassa ohjelmoidaan kunnon a.i. :D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Tuli tuossa vilkaistua eilen Shaun Colen juontaman The Simpitin videoblogi, jossa puhuttiin iRacing -pelin uusimmasta päivityksestä. Olen kyseistä peliä pääsyt vain hiukan kokeilemaan ja ihan hyvän oloinen simulaatio on kyseessä. Uusin päivitys nimittäin nostaa simulaation tasoa monella asteella.

[video=youtube;yCUeNattOzQ]https://www.youtube.com/watch?v=yCUeNattOzQ[/video]

Tuossa vielä Shaun Colen selittämänä:
[video=youtube;BGVyYHTUSjA]https://www.youtube.com/watch?v=BGVyYHTUSjA[/video]

Mielenkiintoista ja toivottavasti samankaltaista saadaan konsolipuolelle, vaikka kyllä sielläkin on hyvällä tasolla esimerkiksi F1-pelisarjassa on ollut hyvä ratasimulaatio.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Mielenkiintoista ja toivottavasti samankaltaista saadaan konsolipuolelle, vaikka kyllä sielläkin on hyvällä tasolla esimerkiksi F1-pelisarjassa on ollut hyvä ratasimulaatio.

Ens vuonna tulee Asetto Corsa konsoleille, siinä on 1 markkinoiden parhaista ellei jopa paras ajotuntuma ja laserskannatut radat.

Moninpeli ei tosin yllä iRacingin tasolle, mutta iRacing onkin kuukausimaksullinen.
 
Sori, jos on vähän offtopic, mutta menköön.

Kuten ketjun edellisestä viestistä käy ilmi, olen kasvanut konsoliautopelien parissa. Forza on ollut yksittäinen suurin autopelisarja omissa virtuaaliajeluissa, mutta mukaan on mahtunut myös Gran Turismoa, Formulaa, Dirt Rallya, WRC:tä, Need for Speediä ja niin edelleen. Tykkään ylipäätään autopeleistä olivat ne sitten arcadea, simulaatiota tai jotain siltä väliltä.

Jokunen viikko sitten ostin pitkästä aikaa pelaamiseen kykenevän tietokoneen. Tämä avasi mahdollisuuden autopeleille, joiden pelaaminen ei konsolilla onnistu. Mukaan tarttui heti kättelyssä kaksi autopeliä Steamin valikoimista, Automobilista 2 ja rFactor 2.

Ero oli heti ensimmäisellä kokeilulla aika selvä. Autopelien kuninkuusluokka on jotain ihan muuta kuin otsikossa mainitut Forza Motorsport tai Gran Turismo. Varsinkin siis rata-autopelien kuninkuus ja varsinkin jos nyt nimenomaan puhutaan ajomallista ja sen pyrkimyksestä simulaatioon. Toivoisin, että kaikilla olisi mahdollisuus päästä ajamaan näitä pelejä, kun ovat ensin ajelleet Forzaa ja Gran Turismoa. Ero on häkellyttävä. Konsolilla lähelle yhtä simulaation omaista kokemusta pääsee Assetto Corsa (ja ACC), mutta sekin on sitten huomattavasti sulavampi kokemus tietokoneella.

Automobilista 2
Kokonaisuutena viimeistellympi kuin rFactor 2. Yksinpeliin panostettu useamman eri ajettavan mestaruussarjan voimin. On V8 supercars, GT3 luokka ja formulat. Tämä lisäksi on Time Trial ja verkkomoninpeli. Tekoälykuskeja vastaan ajelu on haastavampaa, hauskempaa ja paljon tyydyttävämpää kuin vaikkapa Forzassa. Tietysti moninpelin puolella Automobilista 2 vasta oikeasti loistaa. Ajomallin ollessa simulaatio, virheisiin ei ole varaa. On tarkkailtava renkaan ja jarrujen lämpötiloja. On pidettävä huoli, että bensa riittää. On säädettävä autoa tarpeen mukaan, vaikka kesken ajon. Ajaessa tulee hiki, eikä vain siksi että ratin force feedback vääntää vastaan.

Ajomalli on todella hyvä. Ajo-ominaisuuksia helpottavista vimpaimista riisuttu V8 supercar käyttäytyy ihan eri tavalla kuin hienostuneempi ja teknisesti paremmin varusteltu GT3 luokan auto. Ohjaus on kuitenkin anteeksiantamaton autosta riippumatta. Teet liian ison korjausliikkeen, niin autoa on todella hankala pelastaa pyörähtämiseltä. Sen sijaan juuri pidon äärirajalla ajaminen on aivan loistavaa hupia. Tunnet kuinka perä on juuri ja juuri hallinnassa ja mutkan ulostulossa tiedät ja luotat omiin taitoihisi, että missä kohtaa voi antaa enemmän kaasua. Jarrut vaativat myös ihan eri tavalla kunnioitusta tässä pelissä kuin konsolisisaruksissaan. Tässä on oikeasti merkitystä kuinka paljon jarrua painat ei pelkästään jarrutehon takia, mutta myös auton hallinnan. Mutkaan jarruttaessa ja samaan aikaan käännyttäessä on oltava varuillaan tai vaihtoehtoisesti tiedettävä mitä tekee.

rFactor 2
rFactor 2 on kokonaisuutena huonompi peli. Valikot ovat sekavat, enkä päässyt ajelemaan yksinpelissä muuta kuin yksittäisiä kisoja, vaikka pelissä jonkin sortin sarjojakin pitäisi olla. Ehkä en vaan osannut, koska huonot valikot. Tekoälykuskit sen sijaan ovat vähintään yhtä hyviä ja hauskoja vastuksia kuin Automobilistassa.

rFactorin isoin vahvuus omissa papereissa on etuvetoisten autojen ajomalli. Eritoten BTCC (British Touring Car Championship) -autot on mallinnettu todella hyvin. Etuvetoinen auto puskee, vikuroi, yliohjaa kanttarin yli, hakee ajolinjaa ja niin edelleen. Aivan supersiistiä ajaa. Jälleen kerran tulee hiki.

Molemmat yllä mainitut pelit välittävät tiedon pelaajan kätösiin ratin kautta paremmin kuin konsolikilpakumppanit. Tämä tekee ajamisesta nautinnollisempaa ja palkitsevampaa. Sitten taas mitä ne eivät tee paremmin on sisällön määrä. Autoja ja ratoja on kiitettävästi, mutta varsinkin autoja vain murto-osa siitä mitä vaikka Forzassa. Tämä tosin ei hirveästi haittaa kun ne autot mitä pelistä löytyy ovat niin hauskoja ajettavia. Automobilista 2 ja rFactor 2 eivät myöskään ole niin viimeisteltyjä kokonaisuuksia kuin Forza tai Gran Turismo. Valikot ovat vähän sinnepäin. Ei välivideoita tai muutakaan "turhaa". Nämä pelit keskittyvät vaan ajamiseen ja auton säätämiseen, mikä on on tavallaan hyvä, mutta samalla ne eivät tunnu ihan niin kokonaisilta videopeleiltä. Toisaalta ehkei niiden tarvitsekaan tuntua.

Testit PC-autopelien parissa jatkuvat tulevaisuudessa. Testiin on varmaan otettava ainakin RaceRoom ja Assetto Corsa Competizionen PC versio (Xboxilla tätä on tullut ajettua). iRacing myös kiinnostaa ja on moninpelin osalta parasta A-ryhmää, mutta pelin hinnoittelumalli ei oikein iske. Silti, ehkäpä otan senkin vaikkapa muutamaksi kuukaudeksi ihan vaan siksi, että pakkohan se on kokea. :)
 
Jos vertaa GT7 trailereita Forza Horizon 5 menoon, niin kyllä Gran Turismo kulkee samoja polkuja vuodesta toiseen. Hyvin samanlainen peli sieltä taas tulossa. Suorastaan tylsä fiilis tuli trailerista. En tiedä mikä siinä on. Tavallaan sellainen moottoriurheilun rosoisuus puuttuu. Kun autoon ei voi tulla edes naarmun naarmua.

Toivon että FH5 menestyy ja GT-sarja joutuisi vähän uudistumaan. FH5 uusi pelikuva teki vaikutuksen.
 
GT ja Horizon lopulta kilpailee hieman eri yleisöstä, aika turha verrata ja ennen kaikkea turha jälleen kerran tehdä jotain konsolisota vääntöä. Jos Forza sarjaan haluaa verrata niin se on sit Motorsportiin,ei Horizoniin. Ja siinä vertailussa meneeki sit sen mukaan mistä sattuu pitämään.
 
GT ja Horizon lopulta kilpailee hieman eri yleisöstä, aika turha verrata ja ennen kaikkea turha jälleen kerran tehdä jotain konsolisota vääntöä. Jos Forza sarjaan haluaa verrata niin se on sit Motorsportiin,ei Horizoniin. Ja siinä vertailussa meneeki sit sen mukaan mistä sattuu pitämään.

Puhun riskinotosta. GT-sarja ei ole mitenkään merkittävästi uskaltanut uudistua.
 
Puhun riskinotosta. GT-sarja ei ole mitenkään merkittävästi uskaltanut uudistua.
Kyllä, mutta tuskin sen on missään vaiheessa tarkoitus uudistua sellaiseen suuntaan mihin Forza Horizon on mennyt. Juuri tästä syystä Microsoftilla on kaksi rinnakkain kulkevaa Forza-sarjaa. Arcademaisempi avoimen maailman rälläily Forza Horizon ja enemmän simulaatioon nojaava rata-autoilu Forza Motorsport, joka on siis se mihin Gran Turismoa kannattaa vertailla, jotta vertailussa on jotain tolkkua.

Tosin ainakin osittain samaa mieltä uudistumisen puutteesta nähdyn materiaalin perusteella. Tuo "hiirellä" selattava valikko saisi jäädä jo unholaan. On edellisissäkin Gran Turismoissa ollut aika hirveä käyttää. Pelikuva ei näyttänyt juuri Gran Turismo Sportia ihmeellisemmältä, mutta tämä ei toki kerro mitään itse ajettavuudesta. Valmiiksi hyvän pelin ei tarvitse eikä kannata uudistua liikaa, ettei vahingossa rikota jotain mikä ei ole rikki.
 
Forza motorsport 7 vetää kuninkuuden auton käytöksessä ja tuntumassa vs Turismo Sport joten Turismon pitäisi jo siltä saralta kehittyä huomattavasti.. toinen on sitten molempien pelien ura/kiinnostavuus, en tiedä millä kaavalla kumpaakin pitäisi viedä eteenpäin että jaksaisi tulevien pelien urat vielä jollain tasolla läpi.. F7:n sain uran osalta läpi mutta GTS jäi jonnekin 50%? hujakoille kun ei siinä kunnon uraa ollutkaan.

Mitä ajomallilta tai simulaatiolta toivoisin lisää kunkku F7:ssa on se että tulisi mukaan radan epätasaisuudet ja epätäydellisuudet mukaan, ei mitään laserscannaus mainontaa vaan oikeasti se 1-10mm skannausdata käyttöön eikä vaan radan ylemmän tason geometrian apuna. Tämän tekemisessä iso osa lienee renkaan simulointinopeus itse pintageometrian ohella,.. kärjistetysti satkun vauhdissa 60hz simulaatio väli on puoli metriä :) (en nyt muista mitä näissä peleissä oikeasti on.. 120hz?)
 
Tämän tekemisessä iso osa lienee renkaan simulointinopeus itse pintageometrian ohella,.. kärjistetysti satkun vauhdissa 60hz simulaatio väli on puoli metriä :) (en nyt muista mitä näissä peleissä oikeasti on.. 120hz?)
Ainakin jo Forza Motorsport 2:ssa fysiikkasimulaation sanottiin päivittyvän 360 kertaa sekunnissa.

Lähde: LFS.net
 
From the very first Forza Motorsport till Forza Motorsport 7, our tire collision model itself had a single point of contact with the track surface and moved at about and refreshed at 60 cycles a second or 60 hertz. Our new model, this hopefully will give you an idea of how much has changed, has eight points of contact with the track surface and is running at 360 cycles a second or 360 hertz. If you're doing the math there, eight points of contact versus one, 360 hertz versus 60, it's a 48x fidelity jump in a single tire collision itself.
Renkaissa lie ollut sitten vähemmän..?
Lähde:
 
Huh huijaa...

Pystyykö Gran Turismo 7 mitenkään haastamaan tätä?
Forza Horizon 5:n ketjusta lainaus...

Huh huijaa tosiaan! :D Mitä järkeä verrata GT 7:ää ja FH 5:sta keskenään, kun toinen on vakavasti otettava rata-autoilusimulaattori, tai ainakin hyvin lähellä simulaattoria, ja toinen on arcade-rälläystä? Vähän sama asia, kun vertaisi vaikkapa iRacingia ja Need For Speediä keskenään. Joo, kaikissa noissa pääosissa ovat autot ja niillä ajaminen, mutta siihen ne yhteneväisyydet sitten loppuivatkin.

Kivahan se on nähdä, että FH 5 on ainakin suurimmalta osin onnistunut julkaisu, ilmeisesti jotain nettiyhteysongelmia on ollut jne., mutta jäitä hattuun nyt kuitenkin ja pidetään järki mukana, kun vertaillaan! Vertailuissa sinänsä ei ole mitään vikaa, mutta niissä pitäisi kuitenkin pitää mielessä ja mukana saman kategorian pelit. Kieli poskessa pelattavat arcade-rälläykset ovat kuitenkin ihan eri autopelejä kuin kymmenyksien hankaamiseen keskittyvät rata-autoilusimulaattorit. Verrataan niitä keskenään, eikä ristiin.

Onhan se kuitenkin ihan kiva, että Marius-Star-Lord on vaihteeksi löytänyt mieleisen pelin, ettei kaikki aika mene tulevan Halon kauhisteluun, mutta jäitä hattuun nyt kuitenkin ja järki mukaan!
 
Kyllä mäkin näkisin että Forza motorsporit ovat samassa genressä kuin GT:t mutta FH olisivat samanlaisia kuin Ubisoftin The Crew, tässä tapauksessa toisin FH:t ovat valovuosia edellä ainakin ekaan the crewiin verrattuna, sain ilmaiseksi ubin tilille ja jaksoin pelata 10min ja poistin.
 
Forza Horizon 5:n ketjusta lainaus...

Huh huijaa tosiaan! :D Mitä järkeä verrata GT 7:ää ja FH 5:sta keskenään, kun toinen on vakavasti otettava rata-autoilusimulaattori, tai ainakin hyvin lähellä simulaattoria, ja toinen on arcade-rälläystä? Vähän sama asia, kun vertaisi vaikkapa iRacingia ja Need For Speediä keskenään. Joo, kaikissa noissa pääosissa ovat autot ja niillä ajaminen, mutta siihen ne yhteneväisyydet sitten loppuivatkin.

Kivahan se on nähdä, että FH 5 on ainakin suurimmalta osin onnistunut julkaisu, ilmeisesti jotain nettiyhteysongelmia on ollut jne., mutta jäitä hattuun nyt kuitenkin ja pidetään järki mukana, kun vertaillaan! Vertailuissa sinänsä ei ole mitään vikaa, mutta niissä pitäisi kuitenkin pitää mielessä ja mukana saman kategorian pelit. Kieli poskessa pelattavat arcade-rälläykset ovat kuitenkin ihan eri autopelejä kuin kymmenyksien hankaamiseen keskittyvät rata-autoilusimulaattorit. Verrataan niitä keskenään, eikä ristiin.

Onhan se kuitenkin ihan kiva, että Marius-Star-Lord on vaihteeksi löytänyt mieleisen pelin, ettei kaikki aika mene tulevan Halon kauhisteluun, mutta jäitä hattuun nyt kuitenkin ja järki mukaan!
Kyllä. Vertaus käy Gran Turismon ja Forza Motorsportin välillä. Forza Horizonille ei Playstationin omilta studioilta löydy vertausta, eikä vertaista.

Forza Horizonin lähimmät kilpailijat ovat @Wayne Lord :in mainitsema The Crew ja kehitteillä oleva uusi Test Drive Unlimited. Joskin aika paljon pitää tapahtua, että kumpikaan näistä pystyy vastaamaan huutoon.
 
Kyllä mäkin näkisin että Forza motorsporit ovat samassa genressä kuin GT:t mutta FH olisivat samanlaisia kuin Ubisoftin The Crew, tässä tapauksessa toisin FH:t ovat valovuosia edellä ainakin ekaan the crewiin verrattuna, sain ilmaiseksi ubin tilille ja jaksoin pelata 10min ja poistin.

Kyllä jo eka horizon on parempi mitä edes crew 2 sillä horizonissa ajaminen sentään tuntuu edes hieman autolla ajamiselta kun taas crew 2:ssa ajettavuus on aika outo. Välillä ne menee kuin kiskoilla ja sitten yht'äkkiä napsahtaa perä alta.
 
Konsolilla lähelle yhtä simulaation omaista kokemusta pääsee Assetto Corsa (ja ACC), mutta sekin on sitten huomattavasti sulavampi kokemus tietokoneella.
Mitä tarkoitat sulavuudella? Kuvia sekunnissa vai modeja/ffb asetuksia tai jotain muuta? Itsellä kun ei ole kokemusta kuin playstationilla ajamisesta niin olisi mukava tietää mikä kaikki tarkalleen ottaen on pc:llä paremmin. Ainakin ACC pyörii ps5:llä 60fps ja ilmeisesti myös AC, jota en ole kyllä testannut.
 
Ylös Bottom