Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Baldur’s Gate 3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DestiZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saapa nähdä miten menee PS5 kaupaksi kun ei ole tulossa kuin digiversio, kyllä tuo väkisinkin jonkun verran vaikuttaa. Nyt on kyllä itsellä sama ostaa tämä PC:lle jossain vaiheessa, siitäkin versiosta löytyy hyvä ohjaintuki ja pystyy tatilla liikkumaan niin ei tarvi hiirellä klikkailla.
Varmaan vaikuttaa, mutta ei ehkä niin paljon kuin minkä kuvan tällaisella peleihin keskittyvällä foorumilla voi asiasta saada. Digi on tainnut kuitenkin mennä jo aika heittämällä fyysisen ohi myyntimäärissä.
 
äh katselin tosiaan että revikoita oli jo 35 mutta eihän niitä ollut kun vasta se 8 kun tuo metascorehan tosiaan näyttää myös progress revikat, joten joo maltetaan vielä, no itse en kyllä usko että se score tulee siitä tippumaan eiköhän sementoida juuri siihen 94-95 kohdalle.
 
Ihan täyttä paskaa tuo digipäätös. Nyt on niin hyvä peli kyseessä, että joutuu taipumaan, mutta muuten kyllä tulisi jätettyä "hyllyyn" odottelemaan isoa alea, joka tietty digipelin tapauksessa voi kestää vuosia.
 
Onko kenelläkään kokemusta steamdeckillä pelaamisesta BG3:sta? Ajattelin että voisi ehkä hommata ihan tätä peliä varten :D
 
https://www.metacritic.com/game/pc/baldurs-gate-3?ref=hp

Nyt mä nappaan tästä kiinni revikoita jo 14 ja kun score noussut 95->97 tässä reilun parin päivän aikana, yli 60 tuntia peliä takana ja vielä ollaan ACT1:ssa, eikä vielä edes sen lopussa (en ole vielä esim edes Baldurs gatessa vieraillut), Peli voi hyvinkin olla se kaikkien aikojen paras peli omasta mielestäni. peli on aivan tajuttoman hyvä ja päivässä kertyy tunteja pelin parissa keskimäärin sen 12-13h enpä muista vastaavaa että olisin pelannut peliä siihen asti kun herään siihen asti kun menen nukkumaan, tietenkin syömiset ja muut tuossa välissä, tämä on peli joka oikeasti operoi siellä Godtier-tasolla. näkisin että omalla kohdalla tosiaan tästä on tulossa yli 200 tunnin playtrough.
 
Ei malttais odottaa enää! Löytyykö pelistä dolby atmosta? En googlettamalla löytänyt tästä tietoa.
 
takana yli 85 tuntia ja tänään vihdoin päästään sinne Balduriin takana siis ehkä 25-30% peliä :), onpahan ollut seikkailu ei voi muuta sanoa. kertoo jotain että vielä eilen kun lähdin lapion metsästys reissulle (en löytänyt lapiota), niin löysin vielä uuden paikan ja uusia vihollisia vaikka luulin että olin jo mestat läpi kolunnut, että silti löytää vielä uusia juttuja vaikka luulee olevansa jo tutkinut kaiken, Blindina tosiaan mennään et jos jotain missaan. niin sitten ei voi mitään.

Pelin writing ja sitä kautta myöskin dialogi on varmaan parasta mitä on nähty RPG pelimaailmassa koskaan, hyvä kun koskaan tuntuu että et ole turvassa valintojesi suhteen vain aina joku on sinun kanssasi erimieltä, ja ihmiset tosiaan haastavat sinut kaksintaisteluun myöskin verbaalisesti, se voi sitten eskaloitua siihen että party memberit lähtee kokonaan partystä (itselläni jo 3 compania memberiä poissa lukema voisi olla vielä suurempi jos en olisi pitäny huolta party membereiden harmoniasta) usein tosiaan omat valinnat tosiaan eskaloituvat vähintään niin että joudun pistämään koko linnoituksen tai campin kylmäksi koska olen suututtanut koko Rodun, and i fucking love it! ei ole niin sanotusti oikeita valintoja vaan vähemmän hyviä valintoja, aina asioiolla on kaksi eri puolta.

Pelin taistelusysteemi onkin sitten tuolla Tactianilla yksi vakuuttavampia taistelusysteemejä koskaan, se on melkeinpä mindblowing miten hyvin tekoäly tekee siirtoja, välillä kun luulet voittavasi ja teet pienenkin virheen niin seuraavalla vuorolla koko partysi onkin Kanveesissa kun Tekoäly näyttää suuruutensa, sanoinkin kaverille että jos en tietäisi niin se miten hyvin tekoäly pelaa sinua vastaan niin ihan kun ihmispelaaja olisi sinua vastassa koska tekoälyn ratkaisut ovat hyvin inhimillisiä. eli Taistelusysteemi osaa olla armoton mutta myöskin reilu ja se johtuu siitä että sekä ihmispelaajilla ja CPU:lla on molemmilla samat säännöt. eli se mikä on parasta voi myös oppia itse paljon uusia asioita ja lähestymistapoja kun seuraa minkälaisia liikkeitä Tekoäly tekee.

Soundtrack on myöskin odotetusti yksi pelin suurimpia vahvuuksia ja syy minkä takia olen tuolla kolunnut ja viihtynyt tuolla, että saa kuunnella pelin eeppisiä sekä melankolisia piano ja kitara melodioita aina uudelleen ja uudelleen, sanotaan näin että omalla kohdallani Sokenille pedattu vuoden Soundtrack taisto on myöskin isossa vaarassa. vaikka soundtrackit ovatkin todella erilaisia.

se kertonee pelistä paljon että peli on muuten tällä hetkellä kaikkien aikojen parhaiten arvosteltu pc peli koskaan ja taakse jäävät esim GTA5, Half Life, Half Life 2, 20 arvostelua nyt ulkona ja pelin 97 score sen kun vaan pysyy sementoituna.

 
takana yli 85 tuntia ja tänään vihdoin päästään sinne Balduriin takana siis ehkä 25-30% peliä :), onpahan ollut seikkailu ei voi muuta sanoa. kertoo jotain että vielä eilen kun lähdin lapion metsästys reissulle (en löytänyt lapiota), niin löysin vielä uuden paikan ja uusia vihollisia vaikka luulin että olin jo mestat läpi kolunnut, että silti löytää vielä uusia juttuja vaikka luulee olevansa jo tutkinut kaiken, Blindina tosiaan mennään et jos jotain missaan. niin sitten ei voi mitään.

pelin Writing ja sitä kautta myöskin dialogi on varmaan parasta mitä on nähty RPG pelimaailmassa koskaan, hyvä kun koskaan tuntuu että et ole turvassa valintojesi suhteen vain aina joku on sinun kanssasi erimieltä, ja ihmiset tosiaan haastavat sinut kaksintaisteluun myöskin verbaalisesti, se voi sitten eskaloitua siihen että party memberit lähtee kokonaan partystä (itselläni jo 3 compania memberiä poissa) tai jopa siihen että Party Memberit voivat tappaa toisensa, usein tosiaan omat valinnat tosiaan eskaloituvat vähintään niin että joudun pistämään koko linnoituksen tai campin kylmäksi koska olen suututtanut koko Rodun, and i fucking love it! ei ole niin sanotusti oikeita valintoja vaan vähemmän hyviä valintoja, aina asioiolla on kaksi eri puolta.

Pelin taistelusysteemi onkin sitten tuolla Tactianilla yksi vakuuttavampia taistelusysteemejä koskaan, se on melkeinpä mindblowing miten hyvin tekoäly tekee siirtoja, välillä kun luulet voittavasi ja teet pienenkin virheen niin seuraavalla vuorolla koko partysi onkin Kanveesissa kun Tekoäly näyttää suuruutensa, sanoinkin kaverille että jos en tietäisi niin se miten hyvin tekoäly pelaa sinua vastaan niin ihan kun ihmispelaaja olisi sinua vastassa. Taistelusysteemi osaa olla armoton mutta myöskin reilu ja se johtuu siitä että sekä ihmispelaajilla ja CPU:lla on molemilla samat säännöt. eli se mikä on parasta voi myös oppia itse paljon uusia asioita ja lähestymistapoja kun seuraa minkälaisia liikkeitä Tekoäly tekee.

Soundtrack on myöskin odotetusti yksi pelin suurimpia vahvuuksia ja syy minkä takia olen tuolla kolunnut ja viihtynyt tuolla, että saa kuunnella pelin eeppisiä sekä melankolisia piano melodioita aina uudelleen ja uudelleen, sanotaan näin että omalla kohdallani Sokenille pedattu vuoden Soundtrack taisto on myöskin isossa vaarassa.

se kertonee pelistä paljon että peli on muuten tällä hetkellä kaikkien aikojen parhaiten arvosteltu pc peli koskaan ja taakse jäävät esim GTA5, Half Life, Half Life 2, 20 arvostelua nyt ulkona ja pelin 97 score sen kun vaan pysyy sementoituna.

Siis käsitinkö väärin vai eikö tässä kaikki pitänyt olla arpapeliä?
 
Siis käsitinkö väärin vai eikö tässä kaikki pitänyt olla arpapeliä?

Jep noppaa heitetään mutta siihen nopan lukuun voi vaikuttaa erillaisilla asioilla että jos olet esim bardi niin kun itse olen, jolla on hyvät puhelahjat, niin sinulla on aika hyvä change saada valintasi kohdalleen ja ainahan tietty voi turvautua Savescammiin että saat sen valinnan minkä haluat, myönnetään että sitäkin on tullut harrastettua :) no sitä harrastaa niin moni muukin esim Cohh ja Dansgaming ja muut streamaajat että se on enemmän normi kun pahe CRPG peleissä.
 
takana yli 85 tuntia ja tänään vihdoin päästään sinne Balduriin takana siis ehkä 25-30% peliä :), onpahan ollut seikkailu ei voi muuta sanoa. kertoo jotain että vielä eilen kun lähdin lapion metsästys reissulle (en löytänyt lapiota), niin löysin vielä uuden paikan ja uusia vihollisia vaikka luulin että olin jo mestat läpi kolunnut, että silti löytää vielä uusia juttuja vaikka luulee olevansa jo tutkinut kaiken, Blindina tosiaan mennään et jos jotain missaan. niin sitten ei voi mitään.

pelin Writing ja sitä kautta myöskin dialogi on varmaan parasta mitä on nähty RPG pelimaailmassa koskaan, hyvä kun koskaan tuntuu että et ole turvassa valintojesi suhteen vain aina joku on sinun kanssasi erimieltä, ja ihmiset tosiaan haastavat sinut kaksintaisteluun myöskin verbaalisesti, se voi sitten eskaloitua siihen että party memberit lähtee kokonaan partystä (itselläni jo 3 compania memberiä poissa) tai jopa siihen että Party Memberit voivat tappaa toisensa, usein tosiaan omat valinnat tosiaan eskaloituvat vähintään niin että joudun pistämään koko linnoituksen tai campin kylmäksi koska olen suututtanut koko Rodun, and i fucking love it! ei ole niin sanotusti oikeita valintoja vaan vähemmän hyviä valintoja, aina asioiolla on kaksi eri puolta.

Pelin taistelusysteemi onkin sitten tuolla Tactianilla yksi vakuuttavampia taistelusysteemejä koskaan, se on melkeinpä mindblowing miten hyvin tekoäly tekee siirtoja, välillä kun luulet voittavasi ja teet pienenkin virheen niin seuraavalla vuorolla koko partysi onkin Kanveesissa kun Tekoäly näyttää suuruutensa, sanoinkin kaverille että jos en tietäisi niin se miten hyvin tekoäly pelaa sinua vastaan niin ihan kun ihmispelaaja olisi sinua vastassa. Taistelusysteemi osaa olla armoton mutta myöskin reilu ja se johtuu siitä että sekä ihmispelaajilla ja CPU:lla on molemilla samat säännöt. eli se mikä on parasta voi myös oppia itse paljon uusia asioita ja lähestymistapoja kun seuraa minkälaisia liikkeitä Tekoäly tekee.

Soundtrack on myöskin odotetusti yksi pelin suurimpia vahvuuksia ja syy minkä takia olen tuolla kolunnut ja viihtynyt tuolla, että saa kuunnella pelin eeppisiä sekä melankolisia piano melodioita aina uudelleen ja uudelleen, sanotaan näin että omalla kohdallani Sokenille pedattu vuoden Soundtrack taisto on myöskin isossa vaarassa.

se kertonee pelistä paljon että peli on muuten tällä hetkellä kaikkien aikojen parhaiten arvosteltu pc peli koskaan ja taakse jäävät esim GTA5, Half Life, Half Life 2, 20 arvostelua nyt ulkona ja pelin 97 score sen kun vaan pysyy sementoituna.

Muuten kuulostaa toki erittäin lupaavalta, mutta jämähdin nyt hieman tuohon mainostamaasi tekoälyn erinomaisuuteen. Kuulostaa huolestuttavalta, jos on todellakin niin hyvä, että tekee ihan puskista jotain ratkaisuja joilla kääntää vielä taistelun. Itse en kyllä koskaan ole toivonut tekoälyn olevan jotenkin maagisen hyvä peleissä, vaan parhaimmillaan se on silloin, kun se tekee uskottavasti asioita hyvin, mutta ei ole kuitenkaan tietokonemaisen erehtymätön, vaan saattaa tehdä joskus ihan inhimillisen oloisia pieniä virheitäkin. Sellainen tietty tasapaino on hyvän tekoälyn paras ominaisuus. Itseäni ei kiinnosta pelata kaikki todelliset ratkaisut jo etukäteen tietävän tietokoneen kanssa shakkia, joten ei se kiinnosta videopeleissäkään. Toivottavasti tuo asia ei kuitenkaan tule olemaan itselleni tässä pelissä niin ongelmallinen kuin se tuon hehkutuksesi pohjalta alkoi kuulostamaan.
 
Muuten kuulostaa toki erittäin lupaavalta, mutta jämähdin nyt hieman tuohon mainostamaasi tekoälyn erinomaisuuteen. Kuulostaa huolestuttavalta, jos on todellakin niin hyvä, että tekee ihan puskista jotain ratkaisuja joilla kääntää vielä taistelun. Itse en kyllä koskaan ole toivonut tekoälyn olevan jotenkin maagisen hyvä peleissä, vaan parhaimmillaan se on silloin, kun se tekee uskottavasti asioita hyvin, mutta ei ole kuitenkaan tietokonemaisen erehtymätön, vaan saattaa tehdä joskus ihan inhimillisen oloisia pieniä virheitäkin. Sellainen tietty tasapaino on hyvän tekoälyn paras ominaisuus. Itseäni ei kiinnosta pelata kaikki todelliset ratkaisut jo etukäteen tietävän tietokoneen kanssa shakkia, joten ei se kiinnosta videopeleissäkään. Toivottavasti tuo asia ei kuitenkaan tule olemaan itselleni tässä pelissä niin ongelmallinen kuin se tuon hehkutuksesi pohjalta alkoi kuulostamaan.

Joo itsehän tosiaan viittasin siihen pelin vaikeimpaan vaikeusasteeseen eli siihen Tacticianiin, eli taistelusysteemiin mikä haastaa CRPG veteraanit että onhan pelissä sitten myös tuo Balanced mikä on monelle se parempi vaihtoehto ja sitten jos se on vielä liian vaikea niin löytyy vielä tuo Story mode joka tekee omista party membereistä paljon vahvempia. ja tosiaan sanoin kumminkin että se taistelusysteemi on reilu siinä mielessä että usein tiedät itse millon teit sen virheen ja pelissä on tosiaan hirveä määrä saveslotteja niin taistelun voi tallentaa millon haluaa. ja joo kyllä se tekoäly tekee myös virheitä samanlailla kun ihmispelaajakin mutta sun pitää lähinnä pakottaa sen tekoälyn tekemään niitä virheitä :) eli siis voisi sanoa että lähinnä päinvastoin se tekoäly tuntuu enemmän ihmispelaajamaiselta kun Konemaiselta, eli siis tosiaan tekee luovia ratkaisuja mutta myös välillä virheitä mihin voi sitten iskeä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on muuten sitten aikarajoitettuja tehtäviä. Aika ei kulu muuten kuin lepäämällä että siinä mielessä ei ole kiire. Mutta jos olet käynnistänyt tehtävän niin sitten lepääminen voi pistää sen tehtävän niin sanotusti suoritetuksi seurauksineen sinun puolesta. Eilen just ärsytti tämä larianin tapa tehdä pelejä kun mulla oli koko ajan tarvittava tavara käytössä niin sen käyttö ei tullut dialogin kautta esille. Sitten mä yritin kerran sen tavaran heittää niin alkoi taistelu. Mutta koska olin lukenut netistä niin tiesin että niin sen ei olis ollut tarkoitus mennä. Siinä olis pitänyt tulla välivideo missä valitsen puoleni. Peli on sinällään ihan arvionsa ansainnut mutta bugeja tässä on. Yhdessä vaiheessa peli luuli että minun yks partyn jäsen on kuollut ja se ei siksi pikamatkustanut mukana. Tein sitten itsemurhan ja nostin toisella hahmolla ylös niin alkoi taas toimia.

Taistelu on alkanut pikkuhiljaa parantua tässä pelissä kun on enemmän kykyjä käytössä ja ne ei lopu niin äkkiä. Eiköhän tästä lähelle kympin peliä omassakin arviossa päästä kun peli on läpi. Ja minä en omassa päässäni pelejä kympeiksi arvosta kuin sieniä sateella.
 
Baldurs Gate 3 muutenkin on suunniteltu sillai että siinä tehdä mahdollisimman monta eri playtroughta, eli jokainen playtrought on mahdollisimman erilainen kiitos noiden jatkuvien valintojen, ja eri juonipolkujen on todella monia ja sitä kautta avautuu myös erillaisia sidequestejä, jotka on tarkoitettu vain niille tietyille juonipoluille ja vaikka Roduille, joten sinänsä en olisi huolissaan että jotain jää missaamatta koska voin jo sanoa 100% varmuudella että niin tulee käymään ja se ei ole vaan muutama questi vaan puhutaan isosta määrästä, kaverilla ja minulla on täysin erilaiset playtrought ja mitä itse olen kokenut ja hän on kokenut niin meillä on myös ihan erilaisia Sidequestejä, pelkästään se että teet pelissä tietyn sidequestin voi lukita sinut siihen tilanteeseen ettet saakkaan jotain toista sidequestiä, joten peli on tosiaan valintoja täynnä myöskin noiden osalta. Parasta pelissä onkin se juuri että vaikka peliä se 90h jo takana niin jos aloittaisin alusta niin tiedän että saisin tehtyä itselleni täysin erilaisen playtrough:n :)
 
Ylös Bottom