Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Baldur’s Gate 3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DestiZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt kun on kymmenisen tuntia takana niin täytyy sanoa että tämä peli ei ole itseä varten. Tarinat,hahmot ja maailma on erittäin hyviä ja mielenkiintoisia mutta gameplay puoli ei toimi. Nopan heittely ja kaiken arpominen ei vaan jotenkin tunnu luontevalta, ymmärrän jos joku tästä pitää mutta itse en. Muutenkin pelin taistelut kestää ihan tuhottoman kauan ja ei vaan jaksa keskittyä niihin. Ehkä tulee palattua vielä silloin tällöin mutta GotY taisteluun tästä ei ole.
Itsellä vähän sama tuon noppailun kanssa, oikeastaan sen takia jäi XCOM2 kesken, vaikka se eri genreä onkin ja muuten maistui. Siksi jos tätä tulisi jossain kohtaa pelattua, niin kovasti harkinnan alla, että ottaako suosiolla story moden. Tosin ensin ajattelin ainakin ykköstä kokeilla storyllä ja jos maistuu, niin sillä voisi sitten koko trilogian kahlata. Kaksi ekaa osaa kun tuli jostain alesta napattua.
 
Tuo noppailu on itselleni se ainoa asia myös, mikä laittaa epäilyttämään. Divinityssa taisteluissa ei tuurilla muistaakseni ollut oikeim minkäänlaista painoa ja monesti tiukat taistot ratkesivat yhteen vuoroon, jotta sai sen ratkaisevan moovin tehtyä. Nyt jos paska arpaonni rikkoo liikaa tätä, niin itelläni saattaa paljon kadota fiilistä taisteluista, jotka olivat iso osa divinityn viehätystä.

Mitä sanoo Destiz?
 
Olen tässä seuraillut tätäkin keskustelua kun sen verran hypeä ja kehuja peli kerännyt ja minunkin täytyy lopulta kai myöntää ja yhtyä tuohon että ei pysty tuohon noppahommaan.

X-COMissa jo otti päähän että parin metrin päästä saattoi ukko ampua ohi koska noppa sanoi niin. Sitten pelasin jotain muuta vastaavaa (olisiko ollut Mutant Year Zero) ja pidin pelistä paljon jo ihan sen vuoksi että ei ole mitään noppahommaa vaan tiesi jo ennen ampumista että miten siinä käy. Ja olikohan myös siinä Gears Tacticsissa sama.

Varmasti menee loistava kokemus noin muuten ohi mutta ärsyttää tehdä yhtään mitään jos kuitenkin siellä on jotain noppia ainakin osittain päättämässä että miten hommassa käy. Ymmärrettävää kai kun perustuvat noppapeleihin mutta kyllä minä ainakin pitäisin nopat ihan lautapelien puolella ja muut pelit sitten elektroniikkapuolella.
 
Tuo noppailu on itselleni se ainoa asia myös, mikä laittaa epäilyttämään. Divinityssa taisteluissa ei tuurilla muistaakseni ollut oikeim minkäänlaista painoa ja monesti tiukat taistot ratkesivat yhteen vuoroon, jotta sai sen ratkaisevan moovin tehtyä. Nyt jos paska arpaonni rikkoo liikaa tätä, niin itelläni saattaa paljon kadota fiilistä taisteluista, jotka olivat iso osa divinityn viehätystä.

Mitä sanoo Destiz?

Siihen pystyy aika hyvin vaikuttaa eri buffeilla joka parantaa changeja osua, esim bless ja muut buffit ja sitten taas debuffit vihollisille, että itse ole ainakaan kokenut sitä ongelmaksi, korkeusero myös vaikuttaa tuohon myös, eli jos olet vihoslista korkeammalla niin todennäköisyydet osua paranee huomattasti ja tietenkin atribuutit parantaa sitä osuma tarkkuutta myös. aika hyvin siis kaikkeen voi itse vaikuttaa, aiemmin taisin kirjoittaakkin että kertakaan combat ei ole tuntunut epäreilulta. cohhkin taisi tuosta mainita siinä sen early videossaan.

tässä Fextralifen videossa on erittäin hyvää informaatiota asiaan liittyen jos asian kokee ongelmaksi

 
Viimeksi muokattu:
Noppailuhan kuuluu isossa osassa DnD peleihin, hahmot saa tasojen noustessa lisää bonusta noppaheittoihin muutenkin ja sitten niinkuin Destiz sanoi niin buffeilla ja debuffeilla niihin vaikutetaan myös. Aseet vaikuttaa kanssa noppabonuksiin. En tie onko tässä Larianin pelissä, mutta DnD:ssä ihan oleellisessa osassa on ns. paremmat aseet tai taika-aseet jotka on usein +x, eli vaikka Long Sword +2, toi antaa silloin +2 osumiseen ja damageen saman tein ja tehoaa esim. kovempiin mörköihin kuten muumioihin joilla on luontainen resistenssi normaaleja aseita vastaan.

Tota noppailua ei kannata pelätä.
 
Hyvä kuulla, ei tule sitten vaikuttamaan mitenkään liiallisesti taistoihin. Nyt en halua enää spoilata peliä videoilla. Toivottavasti ovat tehneet hyvää työtä ps-version kanssa ja pääsee tästä nauttimaan heti ensi kuun alussa.
 
Viimeksi muokattu:
Noppailuhan kuuluu isossa osassa DnD peleihin, hahmot saa tasojen noustessa lisää bonusta noppaheittoihin muutenkin ja sitten niinkuin Destiz sanoi niin buffeilla ja debuffeilla niihin vaikutetaan myös. Aseet vaikuttaa kanssa noppabonuksiin. En tie onko tässä Larianin pelissä, mutta DnD:ssä ihan oleellisessa osassa on ns. paremmat aseet tai taika-aseet jotka on usein +x, eli vaikka Long Sword +2, toi antaa silloin +2 osumiseen ja damageen saman tein ja tehoaa esim. kovempiin mörköihin kuten muumioihin joilla on luontainen resistenssi normaaleja aseita vastaan.
Ymmärrän kyllä että tuo kuuluu siihen genreen mutta omat mieltymykset on sitten ihan muuta. Minulle pelaaminen on kuitenkin ensisijassa sitä että omilla taidoilla mennään eikä pelätä/toivota noppalukuja.

Eniten tuossa häiritsee se että joissain peleissä se homma vielä näytetään niin että esim. miekka ihan selvästi osuu mutta sitten tulee teksti "miss". Ymmärrän edelleen että mistä tuo tulee mutta onhan se nyt kumma jos ei edes animaatio voi tukea sitä lopputulosta. Oikean nopan kanssahan sitä näkee sen "hudin" heti noppaluvusta mutta sitten kuitenkin tietokonepelissä ruudulle piirretään animaatio, jossa se osuu mutta ei oikeasti osukaan, niin ainakin minusta se tuntuu ja näyttää typerältä.

Plus sitten vielä se että osa ilmeisesti vielä pelaa näitä pelejä niin että jos ei osu niin ladataan uusiksi :D Jos se noppasattuma siis on osa peliä niin miksi kenties isokin osa pelaajista ohittaa/huijaa sen suhteen.

Tota noppailua ei kannata pelätä.
Turhautuminen on ehkä enemmän se mitä tuo mekanismi minulle aiheuttaa.

Mutta joo, ehkä tätä minun mieltymyksiin pohjautuvaa keskustelua ei tarvitse jatkaa. Hyvä että on pelejä kaikille. Harmittaa tietty vähän että tuskin tätä tulen ikinä pelaamaan juuri tuon "tuuripelin" vuoksi mutta kaikkea ei voi saada :D
 
Itse en luota pelin antamiin todenäköisyyksiin enää yhtään. Divinityssä ainaki itellä 80 % mahdollisuus osua oli aina 50/50, eikä varmasti ollu mitään 80 % :D Ja vastustajat toki osuu aina vaikka todennäköisyys ois 20 %. Näin se vain näissä aina menee. Noppia vastaan mulla ei sinänsä oo mitään, mut onpahan ainaki sit joku jota syyttää epäonnistumisista.
 
Nyt kun sain sittenkin (viime viikolla luulin että en löydä sitä tai ei ole mahdollista löytää enää) partyyn mukaan tuon Lae'zel hahmon niin johan alkoi olemaan omakin party yhtä tehokas kuin vastustajilla. Ei tarvii enää kaikkien panosta yhden vihollisen kaatamiseen. Ja olis ehkä vähän aiemmin pitänyt jo älytä katsoa että nuo tietyt eliksiirit kestää lepoon asti eikä vain tietyn määrän kierroksia.

Tiiä vaikka omassa mielessä tämä pelin loppua kohden nousee divinityn tasolle taistelussakin vielä, yks puoli tässä on ollut kyllä parempi koko ajan. Ja se on se että jokainen taistelu ei oo loppujen lopuksi siinä pisteessä että maa on täynnä kymmentä eri ainetta.

Larianin peleissä on aina vähän vaikea seurata kuka on ketäkin vastaan maailmassa ja mikä seuraus jollakin valinnalla luultavasti on. Tehtävät on niin pitkiä ja niitä harvoin pääsee ratkaisemaan loppuun asti sekaantumatta johonkin toiseen asiaan siinä välissä, joka vaikuttaa sitten kolmanteen asiaan. Koska ei niitä päämääriä edes muista enää siinä vaiheessa kun jonkun tehtävän alusta on aikaa jo kymmenen tuntia. Yleensä jos jonkun ratkaisun löytää ja journal päivittyy niin muistaa vasta, että ainiin tämmönenkin oli menossa tuolla taustalla. Yleensä annan vain tapahtua asioiden miten ne sitten meneekin paitsi jos itsellä on selvästi joku päämäärä ja se ei onnistu niinkuin haluan sen menevän. Esim just Lae'zelin pelastaminen. Siinä jouduin vaihtamaan keskustelutyyliä että onnistuin saamaan mukaan sen hahmon. Toisaalta tuo kaikki voi johtua siitäkin että pelaaminen on aina vaan semmoista maailmassa haahuilua ja teen mitä vastaan tulee.

Tässä hitaassa etenemisessä on kyllä sekin ollut hyvä asia että en oo vielä kovin lähellä loppua kun oon lukenut että se kolmos act varsinkin on bugisempi kuin alkupuoli.
 
Peliä pelanneet, kannattaako tässä tehdä kokonaan oma custom hahmo vai onko järkevämpää ottaa joku Origin hahmo? Menettääkö omalla customilla jotain verrattuna Originiin? Toki noilla on varmaan jotain omia hahmokohtaisia questeja mut muuten?
 
Peliä pelanneet, kannattaako tässä tehdä kokonaan oma custom hahmo vai onko järkevämpää ottaa joku Origin hahmo? Menettääkö omalla customilla jotain verrattuna Originiin? Toki noilla on varmaan jotain omia hahmokohtaisia questeja mut muuten?

No peliä en todellakaan ole vielä läpi pelannut, mutta samaa itsekin googlettelin aloittaessani. Ensikertalaiselle suositeltiin omaa custom hahmoa, ja olen nyt 40h pelanneena samaa mieltä. Kaikki ne alun origin hahmot saa halutessaan kuitenkin omaan ryhmäänsä mukaan tarinan edetessä, ja voi sitten sen kautta suorittaa niiden hahmojen origin questeja. Custom hahmolla ei ole sitä loren "taakkaa" mukana, vaan voi itse oman fiiliksen mukaan tehdä päätöksiä ja käsikirjoittaa omaa tarinaansa. Ehkä toisella läpipeluukerralla voisi kokeilla pelata Origin hahmon silmin.
 
No peliä en todellakaan ole vielä läpi pelannut, mutta samaa itsekin googlettelin aloittaessani. Ensikertalaiselle suositeltiin omaa custom hahmoa, ja olen nyt 40h pelanneena samaa mieltä. Kaikki ne alun origin hahmot saa halutessaan kuitenkin omaan ryhmäänsä mukaan tarinan edetessä, ja voi sitten sen kautta suorittaa niiden hahmojen origin questeja. Custom hahmolla ei ole sitä loren "taakkaa" mukana, vaan voi itse oman fiiliksen mukaan tehdä päätöksiä ja käsikirjoittaa omaa tarinaansa. Ehkä toisella läpipeluukerralla voisi kokeilla pelata Origin hahmon silmin.
Jes oikee hyvä. Vielä hetki pitää PS5:lla odotella.
 
Luopuivat split-screenistä Series S:llä, niin saavat julkaistua myös boksille tänä vuonna.

Tämä on erikoisesti samaan aikaan hyvä ja huono päätös.

Hyvä tietysti siksi, että peli saadaan nopeammin Xboxille varsinkin kun peli nauttii niin isoa suosiota, eikä local split screen niin suuri menetys ole, vaikka harmillinen juttu onkin.

Huono päätös tämä on sen sijaan siksi, että Microsoft rikkoo omaa parity säädöstään, jossa pelin pitäisi sisältää samat ominaisuudet niin Series X:llä kuin Series S:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta parity on ollut erittäin huono päätös ja onneksi siitä nyt joustettiin. Joutaisi roskakoriin. Ei ole mitään syytä jarruttaa kehitystä. Lopulta Series S:n kapasiteetti loppuu kuitenkin ja mitä nopeammin, sitä parempi pelaajille.
 
Minusta parity on ollut erittäin huono päätös ja onneksi siitä nyt joustettiin. Joutaisi roskakoriin. Ei ole mitään syytä jarruttaa kehitystä. Lopulta Series S:n kapasiteetti loppuu kuitenkin ja mitä nopeammin, sitä parempi pelaajille.
Joo, siis ehdottomasti parempi näin. Peli ulos nopeammin myös Xboxille.

Parityn ongelma on siinä, että jos siitä aletaan joustamaan, niin mihin se joustaminen loppuu?
 
Kyllä se series ässä nyt vaan jarruttaa ikävästi, ennemmin tai myöhemmin siitä on pakko luopua. Samaa ku PS5 roikottelis PS4 mukana väkisin. En tiie miten paljon tehokkaampi series s on kun esim ps4 pro?
 
Minusta parity on ollut erittäin huono päätös ja onneksi siitä nyt joustettiin. Joutaisi roskakoriin. Ei ole mitään syytä jarruttaa kehitystä. Lopulta Series S:n kapasiteetti loppuu kuitenkin ja mitä nopeammin, sitä parempi pelaajille.
Huono päätös kyllä mutta päätös silti ja samalla lupaus niille S-konsolin ostajille tietystä tasosta tms.

Minustakin järkevintä on joustaa tässä kohtaa - ja jatkossakin tapauskohtaisesti - mutta samalla rikotaan lupaus, joka on tehty kuluttajille.

Miltä tuntuisi jos esimerkiksi jonkin itsellä olevan laitteen tuki lopetettaisiin vaikka se on aiemmin luvattu? Sama juttu vaikka takana olisikin järkevät syyt pyörtää lupaus.
 
Ylös Bottom