Baldur’s Gate 3

En tiedä sun lopullisia syitä, mutta mulla jäi kans toi kesken tossa kohden.

Itelle peli muuttui lähestulkoon toisen studion tekeleeksi. Tai ainakin jos vertaa act1/2 vs. act3 niin ihan eri peli. Tarinankuljetus lähti omituisille raiteille, tarina muutenkin lässähti. Act3:ssa sisältöä on leikattu rajusti kun peli oli pakko saada ulos, siksi kaikki tuntuu niin tiiviiltä.

Koska tuskin tuun koskaan pelaamaan läpi, ni oon kattonu tubesta lopun ja voin hyvin ymmärtää miten väki steamissä ja redditissä on verrannut tätä loppua Mass Effect 3:n loppuun. Eli aika ryssitty.
Pelissähän monta loppua joten aika turha on kyllä verrata johonkin Mass Effect 3 jossa alunperin ne loput oli aika samoja
 
Kyllä se ähky monelle tulee, kun on pelannut melkein 8h / päivä, ei tarvi ihmetellä. Pieni tauko ja taas maistuu.
En tiedä sun lopullisia syitä, mutta mulla jäi kans toi kesken tossa kohden.

Itelle peli muuttui lähestulkoon toisen studion tekeleeksi. Tai ainakin jos vertaa act1/2 vs. act3 niin ihan eri peli. Tarinankuljetus lähti omituisille raiteille, tarina muutenkin lässähti. Act3:ssa sisältöä on leikattu rajusti kun peli oli pakko saada ulos, siksi kaikki tuntuu niin tiiviiltä.

Koska tuskin tuun koskaan pelaamaan läpi, ni oon kattonu tubesta lopun ja voin hyvin ymmärtää miten väki steamissä ja redditissä on verrannut tätä loppua Mass Effect 3:n loppuun. Eli aika ryssitty.
Ihan samalta Act 3 tuntuu, kuin 1 ja 2, pelimäärä varmaan vaikuttaa, että alkaa jo heikompia heikottaa ja tarinaa viedään hyvin eteenpäin. Periaatteessa, ei juuri huomaa, että onko 1, 2 vai 3 Action menossa.
 
Mä oon muutenkin huomannut et ihmisillä on herkästi tapana jättää pelejä kesken milloin mistäkin syystä, ensin ostetaan hype/ties missä päissään ja jätetään sit kesken kun horisontissa on taas uusi peli mitä alkuun pelataan innoissaan kunnes on taas uutta tulossa ja sit on miljoona peliä kesken.

Itel täs nyt tovi takana act kolmosta, en tiie mihin tarina on vielä menossa mut en ite ainakaa nyt huomaa että olis jotenkin niin vastenmielistä tai joku ihan eri firman peli kusten tehty koska pakko saada ulos, tarina jatkunut smoothisti siitä mihin act 1 ja 2 jäivät, toki aina heitetään bensaa liekkeihin ja kaikkea tapahtuu mitä täs pelis on muutenkin koko ajan tapahtunut. Ähky pitkissä peleissä monesti tekee myös sen että alkaa jo tulee taisteluväsymystä että pakko saahha jo peli pakettiin.
 
Mä oon muutenkin huomannut et ihmisillä on herkästi tapana jättää pelejä kesken milloin mistäkin syystä, ensin ostetaan hype/ties missä päissään ja jätetään sit kesken kun horisontissa on taas uusi peli mitä alkuun pelataan innoissaan kunnes on taas uutta tulossa ja sit on miljoona peliä kesken.

Itel täs nyt tovi takana act kolmosta, en tiie mihin tarina on vielä menossa mut en ite ainakaa nyt huomaa että olis jotenkin niin vastenmielistä tai joku ihan eri firman peli kusten tehty koska pakko saada ulos, tarina jatkunut smoothisti siitä mihin act 1 ja 2 jäivät, toki aina heitetään bensaa liekkeihin ja kaikkea tapahtuu mitä täs pelis on muutenkin koko ajan tapahtunut. Ähky pitkissä peleissä monesti tekee myös sen että alkaa jo tulee taisteluväsymystä että pakko saahha jo peli pakettiin.
Tavallaan tämä peli kiinnostaa edelleen itseäni ja odottaa siis jo valmiiksi backlogissa, mutta itse asiassa taisin tajuta ainakin yhden syyn siihen, miksi tämä ei nyt sitten ihan kovin paljoa tunnu kuitenkaan kiinnostavan. Nimittäin kaikki kuvat ja videot mitä olen nähnyt, niin käytännössä kaikki hahmot Shadowheartia lukuunottamatta ovat kovin vastenmielisen ja ärsyttävän oloisia. Sekä naishahmot että mieshahmot. Ja naishahmot ovat lähes järjestään suorastaan rumia sen meuhkaamisen ja muun ärsyttävyyden lisäksi. Itselleni on varsin tärkeää, että ohjaamani hahmot ovat sinänsä miellyttävän oloisia luonteeltaan ja olisi kiva, että olisivat myös edes siedettävän näköisiä.

Hahmojen miellyttävä ulkonäkö piristää toki aina peleissä, kunhan sitäkään ei välttämättä ihan överiksi kuitenkaan vedetä, vaan olisi myös persoonallisuutta sopivasti ulkonäössä mukana. Tässä pelissä nyt sitten on vaan taidettu tietoisesti valita se toinen ääripää, eli hahmot ovat lähes järjestään rumia ja epämiellyttäviä. Voihan se toki olla, että kun itse tätä alan lopulta pelaamaan, niin johonkin tai joihinkin hahmoihin lopulta jopa tykästyn. Mutta tosiaan näkemiäni videoiden pohjalta eivät odotukseni ole olleet tämän pelin osalta enää niin korkealla, kuin ne jossain vaiheessa olivat.
 
Viimeksi muokattu:
  • Haha
Reactions: SW
Pelissähän monta loppua joten aika turha on kyllä verrata johonkin Mass Effect 3 jossa alunperin ne loput oli aika samoja
Sehä siinä just onkin, pelissä on monta loppua mutta ne tuntuvat turhilta koska ovat pieniä variaatioita toisistaan. Mitä tulee itse loppupuolen valintoihin, ei sulla ole kuin pari vaihtoehtoa mitä voit tehdä ja monet onki just kritisoinut tuota, siihe se me3 vertaus pohjautuu.

Act3 tuntuu itelle huonolta siksi, koska act 1 ja 2 on hyvää seikkailua kulttia vastaan, tarinaa pohjustetaa hyvin. Act3 on niin täyteen pakattu että se vain tuntuu huonolta. Ja ei se ole mikää myytti että peliä olisi leikattu vaan ihan todettu fakta mm. datamainareiden toimesta. Samaha oli sillo joskus divinity 2:n kanssa. Peli piti nopeesti saada ulos ku alko projekti paisumaan. Monet oli tosi pettyneitä loppuun ja viimesee actiin. Lopulta Larian parin vuoden päästä julkisti definite version jossa pelin loppu oli tehty uusiksi ajan kanssa. Näin todnäk tulee käymään myös tämän kanssa.

Ei siinä, jotkut tykkää varmasti. Itelle act3 oli pettymys ja oisin peliä helposti voinu jatkaa, ähkystä siis ei kyse. Alotin itseasiassa alusta uudella hahmolla mutta sitte tuli muuta pelattavaa. Mielipiteitähän nämä vain.
 
Viimeksi muokattu:
Sehä siinä just onkin, pelissä on monta loppua mutta ne tuntuvat turhilta koska ovat pieniä variaatioita toisistaan. Mitä tulee itse loppupuolen valintoihin, ei sulla ole kuin pari vaihtoehtoa mitä voit tehdä ja monet onki just kritisoinut tuota, siihe se me3 vertaus pohjautuu.

Act3 tuntuu itelle huonolta siksi, koska act 1 ja 2 on hyvää seikkailua kulttia vastaan, tarinaa pohjustetaa hyvin. Act3 on niin täyteen pakattu että se vain tuntuu huonolta. Ja ei se ole mikää myytti että peliä olisi leikattu vaan ihan todettu fakta mm. datamainareiden toimesta. Samaha oli sillo joskus divinity 2:n kanssa. Peli piti nopeesti saada ulos ku alko projekti paisumaan. Monet oli tosi pettyneitä loppuun ja viimesee actiin. Lopulta Larian parin vuoden päästä julkisti definite version jossa pelin loppu oli tehty uusiksi ajan kanssa. Näin todnäk tulee käymään myös tämän kanssa.

Ei siinä, jotkut tykkää varmasti. Itelle act3 oli pettymys ja oisin peliä helposti voinu jatkaa, ähkystä siis ei kyse. Alotin itseasiassa alusta uudella hahmolla mutta sitte tuli muuta pelattavaa. Mielipiteitähän nämä vain.
Tässä syy miksi en jaksanut pelata loppuun. Ensinnäkin tuo pelin mainostama valinnanvapaus on melko näennäistä. Eri vaihtoehdot ja niiden seuraukset näkyvät lähinnä dialogissa ja välivideoissa.
Myös kenttäsuunnittelusta näkee että peli haluaa ohjata sua tietyille reitille. Ensimmäisellä alueella ne kalliot pitävät huolen että kuljet tiettyjä polkuja etkä mihinkään muualle. Underdarkissa taas ne tasanteet ja niiden välillä kulkevat sillat. Samanlainen kenttäsuunnittelu jatkuu myös siellä kirotulla maalla.

Act 3 on selvästi leikattu ja se mitä siitä löytyy on hätäisesti kursittu kokoon. Kaduilla seisoskelee kolmen hengen porukoita joilla kaikilla on samat kasvot ja samat vaatteet. Tehtävät menee sekaisin jos niitä ei tajua tehdä tietyssä järjestyksessä. Kumppanit kommentoivat asioita joita ei vielä ole edes tapahtunut jne. Tähän päälle lukuisat bugit ja ruudunpäivityongelmat. Act 3 on käytännössä vielä early access vaiheessa.

Tarina kadottaa rytminsä kun päästään act 3:een. Act 1 alkoi mahtipontisesti ja kiire oli joka paikkaan koska parasiitti muuttaa sut hirviöksi ihan milloin tahansa. Act 2 oli vielä eeppisempää menoa ja kiirettä piti edelleen koska maailma tuhoutuu just ihan kohta+parasiitti on edelleen päässä. Sitten tulee act 3 ja pelaajalle isketään sata sivutehtävää heti kaupungin portilla. Juostaan edestakaisin keräämässä kadonneita kirjeitä ja selvittämässä murhia.

Tarina myös alkaa kompastella omaan näppäryyteensä. Väkisin väännettyjä twistejä ja kosmisia paljastuksia. Se ei pysy enää millään tavalla uskottavana. Sen lisäksi pahiksilla tuntuu koko ajan olevan selvillä mitä pelaaja on tekemässä mutta kukaan ei silti tee mitään. Käyvät lähinnä leirissä aukomassa päätään ja kertomassa suunnitelmistaan. Ja pelaajalle ei tietysti anneta mahdollisuutta edes käydä heidän kimppuunsa koska "vielä ei ole sen aika".
Sen lisäksi tämä ei tunnu yhtään Baldur's Gate:lta. Tämä on käytännössä Divinity Original Sin 3. Sellaisena kyllä ihan hyvä peli. En siis kritisoisi peliä näin paljon ellei kyseessä tosiaan olisi Baldur's Gate. Mainospuheet ovat myös antaneet ymmärtää ihan muuta mitä tämä peli oikeasti on. Hyvä peli mutta ei sitä mitä luvattiin.
 
Tässä syy miksi en jaksanut pelata loppuun. Ensinnäkin tuo pelin mainostama valinnanvapaus on melko näennäistä. Eri vaihtoehdot ja niiden seuraukset näkyvät lähinnä dialogissa ja välivideoissa.
Myös kenttäsuunnittelusta näkee että peli haluaa ohjata sua tietyille reitille. Ensimmäisellä alueella ne kalliot pitävät huolen että kuljet tiettyjä polkuja etkä mihinkään muualle. Underdarkissa taas ne tasanteet ja niiden välillä kulkevat sillat. Samanlainen kenttäsuunnittelu jatkuu myös siellä kirotulla maalla.

Act 3 on selvästi leikattu ja se mitä siitä löytyy on hätäisesti kursittu kokoon. Kaduilla seisoskelee kolmen hengen porukoita joilla kaikilla on samat kasvot ja samat vaatteet. Tehtävät menee sekaisin jos niitä ei tajua tehdä tietyssä järjestyksessä. Kumppanit kommentoivat asioita joita ei vielä ole edes tapahtunut jne. Tähän päälle lukuisat bugit ja ruudunpäivityongelmat. Act 3 on käytännössä vielä early access vaiheessa.

Tarina kadottaa rytminsä kun päästään act 3:een. Act 1 alkoi mahtipontisesti ja kiire oli joka paikkaan koska parasiitti muuttaa sut hirviöksi ihan milloin tahansa. Act 2 oli vielä eeppisempää menoa ja kiirettä piti edelleen koska maailma tuhoutuu just ihan kohta+parasiitti on edelleen päässä. Sitten tulee act 3 ja pelaajalle isketään sata sivutehtävää heti kaupungin portilla. Juostaan edestakaisin keräämässä kadonneita kirjeitä ja selvittämässä murhia.

Tarina myös alkaa kompastella omaan näppäryyteensä. Väkisin väännettyjä twistejä ja kosmisia paljastuksia. Se ei pysy enää millään tavalla uskottavana. Sen lisäksi pahiksilla tuntuu koko ajan olevan selvillä mitä pelaaja on tekemässä mutta kukaan ei silti tee mitään. Käyvät lähinnä leirissä aukomassa päätään ja kertomassa suunnitelmistaan. Ja pelaajalle ei tietysti anneta mahdollisuutta edes käydä heidän kimppuunsa koska "vielä ei ole sen aika".
Sen lisäksi tämä ei tunnu yhtään Baldur's Gate:lta. Tämä on käytännössä Divinity Original Sin 3. Sellaisena kyllä ihan hyvä peli. En siis kritisoisi peliä näin paljon ellei kyseessä tosiaan olisi Baldur's Gate. Mainospuheet ovat myös antaneet ymmärtää ihan muuta mitä tämä peli oikeasti on. Hyvä peli mutta ei sitä mitä luvattiin.
Just näin, ja ylläripylläri, mehän ei oikeastaan edes päästä itse Baldur's Gaten kaupunkiin vaan puuhaillaa jossain esikaupungissa. Huvitti suuresti kun Gortash kruunataa tyyliin maailman valtiaaksi jossain esikaupungin pikkulinnassa ja sillä on siellä valtaistuin.. Miksi? Koska se hiton act3 on iha tyystin torso siitä mitä sen pitäis olla.
 
Just näin, ja ylläripylläri, mehän ei oikeastaan edes päästä itse Baldur's Gaten kaupunkiin vaan puuhaillaa jossain esikaupungissa. Huvitti suuresti kun Gortash kruunataa tyyliin maailman valtiaaksi jossain esikaupungin pikkulinnassa ja sillä on siellä valtaistuin.. Miksi? Koska se hiton act3 on iha tyystin torso siitä mitä sen pitäis olla.
Juuh, Larian vielä mainosti ennen julkaisua sitä Upper City:ä mutta eihän sinne edes pääse. :) Ei sillä, mun mielestä isot kaupungit ovat roolipeleissä aina niitä tylsimpiä paikkoja. Tykkään samoilla metsissä ja tutkia luolia. Mielellään vapaasti mutta tämäkään ei oikein toteudu BG3:ssa. Heti alussa isketään kortit pöytään ja kerrotaan minne mennä ja siltä reitiltä ei hirveästi poiketa koko pelin aikana. Peli siis on aika lineaarinen lukuun ottamatta dialogivaihtoehtoja.
 
Myös kenttäsuunnittelusta näkee että peli haluaa ohjata sua tietyille reitille. Ensimmäisellä alueella ne kalliot pitävät huolen että kuljet tiettyjä polkuja etkä mihinkään muualle. Underdarkissa taas ne tasanteet ja niiden välillä kulkevat sillat. Samanlainen kenttäsuunnittelu jatkuu myös siellä kirotulla maalla.

Tämä on yksi seikka mikä itseäni myös häiritsee BG3:ssa. Vaikka mielenkiintoista tekemistä piisaa niin kartta ja kenttäsuunnittelu on suoraan sanottuna tylsähkö, immersion näkökulmasta.

Periaatteessa Act 1 ja 2 mapit on hyvinkin samanlaisia, omine hubi kylineen ja haaroineen. Luolastot karttasuunnitelultaan ei myöskään mieleen painuvia. Underdark hiukan erilainen mutta selkeät reitit siinäkin. Kenttäsuunnittelu selkeästi tukee enimmäkseen vain taistelua ja kohtaamisia.

Ehkä se suurin ongelma on immersion puute että oltaisiin "isossa maailmassa, isolla seikkailulla". Alueet tuntuvat pieniltä vaikka eivät sitä varsinaisesti ole. BG2 oli täysin päinvastainen. Kartat toki ajansa mukaisesti pieniä mutta MATKAILUA tehtiin ja hieno maailmankartta josta näki missä mikäkin linna tai kylä sijaitsi ja kauanko sinne matkustaminen kestää. Tämä fiilis puuttuu BG3:sta täysin.

---

Peli vieläkin kesken Act 2:ssa, ei ole yli kuukauteen nyt pelattu. Tuli ähky ja tarina ei ihan niin hyvin ole napannut mukaan. Puheet Act 3:sta ei järin houkuta nyt jatkamaan. Hyvä peli mutta voi jo huoletta sanoa että selkeästi yliarvostettu/hypetetty usealla osa-alueella. Ajan kanssa laajennuksineen varmasti parempi.
 
Tämä on yksi seikka mikä itseäni myös häiritsee BG3:ssa. Vaikka mielenkiintoista tekemistä piisaa niin kartta ja kenttäsuunnittelu on suoraan sanottuna tylsähkö, immersion näkökulmasta.

Periaatteessa Act 1 ja 2 mapit on hyvinkin samanlaisia, omine hubi kylineen ja haaroineen. Luolastot karttasuunnitelultaan ei myöskään mieleen painuvia. Underdark hiukan erilainen mutta selkeät reitit siinäkin. Kenttäsuunnittelu selkeästi tukee enimmäkseen vain taistelua ja kohtaamisia.

Ehkä se suurin ongelma on immersion puute että oltaisiin "isossa maailmassa, isolla seikkailulla". Alueet tuntuvat pieniltä vaikka eivät sitä varsinaisesti ole. BG2 oli täysin päinvastainen. Kartat toki ajansa mukaisesti pieniä mutta MATKAILUA tehtiin ja hieno maailmankartta josta näki missä mikäkin linna tai kylä sijaitsi ja kauanko sinne matkustaminen kestää. Tämä fiilis puuttuu BG3:sta täysin.

---

Peli vieläkin kesken Act 2:ssa, ei ole yli kuukauteen nyt pelattu. Tuli ähky ja tarina ei ihan niin hyvin ole napannut mukaan. Puheet Act 3:sta ei järin houkuta nyt jatkamaan. Hyvä peli mutta voi jo huoletta sanoa että selkeästi yliarvostettu/hypetetty usealla osa-alueella. Ajan kanssa laajennuksineen varmasti parempi.
Juuh, tämä tuntuu hyvinkin pieneltä ja nuo reitit joista ei hirveästi voi poiketa pitää huolen että kaikki oleellinen tulee nähtyä jo heti ensimmäisellä läpipelaamisella. Missään vaiheessa ei myöskään tule sitä tunnetta että lähdet seikkailemaan tuntemattomille alueille, ihan vain seikkailemisen vuoksi, vaan peli kertoo koko ajan minne mennä ja miksi.

Tuo on myös totta että kenttäsuunnittelu tukee enimmäkseen taistelua. Melkein jokaisen taistelun pystyy päihittämään helposti siirtämällä partyn teleportti-spellillä yms. johonkin korkealle tasanteelle ja sieltä pommittaa kaikki kuoliaaksi. Tai sitten hyödyntämällä jotenkin muuten ympäristöä. Löytyy öljytynnyreitä yms. mitä räjäytellä. Ihan hauskaa kyllä mutta sopisi paremmin X-Com:iin. Se ei ole ihan sitä mitä mä odotan roolipeliltä.
 
Osaisinpa minäkin teleportata johonki korkealle tastanteelle ja pommittaa helposti kaikki kuoliaaksi ja oliski jokapaikassa tynnyreitä mitä räjäytellä ympäriinsä. Tässä melko monet taistelut käynyt enkä muista kun ehkä pari jossa olis jotain tynnyreitä ollut apuna. Mut mulla nyt on muutenki täs ollut vaikeuksia et ehkä en vaan osaa niin hyvin, mut aika mahtipontista paskaa mun mielestä että tätä nyt jotenkin sanotaa helpoksi peliksi, noh ehkä veteraaneille sitten.

Seikkailusta sen verran että eihän tämä mikään avoin maailma ole jossa tallustelet tuntemattomilla poluilla eksyneenä ihmettelmässä, tässä on tiet mitä pitkin mennään ja polulta löytyy salakäytäviä ja luukkuja ja luolia jne jos nyt hieman katsoo ympäriinsä mihin voi hypätä jne ja peli lykkää eteen yhtä sun toista. Mut mulla ei ole mitään aikasempaa kokemusta tän tapaisesta pelistä nii sen takia nyt vaikee sanoo mikä oli ennen paremmin tai mitä ois voinut olla paremmin.
 
Omalla kohdalla on hyvin maistunut ja maistuu edelleen. Reilut 80h nyt pyörinyt pelin parissa ja kolme viikkoa vasta peli ollut. Kertonee paljon omalta kohdalta. Eipä ole mikään peli imaissut, niin mukaansa, kuin tämä. Eihän tämä kaikille toki sovi, eikä tarvi tykätäkään. Onneksi on muitakin pelejä heille. Mukavia peli hetkiä kaikille, olipa pelisi sitten, mikä tahansa!
 
Osaisinpa minäkin teleportata johonki korkealle tastanteelle ja pommittaa helposti kaikki kuoliaaksi ja oliski jokapaikassa tynnyreitä mitä räjäytellä ympäriinsä. Tässä melko monet taistelut käynyt enkä muista kun ehkä pari jossa olis jotain tynnyreitä ollut apuna. Mut mulla nyt on muutenki täs ollut vaikeuksia et ehkä en vaan osaa niin hyvin, mut aika mahtipontista paskaa mun mielestä että tätä nyt jotenkin sanotaa helpoksi peliksi, noh ehkä veteraaneille sitten.

Seikkailusta sen verran että eihän tämä mikään avoin maailma ole jossa tallustelet tuntemattomilla poluilla eksyneenä ihmettelmässä, tässä on tiet mitä pitkin mennään ja polulta löytyy salakäytäviä ja luukkuja ja luolia jne jos nyt hieman katsoo ympäriinsä mihin voi hypätä jne ja peli lykkää eteen yhtä sun toista. Mut mulla ei ole mitään aikasempaa kokemusta tän tapaisesta pelistä nii sen takia nyt vaikee sanoo mikä oli ennen paremmin tai mitä ois voinut olla paremmin.
Ei tässä nyt ole mitenkään tarkoitus mahtailla mutta ei se peli nyt mikään hirveän vaikea ole. Siellä on paljonkin niitä korkeita paikkoja jonne mennä "turvaan". Enhanced leap ja dimension door ovat loitsuja joilla tämä teleporttaaminen onnistuu helposti. Niitä tynnereitä taas voi vaikka kantaa repussa joten niitäkin löytyy jokaiseen taisteluun jos haluaa.

Ei peli missään nimessä huono ole mutta ei tämä nyt mikään elämyskään ole. Se on hyvä Divinity OS-peli mutta huono Baldur's Gate-peli.
 
Omalla kohdalla on hyvin maistunut ja maistuu edelleen. Reilut 80h nyt pyörinyt pelin parissa ja kolme viikkoa vasta peli ollut. Kertonee paljon omalta kohdalta. Eipä ole mikään peli imaissut, niin mukaansa, kuin tämä. Eihän tämä kaikille toki sovi, eikä tarvi tykätäkään. Onneksi on muitakin pelejä heille. Mukavia peli hetkiä kaikille, olipa pelisi sitten, mikä tahansa!
Aina hyvä tää ylimielinen perusheitto mitä tulee kun vähänki kritisoi mitä vaan peliä: "ei tää varmaa kaikille sitte sovi mut eiköhä teillekin jotai löydy." :) Koskaa ei kannata olettaa mikä sopii itse kullekin.

Kyllä tää itelle sopii vaikka peliä kritisoinki. Oon hiton iso Forgotten Realms fani, kaikki Baldurit, Icewindit, Neverwinterit yms. pelattuna. Myös ihan DnD pöytäropea pelannu vuosia junnuna.

Kyllä peliä kuin peliä saa kritisoida ja se on iha varma et Larian tulee tekee hitosti muokatun pelin parin vuoden sisällä. Sehän tässä perseestä onkin et sä käytät tähän hitosti tunteja ja loppu on aika huono suhteutettuna siihen kaikkeen mitä oot matkan aikana kokenut.
 
Aina hyvä tää ylimielinen perusheitto mitä tulee kun vähänki kritisoi mitä vaan peliä: "ei tää varmaa kaikille sitte sovi mut eiköhä teillekin jotai löydy." :) Koskaa ei kannata olettaa mikä sopii itse kullekin.

Kyllä tää itelle sopii vaikka peliä kritisoinki. Oon hiton iso Forgotten Realms fani, kaikki Baldurit, Icewindit, Neverwinterit yms. pelattuna. Myös ihan DnD pöytäropea pelannu vuosia junnuna.

Kyllä peliä kuin peliä saa kritisoida ja se on iha varma et Larian tulee tekee hitosti muokatun pelin parin vuoden sisällä. Sehän tässä perseestä onkin et sä käytät tähän hitosti tunteja ja loppu on aika huono suhteutettuna siihen kaikkeen mitä oot matkan aikana kokenut.
Näin, peliä kuin peliä saa ja pitääkin kritisoida. Ei nämä mitään pyhiä lehmiä ole. Sitä paitsi mä kritisoin eniten pelejä joista mä kuitenkin jollain tavalla myös tykkään. Se on sitä analyysiä että missä asioissa peli onnistuu ja missä ei. Ei sen kummempaa.

Yksi asia mikä mua myös vaivaa tässä pelissä on se että mä en tunne minkäänlaista yhteyttä pelin maailmaan. Pidän aika tärkeänä sitä että roolipelissä se maailma imee mukaansa. Siis kaikki se lore ja historia mitä pelimaailma tarjoaa. Onhan tässä sitä Forgotten Realms lorea kun lukee niitä kirjoja mutta se tuntuu todella irralliselta itse peliin verattuna. Niin kuin se ei edes kuuluisi samaan peliin.
Otetaan vaikka esimerkiksi se ensimmäinen alue. Siellä on se druidien paikka ja se on ilmeisesti ollut siellä aika pitkään. Sillä ei kuitenkaan tunnu olevan minkäänlaista "historiaa". Se on vain paikka jossa on druideja. Sitten on se Blighted Village. Mulle jäi epäselväksi keitä siellä on alunperin asunut. Onko se vain vanha raunio vai autioituiko se niiden Goblinien tullessa sinne. Keitä siellä sitä ennen edes asui? Ne Thieflinitkö jotka olivat nyt pakolaisina siellä druidien mestassa? Jos se taas ei ollut niiden Thieflinien asuttama kylä niin mistä he olivat sinne druidien luokse tulleet? En tiedä. Ehkä siellä jossain kirjoissa kerrotaan tarkemmin. Asiaa ei ainakaan auta se että pelin henkilöt evät puhu pelin maailmasta oikein mitään. Kukaan ei myöskään tunnu olevan kotoisin mistään. Paitsi ne jotka ovat Baldurista.

Tässä nyt taas lisää kritiikkiä näin aamiaiseksi. Kyllä mä pelistä tykkään siitä huolimatta.
 
No kritisoidaan sitten lisää, se mikä mua ärsyttää tässä pelissä eniten on tämä invertory managment simulator. Se on todella sekavaa ja saa vähän välii jotain olla putsaamassa eikä tiedä yhtää mitä kannattaa ja mitä ei kannata siivota. Onneksi tehtävien itemeitä ei voi myydä muuten tulis hulluks. Aina pitää jotain lähettää leiriin ihan vaan sen takia että on liian painava ukko, sit siel leirin arkus on miljoonaa itemiä kun ei oo uskaltanut myydä. Oon tuhlannut uskomattomia määriä aikaa ihan vaan invertoryn plärämiseen.
 
No kritisoidaan sitten lisää, se mikä mua ärsyttää tässä pelissä eniten on tämä invertory managment simulator. Se on todella sekavaa ja saa vähän välii jotain olla putsaamassa eikä tiedä yhtää mitä kannattaa ja mitä ei kannata siivota. Onneksi tehtävien itemeitä ei voi myydä muuten tulis hulluks. Aina pitää jotain lähettää leiriin ihan vaan sen takia että on liian painava ukko, sit siel leirin arkus on miljoonaa itemiä kun ei oo uskaltanut myydä. Oon tuhlannut uskomattomia määriä aikaa ihan vaan invertoryn plärämiseen.

Tästä täysin samaa mieltä. Pidän hahmoista ja tarinasta kovasti ainakin toistaiseksi, mutta inventory on hemmetin sekava ja turhaa roskaloottia on aivan liikaa maailma täynnä.
On tässä onneksi vähän oppinut jo katsomaan mitä kannattaa poimia ja mitä ei.

Saisi olla jonkinlaiset kategoriat tai suodatukset kyllä tuossa inventoryssa.
 
No kritisoidaan sitten lisää, se mikä mua ärsyttää tässä pelissä eniten on tämä invertory managment simulator. Se on todella sekavaa ja saa vähän välii jotain olla putsaamassa eikä tiedä yhtää mitä kannattaa ja mitä ei kannata siivota. Onneksi tehtävien itemeitä ei voi myydä muuten tulis hulluks. Aina pitää jotain lähettää leiriin ihan vaan sen takia että on liian painava ukko, sit siel leirin arkus on miljoonaa itemiä kun ei oo uskaltanut myydä. Oon tuhlannut uskomattomia määriä aikaa ihan vaan invertoryn plärämiseen.
Juu tuo inventory systeemi on raivostuttava. Tämä korostuu tilanteissa jossa esim. löydät hyvän aseen Astarionille. Mutta koska Astarion ei ole sun partyssä niin sun pitää mennä leiriin, sanoa partyssa olevalle Karlachille että poistuu partysta jonka jälkeen menet sanomaan Astarionille että haluat hänet partyyn. Vasta sitten pystyt antamaan sen aseen hänelle. Sitten saat taas poistaa Astarionin partystä (ensin kertomalla kahteen kertaan että todellakin haluat poistaa hänet partystä) ja tämä jälkeen juokset taas Karlachin luo ja pyydät takaisin partyyn.
Saisiko tuota enää mitenkään vaikeammaksi?

Mä myös ihemettelen että miksi siellä maailmassa on niin paljon turhaa tavaraa? Haarukoita,lusikoita,lautasia,tyhjiä pulloja,pyyhkeitä...Niillä ei ole mitään virkaa. Voihan ne tietysti myydä mutta miksei ne sitten saman tien olisi ihan vain kolikoita joita löytyy sieltä täältä. Ehkä peliin oli alunperin tarkoitus tulla craftaus-systeemi (kuten DOS-peleissä) mutta on sitten jäänyt pois lopullisesta versiosta?

Näistä DOS yhtäläisyyksistä tuli mieleen että voisiko olla niin että Larian oli alunperin tekemässä DOS3:a mutta saatuaan oikeudet Balduriin muuttivat keskeneräisen projektin Baldur's Gate 3:ksi?
Onhan tämä pientä foliohattuilua mutta eihän tuo ensimmäinen kerta olisi kun aloitettu peliprojekti vaihtuu toiseksi.
 
Nii, sama kun saa levelin nii sit pitää yksitellen leiris sanoo yhelle kahteen kertaan että poistuisitko mun partystä, sit pyydät toisen sun partyyn, level up, poistuisitko uudestaan, pyydät kolmannen, level up jne ja just toi jos löydät jonkun aseen/armorin jolleki hahmolle. Vaikka sun partys sun lisäks voi olla vain 3 nii kyl ne tavaroiden ja levuttaminen pitäis pystyy tekee et pääset siihen hahmoon käsiksi ilman että poistatat niitä ensin. Ne kaikki turhat lusikat ja rätit ja potat alkuun keräsi ku piti pennejä kerätä, nykyää pyrin välttää sitä että poimii kaiken paskan mitä eteen tulee, mutta väkisinkin sinne invertoryyn eksyy aina jotain turhaa.

Ohan tässä jonkinlainen craftauskin lähinnä jotain lääkkeitä ja myrkkyjä, mut en kyllä muista olisinko niitä ikinä käyttänyt ja sit niitäki on invertory täynnä, vaikka tiedän että pystyt voitelemaan sun aseen myrkyllä jne mut eihän semmosia muista ikinä tehää.
 
Ohan tässä jonkinlainen craftauskin lähinnä jotain lääkkeitä ja myrkkyjä, mut en kyllä muista olisinko niitä ikinä käyttänyt ja sit niitäki on invertory täynnä, vaikka tiedän että pystyt voitelemaan sun aseen myrkyllä jne mut eihän semmosia muista ikinä tehää.
Joo niitä myrkkyjä yms. pystyy kyllä tekemään. Niitä kannattaa myös käyttää. Esim. 'poison resistance' tekee kokonaan immuuniksi myrkyille ja vaikutus kestää niin pitkään kunnes nukut tai juot toisen elixirin. 'Elixir of hill giant strenght' taas antaa 21 pistettä lisää voimaa. Anna Karlachille sellainen niin ruumita tulee äkkiä. Tai sitten 'Elixir of bloodlust' joka antaa jokaisesta taposta 5 HP:ta ja yhden actionin lisää.
Ne juomat on siis vähän liiankin tehokkaita.
 
Ylös Bottom