Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]
Mielestäni tämä
Levelcapin tuubissa selittämä asemekaniikka vaikuttaa vastenmieliseltä. Aiemmat maininnat siitä, että asetyypit eroavat toisistaan sellaisin tavoin, että ne soveltuvat lähinnä vain omiin pelityyleihinsä, kuulostivat hyvältä. Olisihan se kuitenkin pitänyt arvata, että ei sitä balanssia ainakaan järkeä käyttämällä tulla saamaan aikaan. Nimittäin:
Videon mukaan tilanne taitaa olla karkeasti ottaen se, että konepistoolit on säädetty lähitaisteluun
sillä konstilla, että first shot recoil on niin kova suhteessa full auton rekyyliin, että asetta ei tulisi mielellään käyttäneeksi lyhyillä hallituilla sarjoillakaan kauemmas. Konekiväärit puolestaan tulevat sitä tarkemmaksi, mitä pidempään liipaisinta pidetään pohjassa - noh, itse olen ampunut vain KVKK:lla räkäpäitä, joten en osaa ottaa kantaa juuri tuohon. Luulisin kuitenkin, että pääasiallisesti automaattiaseilla, olivatpa ne kuinka wanhoja tai moderneja hyvänsä yleensä korkeintaan lyhyillä sarjoilla lasetellaan menemään, jos halutaan osuakin johonkin.
Ymmärrän, että tämä ei ole mikään simulaattori, mutta minusta syö liikaa immersiota kun aseille on keksitty ominaisuuksia, joita niillä ei ole (?), jotta saataisiin aikaan jokin teennäinen balanssi. Miksi realistisempi balanssi ei kävisi? Siinä missä kiväärit ovat hitaita ja koheloita käyttää lähitilanteissa mutta tehokkaita ja tarkkoja kauas, olisivat konepistoolit nopeita ja ylivoimaisia lähitaistelussa mutta
vähempitehoisia ja epätarkkoja kauas. Konekivääreillä luonnollisesti olisi jokseenkin holtitonta ampua lonkalta, mutta bipodilla ne olisivat rautaa jne.
No okei. Joku voi todeta, että mitä väliä sillä on, että miten se balanssi on saatu aikaan, kunhan on saatu. Ei kai sillä mitään maailmaamullistavaa merkitystä olekaan, mutta en minä ainakaan haluaisi pelata WWI:n näköistä pacmania, vaan haluaisin uppoutua historian melkeisiin. Ja jos joku ei tajunnut, niin nyt ei ole kysymys realismista yleisesti, vaan asemekaniikasta, joka mielestäni on ammuskelupeleissä hieman keskeisemmässä roolissa kuin vaikkapa se, että miten joku respawn toimii, tai jaksaako ukko tetsata codimaisesti ympäriinsä kuin supermies.