Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Battlefield 1

Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Idea I maailmansodasta ei näemmä alkujaan ollut läpihuutojuttu edes EA:lle.

"When the team presented the idea to me of World War 1, I absolutely rejected it," he added. "I said World War 1, it's trench warfare; it can't be fun to play."

-Patrick Soderlund, EA Studio boss

Lähde: http://www.gamespot.com/articles/ea-boss-originally-rejected-battlefield-ww1-pitch/1100-6439891/

Tuo nyt ei vielä mee ihan argumenttina peliä vastaan. Ihan varmaan joku pelitalon jehu jossain muutama vuos sitten on ollut että "call of duty in space? no way, never".

Siellä on kuitenkin ennen sun lainaamaa lausetta se tärkein gamechancer:

"[World War 1] wasn't the most obvious choice," Soderlund said. "If you look at what other partners in the industry are doing, they're going into sci-fi; we've had a lot of success in the modern military space. But we felt like there was a need for a change." Iso osa veteraanipelaajista on hakannu nuijaa pöytään että taaksepäin ajassa, ei eteen. Fiksusti tekivät kun kuuntelivat vähän muutakin kun kassakonetta.

Se nyt on ihan sama minkälaista asemasotaa se WW1 on loppupeleissä ollu, eiköhän se ole ihan tieto että sieltä tulee täysin pelattava BF multiplayer ja mehän niitä miehiä sielä ohjataan, joten pelihän tulee oleen just sitä mitä pelaajansa jne.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Eihän se ollut edes (juoksuhauta) asemasotaa kuin yhdellä rintamalla, eli länsirintamalla Euroopassa. Esim. Arabiassa käytiin hyvinkin liikkuvaa manööverisotaa. Katsokaa Arabian Lawrence niin tiedätte.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Odotan varovaisen toiveikkaana, mutta muistan Battlefield 3:n input lagi -ongelmat sekä Battlefield 4:n serveriongelmat ja nurkan taakse kuolemiset. Ennakkotilaajaksi en suostu EA:n pelien kohdalla, sillä luottamusta kyseisen pelitalon tuotteiden toimivuuteen ennen mittavia päivityksiä ei enää ole.

Bad Company 2:n myötä näihin FPS-peleihin hurahtaneena toivon myös hartaasti, että karttasuunnittelussa on otettu paremmin huomioon Rush -pelimuoto. Monet vanhoita pelikavereistani eivät tykkää Conquestia pelata ja sen vuoksi heille on Battlefield 3 ja 4:n pelaamisesta jäänyt jopa huonompi maku suuhun kuin itselleni.


Ensimmäisen maailmansodan asetelmasta ja mahdollisista sankaritarinoista kiinnostuneille suosittelen tätä Youtube-kanavaa tai oikeastaan projektia:

The Great War

100 vuotta WW1:n alkamisesta (2014) alettiin tuolle kanavalle tekemään viikottaisia päivityksiä sodan etenemisestä. Tuolta voi siis seurata sodan tärkeimmät käännekohdat, virheet ja onnistumiset.

Lisäksi samainen tiimi on tehnyt erikoisohjelmasarjoja, kuten:

Who Did What In WW1?
Täältä voi etsiä niitä sankaritarinoita ja samaistumisen kohteita.

SPECIAL EPISODES
Tällä listalla on paljon tiettyihin aiheisiin keskittyviä erikoisjaksoja. Esim. sotavangeista, kaasun käytöstä aseena sodassa sekä vähän kevyempiä aiheita kuten Top 10 moustaches of World War 1.

World War 1 Essential Knowledge
Tämä playlist sisältää muun muassa jakson sodan aikaisesta propagandasta ja merellä käydystä sodasta.

Ohjelmat ovat englanninkielisiä.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Minua kiinnostaa idean monimuotoisuus, kuten aseistuksen vanhanaikausuus hevosine "taisteluajoneivoinna", sekä muu alemman tason sotateknologia.

Tässä on jo yksistään sellaisia pointteja monta, jotka saavat tämän pelin kiinnostamaan enemmän kuin esim. viime vuosien CoDit yhteensä. Kerrankin jotain erilaista ja sellaista, jota ei aikaisemmin juuri olla nähty! Toki ymmärrän, ettei nuorempaa "ADHD-CoD-jonne"-pelaajakuntaa välttämättä niin kiinnosta, jotka tykkäävät vanhoista tutuista nykyajan tuliaseista tai tulevaisuuden rakettirepuista ja muista jutuista. Onneksi heitä varten on muita pelejä olemassa, niitä on pelattavissa jo nyt useita, joten hekään eivät jää ilman nettiräiskintöjä.

En ymmärrä, miksi tätä peliä pitää jo tässä vaiheessa, ennen ensimmäistäkään pelikuvavideota, koittaa lyödä lyttyyn pelkän aikakauden pohjalta. Ei ne Battlefieldit ennenkään ole aina kaikkia kiinnostaneet! On siellä ollut ennenkin aikakausia tai ideoita, jotka eivät ole olleet kaikkien mieleen. Battlefield on käynyt pitkällä tulevaisuudessa ja rosvo sekä poliisi-genressä, joista kumpikaan ei käsittääkseni ole myynyt niin paljon kuin "perinteisemmät aikakaudet".

Vai olisikohan tässä nyt sellainen tilanne, että kun erästä äänekästä sankaria ei kiinnosta, niin muitakaan ei oikein saisi kiinnostaa...?
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Odotan varovaisen toiveikkaana, mutta muistan Battlefield 3:n input lagi -ongelmat sekä Battlefield 4:n serveriongelmat ja nurkan taakse kuolemiset. Ennakkotilaajaksi en suostu EA:n pelien kohdalla, sillä luottamusta kyseisen pelitalon tuotteiden toimivuuteen ennen mittavia päivityksiä ei enää ole.

Bad Company 2:n myötä näihin FPS-peleihin hurahtaneena toivon myös hartaasti, että karttasuunnittelussa on otettu paremmin huomioon Rush -pelimuoto. Monet vanhoita pelikavereistani eivät tykkää Conquestia pelata ja sen vuoksi heille on Battlefield 3 ja 4:n pelaamisesta jäänyt jopa huonompi maku suuhun kuin itselleni.


Ensimmäisen maailmansodan asetelmasta ja mahdollisista sankaritarinoista kiinnostuneille suosittelen tätä Youtube-kanavaa tai oikeastaan projektia:

The Great War

100 vuotta WW1:n alkamisesta (2014) alettiin tuolle kanavalle tekemään viikottaisia päivityksiä sodan etenemisestä. Tuolta voi siis seurata sodan tärkeimmät käännekohdat, virheet ja onnistumiset.

Lisäksi samainen tiimi on tehnyt erikoisohjelmasarjoja, kuten:

Who Did What In WW1?
Täältä voi etsiä niitä sankaritarinoita ja samaistumisen kohteita.

SPECIAL EPISODES
Tällä listalla on paljon tiettyihin aiheisiin keskittyviä erikoisjaksoja. Esim. sotavangeista, kaasun käytöstä aseena sodassa sekä vähän kevyempiä aiheita kuten Top 10 moustaches of World War 1.

World War 1 Essential Knowledge
Tämä playlist sisältää muun muassa jakson sodan aikaisesta propagandasta ja merellä käydystä sodasta.

Ohjelmat ovat englanninkielisiä.

Olis muuten aivan tajuttoman makeeta kun saisivat vielä tuplattua servukohtaiset pelaajamäärät, Ja sit RUSHIA noissa länsirintaman maisemissa. Vaikka 32 puolustajaa vastaan 96 hyökkääjää, ku hyökkääjillä on henki höllässä?
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Idea I maailmansodasta ei näemmä alkujaan ollut läpihuutojuttu edes EA:lle.

"When the team presented the idea to me of World War 1, I absolutely rejected it," he added. "I said World War 1, it's trench warfare; it can't be fun to play."

Toisaalta ihan ymmärrettävä ensireaktio, koska suurin osa leffoista ja tv-sarjoista keskittyy aika pitkälle juuri tuohon puoleen ja ns. taktiikoihin kuten "rinta rottingilla kohti kk-tulta". Korkeintaan sitten mennään jonnekin ilmojen puolelle kuten Blue Maxissa, mutta siinäkin lennellään muistaakseni juuri tuolla Länsirintamalla juoksuhautojen yllä.

Itselle toisenlainen käsitys (ja toiset rintamat edes ylipäätään) avautuivat oikeastaan vasta katsottuani jo mainitun Arabian Lawrencen sekä aikanaan yläasteella luetun novellin Jäähyväiset Aseille (joka pohjautuu Hemingwayn omiin kokemuksiin lanssikuskina Alpeilla Italian rintamalla Itävalta-Unkaria vastaan) jälkeen.

Odotan tätä kyllä innolla, muistan nimittäin millaista riemua oli BF:BC2:Vietnamin kanssa kun joutui hieman eroon tutuista ja turvallisista (WWII/nykyaika) aseista ja laitteista.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

En ymmärrä, miksi tätä peliä pitää jo tässä vaiheessa, ennen ensimmäistäkään pelikuvavideota, koittaa lyödä lyttyyn pelkän aikakauden pohjalta.

Täsmälleen samoin voi sanoa heistä ketkä ylistävät peliä jo nyt. Aikakausi ja siihen liittyvä (peli)historia kun nyt näillä tiedoilla on se ainoa asia jonka pohjalta voi sen mielipiteen muodostaa.

Parasta juuri olisikin jos EA pystyisi romuttamaan ennakkoluulot tylsästä asemasodasta ja äärimmäisen epäkäytännöllisistä aseista / varusteista ilman nykyaikaisempien räiskintöjen mukavuuksia. Taitaa sijoittajien bonukset painaa enemmän, mutta toivossa on hyvä elää.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Täsmälleen samoin voi sanoa heistä ketkä ylistävät peliä jo nyt. Aikakausi ja siihen liittyvä (peli)historia kun nyt näillä tiedoilla on se ainoa asia jonka pohjalta voi sen mielipiteen muodostaa.

Ylistää on mielestäni aika vahva sana tähän, ylivahva. Omaan silmään ei ole sattunut ylistämistä, vaan enemmänkin kehuja rohkeasta aikakausivalinnasta ja kaikista eniten niitä "oon kyllä kiinnostunut tästä, koska uusi aikakausi"-tyylisiä juttuja. Sama pätee itseeni: en ole ostopäätöstä tehnyt vielä lähimainkaan, mutta aikakausi on sellainen, joka kyllä kiinnostaa. Tarvitaan vielä paljon lisätietoa monesta asiasta ennen päätöstä. Tosin jos BäFä olisi lähtenyt CoDin tielle kohti tulevaisuutta, niin olisin kyllä tässä vaiheessa pystynyt jo sanomaan, etten osta.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Vai tylsää asemasotaa? Sehän tässä on mielenkiintoista, että taktiikat ja aseteknologia otti suuria harppauksia eteenpäin sodan aikana monella rintamalla, muokaten sitä mielikuvaa ja todellisuutta mitä sota tulee jatkossa olemaan. Opitaan virheiden kautta miten vanhoista taktiikoista oli luovuttava jos meinasi pärjätä. On ihme jos tästä ei saa mielenkiintoista peliä aikaan (ja se jää nähtäväksi). Kiinnostaa nähdä miten pojat saa sen moninpelin toimimaan. En noita nisun mielipiteitä pidä minkään arvoisina. Jos destinyä piti elämää suurempi sosiaalisen pelaamisen mestariteos, niin se kertoo jo paljon.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Luojan kiitos tulee paluu juurille, tai ainakin lähelle. BF4 oli loistava peli, mutta jos tämä seuraaja olisi ollut jotain tulevaisuuteen sijoittuvaa scifi-pelleilyä olisi kiinnostus ollut nolla. Nyt sen sijaan odotetaan kuola valuen lokakuuta.

Ei kans kyllä sitten yhtään aukea joidenkin ajatusmaailma esim. mainitun "samaistumisen" suhteen. Eipä toisaalta tarvikkaan, on ilo olla erilainen. :)
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Meikämandoliini ei ole näitä kahta suosituinta FPS-sarjaa (Bäfä, CoD) juuri liiemmälti harrastellut. Battlefieldeihin en ole ikinä koskenutkaan ja henkilökohtaisesti viimeiseksi jäänyt Call of Doody löytyy kuuden vuoden takaa.

CoD sukeltaa vuosi vuodelta syvemmälle tunkioon, mutta se, mitä Battlefield tekee tänä vuonna, napostelee itse asiassa melko paljonkin. Onhan tuo ensimmäisen maailmansodan aikakausi rohkea valinta. Siellä todellakin tapahtui muutakin kuin länsirintaman asemasotavaihe, avatkaapa historiankirjanne uudelleen.

Odotellaan silti ihan oikeaa tietoa ja pelikuvaa tästä. Tahtoo vaan sanoa, että aihe kiinnostaa! Saattaa olla lottovoitto EA:lle ja Dicelle.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Tämä on siunaus mennä pakoon tulevaisuuden avaruuspaskaa, olen jo nyt äärettömän tyytyväinen, että saamme VIHDOIN ja viimein palata menneeseen. Varsinkin BF:n merkeissä, eikä esim. mikäsenytolikaan se halvempi tekele, joka kertoi Puolassa käydystä sodasta 40-luvulla.

Asia, joka kuitenkin mietityttää on se, että esimerkiksi BF I:n erikoisversiossa tulee joku musta jenkki-figuuri ja pelissä mahdollisesti joku tarina siihen liittyen. Olen hyvin harmissani, jos ei keksitä muuta kertoa tarinan kannalta Suuresta sodasta, kuin jostain Snoop Doggin esi-isästä. Toivon puhdasta eurooppalaista tarinaa, ilman sen kummempia jenkkien läpsyttelyjä ja tupacshakureja.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Parasta juuri olisikin jos EA pystyisi romuttamaan ennakkoluulot tylsästä asemasodasta ja äärimmäisen epäkäytännöllisistä aseista / varusteista ilman nykyaikaisempien räiskintöjen mukavuuksia.

Epäilemättä DICE tuo tähän omat pelilliset ratkaisunsa, joilla jatkuvaan palkitsemiseen tottunut yleisö saadaan pysymään tyytyväisenä. Se voi tarkoittaa protopajojen annin tuomista päivänvaloon sekä historiallisten henkilöiden ja tapahtumien luovaa käyttöä. Jännä nähdä millä demonstraatiolla onnistuivat kääntämään EA:n pään idean taakse.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

tusssskin tässä kummiskaan mitään kovin ihmeelleisiä aseita tullaan näkemaan, ensimmäinen ww oli kummiskin sitä aikaa kun just jouset ja nuolet oli vahdettu ruutiaseisiin. ehkä muutama ase/ajoneuvo jota ei suunnittelu pöydältä kerenny pois.


aika alkeellista södänkäynti voi olla luvassa mutta kyllä se voi silti kiinnostavaa olla. noh oli miten oli odotan innolla tulevaa.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

tusssskin tässä kummiskaan mitään kovin ihmeelleisiä aseita tullaan näkemaan, ensimmäinen ww oli kummiskin sitä aikaa kun just jouset ja nuolet oli vahdettu ruutiaseisiin. ehkä muutama ase/ajoneuvo jota ei suunnittelu pöydältä kerenny pois.

Youtube on väärällään analyysivideoita, joissa käydään läpi yllättävän moninaista ensimmäisen maailmansodan asekuvastoa. Aika paljonhan niitä vilauteltiin jo julkaisutrailerissa.

Eivätkä niistä kaikki ole vain jotain pöytälaatikkoon jääneitä suunnittelijoiden fantasioita. Kävin tuossa pari viikkoa sitten Pariisissa paikallisessa sotamuseossa (Musée de l'Armée, helvetin mielenkiintoinen mesta helvetillisessä krapulassakin) ja siellä törmäsi moniin noihin BF1:n trailerissa nähtyihin torrakoihin.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Kävin tuossa pari viikkoa sitten Pariisissa paikallisessa sotamuseossa (Musée de l'Armée, helvetin mielenkiintoinen mesta helvetillisessä krapulassakin) ja siellä törmäsi moniin noihin BF1:n trailerissa nähtyihin torrakoihin.

Suosittelen Wienin sotamuseota samaan teemaan. Sieltä löytyy mm. Sarajevossa ammutun kruununprinssin veren tahrima ja luotien repimä univormu ym. Mitä tulee asevalikoimaan ja niiden päivittelyihin, on ihan aiheellista nostaa asiaa esille tässä yhteydessä. Voiko käyttökelpoinen jalkaväen arsenaali olla riittävä bäfä-veteraanien tottumuksille? Onneksi sentään konepistooli oli jo tuohon aikaan nähnyt päivänvalon.
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Mitä tulee asevalikoimaan ja niiden päivittelyihin, on ihan aiheellista nostaa asiaa esille tässä yhteydessä. Voiko käyttökelpoinen jalkaväen arsenaali olla riittävä bäfä-veteraanien tottumuksille? Onneksi sentään konepistooli oli jo tuohon aikaan nähnyt päivänvalon.

Asetelma on lupaava! Ainakin omissa odotuksissa nimenomaan ettei tällä kertaa kaadettaisi pelaajan nokan eteen erinäköisiä, mutta about samanlailla toimivia aseita rekka-autollista ihmeteltäväksi. Eihän WW1 ympärille pitäisi pystyä rakentamaan mitään jäätävää ja sekavaa aseviidakkoa? En halua enkä tarvi sitä, jos vähenee hieman arsenaali 3 ja 4 tai jopa BC2 verrattuna niin täältä tulee vaan peukkua sille! Ei ollut Bäfä 1943 halpiksessakaan montaa tussaria, mutta pirun hauska ja pelattava se silti oli!

Minusta kaikissa Bäföissä sitten Bad Company 2 on ollut aika hallitsematon tilanne ainakin oma käytettävissä oleva peliaika huomioon ottaen. Ei vaan ehdi ja jaksa perehtyä kaikkiin aseisiin kunnolla, eikä varmastikaan "pelata kaikkia loppuun" nelosessa. Kun katson moninpelejä joista olen tykännyt vuosien varrella eniten niitä yhdistää yksi tekijä, pieni mutta hyvin tasapainoinen arsenaali (SOF2, CS pelit, old school CODit, Uncharted 3, The Last of Us, Gearssit, Halot jne.) Bäföissä on hieman mennyt focus viime aikoina ja pidän edelleen BF:BC2 parhaana kokonaisuutena, toivottavasti nyt_viimeinkin palataan wanhaan tässä mielessä. Voi senkin kehitysajan käyttää sitten johonkin tärkeämpään, less is more!
 
Vastaus: Battlefield 1 [Hype - 21.10.2016]

Olis muuten aivan tajuttoman makeeta kun saisivat vielä tuplattua servukohtaiset pelaajamäärät, Ja sit RUSHIA noissa länsirintaman maisemissa. Vaikka 32 puolustajaa vastaan 96 hyökkääjää, ku hyökkääjillä on henki höllässä?

Ymmärrän kyllä pointin ja voisihan se olla hienoa 16vs32 tms, kun ja jos balanssi mapeissa olisi tehty oikein. Kuitenkin itse en objektiivisessa mielessä oikeastaan ole ymmärtänyt esimerkiksi niitä 300% rush servereitä. Tämä siitä syystä että pelin ehdottomasti (oma pitkäaikaisen pohdinnan tulos) paras pelimuoto eli normal rush on hyökkääjien puolella taistelua kaatuvien minimoimiseksi jotta ne 2-4 yritystä vallata ja virittää comit onnistuisivat. Huikeimmillaan tasaisen 75 pinnan ehtyessä nollaan on se com viimein viritetty ja kaikki ratkeaa pystyykö purkamisen estämään. 300% menisi tolkuttomaksi massa tappamiseksi missä joko hyökkääjät vain puskisivat 3xmäärän pinnoja kuolemaan tai sitten viimeisten 50 pinnan aikana saisivat comit lopulta viritettyä kun porukkaa putoaa serveriltä.

Kun jättää sen rankkien grindauksen pois yhtälöstä niin pidemmän päälle sekä conquest ja rush (hc tai normi) tai jopa jokin kolmas iskevä pelimuoto toivottavasti saa lisää itse objektiiviseen pelaamiseen parannuksia.
Tietysti bäfä on avoin ja vapaa sekä ranked carachterien levelöintiäkin mutta pelillisesti mitä enemmän pelimuodot on tehty objektiiviseen pelaamiseen kannustavemmiksi ja helpommiksi myös isoissa publa servuissa, sitä parempi peli itsessään. Mahdollisista ping ja pong lageistakin huolimatta. Ei nyt mitään siegeä mutta bäfään taktisempaa otetta tuovaa.
Onhan aina domination ja tdm tosi adhd pitäville.
Ehkä muutama viestini joskus medicin merkityksestä group vs group tilanteissa on huomioitu pelintekijöiltä. Nimittäin medic luokan muodossa. Nimittäin vaikka se oli esimerkiksi valitettavaa revaus grindausta mm. Bf3, oli sillä iso yhteistyötä tuova merkitys ja vähensi snipujen, claymoren jne merkitystä kun comeille ja lipuille etenevä ryhmä sai tehokkaan yhteistyö elementin revaamisesta.
Korostan vielä että se sytyttävin elementti battlefieldissa on sopivassa määrin objektiivinen taistelun tuntu, ei mikään yksin joukon jatkona palloilu.
Vaikka peliporukat luovat yhteistyötä, peliä parantaa huomattavasti jos pelimuoto on viritetty myös helpottamaan noiden isojen 32 pelaajien yhteistyökykyä. Yksi olennainen selkeä objektiivisuutta kontrolloiva ja ohjaava tekijä on tietenkin pisteytykset eri tekemisille pelimuotoihin. Esim. Conquest 100% pisteet pelaajalle vain lipun alueella oltaessa.
Tällä pyrin siis kuvailemaan pelin objektiivisuuden merkitystä pelimuodoissa yhtä tärkeänä elementtinä kuin sen sulavuus ja toimivuuskin ovat pelielämyksen kannalta.

Tietty nyt ww1 ja tuli mitä tuli, bf parasta mitä moninpelaajille luotu. Vaikka EA kontrolloikin dicea ja vie täten peliä kaupallisempaan ihan kaikkea kaikille suuntaan.
Ainiin eräs harras toive olisi että myöhemmin tuleville vuokra servereille olisi mahdollista saada myös osittainen aseiden käytön esto -toiminto, ja olisi kuitenkin ranked. Tämä siksi että sen sijaan että adminit eivät ban/kick pelaajia aseiden käytöllä vaan ne saisi pois käytöstä muutoin.

Nämä eivät siis varsinaisia faktoja mitä peliin tulee, vaan pikemminkin näkemys siitä mikä todella parantaisi kokonaisuutena peliä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom