Vastaus: Battlefield 3 [PS3] - keskustelua pelistä
Nyt on sitten kaikille luokille saatu vähintään ensimmäinen service star, ja on aika arvioida luokkien hyödyllisyyttä ja muuta mieleen tulevaa. Kaikkein hyödyllisimpänä luokkana pidän edelleen engineer-pioneeria, joka varsinkin conquestissa on omaa luokkaansa lähes jokaisessa kentässä. Tämähän johtuu ajoneuvojen suuresta määrästä ja roolista conquestissa, ja niiden kanssa tai niitä vastaan on vaikeaa pärjätä ilman hitsipilliä, sinkoa ja miinoja. Lisäksi pioneerin aseet eivät ole merkittävästi heikompia kuin assaultilla, muista luokista puhumattakaan. Luokista assault-jääkäri onkin sitten parhaimmillaan rushissa. Ryhmä jääkäreitä joista osalla savukranaatit ja osalla laastaripaketit on suurimmassa osassa kentistä lähes pysäyttämätön yhdistelmä (siis jos pelaajat osaavat asiansa). Kun tähän vielä lisää tehokkaat ja tarkat rynnäkkökiväärit, niin jokapaikan solttu on valmis.
Recon onkin sitten eri juttu. Reconin aseet eivät ole läheskään yhtä "joustavia" käyttötavan suhteen kuin assaultin ja engineerin. Verrattuna Bad Company 2:een, jossa esimerkiksi SV98 oli yksi pelin parhaista aseista, BF3:ssa se on ehkä realistisempi, mutta samalla lähes hyödytön aggressiviisemmalle ja paljon liikkuvalle pelaajalle, jollaisen itseäni pidän. Lisäksi recon kaipaisi offensiivisia varusteita, kuten BC2:n C4-räjähteet, joiden ansiosta reconilla pystyi tuhoamaan ajoneuvoja ja rakennuksia tehokkaasti. Spawn beacon on toki hyödyllinen, mutta koska se tuhoutuu aina kun sen asettaja palaa peliin, sitä on vaivalloista käyttää tehokkaasti.
Support-luokka on tärkeä osa peliä, mutta minun oli siihen vaikea tottua. Varsinkin alussa konekiväärien rekyyli hirvitti, mutta siihen kuitenkin tottui ja viimeistään ylitehoinen ja -tarkka M60 sai minut pitämään kk:lla roiskimisesta. Ammusten jakelu on aika kriittisessä osassa joukkueen pelin toimimisessa. Varsinkin rushissa viuhkamiinat ovat hyviä sivustojen suojaamiseen, ja C4:llä voi räjäytellä vihollisen tankkeja, jos uskaltautuu lähelle
. Harmillista on, ettei ainakin BC2:ssa toiminut C4:n heittäminen hyppäämällä toimi tässä pelissä: nyt tankin räjäyttäminen johtaa helpommin omaankin kuolemaan.
Kaiken kaikkiaan Battlefield 3:n hahmoluokat ovat mielestäni hyvin tasapainossa, joskin reconilla pelatessa joutuu useimmiten turvautumaan konepistooliin tai haulikkoon. Luokista assault ja engineer sopivat parhaiten liikkuvalle etulinjan pelaajalle ja support sekä recon passiivisemmalle tukipelaajalle, ja näin DICE on varmaan tarkoittanutkin. Nämä ovat tietenkin vain minun mielipiteitäni ja omaan pelityyliini pohjautuvia havaintoja