Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Battlefield V

Eli ei ole antaa muita pelejä ? Kuten arvelinkin.

Jotta kontroversiaalista pelimekaniikasta keskustelu ei häiritsisi herkimpiä, laitetaan vastaus spoileriin:

Jos "jättää ilmaispaskan pois" viimevuosina pelaamistani moninpeleistä tämä kuvaamani tilanne toistuu vaikkapa esim. Fortnitessä, Gears of Warissa, Divisionissa ja Mass Effectissä.

Toisaalta voi kysyä sinulla, onko heittää mitään muuta peliä kuin Overwatch, jossa medicin herätys toimii kuulemma aina loistavasti.

Ja sori, että et saanut vastausta heti, kun selvästi täällä sitä odottelit.

Jos Battlefieldin medic on kerta niin hemmetin huonosti toteutettu, pitäisikö koko luokka poistaa? Nyt lääkintäapua tarvitsevasta sotilaasta on jo niin runsaasti audiovisuaalisia vinkkejä, että seuraava askel on suunnilleen antaa miinuspisteitä medicille, joka ei auta omiaan. Tai laittaa siipeensä ottaneisiin magneetit, jotka vetävät lääkintähenkilökuntaa puoleensa.

Tai sitten on vain myönnettävä, että ei ole pelin vika, jos pelaajat ovat itsekkäitä ja/tai tyhmiä ja/tai keskittyneitä muuhun kuin haavoittuneeseen kaveriin.
 
Yksi iso tekijä olisi K/D ration poisto statseista.
Näytettäisiin pelin aikana vain pisteet ja oman roolin suorittamisesta niin paljon rajummin pisteitä, että voit vetää assaultilla 40/1 ja olla kärkikahinoissa kun ne tapot tulee lippujen valtauksessa/puolustuksessa, mutta esim medicillä et samoilla statseilla ole kärjessä, etkä saa yhtä hyviä pisteitä, vaan pisteet muodostuu medicin hommista. Supportilla myös rakentelua jne.

Tosin tällä hetkellä betassa olen yleensä top 5 joukossa omalla puolella. Oma Kd on 0,9-1,2 välissä yleensä. Eli tappo ja kuolema.
Mutta pelaan supportia ja mediciä. Rakennan, jaan pusseja, revaan jne.

BF1:ssä samalla tyylillä olin yleensä sijoilla 15-20.
 
Eilen rupesi jo paremmin maittamaan kun muutin tuota täälläkin mainittua pelityyliä. Elikä muutos rauhallisempaan päin ja enemmän että oma squadi pysyy kasassa. Otetaan lippu ja puolustetaan sitä. Edellisissä osissa juoksu lipulta toiselta yhtenään ei tunnu tässä toimivan.
Välillä porukka aika vähän vain rakentelee näitä suojia.
Lentäminen on myös mukavempa tässä kuin Bf1:sessä. Tankilla ajo nyt on aina ollut kivaa :cool:.
 
Eilen rupesi jo paremmin maittamaan kun muutin tuota täälläkin mainittua pelityyliä. Elikä muutos rauhallisempaan päin ja enemmän että oma squadi pysyy kasassa. Otetaan lippu ja puolustetaan sitä. Edellisissä osissa juoksu lipulta toiselta yhtenään ei tunnu tässä toimivan.
Välillä porukka aika vähän vain rakentelee näitä suojia.
Lentäminen on myös mukavempa tässä kuin Bf1:sessä. Tankilla ajo nyt on aina ollut kivaa :cool:.
Lentelyssä/tankilla ajossa on hyvää et ammukset loppuu siinäkin ja joutuu hakemaan lisää. Ei tule kokoajan pommia niskaan kuten ennen.

Tosiaan paras tapa melkein sellanen et lipulle, rakentelu, puolustus jos tulee äijää, jos ei ni toiselle lipulle. Mutta se toiselle lipulle siirtyminen täytyy tehdä rauhassa suojien kautta, eikä vain juosta.
Squadina etenee siellä kaduilla ni saa niitä yksittäisiä ritareita vastaan ja napsittua niitä.
 
Yhdellä lippaallisella squadi nurin, kun niin keskittyivät rakentamaan.
Tästä tulee hieno peli.
 
Yhdellä lippaallisella squadi nurin, kun niin keskittyivät rakentamaan.
Tästä tulee hieno peli.
Toi on paha kun katsot et ympärillä omia vaikka kuinka, sit alat rakentaa ja yks kaks kuolet. Sit katot kuolleena ni omat kattoo edelleen toiseen suuntaan minne pitääkin, mutta silti siinä välissä on 1-2 vihua tyhjentämässä koko aluetta eikä kukaan tajua mitään. :D
Tuo on tosin juuri tuon uuden spottaussysteemin suola.
 
Vähän DF ensitestejä, X pystyy hyvin lähelle 4k resoluutiota, Pro jää aika kauas. Molemmat koneet yskivät välillä pahasti, Pro huomattavasti enemmän. Tämä on kuitenkin beta vaihe joten paljon voi vielä muuttua.

 
Tuli pelattua testiksi myös Xbox One S:llä. Normaalisti pelaan siis PS4 Pro:lla.


Onelle on optimoitu todella paljon paremmin tällä hetkellä. Täysin samat asetukset molemmilla konsoleilla ja Onella pyörii sulavammin, ja jotenkin näyttää selkeämmältä.

Mulla Pro:lla tekee sitä, että jos tähtään, niin silloinhan ase hieman zoomaa. Myös piirtoetäisyys muuttuu. Se on ihan hyvää normaalisti, mutta kun tähtään ilmestyy kaukaisuuteen esim Rotterdamin pitkillä suorilla laatikoita jne, joka häiritsee todella paljon. Siellä kun ei pitäisi ilmestyä/liikkua kuin vihut.


Myös serverit toimi todella paljon jouhevammin. Ei lagittanut, warppaillut, tai muutenkaan mitään. Todella paljon pehmeämmin rullasi.


Syy testille oli Sten. Pleikan puolella ei anna sitä, eikä yhtä support asetta käyttää ollenkaan. Halusin katsoa onko se niin ylivoimainen kuin vastaanottavana tuntuu ja onhan se.

Muilla ei voi vetää nappi pohjassa, mutta tuolla voi kaukaakin, myös lonkalta.

Lisäksi väitän tuossa olevan bugin, sillä olen niin monta kertaa kuollut yhdestä osumasta steniä vastaan. Nyt huomasin saman itse.

Välillä vihu ottaa osumaa kuten kuuluu, mutta silti kyllä tuon kanssa voittaa käytännössä kaikki aseet kun vastaan tulee. Mut sit välillä. Yks osuma ja henki pois. Pääsin tälläisen todistamaan jopa tyypin edessä mikä spawnasi juuri, eli helat oli täysillä. Ammuin hiukan sinne päin ja heti kuoli ekasta luodista.


Vahvisti siis vain käsitykseni siitä, että Sten on ylivertainen, mutta myös sen että siinä on bugi.
 
Nyt tullut neljännestä päivästä alkaen hakattua kiitettävästi betaa niin ehkä tästä voi jotain sanoakin.

Nyt kovasti koitettu peliä ajaa siihen suuntaan että pelattaisiin tiiviisti ryhmänä. Mikä on tietenkin hyvä juttu mutta samalla pyllistetään kovasti niitä kohtaan jotka peliä pelaisivat yksin. Resurssit loppuvat heti jos lippujen välillä tulee 1-3 vihua vastaan tai jäät "jumiin" lippujen välille. Ja ne vähät ammukset mitä vihut pudottovat jäävät usein saavuttamattomiin. Tämä siis jos pelaisit vaikka randomien kanssa samassa ryhmässä. Vaikka kulkisit lääkintämiehenä heidän perässä ja heittäisit helaa, heiltä on turha odottaa samaa palvelusta. Reviveä harrastetaan ihan kiitettävästi. Tämä tietenkin on pelaajien ongelma eikä pelin. Mutta tämä muutos tosiaan tekee yksinään pelaamisesta epänautinnollista. Eli hieman ristiriitaiset fiilikset, toisaalta hyvä mutta toisaalta huono. Tekisivät vaikka Hardlinen tyylliin että modiciltä ja supportilta voi ottaa helaa/panoksia jos eivät älyä antaa...

Pelin tempo on tosiaan hieman erinlainen edelliseen verrattuna. Tappoaika tuntuu todella lyheältä joten taistelut päättyvät välillä erittäin nopeasti. Pidempiä tulitaisteluita harvoin syntyy muulloin kuin reippailta etäisyyksiltä. Ja lippujen välillä liikkuminen on tosiaan hidastunut koska ilman suojaa henki lähtee nopeasti. Plussaa siitä että ajoneuvoista poistuminen on saanut animaation, ei enää teleporttaamista. Tappoaika voisi omasta mielestä olla aavistuksen pidempi mutta kyllä tähänkin on jo tottunut.

Spottaus systeemin muutos on ihan kiva. Pitää olla silmät ja korvat auki jatkuvasti eikä kartaan tai 3d merkkeihin voi tukeutua sokeasti. Supportin supressio spottaa kaverit karttaan ja hieman 3dnäkin. Scoutin spottaus työkalu on todella "tehokas", spotatut kaverit putoavat lähes välittömästi kun omilla on kohde mitä ampua.

Ryhmäpelaamisen osalta vielä kysymysmerkiksi jäi Medic craten ja Support craten funktio. Kaikki siitä voivat toki ottaa mutta antaako ammusloota esim Assaultille dynamiitit/panzerfaustit takaisin? Ehtiihän tässä vielä testailla.

Yksi iso muutos on BF1:n matemaattisesti hajonnan mukaan tehty asetasapaino taisteluetäisyyksien mukaan, josta on siirrytty lähes täysin rekyyliperusteiseen erittäin pienehköllä hajonnalla olevaan systeemiin. Tykkäsin kuin hullu puurosta BF1 tavasta hoitaa gunplay ja eikä tässä vitosen hommassa sinänsä mitään vikaa ole. Ehkä joku kultainen keskitie BF3/BF4 tyyllin olisi ollut omalle kohdalle mieluisampi.

Aseiden upgreidaus on vähän niin ja näin. Sinun pitää hinkata sama ase ainakin 4 kertaa läpi että saat kaikki vaihtoehdot. Niitä ei siis muutella missään välissä vaan valinnat ovat pysyviä. Armorystä voi hankkia uusia, nimimerkillä noin 15 kappaletta STG:tä companyn inventoryssä.

Syy testille oli Sten. Pleikan puolella ei anna sitä, eikä yhtä support asetta käyttää ollenkaan.

Käy Raato Armorystä ostaan toiset versiot näistä aseista. Vakiona niissä jokin upgrade päällä ja peli ei anna siksi pelata niillä koska "et ole vielä ansainnut sitä upgradea". Tai näin ainakin itse kuutioin ja sain muutamat aseet käyttöön mitkä eivät lähteneet toimimaan.

All in all. Ihan positiivisesti erinlainen kokemus. Vaatii toki vielä viilauksia mutta tässähän on DICEllä aikaa. Vielä kun osaisivat kommunikoida pelimekaniikat pelaajille ettei tarvisi erikseen googlailla kun itse pelissä ei selityksiä heru :D
 
Jaa siellä on sellainen bugi, kiitos. Täytyy testata.

Cratet antaa kranut jne myös, normi pussit ei. Eli samoin kuin BF1:ssä ja periaatteessa lipuilla olevat laatikot vastaa niitä.

Itse haluaisin ettei lipuilla olisi ikinä valmiina noita laatikoita, vaan support joutuisi ne aina rakentamaan.
Ne kyllä tuhoutuu ja sit voi rakentaa, mutta näin tulisi enempi pakotettua supporttia/mediciä pelaamaan rooliaan.

Edelleen tosin olen sitä mieltä, että koko KD pois ja tilalle pisteet jotka pohjautuu omaan rooliin.

Edit: kiitos. Nyt toimii aseet. Tosin niin, että se uusi ostettu ei toimi, mutta se ensiksi ostettu kylläkin. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tossa videossa Angry joe puhuu sisällön puutteesta yhdessä kohdassa, siitä ainakin olin miehen kans samaa mieltä.

Tuntuu että Battlefield 4:sen jälkeen DICE:n peleis on ollu puute sisällöstä.
Molemmat Battlefrontit ja varsinkin Battlefield 1 julkkarin alla oli vähän köyhä sisällöltään verrattuna aikasempiin Battlefieldeihin. Kyllähän BF1 sai sitte lisäreiden mukana uusia aseita ja mappeja, mutta eka kunnon lisäri tuli vasta muutaman kuukauden viivellä julkkarista. Omasta mielestä siinä kesti liian kauan.

Ne sanoo että aikovat tukea peliä aktiivisesti "Tides of War" jutun avulla, mutta saa sit nähdä onko se totta vai PR puhetta.
 
Varoitus, nyt tulee seinällinen tekstiä, mut piti johonki purkautua kun yleinen ilmapiiri on jotenkin niin hullun negatiivinen.
(Tl;dr BFV näyttäisi korjaavan todella paljon minua vaivanneita ominaisuuksia ja on parasta tiimipelaamista sitten NHL 14sen)

Mistähän tässä aloittaisi. Omat bäfäilyt aloitin Bad Company ykkösen ja kakkosen aikaan, molemmista tykkäsin paljon. Vieläkin muistan että reconilla sai ammuskella niitä tikkoja kiinni tankkeihin ja lentohärveleihin ja sitten niitä ammuttiin hakeutuvilla raketeilla alas. Gunplay toimi kanssa, aina tuntui että ansaitsi tapon kun vihun sai nurin. Battlefield kolmonen sitten taas oli parasta ikinä. DICE/EA markkinoi sen niin hyvin meille että ihmetyttää miksi tän uuden kohdalla on kustu homma niin pahasti. Silloin oli myös joku toinen murrosikä itellä vissiin päällä, kilpailuhenki oli niin kova että rikoin huonekaluja ja ohjaimia jos tuli turpiin pelissä. Äänenkäyttö oli kanssa aivan asiatonta välillä, syvä anteeksipyyntö mm. Sundmanille ja Hacalle jos tätä luette.

Battlefield nelosen launch taas oli niin karmeeta kun olla ja voi. Oli vielä eka peli minkä ostin PS4selle. Vaikka DICE yritti korjailla niitä vikoja ja onnistuivatkin siinä niin oma mielenkiinto oli jo mennyt, osaki tietty että rupesin 2014 puolessavälissä pelaamaan elämäni ensimmäistä MMOta. BF1 jalkaväkitaistelu oli ihan mielenkiintoista, mutta tankeilla oli aika toivotonta taistella jalkaväkeä vastaan kun assaultit pystyi käytännössä yksin pistämään tankkiin 80 pistettä damagea alta aikayksilön. Tämän lisäksi konkka oli muutettu siten, että toisen puolen päästessä 100-150 pisteen johtoon oli käytännössä mahdotonta tehdä comebackia=jengi luovutti ja jäi snipaamaan vuorille. Fun for the whole family for 25 min.

Tästä päästään BFV Betaan. Squadiin joiniminen on erinäisillä tavoilla rikki, on arpapeliä voiko sinut kuoleman jälkeen nostaa pystyyn, aseiden upgradesysteemi on vähintäänkin epäselvästi suunniteltu, kuoleman jälkeen saatat joutua limboon josta ei pääse takaisin spawniruutuun, tietyt aseet mahtaa olla tasapainotuksen tarpeessa... varmasti löytyy paljon vikoja, jotka toivottavasti korjaavat launchversioon. Vaikea sanoa riittääkö se lykkäys, kun vissiin Originilla pääsevät pelaamaan jo marraskuun yhdeksäs tai jotain.

Miksi minä siis tykkään tästä jo nyt paljon enemmän kuin ykkösestä? Hyvä kun kysyit. Ensinnäkin, Conquest on muutettu takaisin ticketbleed systeemiin, joka tekee peleistä paljon tiukempia. Ihmiset osallistuu lippujen valtaamiseen loppuun asti ja meikä saa "pelata pelata" pelit loppuun asti eikä puolessavälissä voi lähteä jääkaapille. Toisekseen, tykkään tästä Attrition-systeemistä. Joo, se hidastaa peliä ja soolopelaajat kärsii varmasti, mutta se myös palkitsee yhteenpelaavat squadit ja pakottaa välillä miettimään ampuuko vaiko eikö kun healthit tai ammot on vähissä.

Hajoilin medicjuniin Battlefield ykkösessä. Jotenkin niitä pitäisi nerffata.... tadaa, lyhyt animaatio jolloin et voi ampua ja et näe kunnolla kenttää. Nyt tosin kaikki voi nostella oman ryhmän jäseniä, mutta sekin on balanssissa pitkän reviveanimaation ansiosta. Taas yksi syy miksi haluat hengaila oman ryhmän lähellä. Tankit on jälleen uhka infantrylle, mutta eivät ole kaikkivoipia koska tykki ei singahdakaan puolelta toiselle kuten BF3sessa ja kuskilla on rajalliset panokset. Tykkään kanssa että assault joutuu valitsemaan ampuuko kaukaa singolla vai hiippaileeko lähelle dynamiittien kanssa, ei voi olla molempia (Anti-Tank Grenade ja sinko köhköh) Support voi myös tuhota tankkeja miinoilla jos kuski tulee liian lähelle.

Ei aktiivista 3-D spottausta muilla kuin Snipereillä, ja nekin joutuvat pistämään pyssyn piiloon sitä varten. R1 rämpytyksestä sai itse opetella pois pari-kolme tuntia mutta sitten alkoi helpottamaan. Omiin silmiin luottaminen on muuttanut omaa pelaamista todella paljon, nyt tulee skannattua ympäristöä ihan eri tavalla. Gunplay on tosi tyydyttävää, pelaan paljon LMGllä ja voi pojat onpa niillä mukava ampua lähelle ja kauas. Mistä päästään...

Lyhyt TTK. Tämä on nyt vähän kaksiteräinen miekka. Itse tykkään, mutta ymmärrän kyllä kun ihmiset on sitä mieltä että kannustaapi vähän kämppäykseen. Mun tyyli vaan on oikeastaan kokoajan kämpätä, ympäri kenttää :) Katse yläreunaan mitkä liput on vallattu ja sen perusteella puolustaa sitä aluetta mihin olettaa että vihollinen seuraavaksi tulee. Tai jos hyökkäät lipulle niin sitä lähestyessä ei enää mennä sprinttinappi vaan ADS pohjassa näin karrikoiden. Eikä se lopulta ole niin lyhyt aika etteikö ehtisi reagoida, videolla on itsellä tilanne missä minua ammutaan selkään, ehdin maastoutua 8 HPn turvin ja 20 sekunnin sisällä otan kahdeksan vihua nurin 50 konekiväärin ja 18 pistoolin panoksella. Toki yhdeksäs jo huomasi minut ja medic pisteli piikkiä poikiin jälkikäteen mutta silti.

Vielä yksi asia mitä nämä kosmetiikasta ja historiallisesta tarkkuudesta valittavat ei muista sanoa: Ei tule olemaan 50€ Premium Passia. Tällä kertaa ei jaeta pelaajakuntaa kahtia (plus iso osa DLCstä oli mielestäni vähän heikkoa ykkösessä, Ranskan kartat oli parhaita imo)
 
Silloin oli myös joku toinen murrosikä itellä vissiin päällä, kilpailuhenki oli niin kova että rikoin huonekaluja ja ohjaimia jos tuli turpiin pelissä. Äänenkäyttö oli kanssa aivan asiatonta välillä, syvä anteeksipyyntö mm. Sundmanille ja Hacalle jos tätä luette.

Haha, ei mitään :D Kyllähän bäfään kuuluu "pieni" raivoaminen. Itsekin joskus nuoruuden innolla painellut menemään pelikentillä. Nykyään ei tule enää niin intohimoisesti tahkottua, mutta bäfästä tuskin enää eroon pääsee.

Itse beta on ok, todella paljon puutteita yms ja perus EA-meininkiä, mutta on tämä jo nyt paljon parempi kuin BF1, joka oli aika kauhea tekele gunplayn suhteen. Montakohan vuotta täytyy vielä odottaa, että peliin saataisiin tutoriaali moninpeliin? Sellainen joku kymmenen minuutin oppitunti, että miten kaikki toimii, siitä palkinnoksi vaikkapa joku kämänen dogtag tai aseskini, niin varmasti porukka läpäisisi sen ja moninpelissä olisi kaikilla kivempaa.

K/D-ration näyttäminen kaikille statseissa olisi myös syytä poistaa. Luulen että juuri tämän takia BFBC2:ssa oli hauskimmat pelit. Niin ja siinä ei ollut edes pronea, sekin vaikuttaa paljon.
 
Tässä pronea ei kuitenkaan paljoa käytetä. Se on niin hidasta ennen kuin aseen saa käyttöön.
Aika vähän jengi jaksaa makoilla. Niin paljon paikkoja minkä takana olla kyykyssä suojassa ja pitää toimintakyky yllä.
 
Vähän DF ensitestejä, X pystyy hyvin lähelle 4k resoluutiota, Pro jää aika kauas. Molemmat koneet yskivät välillä pahasti, Pro huomattavasti enemmän. Tämä on kuitenkin beta vaihe joten paljon voi vielä muuttua.

Teknisesti aika helmi on kyllä, jota nyt toisaalta BF1 valossa pidin aika selvänä että X-boksilla huidellaan (varsinkin sitten kokoversiossa) about koko ajan 4K tuntumassa. Eikä se Porollakaan rumalta näytä vaikka pikselimäärä ruudulla on tosi paljon vähemmn kuin X. Mutta on kyllä molemmilla huikean näköistä ja pyörii hyvin verrattuna mohin tahansa muuhun ko alustoilla. 4K telkalleen tämän pelin kanssa saa paljon vastetta ja vielä enemmän jos löytyy kunnollinen HDR tuki.

Mutta mitä tuossa nyt pelaillut muo on alkanut riipiin vähän se outo "CODmainen" yltiösuuri liimatähtäin mitä en osannut laittaa edes pois päältä. :( Ampuminen ei tunnu kovin haastavalta ja kivalta, tuntuu että tietokone ohjaa. Tuo on kyllä ongelma jos ammuskelu pelissä nimenomaan ammuskelu ei tunnu oikealta. No en tie täytyy ehkä kokeilla vielä lisää, mutta jotenkin vähän on niinkuin vanilija jääteöä tämä: Ihan jees ja maistuu hyvältä, ei kuitenkaan mitään "erityistä" kuin vaikka PUBG tai jokin muu masterpiece. Esimerkiksi juuri PUBGissa pelaaja todellakin omalla toiminnallaan ansaitsee tapot, se ei ole aluksi helppoa mutta sitten kun saa ideasta kiinni niin kyllähän ne pirun palkitsevilta tuntuu. Sama homma mm. Previkka Vigorissa.
 
Mutta mitä tuossa nyt pelaillut muo on alkanut riipiin vähän se outo "CODmainen" yltiösuuri liimatähtäin mitä en osannut laittaa edes pois päältä.

Options-valikosta löytyy jostain kohtaa asetukset aim-assist slow down ja aim-assist auto rotation ja ne voi napsia pois päältä.
 
Kyllä tämä hankintaan menee kun julkaisu saapuu, peli on viellä jonkin verran rikki ja buginen. Luulisi että saavat julkaisu päivään menessä kuntoon.
Tankilla on kyllä nyt paljon kivempi ajella kun sitä ei ihan hetkessä porukka saa tuhottua, mutta ei tankit silti liikaa peliä hallitse. Vihollis tankki kuuluukin olla hieman pelottava kun ilmestyy näkyville. Hyvät fiilikset on kyllä pelistä. :)
Montakohan mappia on tarjolla heti julkaisussa?
 
Ylös Bottom