Onpas mielenkiintoista juttua, mutta silti tunnen itseni suureksi väliinputoajaksi näissä. Koen ne hyvät puolet niin hyviksi, että en välitä jos jokin asia mättää. Oletuksena tietysti, että hyvät asiat kompensoivat huonot puolet riittävässä suhteessa.
Jos peliä ei löydy, niin mitä väliä. Jossain kohtaa sitä kuitenkin pääsee pelaamaan. Odotellessa voi vaikka lukea kiinnostavaa blogia, selailla netin urheilu-uutisia tai selailla vaikkapa sarjakuvalehteä. Sitä varten on aina läppäri vieressä.
Lagia ilmassa tai joku on liian hyvä ja tulee jatkuvasti turpaan? Serverin vaihto tai sitten pelaan vain taktista peliä ja kylvän miinoja ja teen koko ajan pieniä väijytyksiä viholliselle, joka ei ehdi hyödyntämään lagi-etuaan, kun ammun selkään tai kylkeen. Moinen kämppiminen ei sovi pelityylilleni ollenkaan, mutta tarkoituksena on tasapainottaa vitutusta kuolemien kautta myös vihollisille.
Sitä en sen sijaan hyväksy alkuunkaan jos koko peli kaatuu. Se on paskan pelitestauksen tulos jos ohjelmoija ei ole osannut ottaa jotakin asiaa huomioon tai serveriin liittyvä ongelma paiskoo porukkaa pihalle. Onneksi tämä on ollut harvinaista.
Haluan silti tarkastella asioita myös muiden näkökulmasta. Kun pelistä on maksanut ja odottanut viihtyvänsä sen parissa, niin vastuu on kehittäjällä, että rahoille saa vastinetta. Ahneus on usein syynä keskeneräisen paskan julkaisulle, kun ei käytetä tarpeeksi aikaa testaukseen ja dollarinkiilto silmissä laitetaan markkinoille "ihan hyvä" peli, jota "voidaan sitten päivittää, kun saadaan palautetta".
Se on väärin, että kuluttajien pitää olla niitä ilmaisia testaajia peleille nykyään, perkele! Koska eihän se käy päinsä, että maksetaan firman omille testaajille, koodareille, graafikoille ja ties mille lattiamanuille, että etsitään bugeja isolla tiimillä, jolle maksetaan yhteensä kymppitonni viikossa, kun maailmalla on satojatuhansia tai jopa miljoonia "testaajia", joille ei pidä maksaa palkkaa! Ei-kenenkään-lainaus oman mielikuvituksen kautta: "Ne ostavat sen kuitenkin, kun se on Battlefield-nimen alla" eli hyödynnetään tunnetun pelisarjan nimeä siinä ja laitetaan raakile markkinoille.
Joskus aikoinaan olin testaamassa kymmenen muun kanssa erään nettisivun softaa, joka vaikutti niin simppeliltä, että ajattelin testauksen olevan nopeasti ohi. Kun bugeja alkoi olla vajaassa kuukaudessa kasassa lähemmäs 300 kappaletta, niin koodari totesi "eihän tuo ole vielä mitään". Kun mentiin yli 500 bugin, niin kommentti oli "nyt alkaa olla jo kohtalaisesti". En muista lopullista saldoa, mutta vertauksena testattavia juttuja on Battlefieldin kokoisessa pelissä tuhansia ja taas tuhansia ja se vaatii järjettömän määrän toistoja. Aikaa se "vain" vaatisi, mutta silti tekele laitetaan ulos.
Tulipa vuodatus.