Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Beyond: Two Souls

  • Viestiketjun aloittaja OK
  • Aloituspäivämäärä
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Itse peli tuli eilen pelattua läpi, mutta embargo päättyy vasta huomenna klo 18 Suomen aikaa, joten sanon vain tämän: jos joku luulee trailereiden perusteella tietävänsä kaiken pelistä, niin onneksi olkoon. ;)
Onko pelisivustoja ohjeistettu pitämään tämä salassa arvosteluissa?
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Onko pelisivustoja ohjeistettu pitämään tämä salassa arvosteluissa?
Tällä kertaa ei ainakaan Suomessa tullut mukana "näitä asioita ei saa mainita arvostelussa" -listaa. Yleensä isojen julkaisujen kohdalla tällaiset ohjeet tulevat ja ovat aika tiukat.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Tietty sit joku pelit lehti meni vetämään ekat scoret metacriticciin 68/100 ja whinee kuinka siellä ei ole pelattavaa. Saa nähä mitä muut antaa, mutta tuun pitäämään pelistä itse ihan varmasti se on varmaa.
Huvittavinta, et pelkän demon perusteella minä (huom! henkilökohtainen mielipide) antaisin saman verran. Eli ei todellakaan ollut mikään paras peli ikuna. Eli liian epäpeli ja liian epäleffa, jotta onnistuisi vangitsemaan mun kiinnostuksen.

"Välivideot" katkasivat pelin, ja peliosuudet katkaisivat video-osuudet. Liian nykivää "pelaamista" minun makuuni.

Enkä nyt tarkoita että tämän pelin olisi pitänytkään olla mikään seuraava GTAV, ja totta kai tälle pelaajia löytyy, muttei tämä mikään isojen massojen pelin kuulunutkaan olla, mutta pelinä antaisin pelkän demon perusteella kutakuinkin 7/10 arvosanan.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Tällä kertaa ei ainakaan Suomessa tullut mukana "näitä asioita ei saa mainita arvostelussa" -listaa. Yleensä isojen julkaisujen kohdalla tällaiset ohjeet tulevat ja ovat aika tiukat.
Jaahas. Tämä onkin hyvä tietää, kiitos.

Huvittavinta, et pelkän demon perusteella minä (huom! henkilökohtainen mielipide) antaisin saman verran. Eli ei todellakaan ollut mikään paras peli ikuna. Eli liian epäpeli ja liian epäleffa, jotta onnistuisi vangitsemaan mun kiinnostuksen.
Otaksun ettei Heavy Rain osunut makuhermoon? Vai tuliko demon perusteella mielikuva että studio olisi jopa mennyt takapakkia edellisen pelin jälkeen?

totta kai tälle pelaajia löytyy, muttei tämä mikään isojen massojen pelin kuulunutkaan olla
Miten määritellään isojen massojen peli? Heavy Rain on myynnyt tähän päivään saakka yli 3 miljoonaa kopiota, joka omaan korvaan kuulostaa kelpo suoritukselta ottaen huomioon pelin lähtökohdat (= aikuismainen teema, "epäpeli", uusi ip jne.)

CVG: Heavy Rain tops 3 million sales

Toivottavasti Beyond: Two Souls jatkaa HR viitoittamalla tiellä.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Tällä kertaa ei ainakaan Suomessa tullut mukana "näitä asioita ei saa mainita arvostelussa" -listaa. Yleensä isojen julkaisujen kohdalla tällaiset ohjeet tulevat ja ovat aika tiukat.

Onko noissa listoissa yleensä kielletty kertomasta juonipaljastuksia, vai peleissä olevia bugeja?
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Onko noissa listoissa yleensä kielletty kertomasta juonipaljastuksia, vai peleissä olevia bugeja?

Yleisesti ottaen liittyy juonipaljastuksiin. Tyyliin älkää pliis paljastako juonenkäännettä/loppuratkaisua kohdassa X, tai videokuvatko siitä tehtävästä eteenpäin. Joskus harvoin ennakkokoodien yhteydessä saatetaan mainita, että kyseessä ei ole lopullinen versio, ja että pelin ulkoasu saattaa siksi olla vielä keskeneräinen/se päivitetään julkaisuun. Ei tästä asiasta mainitsemista silti ole mielestäni koskaan suoranaisesti kielletty.

Lähinnä kiellot ovat siis ihan tervettä järkeä ja sellaisenaan vähän tyhmiä (kuka nyt arvostelussa paljastaisi juonen kokonaisuudessaan?). Arvostelijan kannalta ne saattavat olla tosin ongelmallisia, sillä niissä saatetaan juuri paljastaa se kyseinen juonenkäänne ennen kuin peliä ryhtyy edes pelaamaan.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Tietty sit joku pelit lehti meni vetämään ekat scoret metacriticciin 68/100 ja whinee kuinka siellä ei ole pelattavaa. Saa nähä mitä muut antaa, mutta tuun pitäämään pelistä itse ihan varmasti se on varmaa.

Hahmon ohjaus infernaallisen surkeeta jossa kaikki toiminta taitaa olla vain quicktime eventtiä niin aika oikeat pisteet
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Joskus harvoin ennakkokoodien yhteydessä saatetaan mainita, että kyseessä ei ole lopullinen versio, ja että pelin ulkoasu saattaa siksi olla vielä keskeneräinen/se päivitetään julkaisuun. Ei tästä asiasta mainitsemista silti ole mielestäni koskaan suoranaisesti kielletty.
Hieman OT, mutta eikös arvostelijoita kielletty mainitsemasta MGS4 Actien tupakkatauoista? Sitten takaisin aiheeseen: Kuka arvostelee KonsoliFIN puolesta pelin ja onko odotettavissa täysin spoileri vapaata arvostelua? Harmillista jos tämän kohdalla arvosteluiden lukeminen jää pelkkään numeron vilkaisuun.

Hahmon ohjaus infernaallisen surkeeta jossa kaikki toiminta taitaa olla vain quicktime eventtiä niin aika oikeat pisteet
Eikai se nyt noin huonoa ollut? Jos oli, niin miten ihmeessä silloinen ei-pelejä-harrastava naisystävä pelasi Heavy Rainia mukisematta?
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Paremmalta tämän ohjattavuus vaikutti, kuin Heavy Rainin. Heavy Rainissa oli muutamia kohtia, joissa ei aina ollut varma, että mihin suuntaan tattia pitää liikuttaa, jotta hahmo jatkaisi haluttuun suuntaa. Tässä ei, ainakaan demon perusteella, sitä ongelmaa ollut.

Taattua Quantic Dream laatua on tämäkin ja mikäli tykkäsit Heavy Rainista, niin tykkäät tästäkin. Mitähän nämä "peli on pelkkää qte:iä" -jantterit odottivat, kun puikoissa kummiskin on Quantic Dream?
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Sitten takaisin aiheeseen: Kuka arvostelee KonsoliFIN puolesta pelin ja onko odotettavissa täysin spoileri vapaata arvostelua? Harmillista jos tämän kohdalla arvosteluiden lukeminen jää pelkkään numeron vilkaisuun.

Meikäläiselle on tulossa KonsoliFINin arvostelukappale, tosin nimenomaan vasta tulon päällä (varmaan tänään/huomenna postilaatikossa), joten sivuston revikka luettavissa luultavasti ensi viikon loppupuolella. Ja ehdottomasti tarkoituksena tuottaa spoilervapaa teksti. Olen yrittänyt pysyä pimennossa Beyondin osalta, eikä suunnitelmissa ole pilata muidenkaan kokemusta, vaikka jotain yleistä juonen lähtökohdista täytynee toki kirjoittaa.

Demokin jäi testaamatta, enkä rehellisyyden nimissä edes ymmärrä miksi näin vahvasti tarinavetoisesta teoksesta piti moista edes julkaista. Ainakin loistavan Heavy Rainin ansiot olivat aivan jossain muualla kuin demon myötä kankeaksi paljastuneessa pelimekaniikassa.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Mitähän nämä "peli on pelkkää qte:iä" -jantterit odottivat, kun puikoissa kummiskin on Quantic Dream?

Samaa mieltä. Demossa kylläkään ei ollut niin paljoa quick timea kuin Heavy Rainissa. Tai ainakaan pelattavana ei ollut sellaisia osuuksia, jossa olisi joutunut painamaan eri näppäimiä tietyssä järjestyksessä ja etenkin nopeassa syklissä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kyseinen peli voidaan luokitella interaktiiviseksi elokuvaksi. Siitä kertoo Special Editionin kansikuvakin: kansi on kuin elokuvajuliste, jossa on elokuvan (pelin) nimi ja päänäyttelijöiden nimet. Ja koska päänäyttelijät ovat ihan oikeasti isoja nimiä, niin kyllähän Quantic Dream haluaa tälläkin viestittää että "varautukaa elokuvamaiseen kokemukseen". Pelejä, jossa peliä pelataan, on ihan riitävästi. Interaktiivisia vahvalla tarinalla varustettuja elokuvia on harvassa, joten tämä on todella tervetullut "peli" ainakin omaan pelihyllyyn.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Vaikka painotin henkilökohtaista mielipidettä, tunnutaan taas ottavan pelin arvostelu liian henkilökohtaisena loukkauksena....

Vaikken pelin kohdeyleisöä olekaan, niin mielestäni voin hyvinkin ilmaista pelistä mielipiteeni, kun sitä testasinkin.

Otaksun ettei Heavy Rain osunut makuhermoon? Vai tuliko demon perusteella mielikuva että studio olisi jopa mennyt takapakkia edellisen pelin jälkeen?
Olet oikeassa. Heavy Rain ei osunut myöskään makuhermoon ja studion pelit ovat tuttuja, joten yllätyksiä ei tullut. Tiesin suurinpiirtein, mitä saan.

Miten määritellään isojen massojen peli? Heavy Rain on myynnyt tähän päivään saakka yli 3 miljoonaa kopiota, joka omaan korvaan kuulostaa kelpo suoritukselta ottaen huomioon pelin lähtökohdat (= aikuismainen teema, "epäpeli", uusi ip jne.)
Heavy Rain != Beyond: Two Soulds.

Onhan tuo Beyond jo täysin psykologinen "sci-fi"-peli, HR:n rinnalla.


Eikai se nyt noin huonoa ollut? Jos oli, niin miten ihmeessä silloinen ei-pelejä-harrastava naisystävä pelasi Heavy Rainia mukisematta?
No tällöin voin hyvinkin uskoa, että jaksaa pelata, jos ei "paremmasta ohjauksesta" tiedä. Tiedäthän sinäkin, etteivät Heavy Rain ja kumppanithan perustu ohjaukseen vaan tunteisiin ja juoneen.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Ja ehdottomasti tarkoituksena tuottaa spoilervapaa teksti.

Tärkeintä tässä on itselle se, miten hyvin osataan taas napata pelaajan tunteet kylmiin sormiin ja pyöritellä niitä laidasta laitaan. Heavy Rain teki sen mestarillisen hienosti.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Itse olen ihan pihalla tästä pelistä ja yllätyinkin, kun eilen tajusin, että nyt on jo demo saatavilla ja peli julkaistaan tällä viikolla. Tykkäsin Heavy Rainista paljon, mutta jostain syystä demo ei kyllä yhtään iskenyt. Vaikka hype onkin pohjalukemissa, pistin tämän silti ennen demon testausta ennakkotilaukseen enkä ole vielä ainakaan perunut. Demosta ei nyt itselleni selvinnyt, että tuleeko tässä olemaan samanlaisia tarinaan vaikuttavia valintoja, kuin Heavy Rainissa? Entäpä nuo elokuvamaiset mustat palkit, saako ne pois? Demossa en ainakaan nopealla katsauksella löytänyt sellaista vaihtoehtoa.
 
Beyond: Two Souls [Hype]

Demosta ei nyt itselleni selvinnyt, että tuleeko tässä olemaan samanlaisia tarinaan vaikuttavia valintoja, kuin Heavy Rainissa? Entäpä nuo elokuvamaiset mustat palkit, saako ne pois?
Valintoja todellakin on, mutta mustiin palkkeihin ei voi vaikuttaa. Siinä on haettu elokuvista tuttua 2.35:1-kuvasuhdetta.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Valintoja todellakin on, mutta mustiin palkkeihin ei voi vaikuttaa. Siinä on haettu elokuvista tuttua 2.35:1-kuvasuhdetta.

Harmi palkkien osalta, koska vievät tosi ison alueen 32" telkkaristani. Mutta taidan nyt tehdä niin, että koska tällä ei ole mikään kiire, kiitos GTA Onlinen, niin perun kalliin verkkokauppa.comin tilauksen ja pistän tilauskseen jonkun halvan aasialais-version play-asiasta.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

On kyllä jäänyt tämäkin peli taka-alalle kiitos viimeaikojen pelitulvan. Heavy Rain on kyllä tämän sukupolven parhaimpia pelejä, vaikka pelillinen anti jäikin pieneksi.

Pelistä en juuri mitään tiedä ja demokin saa jäädä testaamatta, pakkohankinta.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Nuo mustat palkit olivat itselläkin häiriötekijä 32" töllön kanssa, sillä tuossa demon kakkososiossa tuli muutamaan otteeseen niin pienellä namiskaindikaattori, ettei meinannut pirukaan ottaa selvää. Toivottavasti valmiissa tuotteessa olisivat hivenen isompia tai saisi ainakin asetusvalikon kautta säätää.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Valintoja todellakin on, mutta mustiin palkkeihin ei voi vaikuttaa. Siinä on haettu elokuvista tuttua 2.35:1-kuvasuhdetta.

Pahus. Ei siinä saada todellisuudessa muuta kuin tosiaan häiritsevät mustat palkit aikaan. Kyllähän tuo kuvasuhde toimii elokuvateattereissa kun sinnehän se on luotukkin. Kääntyy vain itseään vastaan 16:9 telkuissa. Omasta tv:stä saa pakotettua kuvasuhteen elokuvamuunnolla suhteessa niin, että palkit häviää ja kuva täyttää koko ruudun. Joittenkin leffojen kohdalla toimii, riippuu miten tekstitykset asemoitu. Tässä pelissä ei varmaankaan auto, kun leikkaa tietysti sivureunoista pois ja siellä on varmaankin jotain tarpeellista peli-infoa. Noh, eiköhän niihin palkkeihin totu nopeasti kun keskittyy peliin.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls [Hype]

Vaikka painotin henkilökohtaista mielipidettä, tunnutaan taas ottavan pelin arvostelu liian henkilökohtaisena loukkauksena....
Höpö höpö.

No tällöin voin hyvinkin uskoa, että jaksaa pelata, jos ei "paremmasta ohjauksesta" tiedä.
Voin myös antaa esimerkin ystävästä jonka pelaaminen on painottunut PC:n puolelle eli tietoa on paremmasta ohjauksesta, mutta tästä huolimatta HR maistui. Tämä ei kuitenkaan ollut pointtini, vaan se miten frozenin "ohjaus infernaallisen surkeeta" kommentti kuulosti hieman liioittelulta (ottaen huomioon omat sekä lähi-/ystäväpiirin kokemukset pelin kohdalla). Mutta se siitä, keskustelu Heavy Rainin pelattavuudesta/QTE:stä on yhtä hedelmällistä kuin tämän hetkinen NSA keskustelu konsolisota ketjussa.

Tiedäthän sinäkin, etteivät Heavy Rain ja kumppanithan perustu ohjaukseen vaan tunteisiin ja juoneen.
Täysin totta. Toivottavasti arvostelijat ottavat tämän huomioon. Monestihan aivottomat räiskinnät (KZ, Halo jne.) saavat puhtaat paperit pelattavuuden ollessa kunnossa, vaikka samanaikaisesti dialogi/hahmot/tarina saa pelaajan tuntemaan myötähäpeää.
 
Ylös Bottom