Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Beyond: Two Souls

  • Viestiketjun aloittaja OK
  • Aloituspäivämäärä
Vastaus: Beyond: Two Souls

Niin, onneksi kaikki saavat muodostaa oman mielipiteen :) Edelleen kuitenkin seison innovatiivisuuden takana, koska en ole koskaan törmännyt peleihin, joissa voidaan ohjata "toista persoonaa" siten kuten tässä pelissä. En myöskään ole samaa mieltä miten jotkut parjaavat käsikirjoitusta. Tarina voisi olla kuin mistä vaan Hollywood-leffan käsikirjoituksesta. Sen myönnän, että ilman Ellen Pagea ja Willem Dafoeata tämä jäisi leffana keskinkertaisemmaksi. Heidän roolisuoritukset ovat taidokkaita ja jos on katsonut "making offin", he itsekin kokivat sen täysin erilaiseksi ja uudeksi kokemukseksi. Jatkossa vastaavaa tullaan varmasti näkemään lisää peleissä.

Heavy Rain oli kokemuksena niin uusi ja freesi, että se sai myös kriitikot puolelleen. Nyt pelin ja elokuvan sekoittaminen ei ollut enää niin sykähdyttävä kokemus monelle ja uskon että se on syynä siihen, ettei tämä ole saanut niin kovaa suitsutusta osakseen. Itse kuitenkin arvostan David Cagen ja Quantic Dreamin tekemistä, joka poikkeaa täysin muista pelistudioista. Tällaisia studiota tarvitaan tässä harmaassa räiskintämaailman massassa.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Peli läpi ja tällane vanha fabu antaa kyl 9.5/10 ja osa pistemenetyksestä siitä jatkuvasti kolisevasta BR asemasta joka ei häirinny loppupeleissä enää nii paljon kun kuulokkeet päässä uppoutui tunnelmaan.Loput pisteet karisee sensuroinnista. Senioripelaajana kypsyttää tuo ettei peliä voi tarjota sitten sensuroimattomana aikuisille. No ajattelinkin että,jos tilaisi pelin sensuroimattoman version toiselle pelikierrokselle MUTTA miltä regionilta löytyy sensuroimaton versio. Luin jostai et euroopassa sensuroitu väkivaltaisia kohtauksia ,mutta jenkeissä olisi sensuroitu eroottisia kohtauksia?

Spessun lisäosa viel pelaamatta. Sen saa vielä vähän niiku jälkkärinä :D
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Eilen vaimon kanssa pelailtiin läpi ja ihan jeeshän tämä nyt sitten loppujen lopuksi oli, interaktiivinen leffa näppejä rämpytellen. Omissa kirjoissa jäi kaus taakse heavy rainiin verrattuna juonen ja tunnelman osalta. Tänää peli lähtee omasta hyllystä kiertoon, mutta tässä jollekkin special editionini käyttämätön koodi:

6BR6-E3N6-FATJ
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Tänää peli lähtee omasta hyllystä kiertoon, mutta tässä jollekkin special editionini käyttämätön koodi:
Kiitos kooditarjouksesta, valitettavasti joku oli sen ehtinyt jo käyttää, vaikkei ollutkaan siitä millään lailla ilmoittanut.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Peli läpi ja pakko sanoa että viimeiset tunnit vyöryttivät pelin plussan puolelle. Huikea lopetus kyllä. Pohdintaa spoilereissa:

Itseäni ei tuo epälineaarinen kerrontatapa haitannut, vaan enemmänkin se miten tarina rönsyili ja ei pysynyt kasassa. Leikkauspöydälle olisi voinut jäädä useampikin turha jakso, kuten tylsä lähi-itä episodi ja sitä toimintaa olisi saanut olla vähemmän. Intiaanijaksokin oli siinä ja siinä, ehkä hieman liian pitkä. Parhautta olivat ne henkilökohtaiset jaksot jossa keskityttiin nimenomaan Jodien elämään ja jätettiin ne CIA:n pelleilyt pois.

Loppukohtaukset olivat sitten kyllä todella hienoja. Valinta elämän ja kuoleman välillä oli upea ja itse valitsin elävien kirjat Ryanin kanssa. Loppu jätti kyllä hyvän fiiliksen, vaikka se Jodien uni ei näyttänyt niin valoisalta. Jatko-osa vai DLC tulossa?
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Edelleen kyllä ihmetyttää miten väki jaksaa hypettää Heavy Rainia jonain merkkiteoksena käsikirjoitukselta tai ohjaukselta. Vaikka Beyond: Two Souls oli minusta kankea, takerteleva ja erittäin huonosti kirjoitettu ja rytmitetty peli, niin se silti oli parannus Rainin tasosta, joka olisi elokuvana vertautunut varmasti monien mielestä sellaisten kalkkunoiden kuin Gothican tai Perfect Strangerin tasolle.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Edelleen kyllä ihmetyttää miten väki jaksaa hypettää Heavy Rainia jonain merkkiteoksena käsikirjoitukselta tai ohjaukselta. Vaikka Beyond: Two Souls oli minusta kankea, takerteleva ja erittäin huonosti kirjoitettu ja rytmitetty peli, niin se silti oli parannus Rainin tasosta, joka olisi elokuvana vertautunut varmasti monien mielestä sellaisten kalkkunoiden kuin Gothican tai Perfect Strangerin tasolle.

No, oikeastaan se pointti ilmenee jo tuossa omassa kirjoituksessasi. Eli löytääksesi jotain vastaavaa täytyy siirtyä aivan eri formaattiin, eli elokuviin.
Peleissä pitää pelaajallakin olla jotain tekemistä, kun taas elokuvaa vain katsellaan. Joten ei ole aivan yksinkertaista saada aikaiseksi tuollaista kokemusta.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

No, oikeastaan se pointti ilmenee jo tuossa omassa kirjoituksessasi. Eli löytääksesi jotain vastaavaa täytyy siirtyä aivan eri formaattiin, eli elokuviin.
Peleissä pitää pelaajallakin olla jotain tekemistä, kun taas elokuvaa vain katsellaan. Joten ei ole aivan yksinkertaista saada aikaiseksi tuollaista kokemusta.

Paitsi ettei Heavy Rain:kään ollut muuta kuin kokoelma heikkoja quicktime kokonaisuuksia (joista osa pelasi itse itseään) ja peleistäkin on löytynyt jo vuosia aikuisempaa ja laadukkaampaa kirjoittamista. Joten ällistys jää - varsinkin kun muka kovan luokan kriitikotkin menivät Cagen glitsin ja glamöörin pauloihin.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Osaako joku sanoa kuinka paljon suurinpiirtein peliä on vielä jäljellä. Olen siis kohdassa...
Eli siis kohdassa missä käytiin Jodiella ja Ryanilla tuhoamassa se kiinalaisten portaali ''toiselle puolelle''.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Huhhuh, mitkä super-grafiikat!

Eilen illalla meni läpi ja vaikkei tämä ihan Heavy Rainin kaltaiseen menoon yltänyt, on Beyond silti omaan pirtaan tämän vuoden parhaita pelejä, ellei paras. Toisaalta tämä myös petrasi tietyillä osa-aluilla Heavy Rainista. Jotenkin pelistä tuli mieleen Heavy Rain ynnä Fahrenheit Hollywood-ulkoasulla.

Spoilerivapaata lienee muutama kommentti pelin rytmityksestä. Peli siis kertoo tarinaa epäkronologisesti. Minun mielestäni tämä oli paljon parempi ratkaisu kuin perinteinen aikajärjestys. Se rytmitti peliä hyvin ja toi tarvittavaa vaihtelua. Mielestäni tuo ei myöskään vaikeuttanut juonen seuraamista, pikemminkin piti kiinnostusta yllä.

Noin muuten päällimmäiset tuntemukset sitten spoiler-tagien alle.
Äänimaailma oli kyllä loistava ja super-grafiikoista mieleen jäi erityisesti Homeless-episodi, jonka talvinen kaupunkimaisema oli todella kaunis. Muutenkin ko episodi oli yksi mieleenpainuvimmista. Toinen huomionarvoinen asia on 5-vuotias Jodie. Oli kyllä melko uskottavasti käyttäytyvä hahmo.

Sitten sisällöstä. Se täytyy sanoa, että ehkei herra Cagen kannattaisi ympätä romansseja peleihinsä. Paljon paremmin ne tässä toimivat kuin edellisissä, mutta silti melko kömpelöltä se välillä vaikutti. Tässä ei vedottu isällisiin tunteisiin samalla lailla kuin Heavy Rain, mikä ehkä omalla kohdallani johti siihen, ettei peli missään vaiheessa päässyt samalla tavalla vaikuttamaan. Paitsi yhdessä kohdassa; se perhanan baari-kohtaus. Meidän tytön ei tarvitse lähteä ikinä hämyisiin bilis-paikkoihin.

Ja olihan siellä se tehtävä, jonka lopussa poika itkee isäänsä. Tuli ihan kivat fiilikset. Jälkeenpäin tuli kyllä mieleen, että eikös tehtävän aikana tullut pistettyä jo ennenkin aika monta potentiaalista isää hengiltä. Ylipäätään juoni on ihan perus-leffatasoa. Ei mitään ihmeellistä pelien tai elokuvien saralla, ei mitenkään huonokaan. Mutta ei muista peleistä eikä elokuvista tämänkaltaista kokemusta oikein saa, siksi tämä on ehdottamasti kokemisen arvoinen peli.

Onko muuten kukaan kokeillut helpommalla vaikeustasolla (ei-pelaajille)? Potentiaalisesti tämä voisi olla vanhemmankin väen (tai yllättäen ei-pelaajien) mieleen mikäli kontrolleja on oikeasti selvästi helpotettu. Mitä sitten Quantic Dreamin peleiltä odottaisi jatkossa? Kaksijakoiset fiilikset. Ensinnäkin voisi olla mielenkiintoista nähdä, että Cage siirtyisi "aikuisista" teemoista enemmän koko perheen peleihin. Tämäkin olisi kontrolleiltaan ehdottamasti lapsille passeli tykitys, mutta sisällöltään kaukana siitä. Toisaalta Heavy Rainin kaltaista tunnemyrskyä ei oikein saa muiden lafkojen peleistä, joten tälläkin saralla riittäsi paljon tutkittavaa.

Vielä olisi erikoisversion lisäsisältö pelaamatta, joten - kuten joku ansiokkaasti vertasi - jälkiruoka on jäljellä.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Siitä dlc:stä ei saa kuin paskan maun. Beyond: Portal.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Jaahas, joku olikin sitten osannut kaivaa pelistä ulos Ellen Pagen nude-kuvat :) Nämä kuvat / videot eivät näy siis normaalisti pelatessa, mutta jossain siellä levyn kätköissä ne olivat.

Sony Objects to Ellen Page 'Nudity' in Beyond: Two Souls Leak - IGN

Olihan tää nyt vanha uutinen. Vaikka ign siitä vasta nyt uutisoikin. Yllättäen myös Ellenin nännit oli mallinnettu, kun yleensä noissa peleissä ei noita kriittisiä kohtia ole edes mallinnettu.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Heavy Rain oli aikanaan tosi innovatiivinen peli mitä tulee tarinankerrontaan ja ideoihin. Beyond on taas aika pahasti jo jälkijunassa. Peleissä elokuvamainen tarinankerronta on jo paljon Beyondin edellä. Heavy Rainissa pelaaja pistettiin mielenkiintoisten valintojen eteen, kuinka paljon on valmis tekemään rakkaansa vuoksi.

Beyondista valinnat puuttuvat. Interaktiivisuudessa ja valintojen tekemisessä walking dead on maileja edellä. Vähäiset vaikutusmahdollisuudet Beyondissa tuntuu päälleliimatuilta, eikä pelaajalle kovinkaan tarkasti teroiteta, että nyt pääsisi vaikuttamaan. Pelaajia ei pistetä tarpeeksi moraalisiin dilemmoihin.

Mitä taas tulee tarinankerrontaan, senhän pitäisi olla ykkösjuttu interaktiivisessa draamassa. David Cage ei ole kovinkaan hyvä käsikirjoittaja. Odottaisin, että hänellä on enemmän sanottavaa ja tarina kertoisi selkeämmin jostain teemasta tietyssä miljöössä. Nyt palloiltiin päättömästi pitkin palloa.

Havainto siitä, että peli koostuu peräkkäisistä quicktime-videoista on osuva. Punainen lanka puuttuu. Pelissä on myös paljon tylsää täytettä. Yhtä seksikästä viihdettä kuin katsoa Brad Pittiä istumassa paskalla. Kun huomioi tylsästi kirjoitetut yksiulotteiset hahmot, niin ei tämä peli viihdytä. Oli pakko pelata läpi, jotta näkisi muuttuuko meno yhtään. Loppu oli sentään kiinnostavin ja draamallisesti toimivin osuus.

Osaltani tämä jäänee Quantic Dreamin viimeiseksi pelihankinnaksi, koska en luota lafkan kykyyn tuoda tämän päivän standardeja vastaavaa draamaa peliruuduille. Harmittavaa, että yksi harvoista katu-uskottavista genren tuottajista toi näin ison pettymyksen.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Peli läpi ja pientä pohdintaa spoiler tagin alla.

Pelin viimeiset tunnit olivat kyllä täyttä kultaa, mutta jotenkin tuo loppuratkaisu jätti toivomisen varaa. Kun siis piti valita elämä vai kuolema pelin lopussa, valisin elämän ja sitten vielä myöhemmin Ryanin. En tiedä, jotenkin loppu tuntui liian onnelliselta, kun selvisi että Aidenkin on vielä pelissä mukana. En siis tarkoita että lopetus olisi ollut näillä valinnoilla huono, päinvastoin lopetus oli hyvä mutta se ei jotenkin iskenyt minuun. Pelin aivan viimeisestä kohtauksesta, jossa ollaan tulevaisuudessa voidaan olla montaa mieltä ja näinhän sen kuuluukin mennä. Tuo viimeinen kohtaus vähän viittaa siihen että jatko-osa on mahdollinen, mutta itse sitä en toivo.
 
Vastaus: Beyond: Two Souls

Beyond on nyt pelattu kaksi kertaa läpi ja voisi kirjoitella hieman kommenttia.

Minä tykkäsin tarinasta, eikä minua häirinnyt edes se aikajanalla hyppiminen mitenkään. Ehkä se saattoi vaikuttaa siihen, ettei hahmoihin kiintynyt samalla tavalla, mutta kerronnallisesti en nähnyt siinä mitään vikaa. Minä tosin kiinnyin Coleen jo heti alusta lähtien. Hyppiminen ei sotkenut mitään ja pysyin ongelmitta mukana koko ajan. Maisemat olivat vakuuttavat ja tykkäsin kenttien monipuolisuudesta. Ei tullut siinä mielessä tylsää, kun pääsi seikkailemaan niin aavikolle kuin jäätiköllekin ja pääsi sekä viettämään rentoa vapaa-aikaa, että tekemään vähän hiiviskelyä agenttina. Minä olen ehkä siinä mielessä kohdeyleisöä, että minusta hauskinta tällaisissa peleissä on ollut nimenomaan se oma aika (treffeille valmistautuminen tms) toiminnan sijaan, vaikka molempi parempi tasapainotuksen vuoksi.

Suurin kriteerin aihe on ehdottomasti pelaamisen vähyys. Ymmärrän kyllä, että pelin on tarkoitus olla elokuvallinen kokemus, mutta koin sen todella tylsäksi, ettei tässä paljon muuta tarvinnut tehdä, kuin tökkiä tattia oikeaan suuntaan. Välillä painetaan nappuloita ja tässäkin oli tylsää, ettei muutoksia tullut. Aina painettiin X tasan samassa kohdassa. En voi edes kuvitella, miten helppo peli olisi ollut sillä kokemattoman-vaikeustasolla, koska jo normaali pelitapa oli suhteettoman helppo. Minusta on muutenkin kummallista, että peli on ymmärtääkseni suunnattu vähemmän pelaaville henkilöille ja kuitenkin pelissä on kohtauksia, jotka saattavat olla liian vaikeita kokemattomille, kuten erilaiset hiiviskelykohtaukset. Toisaalta, vaikka niissä mokaisi, niin eipä peli siitä rankaise mitenkään. No, pointti kuitenkin on, että vaikka kohdeyleisö on tiedossa, se ei tarkoita, ettei pelissä tarvitse olla minkäänlaista haastetta.

Heavy Rainissa pidin siitä, miten pelissä pystyi mokaamaan ja
päähahmot sitten saattoivat kuolla, koska eivät mm. osanneet päästä ulos kellarista.
Tässä pelissä ei voi tehdä muutoksia/virheitä kuin näennäisesti. Vastasin tai tein mitä tahansa, kaikki päättyi lopulta aina samalla tavalla, eivätkä menneet tapahtumat oikeastaan edes vaikuttaneet tulevaisuuteen. Dialogi saattoi muuttua parilla lauseella eikä aikaisemmilla valinnoilla ollut liiemmin merkitystä (paitsi se baari → Ryanin kanssa sänkyyn -kohtaus). Jos kieltäydyin tekemästä jotain, minun piti tehdä se silti. Käsittämätöntä.

Juoni oli ihan kivaa seurattavaa ja Ellen Page on ihq, mutta nämä asiat eivät koko peliä pelasta. Pelaamisen arvoinen tämä on ehdottomasti, ihan jo erilaisen pelillisen kokemuksen kannalta. Ikävä kyllä tämän pelin pariin ei jaksa palata enää. Kertakäyttöistä ja siksi pakonomainen trophyjen perään juokseminen onkin vähän puuduttavaa, jo se toinen läpipeluukerta oli hieman pakkopullaa :D Heavy Rainissa oli useita tekijöitä, jotka vaikuttivat oleellisemmin juonen kulkuun ja siksi sitä jaksoi pelata paremmin. Varsinkin Black Sunin pelaaminen viisi kertaa ärsytti suunnattomasti, mutta halusin saada trophyn kaikista lopuist, hehe.

Enemmän tämä peli menee kuitenkin plussan puolelle ja soisin tällaisia pelejä olevan enemmänkin. Haluaisin kuitenkin ensi kerralla enemmän varsinaista pelattavaa, haastetta ja juoneen vaikuttavia tekijöitä, kiitos. Arvosanana antaisin ehkä jotain 8/10.
 
Ylös Bottom