Huh huh. Olipa pahemman luokan pettymys tuo ground war. On suorastaan vaikea uskoa miten voikaan epäonnistua näin pahasti tuollaisen lähes vuosikymmeniä vanhan pelimuodon kopioiminen.
Mikä tässä sitten meni pieleen:
1. Karttasuunnittelu. Kartta on aivan liian iso ja monimutkainen. Ihan älyttömästi on talojen kerroksia, ikkunoita, ovia, kattoja, varjoja ym. ym. Kartta on liian monitahoinen. Mittasuhteet ja välimatkat on myös älyttömän isoja. Iso osa kartasta on ihan turhaa kun ei liity mitenkään lippuihin. Ja kun kartta on vielä täysin staattinen, niin hohhoijakkaa. Tuohon olisi tarvinnut edes yksinkertaista seinien tuhoutumista, kuten vaikka Rainbow sixissä.
2. Tiimipelaamisen täydellinen puuttuminen. Ainoa tiimipelaamiselementti ground warissa on, että omaan squadiin voi syntyä. Se oli siinä. Mitään muuta syytä tai kannustetta tai edes mahdollisuutta tiimipelaamiseen ei ole. Tuo on ihan täyttä yksinröpöttelyä. Tämä peli olisi ihan eri peli, kun tiimeilyyn annettaisiin syy ja mahdollisuus. Pitäisi pystyä nostamaan ylös kavereita. Tuo lisäisi samalla "koetun elämän pituutta". Lisäksi tietysti pitäisi pystyä spottamaan/pingaamaan. Ja liiderin pitäisi pystyä antamaan "käskyjä". Samalla killstreakit saisi olla squadikohtaisia siten, että vain squadleaderi voi tilata killstreakkeja. Tämä vähentäisi mahdottomiin mittasuhteisiin mennyttä killstreak määrää ja kannustaisi olemaan aktiivinen liideri. Squadikohtaisista streakeista tulisi pisteetkin koko squadille. Kävisi oikeastaan ihan cooldownilla toimiva systeemi tai sit squadin kokonaispisteistä täyttyvä systeemi.
3. Informaatio tulva. Ground warissa paukutetaan aivan liikaa informaatiota silmille ja korville koko ajan. Ja tästä informaatiosta on vain haittaa. Minimapissa näkyy joka puolella punaisia pisteitä ja kompassi vasta punaisena loistaa. Tiedossa on siis, että joka puolella on koko ajan porukkaa, mutta onhan siellä sitten puolet porukasta joka ei siinä näy. Ihan turhaa tietoa. Ja sitten tulee se jatkuva jankutus UAVeitten tulemisesta ja menemisestä ynnä muista killstreakki hommista. Mitään juoksemisen ääniä tai ampumisten suuntia on turha yrittää kuunnella. Ja taas - ihan turhaa tietoa mikä vain peittää tarpeellista tietoa.
Edit: 4. Ajoneuvot eivät ole hauskoja. En tiedä miten tuota erittelisi enempää. Ne on ihan ok, mutta ei ne ole samalla tavalla hauskoja kuin Battlefieldeissä (varsinkin vanhemmissa). Liian yksinkertaisia.
Infinity ward on onnistunut kopioimaan Battlefieldistä täydellisestä vain ne huonoimmat puolet. Ja unohti kaikki ne paremmat puolet ja toi soppaan vielä CoDin huonoimmat puolet. Voi pojat.
MUTTA positiivista pelissä on ollut tuo realism-pelimuoto. Se on oikeesti ihan viihdyttävää röpöttelyä, missä tulee esille tuon CoDin parhaimmat puolet (ampuminen, aseiden mallinnus ja tiivis lähitaistelu). Tuohon jos oikeasti tulee remasteroituna vanhat CoDin suosikkiareenat, niin enpä nää mitään syytä hangata mitään muuta pelimuotoa. Moni tuntuu toivovan realismiin jotain muuta pelimuotoa kuin TDM. Ja tavallaan oon samaa mieltä itsekin, mutta sitten taas on vaikea keksiä millainen pelimuoto voisi olla, että homma pysyis yhtä puhtaana/kliininä. En haluaisi tuohon mitään ikoneita pyörimään ruudulle enkä selostuksia lippujen valtauksista ja menetyksistä.