Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Colin Mcrae Rally 4

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
Juu moninpelissä (Xboxilla 2-4 samanaikaista pelaajaa) muut kilpailijat näkyvät haamuautoina.
Onko muuten kaksinpelitilassa horisontaali- vai vertikaalisuunnassa halkaistu näyttöruutu? Horisontaalihalkaisu saisi olla kaikissa ajopeleissä defaulttina, mutta aina näin ei ole. "Switch"-optio onkin jo ylellisyyttä ja löytyy vain harvasta ajopelistä.
 
monellako teistä on OIKEASTI ajokortti? :D lol ! ja onko niitä uusia ratoja enemmän kuin niitä 3 ja 4 osan yhdistettyjä? ja pyöriikö auto edelleen oman akselinsa ympäri eli suoraan sanottuna päin helvettiä? ja vieläkö pikku puskaan tai oksaan ajaminen aiheuttaa betoni seinä efektin ja suuren potutuksen? ja piirtyykö maisema 4 osassa mutkan jälkeen hissukseen tyyliin colin 3 vai onko se puurivistö sielä jo kasvaneena? :D

ja muutenkin ihmetyttää xboxin autopelien taso, kaikki pelit mitä olen testannut ovat olleet täyttä kuraa siis rallipelit. colin 04 en ole vielä päässyt testaan kun oli vuokralla kaikki. ja rallisport challenge 2 on tulossa ensvuoden puolella ja sekin on varmaan sitä arcade pelleilyä edelleen. pitää kai ostaa käytetty ps2 autopeleille.
 
En todellakaan näe arcademaisuutta tai muuten vain epärealistisuutta haittatekijänä, jos peli toimii. Tässä maailmassa ei ole montaa simulaatiota konsoleille ja sitä paitsi raskaat simut ovat suoraan sanottuna pepusta. Gran Turismot menevät juuri ja juuri, mutta ei nekään mitään huippusimuja ole. Pelien kanssa pitää olla hauskaa ja sen takia pidän CMR-sarjasta. Ajaminen on letkeää näyttävien sivuluisujen tehtailua ilman että pitää opetella monta vuotta WRC-tasoiseksi rallikuskiksi. Sama koskee tietysti myös Dicen RalliSporttia. En ole koskaan ymmärtänyt realismifriikkejä. Hinkatkaa te niitä lentosimuja PC:llä, me pidetään hauskaa konsoleilla. :)

Ja Corca: En ole vielä testannut moninpeliä, joten en osaa sanoa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
En todellakaan näe arcademaisuutta tai muuten vain epärealistisuutta haittatekijänä, jos peli toimii. Tässä maailmassa ei ole montaa simulaatiota konsoleille ja sitä paitsi raskaat simut ovat suoraan sanottuna pepusta. Gran Turismot menevät juuri ja juuri, mutta ei nekään mitään huippusimuja ole. Pelien kanssa pitää olla hauskaa ja sen takia pidän CMR-sarjasta. Ajaminen on letkeää näyttävien sivuluisujen tehtailua ilman että pitää opetella monta vuotta WRC-tasoiseksi rallikuskiksi. Sama koskee tietysti myös Dicen RalliSporttia. En ole koskaan ymmärtänyt realismifriikkejä. Hinkatkaa te niitä lentosimuja PC:llä, me pidetään hauskaa konsoleilla. :)

Ja Corca: En ole vielä testannut moninpeliä, joten en osaa sanoa.

Olen kyllä osittain ihan samaa mieltä kanssasi mm. tämän XB:n CMR-sarjan suhteen...mutta ihmettelen vain, että mitä helvettiä sinä hardcore lentosimuja tähän aiheeseen sotket...mielipiteitä on tietysti monenlaisia ja liika realismi tai arcdemaisuus voi pilata jonkun kohdalla tunnelman, riippuu myös pelaajasta, pelin laadusta, luonteesta jne...

Jos et ole koskaan ymmärtänyt realismifriikkejä, niin pelillinen makusi on tällöin minusta laatua simppeli ja mitä ilmeisemmin malttamaton, ehkä vähän sellaista ajatusmaailmaa jos äkiseltään katsastettuna toteaa, että ei heti pärjääkkään esim. jonkun näennäiseen realismiin kallistuvan hardcore lentosimun puikoissa, eli yksinkertaisesti ei jostain syystä löydy malttia, aikaa tai halua perehtyä peliin ajalla.

Esim. realismiin tähtäävät harcore simulaatiot ovat yleensä monimuotoisia ja ne vaativat pelaajaltaan perehtymistä asiaan ajan kanssa, tällöin jos aihe/laatu/pelillinen-puoli vain pelaajaa miellyttää tarpeeksi, niin vasta vähitellen simu-peli alkaa tarjoamaan pelaajalleen porkkanaa, eli kun selkeästi taidot ja pelin hallinta on kehittynyt ja simu käynyt jo tutuksi...Tämä ei kuitenkaan vaadi hardcore-simujen kohdalla välttämättä pelaajaltaan vuosia opiskeluun...mutta jos on sarjaa pölypää, niin voihan sekin tietysti olla jonkun kohdalla mahdollista ;)

Minun mielestäni taas pelit jotka ovat liian helppoja omaksua, niin ne eivät ole taas minusta välttämättä kovinkaan hauskoja tai pitkään kiinnostavia, varsinkaan jos niitä pitäisi vielä netissä pelata...joku taas vuorostaan nimenomaan pitää vastaavasti juuri vahvasti arcademaisuuteen kallistuvista peleistä jossa kaikki selviää pelaajalleen hetkessä ja pelillinen puoli/hallinta on tasoa simppeli, mutta sen huomaa taas siitä, että pelaajien ikähaarukka ja mielipiteet ovat myös yleensä sen mukaisia.

Ihan vain pointtina tähän lopuksi, että ne ketkä ovat tällä saralla esim. realisimifriikkejä, niin heillä on nimenomaan hauskaa vuorostaan tämän suuntaisten hardcore simu-pelien parissa kun taas joku napero iloitsee jonkun arcade-pelin parissa jossa sitä näennäistä peli-realismia ei välttämättä ole kuin nimeksi...Mutta löytyyhän joistakin nyky pc-simuista myös se realismi-ruuvikin jonka pelaaja voi halutessa vääntää kaakkoon, mikäli haluaa peliin vähemmän vaativamman/epäuskottavamman luonteen.

Joka tapauksessa pidän boxin CMR4:stä ja itseasiassa pidin jo varsin paljon edeltävästä kolmosesta. CMR4:ssä on tietysti edelleen sellaisia pikku epäkohtia joista en taas pidä, mutta kokonaisuus kuitenkin vie minusta voiton, myös tiettyjä miellyttäviä parannuksia CMR3 verraten.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse olen tilannut CMR4:sen play.com:sta ennakkona, mutta peliä ei ole vielä edes laitettu tulemaan. Pelin hinta 40e, mutta odottelu alkaa jo käydä aika hermoille.

Onko joku ajellu Mad catzin racing wheelilla kyseistä peliä?
Millane ohjattavuus pelissä, parantuuko tuntuma ohjaimeen verrattuna? Roimiiko ratin X,Y,B, ja A napit?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jokke
Olen kyllä osittain ihan samaa mieltä kanssasi mm. tämän XB:n CMR-sarjan suhteen...mutta ihmettelen vain, että mitä helvettiä sinä hardcore lentosimuja tähän aiheeseen sotket...mielipiteitä on tietysti monenlaisia ja liika realismi tai arcdemaisuus voi pilata jonkun kohdalla tunnelman, riippuu myös pelaajasta, pelin laadusta, luonteesta jne...

Jos et ole koskaan ymmärtänyt realismifriikkejä, niin pelillinen makusi on tällöin minusta laatua simppeli ja mitä ilmeisemmin malttamaton, ehkä vähän sellaista ajatusmaailmaa jos äkiseltään katsastettuna toteaa, että ei heti pärjääkkään esim. jonkun näennäiseen realismiin kallistuvan hardcore lentosimun puikoissa, eli yksinkertaisesti ei jostain syystä löydy malttia, aikaa tai halua perehtyä peliin ajalla.

Esim. realismiin tähtäävät harcore simulaatiot ovat yleensä monimuotoisia ja ne vaativat pelaajaltaan perehtymistä asiaan ajan kanssa, tällöin jos aihe/laatu/pelillinen-puoli vain pelaajaa miellyttää tarpeeksi, niin vasta vähitellen simu-peli alkaa tarjoamaan pelaajalleen porkkanaa, eli kun selkeästi taidot ja pelin hallinta on kehittynyt ja simu käynyt jo tutuksi...Tämä ei kuitenkaan vaadi hardcore-simujen kohdalla välttämättä pelaajaltaan vuosia opiskeluun...mutta jos on sarjaa pölypää, niin voihan sekin tietysti olla jonkun kohdalla mahdollista ;)

Minun mielestäni taas pelit jotka ovat liian helppoja omaksua, niin ne eivät ole taas minusta välttämättä kovinkaan hauskoja tai pitkään kiinnostavia, varsinkaan jos niitä pitäisi vielä netissä pelata...joku taas vuorostaan nimenomaan pitää vastaavasti juuri vahvasti arcademaisuuteen kallistuvista peleistä jossa kaikki selviää pelaajalleen hetkessä ja pelillinen puoli/hallinta on tasoa simppeli, mutta sen huomaa taas siitä, että pelaajien ikähaarukka ja mielipiteet ovat myös yleensä sen mukaisia.

Ihan vain pointtina tähän lopuksi, että ne ketkä ovat tällä saralla esim. realisimifriikkejä, niin heillä on nimenomaan hauskaa vuorostaan tämän suuntaisten hardcore simu-pelien parissa kun taas joku napero iloitsee jonkun arcade-pelin parissa jossa sitä näennäistä peli-realismia ei välttämättä ole kuin nimeksi...Mutta löytyyhän joistakin nyky pc-simuista myös se realismi-ruuvikin jonka pelaaja voi halutessa vääntää kaakkoon, mikäli haluaa peliin vähemmän vaativamman/epäuskottavamman luonteen.

Joka tapauksessa pidän boxin CMR4:stä ja itseasiassa pidin jo varsin paljon edeltävästä kolmosesta. CMR4:ssä on tietysti edelleen sellaisia pikku epäkohtia joista en taas pidä, mutta kokonaisuus kuitenkin vie minusta voiton, myös tiettyjä miellyttäviä parannuksia CMR3 verraten.

No ei olisi tarvinnut romaania kirjoittaa vaarattoman letkautuksen takia. Yleensä minulla ei ole aikaa paneutua kovin syvällisesti simulaatioihin, joten sen takia ne ovat jääneet vähemmälle. Ei niinkään sen takia, että heti tulisi turpaan (vaikka sekin on kyllä todennäköistä). Ja toisaalta nykyisin minulla on intressit aika vähäiset pelata PC:llä, joten jos simulaatiota ei löydy akselilta Xbox, PS2 ja GameCube, jää se varmaankin kokematta.

Käyhän muuten parantamassa aikaasi Suomen EK6:lla. Ohitin sinut parilla sekunnilla nousten rankingissa sijalle 8. Se taitaa ollakin ainoa pätkä, jossa olen pärjännyt. Tosin eipä Stages-pelimuotoa ole kovin paljoa vielä ehtinyt edes koluta, kun ajelen pääasiassa vain uraa eri luokkien autoilla. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
Käyhän muuten parantamassa aikaasi Suomen EK6:lla. Ohitin sinut parilla sekunnilla nousten rankingissa sijalle 8. Se taitaa ollakin ainoa pätkä, jossa olen pärjännyt. Tosin eipä Stages-pelimuotoa ole kovin paljoa vielä ehtinyt edes koluta, kun ajelen pääasiassa vain uraa eri luokkien autoilla. :)

Kävin Suomen EK6:lla ja tiputin sinut sijalle 9, eli otin tuon 8-pallon vuorostani haltuun, ainakin hetkeksi...olis tullu kyllä parempikin aika, mutta vedin siellä tukkikasan päällä vielä pikaset sauhut ja jatkoin sitten taas matkaa... ;)

On tuolla scoreboardsilla kyllä aika hurjia aikoja joillakin vrt.kuskeilla, että ei voi kun väliin ihmetellä. Taitaakin ruutulippu heilua väliin vain Suomalaisten Live-frendien parissa. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Peli tipahti eilen postiluukusta mutta en kerinnyt pelaamaan kuin vasta kaksi pikataivalta, kun CSI ja työt aiheuttivat esteitä pelaamiselle :) Peli tuli myös Playsta, pistivät sen postiin pari päivää ennen julkaisupäivää.

Joka tapauksessa, ihan ensimmäiset ajatukset:
- Kun pelin laittaa ensimmäisen kerran asemaan, se kysyy että laitetaanko autosave päälle vai ei. Toivottavasti tuota voi jälkikäteen vielä muuttaa. Tämä ilmeisesti tallentaa tilanteen etappien jälkeen, jotta jos ajaa mönkään niin ei voi uusia
- Yksinpelatessa näkyy parhaan kierroksen tehneen haamuauto. Loistavaa.
- Liikennemerkkiin törmääminen on kuin seinään törmäisi.
- Ainakin suomen eka pikataival on kumputie. Tällä tarkoitan sitä että tie on kapea, keskeltä korkea ja reunat alhaalla. Siis niin kuin ajaisi leveän putken päällä. Mielestäni aika tyhmää, ei ne tiet oikeasti ole sellaisia :(
- Kiihtyvyys on realistisempi, ennen focuksen kiihtyvyys oli tasainen 500rpm-7000rpm, nyt sieltä alhaalta ei väännä yhtä hyvin. Siis heti ajaessa tuli sellainen olo että näinhän tämän oikeasti on.

Nämä siis henk koht mielipiteitä eikä faktoja :)
 
niinpä

Ihan vain pointtina tähän lopuksi, että ne ketkä ovat tällä saralla esim. realisimifriikkejä, niin heillä on nimenomaan hauskaa vuorostaan tämän suuntaisten hardcore simu-pelien parissa kun taas joku napero iloitsee jonkun arcade-pelin parissa jossa sitä näennäistä peli-realismia ei välttämättä ole kuin nimeksi...Mutta löytyyhän joistakin nyky pc-simuista myös se realismi-ruuvikin jonka pelaaja voi halutessa vääntää kaakkoon, mikäli haluaa peliin vähemmän vaativamman/epäuskottavamman luonteen.


juuri näin. t: xclone :p
 
Pari EK:ta olen kerkinyt pelaamaan ja nyt alkaa auto pysymään hanskassa :) paljon on parannettu kolmoseen verrattuna mutta jotain pikku miinuksia löytyy silti...
+ äänet (auton takaa pelatessa äänet suht. aidot)
+ ratojen määrä
+ ajotuntuma (paitsi nelivetoautoissa joissa perä tuntuu menettävän pidon aivan liian herkästi)
+ elinikä (liven scoreboards lisää ikää jo tuntuvasti vaikka olisikin toivonut live moninpeliä)
+ grafiikka
+ moninpeli (v-rally 3:n elinikä nousi huimasti moninpelin takia joten eiköhän tätäkin tule pelattua kavereiden kanssa)
- konepelti kuvakulma puuttuu
- kartturi
- ajotuntuma nelivetoautoissa
- säädöt olisivat saaneet olla ehkä hieman monipuolisemmat
pari muuta juttua oli mielessä mutta ne pääsivät jo unohtumaan...

HUOM. tässä vain minun mielipiteeni
 
niin tästä cmr 4: sesta joitakin sanoja,...

itse odotin aikoinaan sitä 3 ja sen hommasin. ehkä se oli mulle liikaa, ajoin kyllä läpi pari kertaa sen championin, mutta vaadittavia tuloksia en saanut.


mutta olen pelaillut sitä silloin tällöin. jotkut rajoitteet suututti, kuten se että vain focus,..
ja kaverin kanssa ei voi ajaa championia.

mutta nyt kävin kokeilee tätä cmr 4 anttilassa ja muutaman kerran oon kokeillu, muutamat taipaleet läpi.
jotenkin olen pettynyt, ei siinä mun mielestä ollut enää paljoa syytä ostaa sitä, lähestulkoon saman oloinen kuin 3

mutta tämä minun tuntuma.

kurki-fin-
 
Onko muuten kukaan huomannut tätä viivettä Colin nelosessa, kun pelaa MC2 -ratilla? Kokeilin tuossa äsken ensimmäistä kertaa peliä ratilla, mutta pelaamisesta ei tahtonut tulla mitään: auto reagoi ohjausliikkeisiin aivan liian myöhään ja tuloksena oli alituinen spinnailu... Colin kolmosessa on sama ongelma, joskaan ei niin paha. Muut pelit toimivat moitteetta.

Kokeilin säätää ohjauksen itse ratista mahd. herkäksi (ja itse pelistä mahd. keveäksi), mutta tuloksetta. Vai pitääkö tässä alkaa vaan harjoittelemaan ankarasti?
 
Mä ostin Colin kolkin heti kun tuli ja vertasin sitä Rallisporttiin heti kättelyssä - tokihan ovat aika erilaisia, mutta Colin ei vaan säväyttänyt, elikkä ei ollut parempi kuin Micrtosoftin arcaderalli.

Nyt Colin nelosessa tunnelma on aivan toinen ja lähti rallisportti myyntiin!

Nelonen on jotain mitä kolmosen olisi jo kuulunut olla. Ei se nelonenkaan mikään ihmeellinen ole, mutta tällä hetkellä mielestäni paras rallipeli markkinoilla. Pidän sen tunnelmasta ja ajettavuudesta - kolmonen oli jotenkin kalpea näillä osa-alueilla.
 
Itse pidän CRM4:stä tosi paljon, enemmän simulaatioita kun arcadekaahailua. Ainut asia mikä hämäsi, oli konepeltinäkymän poisto pelistä.
 
Minä olen aika pettynyt rally-modeen. Tästä omien rallien tekemisestä (ja koko rally-modesta) ei ole juuri mitään hyötyä, kun tekoälyn ohjaamia vastustajia ei ole ja autoa pääsee säätämään joka EK:n jälkeen. Siis ihan sama kuin ajaisi pelkkiä yksittäisiä stageja. Moninpelissä tilanne on vähän parempi, mutta jos kaveri on aloittelija eikä pärjää minulle niin ei voi edes kilpailla koneen kanssa. Minä olin saanut sellaisen käsityksen, että ralleja voisi ajaa niin kuin cmr2:ssa.

Ajotuntuma on erinomainen, mutta taitaa silti Colin 2 olla vielä parempi peli :)
 
Ylös Bottom