Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Control - Yliluonnollisia voimia ja agenttitarina

Vaikuttaako kotimaisuus ostopäätökseesi?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 49 42,6%
  • Ei vaikuta

    Äänet: 66 57,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    115
Moni peli "pilataan" sillä että sinne keksimällä keksitään joku kerrostalon kokoinen välipomo joka on huomattavasti vaikeampi kun koko peli on siihen mennessä ollut.

En jaksa edes muistaa montako peliä on tämän takia jäänyt kesken tai täysin pelaamatta.

Onko tässä Controlissa niitä? Tietääpä olla ostamatta jos on.
 
Itse tunnen saaneeni rahalle vastinetta silloin kun on voinut ylittää pelin asettaman haasteen. Esimerkkinä tulee Bloodborne, jonka mitoitan pelaamieni pelien parhaimmistoon. Alkuun en päässyt sen ensimmäistä kadun pätkää läpi moneen päivään. Tyydytys, joka tulee ensimmäisen pomon kaaduttua on jotain minkä takia pelejä pelataan.

Tämä Control haastaa paikoin oikein mukavasti. Mitään ylitsepääsemätöntä ei tule vastaan.
 
Luin Controllin hypemateriaalista ennen pelin julkaisua että tämä on vaikea. Pelaan yleensä helppoja pelejä, mutta ajattelin, että jos kerrankin ottaisi peluutukseen jonkin oikein vaikean. Pelin alun Tommasi pomoa hakkasin puolituntia, ennen kuin sain ratkaisevan vinkin miten sen saa hoidettua. Pääjuonessa ei ollut taistelua jota olisin jäänyt jumittamaan Tommasin jälkeen. Vapaaehtoista lihansyöjä kasvia vastaan yritin monta kertaa, mutta en saanut lyötyä. Jätin sen väliin koska se on vapaaehtoinen taistelu.
 
JTahtin mainitsema lihansyöjäkasvi oli ehdottomasti se vaikein, mutta trophyn siitä sai, joten pakko oli listiä. Neljännellä yrittämällä onnistuin, optimoituani perkit riittävän hyvin. Eikä elämänmittariin jäänyt siltikään kuin sentin verran. Taistelu oli ohi noin 20 sekunnissa. En tiedä miten sen hyökkäyksiä pystyy välttämään, tuntui osuvan joka kerta - joten keskityin oman vahingon minimointiin ja kasvin nopeaan tappamiseen. Tässä kohtaa matka taisi olla pisin bossin luokse, sillä checkpointilta kesti parin minuutin verran taivaltaa pääkallopaikalle. Matkalla piti myös tappaa vihollisia suht varovaisella tyylillä, sillä täydet energiat olivat edellytyksenä ennen taistelun alkua.

Ei voi sanoa minkään pomon olevan ylivertaisen vaikea. Toiset ovat liikkuvia ja nopeita, osa kestää enemmän ja käyttää raskaita, mutta hitaita hyökkäyksiä. Itse arvioisin, että 3-4 pomotaistelua on sellaisia, jotka ovat ohi alle minuutin. Jessellä on käytössä niin iso repertuaari erilaisia juttuja, että niistä pitää vain löytää oikeat. On suojakehää, nopeita väistöliikkeitä, mahdollisuus levitoida, vihollisen ammuksen voi ottaa lennosta kiinni ja paiskata takaisin ja niin edelleen. Esteen (esim. kaide) taakse kumartumista käytin vain ensimmäisen bossin kohdalla, sen jälkeen en kertaakaan.

Raja menee kaiketi siinä, miten hyvin osaa tulkita tilannetta. Osaako suojautua ajoissa, ajoittaa väistöliikkeet oikein ja miten tarkka on ampumaan. Äänillä on iso merkitys, koska kuulokkeilla tietää tasan tarkkaan, onko kohti tulossa ohjus, milloin pystyy heittämään roinaa vihollisten päälle ja osaatko liikkua samaan aikaan, kun teet hyökkäyksiä. Arviointikykyä testataan koko ajan taistelutilanteissa. Sivutehtäviä kannattaa tahkota, niistä saa paljon kykypisteitä. Helpottaa taivalta kummasti. Mainittakoon myös, että pelissä ei voi grindata samoja vihollisia taitopisteiden saamiseksi, näin saa vain pelin sisäistä valuuttaa ja modeja.
 
Olisiko yhteen loppupään bossiin antaa vinkkejä aseisiin ja modeihin?
mr. Tommassi. En vaan millään meinaa siitä selvitä, kuolema tulee aina siinä vaiheessa kun se kiljuva hirviö ilmestyy
 
Olisiko yhteen loppupään bossiin antaa vinkkejä aseisiin ja modeihin?
mr. Tommassi. En vaan millään meinaa siitä selvitä, kuolema tulee aina siinä vaiheessa kun se kiljuva hirviö ilmestyy

Oma taktiikkani:

Käytin hyväksi sitä keskellä olevaa kivipaasia. Olin pääosin siellä ylhäällä paasin päällä ja suojauduin Tommasin hyökkäyksiltä ja ammuin aina kuin vain tilaisuus tuli. Maassa ollessa näkee tähtäimen värin vaihtelusta missä se näkymätön hirviö menee, ammuin heti matalaksi ja pidin huolen että Tommasi pysyy kivipaasin toisella puolen eikä pääse sillä välin iskemään. Samoin muut maata pitkin etenevät heti pois kentältä kun ilmestyvät. Apuna oli myös täyteen viritetty kivikilpi.
 
Oma taktiikkani:

Käytin hyväksi sitä keskellä olevaa kivipaasia. Olin pääosin siellä ylhäällä paasin päällä ja suojauduin Tommasin hyökkäyksiltä ja ammuin aina kuin vain tilaisuus tuli. Maassa ollessa näkee tähtäimen värin vaihtelusta missä se näkymätön hirviö menee, ammuin heti matalaksi ja pidin huolen että Tommasi pysyy kivipaasin toisella puolen eikä pääse sillä välin iskemään. Samoin muut maata pitkin etenevät heti pois kentältä kun ilmestyvät. Apuna oli myös täyteen viritetty kivikilpi.
No sehän meni sitten heti läpi
 
Okei nyt alkaa ärsyttämään kyllä itseänikin pelin käsittämättömän typerät tallennuspisteet ja pomotaistelut. Kauaa ei kyllä hermo kestä uudelleen yrittämisiä. Saattaa mennä hyvinkin äkkiä peli vaihtoon tällä menoa. Harmi kyllä. Muuten kyllä tykkäsin kovasti.
 
Mietin noista tallennuspisteistä, että kulkeekohan porukka niiden ohi? Näin yhdellä toisella palstalla kommentin, että tallennuspisteeltä on pitkä matka Tommasi taisteluun, mutta siinähän on tallennuspiste heti ennen ovea. Täytyy tarkkailla kohtia, missä valo vääristyy ja näkyy neliö (siis jos pelaa Pleikkarilla). Siinä on yleensä sateliitti lautasia ympärillä.
 
Okei nyt alkaa ärsyttämään kyllä itseänikin pelin käsittämättömän typerät tallennuspisteet ja pomotaistelut. Kauaa ei kyllä hermo kestä uudelleen yrittämisiä. Saattaa mennä hyvinkin äkkiä peli vaihtoon tällä menoa. Harmi kyllä. Muuten kyllä tykkäsin kovasti.
Älä luovuta. You can do it!!
 
Pääsin jo eteenpäin mutta jäin jo jumiin seuraavaan vastaavaan. Todella raivostuttavia kyllä nämä pomotappelut tässä. Harmi ettei ole vaikeustason säätöä. Ei tämmöistä kauaa kyllä jaksa.
Juu myyntiin lähtee.
 
:eek:
Pääsin jo eteenpäin mutta jäin jo jumiin seuraavaan vastaavaan. Todella raivostuttavia kyllä nämä pomotappelut tässä. Harmi ettei ole vaikeustason säätöä. Ei tämmöistä kauaa kyllä jaksa.
Juu myyntiin lähtee.
Juu, Remedy tekee hyviä pelejä, mutta pomotaistelut ei kyllä kuulu studion vahvuuksiin.

Vieläkin muistelen kauhulla Quantum Breakin aivan järkyttävän paskaa ja raivostuttavaa loppupomoa
 
Pelin vaikeustasohan on käytännössä muokattavissa siten, että tutkii paljon, etenee hitaasti ja tekee sivutehtäviä, jolloin hahmon kyvyt ovat aina hieman yläbalanssisa tarinatehtäviin nähden. Mielestäni vaikeustaso oli erittäin hyvin balansoitu. Bossit tosiaan näennäisesti haastavia, mutta vaativat oikean taktiikan käyttöä. Parissa kohtaan luin netistä taktiikkavinkin, kun en jaksanut päätä hakata seinään. Ei ongelmaa. Uskaltaisin suositella peliä myös alempien vaikeustasojen ystäville. Itse pelaan pelit normalilla, enkä juurikaan tykkää "vaativista" peleistä.

Peli on nyt läpi ja lähes kaikki salaisuudetkin koluttu (?). Aivan huikea teos ja sukupolven parhaimmistoa. Itselleni tässä oli parasta, että kyseessä on käytännössä Alan Waken itsenäinen jatko-osa. Aivan huikeaa ja kekseliästä universe buildingia tässä. Maailman parasta.
 
Sain vinkin tähän, että heittokyvyn kehittäminen helpottaa peliä paljon. Tappiin viritetyllä heittokyvyllä moni hissi kaatuu laakista.
 
Sain vinkin tähän, että heittokyvyn kehittäminen helpottaa peliä paljon. Tappiin viritetyllä heittokyvyllä moni hissi kaatuu laakista.
Juurikin näin. Lisäksi henkilömodeista kannattaa valita terveyttä lisäävät ja aseista selvästi toimivin kombo oli grip/pierce. Kieltämättä kaikkia aseita olisi tullut saada vaihtaa lennosta, jolloin niitä olisi voinut käyttää monipuolisemmin. Ihme, että olivat rajoittaneet kahteen, vaikka esimerkiksi tarinallisesti aseen vaihtuminen lennossa olisi ollut jopa luontevampaa.
 
Ei jestas, että minä vihaan tätä peliä. Siinä vaiheessa kun peli saa kuulokkeet lentämään päästä ja on hyvin hilkulla ettei ohjain mene perässä kannattaa hyväksyä se ettei tämä ole minua varten. Vuosiin ei ole mikään peli saanut mieltä yhtä lailla kiehumaan kuin tämä. Ja mä kun NIIN haluaisin pitää tästä, mutta mitä sitä itseään kiusaamaan kun muutakin pelattavaa on tarjolla. Sori Remedy. Jään odottelemaan Alan Wakea remaken tai jatko-osan muodossa. Tähän en enää koske. Over and out.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tämä mikään hitti ole ilmeisesti ollut.
Tässä pelissä on huonoja suunnittelu suuntia, ei ehkä pitänyt tehdä perinteinen peli, tuo ihme kartta sun muu paska pisti porukan vaan liian sekaisin.

Itekkin olen pelannut tämän suuntaisia pelejä, mutta oli aika vitun pihalla tämän kanssa.
Se kartta hämäs varsinkin alussa, mitä järkeä tossa edes oli.

Ite oisin laittanut tähän vaikka Dead Spacen systeemin että viiva näyttää kohteen, en usko että se ois ainakaan huonontanut tätä.
Pelattavuus tässä on pirun hyvä!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom