Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Control - Yliluonnollisia voimia ja agenttitarina

Vaikuttaako kotimaisuus ostopäätökseesi?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 49 43,0%
  • Ei vaikuta

    Äänet: 65 57,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    114
Kohtuu vaativa fysiikkamalli ja paljon räjähtävää toimintaa sekä osittain hajoavat ympäristöt, joten ruudunpäivitys notkuu joskus. Xbox One X:llä pyörii kuitenkin aivan riittävän hyvin. Ei ongelmia itsellä.
Se onkin konsoleista ainut millä on pelikelpoinen.
Ps4 pro on huono ja Xbox, mutta etenkin normi ps4 onkin sit jo pelikelvoton ja tällä kertaa ihan oikeasti pelikelvoton. 10-15fps ei ole tätäpäivää, eikä edes menneisyyttä.
 
Se onkin konsoleista ainut millä on pelikelpoinen.
Ps4 pro on huono ja Xbox, mutta etenkin normi ps4 onkin sit jo pelikelvoton ja tällä kertaa ihan oikeasti pelikelvoton. 10-15fps ei ole tätäpäivää, eikä edes menneisyyttä.
Aijaa kai se on sitte PuuCee versio jonka hommaan jossain kohtaa.
Tuli vaan esim Max Payne pelit pelattua joskus PS2 konsolilla.
 
Prolla tätä pystyy kyllä pelaamaan, mutta parantamisen varaa on kyllä.

Yksi tietty ase pistää framet aika alas, kun sillä paukuttelee vähän innokkaammin, mutta ei kuitenkaan ihan diashowksi mene :)
 
Paskan marjat mistään fps:n tippumisesta, koska pudotukset ovat enimmilläänkin vain muutaman sekunnin mittaisia. Pikemminkin otan sen "luontaisena bullet timena" Max Paynen tapaan, pystyy harkitsemaan ison vihollislauman edessä seuraavaa liikettä pari sekuntia kauemmin. Vertailuna Conan Exiles, jossa saatettiin pitkän aikaa liikkua matalilla fps:llä ja silti peli oli täyttä rautaa aina platinatrophyyn asti. Sama juttu 7 days to die -pelissä, loistava peli kömpelöstä toteutuksestaan huolimatta. Ja normipleikkari myös täällä.

Räjähdykset ovat se ongelma, silloin tavaraa tulee liikaa ruudulle. Omaa pelikokemusta se ei häiritse.
 
Paskan marjat mistään fps:n tippumisesta, koska pudotukset ovat enimmilläänkin vain muutaman sekunnin mittaisia.
Digital foundryn videolla oli kokonainen taistelukohtaus 10-15fps. Se ei ole muutama sekunti.
Lisäksi max paynessä peli oli sulavaa ja tähtäys helppoa. Tuossa videolla sanoivat epäilleensä koko konsolin olevan rikki, kun oli täysin pelikelvoton ja siltä se näyttikin.
 
Digital foundryn videolla oli kokonainen taistelukohtaus 10-15fps. Se ei ole muutama sekunti.
Lisäksi max paynessä peli oli sulavaa ja tähtäys helppoa. Tuossa videolla sanoivat epäilleensä koko konsolin olevan rikki, kun oli täysin pelikelvoton ja siltä se näyttikin.

Muutama intensiivisempi taistelu ei tee pelistä pelikelvotonta. Digital Foundryn heput olivat selkeästi valinneet ne kaikkein pahimmat kohdat, joissa fps putosi eniten. Keskimäärin pelin pelaa läpi 10-15 tunnissa, eli keskiarvo on 750 minuuttia. Jos siitä ajasta on heikompaa fps:ää muutaman kovan taistelun verran, niin mä en edelleenkään välitä paskan vertaa, vaikka toistankin itseäni. Controlissa on niin paljon hyviä puolia, joita DF:n tyypit toivat hyvin esille, että fps ei sitä pilaa. 80- ja 90-luvulta löytyy monta paljon heikompaa peliä (ja silti niin loistavaa peliä) ja sen ajan eläneenä (ja pelanneena) pienempikin fps näyttää hyvältä. Socomit 1 ja 2, olivat nekin 2000-luvun alussa matalan fps:n pelejä pahimmillaan, silti niihin kertyi iso suomalaisyhteisö - ja näiden pelien perään huudellaan vieläkin.
 
On ollut upea seikkailu tämä Control tähän asti, kun on edetty arviolta kuuden tunnin verran. Taistelumekaniikka kehittyy yhdessä pelaajan kanssa. Vaikeustaso on itselle juuri sopiva. Läpi ei juosta henkselit paukkuen, mutta paikalleenkaan ei jumiuduta. Grafiikkahoron silmäkulmat kostuvat alinomaan, niin upeat ovat valot ja ilme pelissä. Pääosan esittäjälle saatiin puettua tiukat vermeet, josta myös plussaa. :D

Muutaman kerran on ruudunpäivitys kyykännyt, kun taistelun tuhannen partikkelit ovat purskahtaneet ruudulle. Muuten on pyörinyt hienosti PS4 Prolla.

Viimein kotimainen pelintekijä ymmärtää tuoda Suomea esille näkyvästi, eikä pelkästään Martti Suosalon sanoin. Aiemmin on Renny Harlin kantanut tätä soihtua ja pisteet hänelle. Remedy ottaa tässä nyt esimerkin antajan roolin.

 
Monta kertaa tässä mainittu Ordinary niminen kaupunki ja jäi vaivaamaan, että mistä se on tuttu. No Alan Wake's American Nightmaressa oli maininta, että "It will happen again, in another town, a town called Ordinary".

Tykkään näistä vihjeistä, että kaikki nämä pelit ovat osa samaa universumia ja paljon siellä on muitakin vinkkejä tullut vastaan:)

Omasta mielestä tämä on kyllä paras Remedyn peli ja toivottavasti myy hyvin, että saadaan jatkoa.
 
Monta kertaa tässä mainittu Ordinary niminen kaupunki ja jäi vaivaamaan, että mistä se on tuttu. No Alan Wake's American Nightmaressa oli maininta, että "It will happen again, in another town, a town called Ordinary".

Tykkään näistä vihjeistä, että kaikki nämä pelit ovat osa samaa universumia ja paljon siellä on muitakin vinkkejä tullut vastaan:)

Omasta mielestä tämä on kyllä paras Remedyn peli ja toivottavasti myy hyvin, että saadaan jatkoa.

Pitäis kyllä pelailla Alan Wake ja tuo lisäri läpi tuon Controllin jälkeen, kun eihän niistä kaikkea vaan enää muista vaikka itelle yks varmaan top10 peleistä kautta aikain se. :)

Controllista olen kyllä kans pitänyt tosi paljon. Älyttömästi tutkittavaa ja tehtävää ja tuo pelattavuus, kyvyt ja aseet on vain niin hyvin tehty, että todellinen nautinto mätkiä menemään. Kiva, kun tuo rakenne on tällä kertaa vähän vapaampi eikä suoraan ohjata mihin pitää mennä, tai paremminkin, miten sinne pääsee.

Alan Wake voisi toimia myös tuollaisella vapaammalla ja avoimemmalla toteutuksella. Toivottavasti joskus nähdään vielä se Alan Wake 2:kin Remedyltä. :)
 
Todella mielenkiintoinen peli. Muutamia bugeja näkyy olevan ainakin PS4-versiossa ja välillä lagii, vaikka käytössä PS4 pro.

Tarina ei oo nyt vielä ihan hirveesti auennut... Mutta ei siitä sen enempää ettei tule vahingossa spoilereita.

Tässä ois tunnelmia pelistä:
 
Jaaha, sehän paukahtikin sitten läpi. Loistava peli ja pituuskin juuri sopiva tällaiselle tarinavetoiselle yksinpelille. Tekemistäkin vielä jäljellä lopputekstien jälkeen vaikka tein aina kaiken mitä eteen sattui ja kävin kyllä tarkkaan läpi joka paikan.

Isoin miinus tosiaan tekninen puoli, joka tökkii jopa One X:llä. Ei tarvitse olla edes mikään älytön taistelu menossa vaan vähän enemmän kamaa ilmassa niin ruudunpäivitys notkahtaa. Hyvin vähän haittasi lopulta pelistä nauttimista mutta kyllä se ajoittain ihmetytti. Varsinkin kun välillä valikoihin pääsy tai pois meneminen tai videoiden katsominen tökki/hidasteli myös - siis mitä ihmettä? Toivottavasti saavat korjattua päivityksellä tuon, sillä peli oli todella loistava muuten.

Taisteluun olisi saattanut kyllästyä jos peli olisi ollut pitempi mutta ainakin nykyisellä kestollaan jäi vain nälkä. Saapa nähdä millaista lisäsisältöä tulee, sillä tähänhän sitä on helppo tehdä pelin maailman ja tapahtumapaikan takia. Joku uusi avautuva paikka ei olisi mikään ihme kun paikka muutenkin muuttuu jatkuvasti jo pelin aikana.

Tuosta muuttumisesta muuten: oletin alunperin sen tarkoittavan jopa proseduaalista maailmaa mutta enemmän tämä oli tosiaan metroidvania. Lisääkin olisi voinut olla piilotettuja alueita vaikka nytkin niitä ihan kivasti löytyi. Ehkä en vain ole löytänyt suurinta osaa?
 
Jaaha, sehän paukahtikin sitten läpi. Loistava peli ja pituuskin juuri sopiva tällaiselle tarinavetoiselle yksinpelille. Tekemistäkin vielä jäljellä lopputekstien jälkeen vaikka tein aina kaiken mitä eteen sattui ja kävin kyllä tarkkaan läpi joka paikan.

Isoin miinus tosiaan tekninen puoli, joka tökkii jopa One X:llä. Ei tarvitse olla edes mikään älytön taistelu menossa vaan vähän enemmän kamaa ilmassa niin ruudunpäivitys notkahtaa. Hyvin vähän haittasi lopulta pelistä nauttimista mutta kyllä se ajoittain ihmetytti. Varsinkin kun välillä valikoihin pääsy tai pois meneminen tai videoiden katsominen tökki/hidasteli myös - siis mitä ihmettä? Toivottavasti saavat korjattua päivityksellä tuon, sillä peli oli todella loistava muuten.

Taisteluun olisi saattanut kyllästyä jos peli olisi ollut pitempi mutta ainakin nykyisellä kestollaan jäi vain nälkä. Saapa nähdä millaista lisäsisältöä tulee, sillä tähänhän sitä on helppo tehdä pelin maailman ja tapahtumapaikan takia. Joku uusi avautuva paikka ei olisi mikään ihme kun paikka muutenkin muuttuu jatkuvasti jo pelin aikana.

Tuosta muuttumisesta muuten: oletin alunperin sen tarkoittavan jopa proseduaalista maailmaa mutta enemmän tämä oli tosiaan metroidvania. Lisääkin olisi voinut olla piilotettuja alueita vaikka nytkin niitä ihan kivasti löytyi. Ehkä en vain ole löytänyt suurinta osaa?
Saas nähdä, että käyttävätkö tuota Oceanview Motellia, kun
yhdessä hotline videossa Trench selittää, että ovat sieltä saaneet vasta yhden oven auki ja siellä niitä ovia riittää :)
 
Läpi meni että paukahti! Täytti seikkailun että toiminnan nälkäisen upealla tavalla.

Todella äimistynyt olo mitä kaikkea tuli koettua näinä neljänä peräkkäisenä päivänä kun taloa koluttiin läpi pohjakerrosta myöten. Graafinen anti, äänimaailman ja surrealistisen kuvien jälkeen oli kuin laadukas painajaisuni josta ei vain halua pois. Tein tarkoituksella sivutehtäviä nauttiakseni tästä mestariteoksesta pidempään. Peli oli kuin hienosäädetty omille kyvyille. Sopivan haastava, niin taisteluissa kuin pulmatehtävissä. Kertaakaan ei tarvinnut tukeutua vieraan apuun.

Tarina näissä menee aina yli hilseen. Ei estä nauttimasta pelistä. Muuten eri osa-alueet tuntuivat olevan hyvin tasapainossa. Toimintaa, seikkailua, pulmatehtäviä, paikkojen tutkimista vanhaan kunnon Tomb Raider tyyliin. Tykästyin vielä pääosan esittäjään. :D

Remedyn, että tottakai meidän suomalaisten on syytä olla tästä teoksesta todella ylpeä.

Yleisarvosana: 10 + erikoismaininta Suomi-sisällöstä.
 
Heimoi! Täällä joku oli toivonut lisämietteitä 2/5-arvosteluni tueksi.

Sanotakoon heti, että seison edelleen täysin tuon MEGAVAUKOHUN aiheuttaneen arvosanani takana. Itselle niitä vikoja (teknisiä ja ei-teknisiä) vain oli liian kanssa, eikä siihen taustalle oltu saatu aikaiseksi edes puolivillaisesti koukuttavaa tarinaa. Se "omituisuus" tuntui olevan paikoitellen ainut itsetarkoitus koko hommassa, eikä sitäkään nyt oltu järin pätevästi onnistuttu toteuttamaan. En koskaan vain "juokse" pelejäni läpi, oli arvosteltavana tai ei. Läpipeluu nappasi yhteensä varmaankin sen vajaat parikymmentä tuntia, taitopuut on muutamaa vaille naputeltu tappiinsa, eikä niitä ekstratehtäviäkään ole enää pahemmin jäljellä. Ankean lopun jälkeen ei ole tehnyt hetkeäkään mieli palata Oldest Houseen, joten jotain sinne jäi roikkumaan.

Olen yleensä arvostelijana ollut lukemati muiden mokomien mietteitä, mikä johtaa tietty sitten täysin omaan mielipiteeseen. Kirjoitin siis revikkani jälleen täysin omien mietteideni mukaan, vaikka arvasin toki että sanomista tulee - oma mielipidehän se on. Ei arvostelijoiden tehtävä ole olla samaa mieltä, ja se on just eikä melkein ok. Jotenkin silti hämmentää journojen yltiöpositiiviset mietteet Controlin tapauksessa, olisin odottanut enemmän hajontaa ja jotenkin ne isot viat tuntuu unohtuneen monella matkan varrelle - Metacriticin user scoressa (joka on kyllä yksi helvetti, myönnän) tämä näkyy huomattavasti vahvemmin.

Ainiin, ja mainittakoon siis jos ei arvostelusta tullut ilmi, niin olen kova Remedy-pelien ystävä jopa Quantum Breakia myöten. Tässä nyt vaan periaatteessa mikään ei osunut täysin nappiin, ei oikeastaan lähellekään. Harmittaa vietävästi, koska studiolle toivon pelkkää hyvää :)

Ainiin, mitä tekniikkaan tulee, niin Remedyn viime aikaiset "These things do take time" -kommentit on kieltämättä vähän ärsyttäneet. Käsittääkseni se aika nimittäin on ennen pelin julkaisua täysin keskeneräisenä. Day 1 patchin olin toki ladannut, se tuli linjoille juuri ennen arvostelukoodin saapumista. PS4Pro oli siis testilaite.

Toistetaas vielä: 2/5.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli olisin peliarvostelija, tekisin aivan samoin. Puhtaalta pöydältä, ilman muiden arvioiden silmäilyä. Ryhmäpaine voi vaikuttaa joko suoraan tai huomaamatta.

Sen sijaan teknisten huomioiden en antaisi liikaa vaikuttaa julkaisuhetken arvosanaan. Tekstissä sen voi mainita. Aiemmin on nähty arvosteluja, joissa julkaisuhetken ongelmien on annettu vaikuttaa numeroon, vaikka tiedossa on korjauspäivityksen olevan jo tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ei? Day 1 patch oli asennettuna, peli oli julkaisupäivän kuosissaan - siis valmis. Jos kehittäjä ylimalkaisesti sanoo, että "näitä nyt joskus korjataan, se vain ottaa aikaa", niin miksi minun a) pitäisi luottaa siihen b) uskoa, että hommat korjataan täysin c) kuinka kauan pitää odottaa? Minusta tuollainen ajattelumalli on aivan täysin perseestä, eikä minun käsityskyky moiseen taivu. Jos peli julkaistaan raakileena, niin sitten se on raakile. Piste. Ainiin ja d) Kuinka keskeneräiset pelit pitäisi oikein hyväksyä? Eijeijei. Toki korjauksista voi mainita jälkikäteen erikseen, mutta en minä siinäkään tapauksessa muuttaisi julkaisuhetken arvosanaa minnekään suuntaan.

Niin ja painotettakoon edelleen sitä, että nuo tekniset viat olivat lopulta vain yksi (jopa aika pieni) osa niistä syistä, miksi arvosana jäi kahteen. Jos Control olisi rullannut täydellisesti, olisi tämä näkynyt loppuarvosanassa ehkä vain yhden lisätähden verran, jos senkään.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom