Sehän nyt on selvä juttu, että peli arvostellaan julkaisun aikaan siinä kunnossa kuin se silloin on. Tietysti on syytä ottaa huomioon se Day 1-patch, jos sellainen on tiedostetusti tulossa ja pyrkiä arvostelemaan tekninen puoli vasta sitten, kun se patch on asennettuna. Näin oli ilmeisesti tämän pelin kohdalla tehtykin ja se on ihan oikein. Eihän sitä peliä edes voi arvostella ajatuksella, että "parin kuukauden päästä tulee päivitys, joka korjaa fps-ongelmia, kaatumisia ja sitä sun tätä teknistä ongelmaa...tai ainakin näin on luvattu". Eihän silloin julkaisuhetkellä tiedetä tarkalleen, mihin kuntoon se joskus tulevaisuudessa tuleva päivitys pelin saattaa. Ehkä se korjaa jotain, mutta samalla huonontaa jotain muuta juttua. Ei niitä arvosteluja voi hypoteettisesti kirjoitella, kun tulevaisuutta ei tiedä. Tuollainen "hypoteettinen arvostelu" ei edes olisi arvostelu vaan ennakko.
Muutenkin tätä keskustelua on ollut jotenkin hämmentävää seurata. Jaakkimo sai tehtäväkseen arvostella pelin tälle sivustolle ja teki työtä käskettyä. Pelasi pelin ja antoi siitä rehellisen mielipiteen riittävine perusteluineen. Kertoi enemmän kuin riittävästi ja selvästi, mikä pelissä hänen mielestään ei miellyttänyt ja perusteli matalamman arvosanan. Se on hänen mielipiteensä ja minusta on jotenkin kummallista, että osa porukasta, joka selvästi pelistä tykkää enemmän, koittaa mustamaalata kyseistä arvostelua. Se arvostelu on Jaakkimon näkemys pelistä ja mielipide perusteluineen, eikä mikään "yleinen totuus". Jos te tykkäätte Controllista kuin hullu puurosta, niin mitä se teiltä on pois, jos joku toinen ei tykkää? Kannattaisiko teidän mennä vaikka pelaamaan peliä sen sijaan, että valitatte yksittäisestä arvostelusta?
Melkein jokaisesta "jumalpelistä" löytyy vaikkapa metacriticin kautta joku arvostelu, jonka pisteet ovat huomattavasti keskiarvoa alemmat. Nekin ovat yksittäisten arvostelijoiden mielipiteitä, joten sinällään tämä Jaakkimon arvostelu ei ole mitään poikkeuksellisen ihmeellistä, joka vaatisi karmeaa älämölöä. Itse tykkään esim. RDR 2:sta todella paljon, mutta olen lukenut arvosteluja ja kommentteja tältä foorumilta, joissa jotkut ovat kertoneet, että peli on heidän mielestään "tylsä" tai jotain muuta vastaavaa. Ei minun sen takia tarvitse metakkaa nostaa, koska ymmärrän, että se on jonkun toisen mielipide.
Ugh, olen puhunut! Jaakkimo saa puolestani jatkaa arvostelujaan samalla linjalla. Jos ei tykkää, niin ei tykkää, kunhan muistaa perustella, miksei tykkää!