Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Control - Yliluonnollisia voimia ja agenttitarina

Vaikuttaako kotimaisuus ostopäätökseesi?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 49 42,6%
  • Ei vaikuta

    Äänet: 66 57,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    115
Ray tracingistä ei konsolipelaajana ole tietoakaan mutta Metro Exodus oli aika perus Metro, joka ei erityisemmin säväyttänyt ulkoasullaan. Tunnelmaakin oli ehkä keskimäärin vähemmän mitä aiemmissa sarjan peleissä.

Control taas teki jotain kummaa ja sai betonisen toimistoympäristön jollain ihmeellä taiottua mielenkiintoiseksi ja jopa hienon näköiseksi paikaksi. Olin skeptinen ennen pelin pelaamista ja sain kyllä ihmetellä miten ympäristö ei ollutkaan tylsä.

Pelimekaniikan voi kyllä sanoa olevan "perus-Remedyä" mutta itse lasken sen nimenomaan plussaksi. Jos kuitenkin Quantum Break on pelattu niin Controlin pelimekaniikka on hyvinkin tuttua. Controlissa on sitten vain vielä enemmän supervoimaisempi hahmo, jota ei välttämättä pääse edes kokemaan jos jättää leikin kesken ennen aikojaan.

Enemmänkin olisi jaksanut pelata mutta ei niitä alertseja itsensä takia. Menivät kyllä muiden hommien ohessa mutta kun lopussa grindaile vielä ne puuttuvat niin kävi jo mielessä että onko tässä mitään järkeä. Onneksi puuttui sen verran vähän että vetäisin sitten läpi kaikki tarvittavat. Siis achievementseja varten. Muutenhan noita voi tehdä ilmeisesti loputtomiin.

Lisäreitä odotellessa.
 
Eikös Digital Foundrykin listannut tämän yhdeksi vuoden näyttävämmäksi peliksi, toki kyseessä oli PC-versio Ray Tracingillä.

Kaikkien kehujen myötä houkuttaisi ostaa Control, mutta edelleen epäilen iskeekö itselleni ihan yhtä lujaa mitä monille. Kaikki se outous ja viittaukset David Lynchiin kiinnostaa, videoilla peli ei vaan näytä itselleni niin houkuttavalta.
Minua epäilyttää tuo perus Pleikkarin suorituskyky tämän Controlin kohdalla. Niin on jäänyt ostamatta.
 
Minua epäilyttää tuo perus Pleikkarin suorituskyky tämän Controlin kohdalla. Niin on jäänyt ostamatta.
Control vaatii kyllä konsolilta aika paljon. Olen sen huomannut jopa Xbox One X:llä pelatessa. Uskoisin tehosyöppöyden liittyvän siihen, että lähes kaikki tavarat ja esineet kentissä ovat omia liikkuvia objektiivejaan. Tämän on myös pelin isoin vahvuus. Tavaroiden lentelyt/kaaos taistelun tiimellyksessä tuo huimasti lisää tunnelmaa. Ja niin, onhan tavaroiden heittely ihan konkreettisesti osa pelimekaniikkaakin.
 
Pelimedia Game Informer valitsi vuoden peliksi Controlin. Perustelut löytyvät videolta.



Minua epäilyttää tuo perus Pleikkarin suorituskyky tämän Controlin kohdalla. Niin on jäänyt ostamatta.

Videolla toimittaja kertoo pelanneensa perus PS4:lla ja sanoi pelin pyörivän myös sillä ihan ok. Päivitykset ovat korjanneet alun tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen tuli aloitettua peli ja voi pojat mikä tunnelma pelissä on =) X-filesin suurena ystävänä tää peli tuntuu tosi kotoisalta.

Ja ihan normaalisti pyörii ilman mitään ongelmia ihan Ps4 slimillä.
 
Nyt on tullut isoimmissa tappeluissa vastaan tota frame raten tippumista aika rajustikkin. Tavarat lentelee ja vihuja on vähän enemmän niin tökkii ja se vähän vie peli-iloa.
 
Peli meni läpi 100%. Peli on tunnelmaltaan, visuaalisuudeltaan ja musiikeiltaan 5/5 tavaraa. Gameplay on pääosin todella hauskaa. Vuoden peliksi tämä ei kyllä siltikään nouse koska pelistä paistaa viimeistelemättömyys. Annan joitakin esimerkkejä.

- Pelin tekoäly on paikoin aivan kauheata. Varsinkin ne lentävät viholliset menee ihan solmuun katoksien läheisyydessä. Myös pelin yksi vaikeimmista bosseista bugaa jos liikut oikealla tavalla suojaan heti taistelun alussa. Bossi siis jäätyy täysin eikä tee mitään.


- Countermeasureja tein pelin lopussa ja laitan spoilereihin ongelman mikä saattaa helpottaa peliä liikaa
Niitä pystyy aktivoimaan ja hylkäämään joten koko ajan saa uusia. Ne tavoitteet ja palkinnot ei ole mitenkään sidoksissa toisiinsa joten poistaa niitä kunnes saa palkinnoksi "random absolute" modin ja tehtäväksi esimerkiksi "tapa 5 Piercellä". Mutta niissä ei oikeen ole järkeä kun tehtävä saattaa olla "tapa tietyllä alueella, tiettyjä vihollisia, tietyllä tavalla ja kuolematta kertaakaan" tai "tapa viisi piercellä". Ja palkinto voi jälkimmäisessä olla paljon parempi.

- Puolet asemodeista on käytännössä turhia ja kaksi muita parempia.

- Expeditions DLC on kanssa todella typerä. Varsinkin se viimeinen Tier saattaa heittää käytännössä mahdottoman modifikaatiokombon. Tosin myös niissä huono tekoäly pelasti välillä.

- Moni bossi oli vain pahempi versio rivivihollisista

Mutta ei peli huono ole. 8/10 antaisi arvosanaksi. Pelaaminen oli useimmiten hauskaa, muutama kohtaus jäi pysyvästi mieleen, pelin musiikki aivan uskomatonta ja tunnelma oli välillä todella painostava.
 
Jos haluatte katsoa kun tämä suomalainen merkkipaalu rikotaan palasiksi, kannattaa lauantai aamuna n.klo 10.30 suunnata katse Games Done Quick Twitch kanavalle. Reilun tunnin mittainen speedruni tiedossa.

edit: äh olivat aikaistaneet sitä 8 aamulla joten missasin, no pitää katsoa kai tuubista sit.
 
Viimeksi muokattu:
Siinäpä Ananas tiivisti erittäin hyvin Controlin koko kuvan. Täsmälleen samat ajatukset. Aika ajattelematonta, ettei tuollaista ensimmäisessä spoilerissa tavattua bugia ole otettu huomioon. Itse olin tuossa taistelussa todella aktiivinen ja sitä kait pelintekijätkin odottivat ruudun toiselta puolelta, sillä kohtaus oli sen verran pelottava. Aktiivisella pelityylillä pärjääminen oli hankalaa.

Kun dlc lopulta tuli, niin sen ensimmäisen Tierin jaksoin tahkota. Sitten peli kuitenkin jäi. Musiikit, tunnelma, visuaalinen ilme ja vihollisten loputon kurmoottaminen olisivat kuitenkin niitä syitä, että pelaisin tämän vielä joskus uudestaan.

Control-ketjun liitteenä oleva kysely "vaikuttaako suomalaisuus ostopäätökseesi" – tähän vastasin itse "ei". Näin jälkikäteen on kuitenkin helppo todeta, että olihan se mahtavaa törmätä tiettyihin asioihin pelissä. Jo aiemmin ketjussa mainitut, eli Martti Suosalon näyttelijäsuoritus, suomalaisuuteen yhdistettävät asiat, radio Merisää (oli pakko kuunnella kokonaan!), tiettyjen voimasanojen käyttö ja niin edelleen. Paljon sellaisia asioita, joista peli muistetaan.
 
Aseeseen tuli jossakin vaiheessa toisena toimintona Pierce ja siinä lataa jokaisen yksittäisen laukauksen. Saako sen jostain päältä pois jotta voisi ampua sarjatulta tai siis nopeammin? (Pelin hahmon ja aseen kehitys on ainakin mun mielestä jotenkin hankalasti toteutettu tai ainakaan mulle ei aukea miten parhaan mahdollisen aseen saa kehitettyä. Kun vertaa vaikka Destinyn logiiggaan).
 
Aseeseen tuli jossakin vaiheessa toisena toimintona Pierce ja siinä lataa jokaisen yksittäisen laukauksen. Saako sen jostain päältä pois jotta voisi ampua sarjatulta tai siis nopeammin? (Pelin hahmon ja aseen kehitys on ainakin mun mielestä jotenkin hankalasti toteutettu tai ainakaan mulle ei aukea miten parhaan mahdollisen aseen saa kehitettyä. Kun vertaa vaikka Destinyn logiiggaan).
Aseeseen saa eri "muotoja" kun Control Pointeissa menee sinne Astral Constructiin. Kaksi eri formia voi olla samaan aikaan valittuna ja neliö painamalla (ps4) saa formin vaihdettua. Piece on ns pelin sniper, eli ei saa sarjatulta Ynm.. Toki weapon modeilla voi saada jotain plussaa latausaikaan Ynm. Ja jokaista weapon formia voi upgradeta sieltä Astral Constructista.

Itse tullut käytettyä tota default formia joka tuntuu itselle kaikista parhaimmalta niin en oikeen muista modeista tiedä sen enempää.
 
Piercellä tosin leikkaa viholliset kuin kirveellä vanukkaan. Se perusase on kyllä myös ihan hyvä varsinkin Launchin kanssa yhdistettynä.
 
voiko sivutehtäviä suorittaa tarinan läpipeluun jälkeen eli voiko platinaa tavoitella vielä silloin?
 
voiko sivutehtäviä suorittaa tarinan läpipeluun jälkeen eli voiko platinaa tavoitella vielä silloin?

Voin vahvistaa tämän eli on mahdollista. Lisään vielä, että peliä ei tarvitse aloittaa alusta tietyt trophyt saadakseen, vaan kaikki pystyy saamaan samalla pelikerralla.
 
Control nappasi DICE tapahtumassa palkinnon viime vuoden parhaimmasta toimintapelistä.




Voitti myös palkinnon taiteellisesta suunnittelusta, joka ei jättänyt juuri jossitteluille sijaa peliä pelatessa. Aivan mahtava.




Kolmantena pokaalina Game Direction. Koostuu ilmeisesti monesta eri osa-alueesta ja niiden yhdistämisestä samaan teokseen.




Pelimusiikki on herkkä alue ja siitä myös palkinto Controlille. Päässyt keskustelemaan peliin musiikkia säveltäneen Petri Alankon kanssa Gamescomin karkeloissa, lahjakas kaveri ja oli helposti lähestyttävä. Liian usein tästä lajista ei tunnustusta Suomeen ole jatkossakaan tulossa, joten iso peukku.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom