Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Läpi meni eikä ärsyttänyt kertaakaan vaikka viimeisen kentän lopussa lähti henki vaatimattomat 46 kertaa.
Näin ne pelit kuuluu tehdä.
Ne jotka haluaa vaan pelata pelin läpi voi tehdä niin ja jopa nauttia siitä ja sitten 100% haluaville on haastetta tarjolla enemmän kuin tarpeeksi.
Pomotkin oli fiksusti tehty sillä ne sisältää monta checkpointia. Jos ne olisi tehty vanhalla tyylillä niin koko matsi alkaisi aina alusta ja varmasti olisi tehnyt mieli heittää ohjain seinään sillä niin monta kertaa lähti henki kun matsi oli melkein voitettu.

Itselle ihan heittämällä paras crash loikka, mutta kompletionistit tuntuu olevan hieman eri mieltä, koska silloin kaikki hitbox ongelmat ja muut tulee ilmi erittäin hyvin.
 
Ja läpi täälläkin. Viimeiseen kenttään pääsin, kunne kaikki elämät hupeni ja game over tuli. Tämän jälkeen otin suosiolla retro moden pois ja ei kun uutta yritystä. Toisellakin kierroksella tuli yli 50 kuolemaa, joten ei puhettakaan, että olisin tuota ikinä päässyt läpi retro modella. Kentän viimeinen osio oli niin naurettavaa paskaa, etten hetkeen muista. Varmaan yksi vaikeampia kohtia koko Crash-historiassa.
 
Ihana lukea että muutkin kärsii tuon viimeisen kohdan kanssa, olihan se hemmetin vaikea mutta ei siihen kertaakaan turhautunut ja maalissa oli tosi voittaja fiilis.
 
Kaikkien laatikoiden keräily vähän niinkuin on se Crash-pelien juttu. Ei tulisi mieleenkään itselleni mennä eteenpäin ennenkuin olen saanut kaikki timantit edellisestä kentästä meni siinä miten kauan tahansa.
 
Nyt on menty Crash lävitse ja loppukuvat nähty, pelin mukaan 75%. VHS videoita uupuu 7 ja skinejä reilu kymmenen.

Tässä ei taida olla erillistä bonus maata, jossa olis kenttiä joihin pääsee vaan jos saa kerättyä X-määrän timantteja/relicejä jne, kuten kolmosessa oli? Jos ei niin sitten ei kyllä inspiroi noiden time trialeiden läpijuokseminen.

Tuli tuossa viikolla pelattua sellaisina maistijaisina, että pelasin yhden kentän aina normina ja N.vertedinä siten, että sai tarvittavan määrän gymejä yhteensä uuteen turkikseen. Toimi todella hyvänä 0.5-1h välipalana ja sellaisena tulee kyllä noi puuttuvatkin kerättyä.

Muuten täytyy sanoa, että oli kyllä loistava peli. Viimeinen kenttä oli todella vaikea, mutta kyllä toi Cortexilla pelattava versio siitä oli vielä sadistisempi, koska tuplahypyn puute Neolla pelatessa. Jos jotain maristavaa keksittävä bonus-maan puuttumisen lisäksi niin olis saanut olla noi muilla tyypeillä pelattavat kentät ihan täyspitkiä, koska osa jäi harmittaman tyngiksi. Myös noita viimeisen kaltaisen kenttiä, jossa maskia joutui vaihtamaan lennosta olisi saanut olla enemmän.

Tullut kyllä myös huomattua, että valtaosa kentistä helpottui melkoisesti toisella pelikerralla tai kun saalisti vain tiettyjä gemejä eikä koittanut haalia kaikkia kerralla. Noi N.Sanely Perfect Relicsit on sitten ihan eri pelaajakuntaa, jotka niitä jaksaa tavoitella. :D
 
Eilen tuli pelattua n.verted kentät myös ja olihan niissä mukavasti vaihtelua.
Joku maailma oli nopeampi, joku vedenalla ja jossain näkyvyys parani hyökätessä.
Viimeinen maailma oli kuitenkin oma suosikki, koska "retro pixel" tyylin lisäksi se muutti jopa musiikin ja ääniefektit ja lisäsi jopa pistelaskurin.

Sain "jopa" kahdeksan flashback nauhaakin kerättyä.
Yhteensä n.15 tuntia meni kun pelasin kaikki normi ja n.verted kentät sekä keräsin ja pelasin nuo nauhat.
Mikä tärkeintä niin mulla oli hauskaa kokoajan.

Jos jotain maristavaa keksittävä bonus-maan puuttumisen lisäksi niin olis saanut olla noi muilla tyypeillä pelattavat kentät ihan täyspitkiä, koska osa jäi harmittaman tyngiksi.

Tämä.
Ei tuo muuten haittaa, mutta nyt se sama osio täytyy pelata neljästi kun pelaa ensin normi + n.verted version ja sitten sen vaihtoehtoisen version taas normaalisti + n.verted.
Itse tein niin, että jätin pari vaihtoehtoista kenttää ihan viimeiseksi niin silti ne tuntui jo hieman väkinäiseltä.

Tawnan kenttiä olisi kyllä saanut olla paljon enemmän. Sillä pelaaminen oli vaan niin hauskaa heittokoukun ja seinähypyn ansiosta.
Ja onhan tuo ehdottomasti paras versio tawnasta. Se joka muuta väittää on väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa jäädä kyllä tämä peli kesken, on vaan niin v#tun rasittava/vaikea ja ei tämän pelaaminen ole hauskaa. Onko aika kullannut muistot vai oliko vaan Crash bandicoot the wrath of cortex paljon helpompi?
 
Taitaa jäädä kyllä tämä peli kesken, on vaan niin v#tun rasittava/vaikea ja ei tämän pelaaminen ole hauskaa. Onko aika kullannut muistot vai oliko vaan Crash bandicoot the wrath of cortex paljon helpompi?
Crashin kolmososa oli helpompi, mutta kyllä taas sitten eka osa oli paikoin myös äärimmäisen vaikea.
 
Taitaa jäädä kyllä tämä peli kesken, on vaan niin v#tun rasittava/vaikea ja ei tämän pelaaminen ole hauskaa. Onko aika kullannut muistot vai oliko vaan Crash bandicoot the wrath of cortex paljon helpompi?
Vähän 50/60, miten sen ottaa.

Crash 4 kenttäsuunnittelu on huomattavasti vaikeampaa, mutta kontrollit ovat todella tarkat. Wrath of Cortexissa kenttäsuunnitelu oli sitä tuttua huttua mitä aiemminkin, mutta kontrollit oli vähän kun Opel Kadettin ohjaus eli tuntumassa on aika paljon väljyyttä.
 
Täällä kelju K. Kojootin brother from another mother eli oranssin värinen pussimäyrä on jatkanut seikkailujaan muutamana arki-iltana viikossa ja nyt on saatu hommattua kaikista kentistä Crashin skinit ja myös jokainen VHS kasetti. Cocon skineistä puuttuu kymmenen.

Päätin eka hankkia kaikki Crashin skinit, koska sillon tarttee pelata vain joka toista kenttää, jolloin sai huomattavasti enemmän vaihtelua noihin N.verted kenttiin (käsittääkseni yhdessä maassa vain yhdenlaisia N.vertedejä?), nyt on kiva ruveta pelaa noi välin jätetyt kentät kun ei oo samaa N.verttiä tarvinnut pelata 4-5 kenttää putkeen.

On kyllä uskomatonta miten paljon noi kentät helpottuu toisella pelikerralla kun tietää mitä tekee (tai pitäisi tehdä). Cortex Castlekin meni melkoisen kivuttomasti alle tuon <3, kun siihen ekalla pelikerralla sai sen 50 elämää tapettua. Siis siitä huolimatta, että nyt jälkimmäisellä kerralla tuli hommattua kaikki gemit.

Nuo VHS-metsästykset on kyllä ollut haastavimpia, loppupään kentissä saa selviytyä hengissä ihan vikoihin mutkiin saakka, kunnes teipillä palkitaan.

Noista N.verted modeista tykkäsin eniten vedenalaisesta versiosta ja vikan maan retro themestä.

Ja kettumaisin kenttä on kyllä ollut ehdottomasti tuo The Great Escapen loppu-osuus, jossa juostaan kontteja pitkin.
 
Viimeksi muokattu:
Samaan aikaan todella hyvä ja todella ärsyttävä peli. Vimosta bossia edeltävä kenttä oli kyllä varoituksensa ansainnut, se oli todella haastava. Todella monesti tuon vaikeusasteen kentät ovat bonus/sivukenttiä joita ei ole pakko läpäistä edetäkseen tarinassa, todella hyvä että tässä ei semmoiseen sorruttu.
 
Pääsin pelailemaan tätä vasta pari viikkoa julkaisun jälkeen opiskelukiireiden takia ja nyt olen varmaan puolivälissä peliä tai ehkä vähän alle. En ole mitenkään älyttömän positiivisilla fiiliksillä kyllä pelistä, vaikka kaikki alkuperäiset Naughty Dogin Crashit ovat yhtiä kaikkien aikojen suosikkipelejä itselleni. Kyllä tämä hyvä tähän asti on ollut, mutta harmillisen turhauttava muutaman asian takia. Crash 1-3 verrattuna tämä on tähän asti ainakin sarjan heikoin tekele, ottamatta huomioon siis muita kuin ND:n Crasheja. Jos tämän nelosen pelaisi läpi piittaamatta siitä, että kaikki gemit yms pitää kerätä, niin onhan tämä kivaa tasoloikkaa. Itse tykkään kuitenkin vetää pelit aina 100% läpi ja Crasheissa tuo onkin ollut iso viehätys itselle, mutta harmillisesti tässä tuo on tehty oikeastaan jopa todella ärsyttäväksi ja puuduttavaksi.

Lähes joka kentässä on melkeinpä aina ainakin muutama laatikko, jotka on piilotettu todella epäreilusti ruudun ulkopuolelle vieläpä siten, ettei näihin ole mitään visuaalisia vinkkejä. Joskus sama toistuu myös Hidden Gemien kanssa. Kyllä, nuo ovat nimeltään Hidden Gemejä, mutta kyllä noihin pitäisi olla jonkinlainen vihje, jos niitä ruudun ulkopuolelle piilotetaan. Tämän lisäksi tuo N. Verted Mode on mielestäni keinotekoista sisällön lisäämistä. Tuossahan vain pelataan samat kentät peilattuna, erilaisilla visuaaleilla ja Hidden Gem on piilotettu eri paikkaan. Ihan kivat nuo vaihtoehtoiset visuaalit, mutta nuo voisivat olla vain joku unlockattava bonus pelin asetuksissa. N. Verted -kenttien pelaaminen tuntuu itselleni erittäin puuduttavalta, kun kentät pitää muutenkin jo vetää monta kertaa läpi, kun aina missaa sen muutaman laatikon ja sitten yrittää vetää kentät kuolematta + kaikki laatikot keräten, jotta saa tuon N. Sanely Perfect Relicin. Toki, eihän noita kenttiä tarvitsisi vetää 100% läpi, mutta itse nyt olen aina pelannut pelit ja etenkin Crashit noin. Nuo Timeline-kentät ovat hyvä idea, kun pääsee muilla hahmoilla pelaamaan ja tämä tuo vaihtelua, mutta noissakin puolet kentästä on jo aiemmin pelatun kentän uudelleen pelaamista. On noissa ilmeisesti osa laatikoista siroteltu eri kohtiin, mutta muuta eroa ei ole. Time Trialeita en ole vielä kokeillut lainkaan, kun spoilaannuin pelistä sen verran, että tässä saa loppubossin jälkeen Crash 3:n tapaan juoksukenkien tyylisen power upin, niin turhapa noita on ennen sitä yrittää.

En myöskään pidä tuosta, miten tässä on noita Gemejä tungettu ihan järkyttävä määrä peliin. Jokaisessa kentässä on se 12 Gemiä mukaan lukien nuo N. Verted Gemit ja muutamassa kentässä on tosiaan nuo värilliset Gemit vielä päälle. Crash 1-3:ssa Gemien saaminen tuntui aina hienolta, kun noita oli se 1-2 per kenttä. Nyt noita satelee kuin sieniä sateella. Pelkästään Wumpia keräämällä saa kolme Gemiä joka kentästä. Mielestäni noiden Wumpista saatavien Gemien tilalle olisi helposti voinut laittaa vaikka jonkun Golden Wumpa yms. keräiltävän itemin ja näitäkin vain yksi per kenttä. Nuo Gemit, jotka saa jos kuolee kolme tai vähemmän kertaa, ovat myös turhia, kun pelissä on nuo N. Sanely Perfect Relicit.

Pelin kentät ovat mielestäni myös yleisesti liian pitkiä ja nuo käyvät puuduttavaksi nopeasti, varsinkin kun siellä kentän lopussa huomaa että missasit sen laatikon tai pari. Kyllä noita pidempiä kenttiä välillä toki saa olla, mutta välillä olisi myös mukava pelata hieman lyhyempiäkin kenttiä väliin.

Yksi ongelma pelissä itselleni on myös syvyyden hahmottaminen. En tiedä mikä tuossa on, mutta Crash 1-3:ssa itsellä ei ollut tuon kanssa mitään ongelmaa. Tähän on toki laitettu tuo ns. korostettu varjo, joka näyttää hyppyjen laskeutumispaikan, mutta tuo puolestaan on visuaalisesti aika ruma ja olisin mieluummin ottanut tilalle normaalin varjon. Pelistä toki löytyy tuo normaali varjokin, mutta se ei ole tuossa hahmojen alla koko aikaa alkuperäisten pelien tapaan.

Tuo pelin vaikeus ei ole itseä haitannut, kun ei tämä nyt ole erityisen vaikea ollut ainakaan tähän asti. Toki peli varmasti vaikeutuu loppua kohden, mutta eipä tuo haittaa.

Visuaalisesti tämä on toki todella nätti ja pyörii erittäin sulavasti 60 fps PS4 Prolla. Kenttien, hahmojen ja maailmojen visuaalinen ilme on myös taidesuunnittelultaan todella mukavan näköistä. Musiikitkin ovat yleisesti aika hyviä ja melko crashmaisia mielestäni. Flashback-kasetit ovat myös erinomainen lisä peliin ja nuo ovat erinomaisia haasteita ja samalla myös mukavia Crashien loren kannalta (en nyt tuota lorea koskaan kovin vakavasti ottanut, mutta kuitenkin). Vaikka tuossa nyt tuli aika paljon negatiivisia asioita listattua, niin on tämä kuitenkin ihan hyvä peli, joskin erittäin puuduttava sellainen ja tässä on tosiaan ihan liian paljon pikseleiden metsästystä ja saman toistoa, kun nuo samat kentät pitää pelata niin moneen kertaan. Katsellaan nyt kuitenkin muuttuuko fiilikset loppua kohden, mutta tähän asti tämä on kuitenkin ollut pettymys itselleni juurikin noiden keinotekoisesti piilotettujen juttujen ja keinotekoisen pitkittämisen takia. Pelin rytmitys kärsii myös erittäin pahasti noiden mainitsemieni asioiden takia.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän lisäksi tuo N. Verted Mode on mielestäni keinotekoista sisällön lisäämistä. Tuossahan vain pelataan samat kentät peilattuna, erilaisilla visuaaleilla ja Hidden Gem on piilotettu eri paikkaan.

Täysin samaa mieltä, laiska tapa tuoda lisää olevinaan mielenkiintoista sisältöä. En jaksanut kun pari läpäistä. Oisivat tehneet mieluummin vaikka yhden tai kaksi uutta maailmaa enemmän.
 
Eikö tää voi olla läpi jo? :D trophyt vai mitkä onkaan on nyt voitettu että tämä otteensa menettänyt peli olisi jo läpi mutta ei!!! Meno jatkuu vielä :D
 
Caddicarukselta varsin hyvä ja hauska (jos tyypin huumori iskee) video pelistä.
Pituutta melkein 1.5 tuntia ja jätkä veti tämän 106% läpi ja aikaa meni muistaakseni yli 60 tuntia.
Erittäin lyhyesti sanottuna peli on erittäin hyvä jos sen pelaa rennosti läpi ja täysi painajainen jos haluaa tehdä kaiken.
Tämän kaikki tietää jo valmiiksi, mutta silti on hieno katsoa videota crash fanin tekemänä joka on aiemmin kerännyt kaikki 202 platina reliikkiä aiemmista crash peleistä ja tuon lisäksi jaksaa vielä tehdä pitkän videon jossa ruudulla näkyvä matsku vastaa sitä mistä puhutaan.
Sanomattakin selvää, että tuo spoilaa koko pelin.



Se 202 reliikin video jos joku haluaa katsoa. Pituutta taas tunnin verran.

 
Ei nämä Bandigootit kyllä minulle sovi, menee aivan helvetin pahasti hermot. Tuntuu että peli välillä jopa arpoo sen että osuiko joku ja sitten vedetään taas uudestaan viimeisestä tallennuspisteestä, onneksi ei tarvi vetää koko tasoa 3 kuoleman jälkeen uusisksi tyyliin edellinen peli.

Mietin että miksi nämä pelit ei itelle koskaan iskeneet silloim aikoinaan ja nyt se vastaus on saatu, meikäläisen kaltaisen pelaajan on parempi pysytellä Ratched and Clankin tyyppisissä peleissä, ei näillä hermoilla kestä pelata näitä.
 
Ei nämä Bandigootit kyllä minulle sovi, menee aivan helvetin pahasti hermot. Tuntuu että peli välillä jopa arpoo sen että osuiko joku ja sitten vedetään taas uudestaan viimeisestä tallennuspisteestä, onneksi ei tarvi vetää koko tasoa 3 kuoleman jälkeen uusisksi tyyliin edellinen peli.

Mietin että miksi nämä pelit ei itelle koskaan iskeneet silloim aikoinaan ja nyt se vastaus on saatu, meikäläisen kaltaisen pelaajan on parempi pysytellä Ratched and Clankin tyyppisissä peleissä, ei näillä hermoilla kestä pelata näitä.
Nelonen on kyllä harvinaisen turhauttava kokemus, mutta ei alkuperäiset Crashit mielestäni mitään erityisen turhauttavia koskaan olleet, varsinkaan kakkonen ja kolmonen.
 
En ole kerennyt muutamaa kenttää pidemmälle mennä, mutta joka tapauksessa mukavaa vihdoin pelata kokonaan uusia Crash-kenttiä. Vaikeustaso tuntuu korkeammalta kuin aiemmissa peleissä, mutta toisaalta ihan reilulta tähän asti.

Kritiikkiä esittäisin sen verran, että modernit grafiikat hankaloittaa huomattavasti tiettyjen asioiden erottamisen toisistaan, mikä ei klassisissa peleissä oikeastaan koskaan ollu näin suuri ongelma. TNT-laatikot sekoittuu herkästi tavallisiin, ja N. Ginin takaa-ajossa se vesi, muta tai mikälie, joka hidastaa sun vauhtia, jää helposti huomaamatta ennen ku on liian myöhäistä. Enemmän kontrastia tarvis olla väreissä toisin sanoen.
 
12.3 saadaan Series X|S ehostukset ja uskoisin, että PS5 saa myös omansa

Only now he’ll be available to play in beautiful native 4K resolution running around at 60FPS on Xbox Series X; the Xbox Series S version will be upscaled to 4K.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time will be optimized for Xbox Series X|S via a title update (up to 25GB)

 
Ylös Bottom