Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Crash Bandicoot 4: It’s About Time

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 3274
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4 xone
Tuli just testattua, skiniin näköjään riittää, että normi+invertedistä yhteensä 6 :cool:
Itseasiassa nyt enemmän turkiksia metsästeenä täytyy sanoa, että tuo 6 pätee vain alkupäässä, loppupuolella löytyy kenttiä, joista pitää saada täys kymppi, huh.

Nyt on N.Trophy(t) laitettu ojennukseen ja sen jälkeen siirryttiinkin erilaisten skinien metsästykseen. Niitä on nyt saalistettu noin puolet molemmille. On kyllä ollut loistavaa menoa. Verrokkina tulee nyt käytettyä aika paljon tuota Super Mario 3D All-Stars, koska sitä viimeisimmäksi pelannut, joka on sinäänsä epäreilua, että Nintendo ei ole viitsinyt laittaa kys. pelin eteen yhtään effortia alkuperäisteoksiin nähden, mutta minkäs teet, niin makaa kuin vahingossa TNT-laatikon päälle mahaplötsillä petaa.

Crash 4 ja Super Mario All-Starsin välillä suurin ero on se, että pussimäyrän ohjaksissa tuntuma on äärimmäisen tarkka ja laskeutumisessa Converset tarraa juuri siihen kohtaan mihin töppöset myös laskeutuu. Ärräpäiden määrä tuntuu olevan vakio tasohyppelystä riippumatta, koska paljon on mitä erinäköisempiä kirosanoja huudettu naapureiden ihmeteltäväksi tämän viikonlopun aikana, mutta tässä pelissä jokaisesta aiheutuneesta kuolemasta jää myös fiilis, että oli oma vika. Viiksekkään putkimiehen kengissä tästä ei voinut aina olla varma, usein olit ländännyt nätisti, irroittanut sormen tatilta etenemisen välttämiseksi ja silti putkimies otti vielä yhden askeleen ihan omaksi ilokseen - suoraan kuilun pohjalle. Crashin kohdalla ei samanlaista turhautuneisuutta ole tullut vaikka keskimäärin 20 kuolemaa joka kentässä on tullutkin (joka kerralla koitettu kerätä kaikki mahdolliset timantit yhdellä kertaa).

Pelissä riittää kerättävää ja mielestäni tuo erilaisilla skineillä palkitseminen on erittäin nerokas veto. Noinkin pieni ja kosmeettinen seikka saa kummasti viipeltämään kenttää uudelleen kerta toisensa jälkeen. Myöskin nuo N.verted kentät ovat olleet kaikki hyviä. Vaikka olisi juuri juossut kentän oikeinpäin lävitse ja kaikki kohdat tuoreessa näppituntumassa niin se saattaakin N.vertedillä olla ihan painajainen kun joku reilikohta onkin peilikuvana ja vasemmalle puolella ollut laatikko onkin siirtynyt oikeaan reunaan :D

Toi karvan ohut juonikin välianimaatioineen tuo mukavaa syvyyttä pelaamiseen. Diggaan myös todella paljon tuosta animointityylistä ja hahmojen ulkonäöstä (N.Gin tosin näyttää vähän turhan lapselle mun mielikuviin nähden, mutta muuten). Nämä ei myöskään aiheuta painajaisia, toisin kuin tuo @HideoMiyamoto edellisen sivun video


Hyvin on myös saatu hivutettua mukaan kaikkia muita Crashista tuttuja hahmoja, mm. Pura tiikeri karting auton ratissa ilmapallon muodossa musakentssä, Fake Crash tekemässä tuuletuksia yksittäisellä laiturilla moottorisurffilautakentässä jne, puhumattakaan ekasta kentästä, jossa Spyro uimarengas.

Noi eri pelattavat hahmotkin toimii itselle hyvin, ehkä Dingolla voisi olla joku tähtäin, joka antaisi vähän osviittaa minne päin laukaus on lähdössä, mutta hyvin pärjää näinkin. Kaikkien ominaisuudet sopivan erilaisia peruspeliin ja toisiinsa nähden, vaikka salakavalasti lainataan melko suoraan Raymania, Ratchet&Clankia ja ehkä jopa Steamworld Digin hookkiakin. Ottaisin mieluusti muutaman DLC:n missä keskityttäisiin pelkästään näillä pelaamiseen kevyen tarinan välityksellä.

Oikeastaan ainoat miinuksen aiheet mitä mieleen on tullut niin
- Latausajat, etenkin Restart level- toimintoa käyttäessä. - Ei ärsyttänyt kentästä toiseen juostessa tai kuollessa, mutta kun noita skinejä alko metsästämään ja yrittää päästä kuolematta (tai alle kolmen) niin tuo 'restar level'- toiminto tuli tutuksi ja siinä odotusajat tuntuu välillä levottoman pitkiltä. Sama ongelma vaivasi myös CTR, jossa myös sama tiimi takana (ainakin Beenox pelitalo).

- Maskien yhtäkkinen katoaminen - välillä nuo maskit vain ottaa ja lähtee, toki ne jonkun hätäsen kiljahduksen heittävät ennen lähtemistään, mutta on tullut useasti paikka jossa kuolema yllättänyt, koska maski onkin kadonnut. Jäisivät mielummin paikalleen venaamaan (samalla lailla kun bonuksiin mentäessä).

- Vaikeusaste - kauniista ulkomuodosta ja animoinneista huolimatta onhan tämä ihan helevatin vaikea peli, jo ihan perusmuodossaan läpäistäessä. Puhumattakaan timanttien metsästyksestä. Itku ja turhautuminen tätä pelatessa tulee nuoremmalle pelaajakunnalle hyvin nopeasti (tulee myös vähän vanhemmallekkin kärsimättömälle pelaajakunnalle) ja vaikeusaste nousee ylitsepääsemättömäksi jo muutaman maailman jälkeen.

- Yhden laatikon puuttumaan jääminen timantista - Voi saatana sentään sitä sapetuksen määrää.

- Cortexin tuplahypyn puuttuminen - sitä huomaa hyvin nopeasti miten ongelmissa sitä onkaan kun ei ole varmistavaa kaksoisloikkaa takataskussa käytettävissä :D


Kokonaisarvosanaksi antaisin 8.5/10, parasta ja monipuolisinta tasoloikkaa ikuisuuteen.

PS: peli toimii myös erittäin hyvänä viihteenä kaverin kanssa pelatessa, enkä puhu nyt edes tuosta varsinaisesta kaksinpelistä vaan kaverin kanssa peruspeliä vuorotellen pelatessa. Siinä alkaa olemaan melkoisesti painetta kun kuolema mittari näyttää kolmeakymmentä. Tai kun annat kaverille säätimen ja game over kahden elämän päässä :D
 
Viimeksi muokattu:
Itseasiassa nyt enemmän turkiksia metsästeenä täytyy sanoa, että tuo 6 pätee vain alkupäässä, loppupuolella löytyy kenttiä, joista pitää saada täys kymppi, huh.

Juu huomasin saman ja ensimmäinen ajatus oli vaan "No se niistä skineistä sitten), varmaan tulee joitain alkupään skinejä grindattua kun peli läpi mutta en ala noihin jotka vaatii normal+inverted 10 timanttia.
 
Mitenkäs tämän vaikeustasot? Löytyykö siitä helpotuksia jos pelin kohderyhmänä miettii esim. lapsia 10v molemmin puolin vai onko vaikeustaso nostalgiamielessä suunnattu 90-luvun tyyliin hardcore pelaajille ilman säätövaraa?
 
Mitenkäs tämän vaikeustasot? Löytyykö siitä helpotuksia jos pelin kohderyhmänä miettii esim. lapsia 10v molemmin puolin vai onko vaikeustaso nostalgiamielessä suunnattu 90-luvun tyyliin hardcore pelaajille ilman säätövaraa?

Pelissä on modern vaikeustaso jossa ei ole elämiä, joten saa yrittää niin paljon kuin haluaa ja jaksaa. Mutta vaikeustaso on viimeisissä maissa hilattu ihan kattoon, eli saa kyllä jokaisen taidon rippeen käyttää mitä löytyy.
 
Eihän tuo alle 3 kuolemalla ole edes vaikea, mutta yrittäkääpä vetää kentät ilman yhtään kuolemaa keräten kaikki laatikot ja timantit että saa tuon n. sanely perfect relicin. Toisaalta hyvä että tässä pelissä on sentään jotakin haastetta verrattuna N. Sane Trilogiaan.
 
Mites tämä vertautuu N.Sane Trilogyn vaikeuteen? Onko helpompi, vaikeampi vai samaa tasoa?

Ei viitsi ostaa, jos on liian turhauttava, kun pelottaa, ettei ohjaimet selviä siitä koetuksesta ehjänä :D
 
Edelleen takuuvarmaa alelaarikamaa itselleni, vaikka vaikuttaisi olevan sinänsä varsin hyvä tasoloikkapeli. Takuuvarmasti ei pääse kuitenkaan mihinkään Mario-pelien loistokkuuteen, mikä olisi kuitenkin käytännössä itselleni kriteerinä, että olisin valmis maksamaan tasoloikkapelistä yli 50 euroa. Sisältöä kun vain on niin vähän kaiken kaikkiaan. Tai siis sitä periaatteessa on, mutta se on omaan makuuni liian yksinkertaista ja samankaltaista kentästä toiseen. Mutta kyllä tämä saattaisi jo juuri 50 euron hintaan olla harkittavissa. Taisikin ollakin jo ainakin Gigantista tuohon hintaan suunnilleen saatavilla?
 
Tunnen jo valmiikksi selässäni tuon n. sanely perfect relikkien metsästyksen tuoman selkähien, se hiki toki saa odottaa sitä etä peli löytyy 20-30euron hintaan jostain käytettynä.
 
Läpi meni tarina kesto 8h ja monta kuolemaa. Eittämättä paras Crash peli ja omasta mielestä paras lineaarinen tasoloikka, sitten on pelit kuten Mario Odyssey tai Jak trilogia jotka menevät vielä edelle koska varsinkin jakin open world tyyli vaan toimii itselle paremmin.

Viimeinen kenttä oli sadistisen vaikea ja testasi reflexejä ja kuinka olet oppinut uudet kyvyt tavalla jota et osaa edes kuvitella, ketjutettiin comboksi niin että jokainen kyky käydään läpi ilman että kosket maahan ja laasereita sekä räjähteitä jokapuolla.
Muutenkin peli on todella vaikea joten Moderni modi tuli tarpeeseen, viimeisessä kentässä kuolin lähes 70 kertaa ja tavoite oli vaan päästä se läpi eikä kerätä bokseja sun muuta.

Tarina vaikka ei kenenkään tajuntaa räjäytä toi mukavasti syvyyttä peliin ja oli erittäin hauska.

Pelattavuus oli top tier ja mokia voi syyttää ainoastaan omista nakkisormista.

Pelattavaa löytyy vielä tarinan jälkeenkin, vielä on noi sivuhahmojen kentät pelaamatta suurimmaksi osaksi. Sitten on inverted kentät eli koko peli uudestaan läpi, mutta kentät on rankasti muokattu ja tuntuvat ihan uusilta. Sekä takautuma videokasetit joiden kaikkien kerääminen on jo itsessään sadistista puuhaa saatikka niiden läpäiseminen. Puhumattakaan time trialeista ja kaikista reliceistä mitä voi kerätä, eli tekeminen ei tässä pelissä lopu heti.

Sellainen 9 arvosanaksi, loistava peli mutta en usko tällaisten lineaaristen tasohyppelyiden ikinä nousevan ihan 10/10 peliksi koska tykkään enemmän avoimemmista maailmoista.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen takuuvarmaa alelaarikamaa itselleni, vaikka vaikuttaisi olevan sinänsä varsin hyvä tasoloikkapeli. Takuuvarmasti ei pääse kuitenkaan mihinkään Mario-pelien loistokkuuteen, mikä olisi kuitenkin käytännössä itselleni kriteerinä, että olisin valmis maksamaan tasoloikkapelistä yli 50 euroa. Sisältöä kun vain on niin vähän kaiken kaikkiaan. Tai siis sitä periaatteessa on, mutta se on omaan makuuni liian yksinkertaista ja samankaltaista kentästä toiseen. Mutta kyllä tämä saattaisi jo juuri 50 euron hintaan olla harkittavissa. Taisikin ollakin jo ainakin Gigantista tuohon hintaan suunnilleen saatavilla?
Makuja on monia, itselle tätä parempia tasoloikkia on korkeintaan Mario Odysseus. Ja oli tosiaan gigantissa alle 50e jo julkkarissa, joten käytettynä tai hetken päästä aleista neljänkympin hintaan jo löytö suorastaan :cool:

Mitenkäs tämän vaikeustasot? Löytyykö siitä helpotuksia jos pelin kohderyhmänä miettii esim. lapsia 10v molemmin puolin vai onko vaikeustaso nostalgiamielessä suunnattu 90-luvun tyyliin hardcore pelaajille ilman säätövaraa?
Varmaan mun mielipiteen jo tiedätkin jos jaksoit lukea aiemmin kirjoittamani romaanin, mutta vaikka pelistä saa elämien laskurin pois, extra checkpointeja ilmestyy tarpeeksi monesti kuoltua ja bungaloita tulee avittamaan kymmenen kuoleman jälkeen, jolloin kestät yhden osuman örkiltä niin silti peli on mielestäni liian vaikea, etenkin alle kymmen vuotiaille.

Esim. hidastuksen kestoa ei saa pidennettyä ja sen kesto on monesti melko tarkaksi mitoitettu jo hyvin ajoitettunakin. Monet kohdat vaatii myös useamman näppäin kombon hallitsemista, sekä juuri oikea-aikaista painamista, juuri oikeassa järjestyksessä. Noi 'riviviholliset' harvoin on se etenemisen este.

Toki tämä on hyvä peli jos haluaa lapselle opettaa kärsivällisyyttä ja että kuoleminen on osa elämän luonnollista kiertopolkua :D
 
Kuolemia.. paljon kuolemia :D hyvä totutella tälläiseen kun Demon’s Souls Remake tekee tuloaan, mutta itse pelistä: puhdasta mahtavuutta! Melko alussa ollaan pojan kanssa mutta silti kuolemista huolimatta niin hauskaa pelattavaa kun olla ja voi.
 
Kuolemia.. paljon kuolemia :D hyvä totutella tälläiseen kun Demon’s Souls Remake tekee tuloaan, mutta itse pelistä: puhdasta mahtavuutta! Melko alussa ollaan pojan kanssa mutta silti kuolemista huolimatta niin hauskaa pelattavaa kun olla ja voi.

Kuoleminen pelissä ei haittaa kunhan se on hauska ja se ei tunnu halvalta, souls pelit ovat onnistuneesti yleensä yhdistäneet nämä asiat ja Crash tekee nyt saman.

Vaikeustaso joka ei anna armoa mutta tekee sen tavalla että pelaaminen on kivaa ja kuitenkin eteenpäin pääsee muutaman(kymmenen) yrityksen jälkeen.

Hassua myös oli kun pääsin pelin läpi niin sain trophyn missä piti vetää kenttä kuolematta läpi, ei kyllä tapahtunut mutta otan trophyn silti vastaan :D
 
Mites tämä vertautuu N.Sane Trilogyn vaikeuteen? Onko helpompi, vaikeampi vai samaa tasoa?

Ei viitsi ostaa, jos on liian turhauttava, kun pelottaa, ettei ohjaimet selviä siitä koetuksesta ehjänä :D
Mun mielestä tää on paljon vaikeampi kuin N.Sane Trilogy. Älyttömän monta kertaa tulee tässä kuoltua. Elämät ei oo kuitenkaan alun kolmen kerran jälkeen enää loppunut kesken. Tällä hetkellä mulla on 64 elämää ja yhdessä välissä aikaisemmin mulla oli vain joku 5 elämää. Elämät tuntuu tässä kertyvän nopeampaa kuin Trilogyssa. Kentät pidempiä, kentät ihan erilaisia ja uudet toiminnot tekevät pelistä vaikeamman. Mulla on 21 tavallinen kenttä menossa ja pari bossia oon läpäissyt.
 
Ei mikään yllätys tietysti mutta next gen versio on tulossa mahdollisesti hyvin pian, jos tämä ei ole ilmainen päivitys pelin juuri ostaneille niin haistakoon paskan.

Kyllä se varmaan on ilmainen päivitys, kun Crashin kotelossakin lukee jo Xbox Series X. Tai no voihan tuo tietysti olla vaan taaksepäin yhteensopivuuden takiakin.
 
Uskaltauduin tämänkin aloittamaan ja asenne oli se, että varmaan parin maailman jälkeen saa kirota pelin alimpaan helvettiin ja vetää kiukulla ja alkoholin voimalla loppuun.
Tämä on kuitenkin ollut erittäin mukavaa ja leppoisaa tasoloikkaa ja nyt vetänyt neljässä tunnissa sinne avaruus maailmaan asti.
Kun on loputtomat elämät niin voi vaan jättää kaikki vmäisissä paikoissa olevat laatikot rauhaan ja niistä jalokivistä en ole koskaan välittänyt muutenkaan.
Edes uusia skinejä ei ole mikään tarve avata sillä lunttasin ne netistä ja Cocon vakio asu näytti olevan se paras.

Jos tämä jatkuu loppuun asti yhtä mukavana niin kyllähän niitä n-verted versioitakin mielellään jo kokeilee.
 
Ei tämä peli mikään erityisen vaikea ole, kunhan ei keskity niihin jalokivien keräilyyn. Vaikka pelaankin retro modissa, niin elämiä on päälle 30, joten game over ei ole ollut lähelläkään. Loppupään kentissä on vähän ärsyttänyt checkpoint-laatikoiden pihtaus, mutta niitäkin tulee lisää, kun tarpeeksi monta kertaa kuolee samassa kohtaan. Vielä ei ole peli läpi, joten tiedä sitten, mikä vaikeustaso-piikki viimeisissä kentissä tulee.
 
Ylös Bottom