Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Crash Bandicoot 4: It’s About Time

12.3 saadaan Series X|S ehostukset ja uskoisin, että PS5 saa myös omansa






Yksi viimevuoden kovimmista peleistä ehostetaan, lisää PS4 pelejä joita pelata uudestaan. Eihän tässä edes tarvi uuden konsolin pelejä vähään aikaan.

Crash Bandicoot™ 4: It’s About Time will launch on PlayStation® 5, Xbox Series X|S and Nintendo Switch™. The game will also launch on PC via Battle.net later this year
 
Yksi viimevuoden kovimmista peleistä ehostetaan, lisää PS4 pelejä joita pelata uudestaan. Eihän tässä edes tarvi uuden konsolin pelejä vähään aikaan.

Crash Bandicoot™ 4: It’s About Time will launch on PlayStation® 5, Xbox Series X|S and Nintendo Switch™. The game will also launch on PC via Battle.net later this year
PS5 pelaajat pääsee myös hyödyntämään DualSensen ominaisuuksia..

The PlayStation 5 brings It’s About Time to new heights with unparalleled visuals, supporting 4K at 60 FPS. Crank up your speakers and swim in the crisp, dynamic enhanced 3D Audio.


And it doesn’t just look and sound great, it feels great, too! The PS5’s DualSense wireless controller brings adaptive triggers to your fingertips. Feel the DNA change in objects hit by Neo Cortex’s blaster and feel the grip of Tawna’s Hookshot.

 
Oli näköjään omat odotukset sekä ensireaktiotkin lähtökohtasesti positiivisia. Pakko kuitenkin sanoa näin pidemmän tauon jälkeen, että ei enää. Vaikeustaso nostatti kulmakarvoja jo hyvin varhaisessa vaiheessa, mutta kyllä se meni jo loppua kohti mentäessä niin halpamaiselle tasolle, että gamer rage kuohahti ennennäkemättömällä tavalla. Tämä oikeastaan saa Crash 1:n "kerää kaikki laatikot kuolematta" -haasteet näyttämään jopa kohtuullisen suoritettavilta. Ainakin N.Sane Trilogyssa tämä onnistui kaikissa niissä kentissä, joissa se edelleen oli vaatimuksena.

Toxic Tunnels jääköön viimeiseksi läpäistyksi kentäksi, sekin n. 30 kuoleman saattelemana. Cortex Castle sitten on jo niin järjestelmällisen epäreilua kamaa, että päädyin suosiolla kattomaan endingit Youtubesta. Katsottuna tämän 100% läpipelaaminen vois jopa olla hyvin viihdyttävää sekä visuaalien että tekemisen määrän ansiosta, mutta joku toinen saa kyllä luvan toimia kärsij- eiku siis ohjaimen käsittelijänä.
 
Eli pitää siis ostaa ps4 versio joka päivittyy ps5? Pelikaupoissa ei myydä omaa versiota ps5.
 
Olin innoissani tästä PS5 versiosta ja ajattelin, että tämänhän voisi pelata alusta, mutta parin ekan kentän jälkeen tuli sellaiset puistatus fläshbäkit ekasta läpäisystä, jolloin hommasin kaikki VHS kolmella tähdellä ja kaikki skinit, POISLUKIEN sen minkä saa Cocolle Toxic Tunnels kentästä, koska gem pathistä kaikkien laatikoiden kerääminen on kyllä yks maanpäällinen tasohyppelyjen helvetti, koska koko gem path reitillä ei saa kuolla kertaakaan tai joutuu aloittamaan alusta. Ja muista kentistä poiketen gem pathillä ei tule väli checkpointteja vaikka kuolisit sata kertaa. On koetettu ja koettu. :D

Tulispa CTR kans PS5 versio, koska PS5 huolimatta latausajat on melkoiset.
 
Series X:llä testattu hetkisen. Hyvin pyörii ja hyvältä näyttää. Niinhän se teki myös One X:llä, että en mitään wau-fiilistä saanut. Täytyy pelailla myöhemmin lisää. :)
 
Nyt, kun tuli nämä ehostukset uusille konsoleille, niin jos boksipelaajilla oli aikaisemmin peli ulkoisella kovolla tarkistakaa, että peli ei ole edelleen asennettu sinne tuon päivityksen jälkeen.

Itse ihmettelin, että miksi tämä vei melkein 50 gigaa tilaa, niin siellä oli jäänyt ulkoiselle kovolle se aikaisempi versio ja oli vain ladannut tuon ehostetun version sisäiselle kovolle. En saanut poistettua pelkkää vanhaa versiota vaan jouduin lataamaan koko pelin uudelleen ja nyt kokoa on tuo 22 gigaa.

Ei ole täydellinen tuo boksin smart delivery, ellei ole tarkoitettu noin, että jää myös vanha versio asennetuksi ja itse en ainakaan halua, että nuo ei ehostetut jäävät asennetuksi.
 
Tuli eilen tämä ladattua PS5 ja siirettyä nelosen savet, osa trophyistä aukesi mutta melko moni jäi popsahtamatta.
 
Kirjoitan tähän kun Crash pelistä kyse, eli nyt on vihdoin julkaistu play kaupassa ilmainen crash on the run mobiilipeli. Hyvältä tuntuu ja kivaa ajanvietettä, puolitoista tuntia jo pelattuna mikä taitaa olla itselle kohta jo ennätys kun puhutaan kännykkäpelistä. Oikeastaan koskaan en pelaa kännykällä mitään, erittäin harva peli tekee poikkeuksen.
 
Tuli vihdoin laitettua tämä Crashin "neljäs" tuleminen testiin ja fiilikset on ristiriitaiset.

Alussa on heti fiiliksissä kun peli tuntuu juuri oikealta. Tämä on Crash.

Sitten pääsee pidemmäs ja jo toisessa maailmassa on selvä että tämä peli ei ole silti erikoisen hyvä.

Harmittaa vietävästi, sillä peli väläyttelee potentiaaliaan ja toimivia juttuja jatkuvasti. On hyviä ja loistavia juttuja, uusia ja vanhoja.

Mutta kaiken hyvän vastapainona on tympeä, pelaajaa arvostamaton kenttäsuunnittelu ja ikävällä tavalla haastava vaikeustaso.

Ensinnäkin kentät on ihan liian täynnä kohtia, joissa voi kämmätä koska hahmoa ei saanut kuution päältä ihan täyteen vauhtiin ja hyppy jää milleistä kiinni. Ylipäänsä kenttädesign on huonoa kun sitä vertaa hahmon ohjattavuuteen. Sinänsä kenttädesign ei itsessään olisi huonoa jos ohjattavuus olisi parempaa, tai toisinpäin, eli jos ohjattavuus olisi mitä on mutta hyppyjen ja muun ei tarvitsisi olla niin millintarkkoja.

Pelin isoin ongelma on siis se, että se ei oikein arvosta pelaajaa. Pelissä on paljon hyvää ja sitä haluaisi pelata mutta sitten tulee niitä kohtia, joissa alkaa vain masentaa. Olet kerännyt koko kentän alkupään kaikesta kamasta kuolematta kertaakaan mutta sitten tulee jokin kohta, jossa pitää tehdä miljoona tarkkaa hyppyä, paikanvaihtoa tai muuta putkeen, vieläpä näillä epätarkoilla kontrolleilla. Ja siinä menee fiilis.

Muutenkin pelistä puuttu se tasohyppelyjen flow, mikä ehkäpä parhaimpana löytyy esim. Tropical Freezestä tai uusista Raymaneista. Kun pääsee vauhtiin niin homma sujuu reaktioina, lihasmuistilla, rytmissä, kuin itsestään. Yksi hyvä esimerkki on myös Ori:t. Niissä on hirveää akrobatiaa ja monenlaista erilaista estettä, hyppyä, seinäpomppua, ilmaheilumisia mutta homma vain sujuu vaikka ruudulla se näyttää kaaokselta. Mutta pelaaja on kontrollissa ja homma on kuin balettia.

Crash on nimensä mukaisesti kuin aamuruuhka, jossa pelaaja yrittää päästä pienistä väleistä kolhimatta ihan kaikkea.

Ärsyttää kun pelissä on mahtavia ideoita, kuten aika- ja ulottuvuuskikkailut, mutta sitten ihan perusasiat on pielessä. Jo mainittu epätarkkuus ohjauksessa, jonka vuoksi täytyy tavallistakin hyppyä varten välillä ottaa ihan liian varman päälle, ja sitten kenttädesign, joka on kuin pelistä, jossa hahmolla on paljon tarkempi ohjattavuus jne.

Haluaisin niin kovasti tykätä mutta nyt tämä on sellainen peli että varmaan kerran pelaa läpi ja ne vähän paremmat jaksot ehkä yrittää pelata niin että pääsee läpi kaiken keräten ja kuolematta. Tällä hetkellä on kahdesta tullut ja kenttiä on se 38. Jokunen siellä on joista varmasti saa tuon tehtyä mutta sitten on niitä että tietää ettei halua laittaa siihen aikaa kun yksi virhe pilaa koko jutun ja kentissä on useita kohtia, joissa virheet ovat erittäin todennäköisiä.

Crash 4 on siis erittäin väärällä tavalla haastava peli.
 
Läpi meni PS5:llä!

Katselin joitain videoita pelistä ja katsoin että onpas siinä söötti peli että ladataan tuo PS Plussasta ja pelataan se tähän väliin läpi. Yllätys oli että söpöilykuoren alle kätkeytyy tiukka ja haastava tasohyppely. Peruskentässä menee kymmeniä kuolemia ennenkuin se menee läpi.

Jatkopaikkojakaan ei tunnu olevan turhan usein ja pelissä joutuu joskus kuolemaan monta kertaa ennen kuin peli antaa säälistä ylimääräisen jatkopaikan. Kattelin trophytilastoja, niin moni on kyllä pelannut peliä vähän matkaa, mutta vain viisi prosenttia sai pelin läpäisystä vaadittavan trophyn. Pääsin itse kyllä tämän läpi, kuoltuani viimeisessä tavallisessa kentässä noin 150 kertaa. En ottanut tarkkaa lukemaa ylös.

PS5 versiossa ainakin hyvää on se, että kun kuolee niin peli palautuu edelliselle tallennuspistelle super nopeasti. Haastavissa peleissä super nopea uusinta yritys on perusedellytys, mitä ilman peli jää helposti kesken, jos joutuisi tuijottamaan vaan jotain latausruutua. Kontrollit ovat kelvolliset. Tiedän miten tätä pitää pelata. Tämä vaatii vaan harjoitusta että sormet liikkuvat oikeassa tahdissa ja kentät on hyvä opetella ulkoa.

Peli on tiukka hermoja kutittava tasoloikka pläjäys! Arvosana: 4/5.

Omia kuvakaappauksia:
 
Ylös Bottom