Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Joo, "jännä" on seurata tätä miten tämän kokoluokan yrityksessä kuoppaa kaivetaan vain entistä syvemmäksi, ja miten globaalilla tasolla voidaankin sössiä asia toisensa perään, yrityksen johtamisesta lähtien. Tulee tunne, että kyseessä olisi joku kokematon ensikertalainen, kun näin ei edes ole. Onko noiden Witchereiden kanssa ollut sitten samanlaista touhua?

Cyberpunk-tyyppisistä leffoista muuten täytyy suositella leffaa Strange Days (1995, ei lapsille ;)) - nuo BrainDancet:hän on pöllitty lähes suoraan siitä. Ja kai huomasitte Demolition Man -viittauksen asunnon vessassa?

Pelin main quest meni kuitenkin myös mulla yhdellä lopulla läpi eilen, PS4 Pro:lla. Ruudunpäivitys on välillä aika karua, kadut ovat lähes autioita, mutta ihan pelattava viritys se Pro:lla on jos sulkee silmänsä kaikelta bugisekoilulta yms. Ja pääjuoni toki sijoittuukin lähinnä "omiin kenttiinsä", siinä vähemmän on kaupungilla haahuilua, ja ne näyttävätkin ihan näteiltä. Kaatumisia tulee edelleen kerran per pelisessio (v1.04). Itse en huomannut sateen vaikuttavan, vaan lähinnä isosti neonvaloja sisältävät paikat - kuten Jig Jig Street ja sen seutu - saavat kuvan diashow'ksi. CDPR:n "optimointi" on aika hassunhauskaa: esim. Badlandsillä voit seistä kukkulalla ja katsella, kuinka moottoritiellä menee virtanaan autoja päästä päähän; kun kävelet lähemmäs tietä, on se lähes autio. Tai seisot tiellä, ja katselet kuinka horisontista vain n. 100m päästä puskee koko ajan autoa tielle, vain hävitäkseen ilmaan samantien ajettuaan metrin.

Onhan tuo 60fps PC-kuva kyllä pirun komean näköistä. Tuli mieleen, että koska PC- ja Series X -versiot ovat ne tämän hetken toimivimmat, voiko olla niin että pelin kehitys on vaan törkeästi tehty nämä edellä (jakavat ymmärtääkseni aika paljon tekniikkaa), ja eniten ongelmia sisältävät Sonyn laitteet ovat olleet "hankalampia" (XONE mukaan lukien, joka on vanhaa tekniikkaa)? Tähän viittaisi myös se, että CP2077-erikoisversio konsolista tehtiin vain Xboxista...

Pelissähän on useampi loppu, itse jaksoin pelata niistä yhden. Kaikkia side questeja en ollut tehnyt, joten esim. Panam ei ollut käytettävissä. Myöskin pelin varsinainen loppu on todella kummallinen - pelaaja heitetään takaisin alkuperäiseen saveen siihen Arasaka Towerin ovella, missä varoitetaan "Point Of No Returnista"! Ne pelin lupaamat "palkinnot" ovat ilmeisesti jotain pari cyberwarea, joita itse en edes pystynyt käyttämään koska hahmo ei ollut niiden vaatimalla tasolla 30.

Onhan se iso harmi, miten iso potentiaali tällä oli, ja miten lähes kaikki lupaukset ovat kariutuneet. Tai kuinka vähäpätöisiksi vaikkapa hakkerointi on jäänyt, jos verrataan vaikka Deus Exin tai Watch Dogsien tulkintoihin aiheesta.

Pieni toivo kuitenkin elää, että ajan myötä peli pultataan lähemmäs valmiimpaa tekelettä. Iso todennäköisyys kuitenkin on, ettei se silloin enää ainakaan allekirjoittanutta kiinnosta.
 
Muut tulee varmasti tapahtumaan tämän version kanssa ennemmin tai myöhemmin... Tai toivon ainakin :D mutta seiska kohdan uskoisin tapahtuvan vasta jatko-osassa joka sellainen varmaan tulee silloin lähempänä 2030 (kun muuan witcher on nähnyt päivänvalon tässä välissä)

Mutta en siis sano että en haluaisi nähdä puuttuvien ominaisuuksien tulevan tähänkin mutta en näe sitä vain todennäköisenä koska tämäkin peli pitää saada valmiiksi varmaan parin vuoden sisään(DLC+Lisäosat) että porukka pääsee tekee seuraavaa wihtoria.

Jep, pahoin pelkään, mutta se olisi sitä reiluutta, koska nyt jälkeenpäin mitä nähnyt ja lukenut, niin onhan noi luvannut tähän vaikka mitä, jolla sitten saivat heti 8 miljoonan myynnit :D

Kyllä tippui CDPR arvostus, toivottavasti näkyy seuraavissa ennakkomyynneissä ja ottavat opikseen tästä.
 
Cyberpunk-tyyppisistä leffoista muuten täytyy suositella leffaa Strange Days (1995, ei lapsille ;)) - nuo BrainDancet:hän on pöllitty lähes suoraan siitä. Ja kai huomasitte Demolition Man -viittauksen asunnon vessassa?
Bongasin myös yhden aika siistin Matrix viittauksen.
En nyt muista tarkkaan mikä tehtävä oli menossa, mutta Johnny Silverhand juttelee jotain seinään nojaten. Seinällä hänen takanaan pyörii vaatekaupan mainos, joka on suora kopio "we need guns, lot of guns" kohtauksesta Matrixista, jossa tyhjyydestä ilmestyy hyllykaupalla aseita. Mainoksessa sieltä toki ilmestyi hyllykaupalla vaatteita. :)
 
Joo, "jännä" on seurata tätä miten tämän kokoluokan yrityksessä kuoppaa kaivetaan vain entistä syvemmäksi, ja miten globaalilla tasolla voidaankin sössiä asia toisensa perään, yrityksen johtamisesta lähtien. Tulee tunne, että kyseessä olisi joku kokematon ensikertalainen, kun näin ei edes ole. Onko noiden Witchereiden kanssa ollut sitten samanlaista touhua?

Cyberpunk-tyyppisistä leffoista muuten täytyy suositella leffaa Strange Days (1995, ei lapsille ;)) - nuo BrainDancet:hän on pöllitty lähes suoraan siitä. Ja kai huomasitte Demolition Man -viittauksen asunnon vessassa?

Pelin main quest meni kuitenkin myös mulla yhdellä lopulla läpi eilen, PS4 Pro:lla. Ruudunpäivitys on välillä aika karua, kadut ovat lähes autioita, mutta ihan pelattava viritys se Pro:lla on jos sulkee silmänsä kaikelta bugisekoilulta yms. Ja pääjuoni toki sijoittuukin lähinnä "omiin kenttiinsä", siinä vähemmän on kaupungilla haahuilua, ja ne näyttävätkin ihan näteiltä. Kaatumisia tulee edelleen kerran per pelisessio (v1.04). Itse en huomannut sateen vaikuttavan, vaan lähinnä isosti neonvaloja sisältävät paikat - kuten Jig Jig Street ja sen seutu - saavat kuvan diashow'ksi. CDPR:n "optimointi" on aika hassunhauskaa: esim. Badlandsillä voit seistä kukkulalla ja katsella, kuinka moottoritiellä menee virtanaan autoja päästä päähän; kun kävelet lähemmäs tietä, on se lähes autio. Tai seisot tiellä, ja katselet kuinka horisontista vain n. 100m päästä puskee koko ajan autoa tielle, vain hävitäkseen ilmaan samantien ajettuaan metrin.

Onhan tuo 60fps PC-kuva kyllä pirun komean näköistä. Tuli mieleen, että koska PC- ja Series X -versiot ovat ne tämän hetken toimivimmat, voiko olla niin että pelin kehitys on vaan törkeästi tehty nämä edellä (jakavat ymmärtääkseni aika paljon tekniikkaa), ja eniten ongelmia sisältävät Sonyn laitteet ovat olleet "hankalampia" (XONE mukaan lukien, joka on vanhaa tekniikkaa)? Tähän viittaisi myös se, että CP2077-erikoisversio konsolista tehtiin vain Xboxista...

Pelissähän on useampi loppu, itse jaksoin pelata niistä yhden. Kaikkia side questeja en ollut tehnyt, joten esim. Panam ei ollut käytettävissä. Myöskin pelin varsinainen loppu on todella kummallinen - pelaaja heitetään takaisin alkuperäiseen saveen siihen Arasaka Towerin ovella, missä varoitetaan "Point Of No Returnista"! Ne pelin lupaamat "palkinnot" ovat ilmeisesti jotain pari cyberwarea, joita itse en edes pystynyt käyttämään koska hahmo ei ollut niiden vaatimalla tasolla 30.

Onhan se iso harmi, miten iso potentiaali tällä oli, ja miten lähes kaikki lupaukset ovat kariutuneet. Tai kuinka vähäpätöisiksi vaikkapa hakkerointi on jäänyt, jos verrataan vaikka Deus Exin tai Watch Dogsien tulkintoihin aiheesta.

Pieni toivo kuitenkin elää, että ajan myötä peli pultataan lähemmäs valmiimpaa tekelettä. Iso todennäköisyys kuitenkin on, ettei se silloin enää ainakaan allekirjoittanutta kiinnosta.
Teithän muuten ne päätarinaan liittyvät ”side jobsit”? Avaavat hahmoja ja tapahtumia, sekä osa vaikuttaa itse tarinaankin. Jotkut niistä tehtävissä on auki, vain tietyssä vaiheessa tarinaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko noiden Witchereiden kanssa ollut sitten samanlaista touhua?
Mä en muista kun sen skenaarion missä itkettiin downgradesta ja PC pelaajat raivostuivat koska konsolien takia piti "pilata" peli mutta silloinhan CDPR TJ tuli sanomaan että ilman konsoleita witcher 3 kokonaisuudessaan ei olisi ollut mahdollinen.

CP77 kohdallahan grafiikka meni eteenpäin E3 2018 messuista mutta sitten aika kovan hinnan base konsolit joutuivat maksamaan.

Kun katsoo tätä kohtaa:


Niin minä olisin toivonut tuon kuvakulman olevan mahdollista välivideoissa jolloin sinä olisit nähnyt enemmän luomaasi hahmoa.
E: 7:57 alkava kohtaus.
 
Noniin. Sain Verkkikseltä rahat takaisin fyysisestä Xbone-versiosta. Hienosti meni. Ensin vain meiliä sinne ja sitten peli myymälään.

Nyt semmonen vajaa 9 tuntia peeceellä takana ja tykkään kyllä. Suurempia bugeja en ole nähnyt ja peli toimii melkeinpä moitteetta. Välillä ruudunpäivitys kyykkää hieman, mutta sitäkään en välttämättä huomaisi, ellei olisi laskuri yläkulmassa kertomassa. Ei malttaisi lopettaa pelaamista, kun alkuun pääsee. Noita mainittuja dildoja olen pari nähnyt. Toinen oli reteesti penkillä kadulla.
 
Muut tulee varmasti tapahtumaan tämän version kanssa ennemmin tai myöhemmin... Tai toivon ainakin :D mutta seiska kohdan uskoisin tapahtuvan vasta jatko-osassa joka sellainen varmaan tulee silloin lähempänä 2030 (kun muuan witcher on nähnyt päivänvalon tässä välissä)

Mutta en siis sano että en haluaisi nähdä puuttuvien ominaisuuksien tulevan tähänkin mutta en näe sitä vain todennäköisenä koska tämäkin peli pitää saada valmiiksi varmaan parin vuoden sisään(DLC+Lisäosat) että porukka pääsee tekee seuraavaa wihtoria.
Itsekin ehkä kallistun tälle kannalle. Ja ehkä niitä joitain pois jätettyjä asioita tulee jo kuitenkin myös tuloillaan olevaan online-Cyberpunkiin. Siinähän saatetaan sitten tehdä alkuun enemmän kokeiluja ja sitten päivitellään sitä onlinea matkan varrella, kuten muissakin avoimen maailman online-ropelluksissa/räpellyksissä on tehty.
 
Jotenkin kyllä tuli tuo poliisin erikoisjoukkojen paikalle tulo täytenä yllätyksenä ja oli aika tehokkaiksi tehty kyllä nuo erikoisjoukot. Missään muualla pelissä en ole noin koviin vihuihin vielä törmännyt.

Mulla kesti kotvan oivaltaa, että roistojen rullaukseen tarttee vielä paikan päällä tinanapeilta erillisen luvan. Ja jos vahingossa listii sivullisia, käyvät konstaapelit droneineen saman tien kimppuun. Varmaan ensimmäinen peli, jossa poliisi on kaikkein pelottavin vastus.
 
online-Cyberpunkiin. Siinähän saatetaan sitten tehdä alkuun enemmän kokeiluja ja sitten päivitellään sitä onlinea matkan varrella, kuten muissakin avoimen maailman online-ropelluksissa/räpellyksissä on tehty.
Näinhän se voi olla kun monipeli osiolla on kuitenkin ihan oma Dev tiiminsä että kun yksinpeli Cyberi on valmis ja aloittavat Witcherin tuotanon niin Cyber monipeli tiimi jää päivittelemään silti tätä monipeli osuutta.

Tuli mieleeni että tähän cyberin yksinpeliin olisi voinut upottaa monipeli tehtäviä kuten oli Watch Dogs 2, yksi hoitaa hakkeroinin ja toinen taas menee John Wickinä aseet paukkuen sisään.

Käsittääkseni yksin- ja monipeli ovat täysin erilaisia systeemeitä keskenään tehtäviä ja hahmoja myöden, ainoastaan mappi olisi sama.
(Case GTAV?)
 
Vähän kyllä peli kiinnostais, mutta joutuu kyllä odotella sitä PS5-versiota. Tää on jäänyt niin antiikin tasolle, kun pelaan vielä PS4:lla joka on julkaisupäivänä ostettu. Cyberpunk tällä masiinalle on kuulemma täysin pelikelvoton.

No, mitä kukakin pitää "täysin pelikelvottomana". Mulla on vanhan koulukunnan miehenä melko korkea sietokynnys, eikä joka kulman missään pelissä tartte olla putsplank. Mulla on kans ekan saapumiserän PS4 ja olen nyt pelannut levelille 14. Ensimmäisen päivityksen jälkeen pelistä tuli sentään pelattava, vaikka grafiikka on paikoin autolla ajellessa suhruista ja objekteja ilmestyy joskus näkökenttään vain parin metrin päässä. Lähipäivinä julkaistava uusi hotfix parantanee entisestään toimivuutta. Kiusallisin ongelma on pelin kaatuminen (n. kerran tunnissa), mutta autosave vilkkuu aika tiuhaan, minkä lisäksi manuaalisavetuksia voi tehdä lähes missä tahansa kohdassa. Eli kyllä tätä ihan täysin pelata voi.

Yritän miettiä, että mikä peli olisi viimeksi ollut heti julkaistuaan PS4:llä mun mittapuulla "pelikelvoton", eli sellainen, että pelaaminen tuntuu suorastaan vastenmieliseltä. Mieleen tulee ensimmäisenä Ghost Recon Breakpoint, josta nyt ei ihan samanlainen kähy noussut, vaikka iso tuotanto sekin oli. Eli hypellä on myös osansa asiassa.
 
Mulla on vanhan koulukunnan miehenä melko korkea sietokynnys

Samoin. Tuli morrowindiä silloin aikoinaan väännettyä sillä ihan ensimmäisellä xboxilla heti julkaisussa. Siinä jos missä sitä tuli siedätyshoitoa näitten ruudunpäivitys ongelmien kanssa (ja aikalailla monen muunkin aikalaisensa pelin kanssa) Eikä muuten ollut noihin aikoihin mahdollista siistiä bugeja pois päivityksillä. Eli kaipa sitä vaan on kehittynyt paksumpi nahka näihin ongelmiin.

No se siitä.
 
Projektijohtajalla olis pitänyt olla siis enemmän munaa sanoa pomolle, EI ja antaa kompromissiona lupa ensin vain PC-julkaisulle.

Onneksi tämänkään pelin kunnostaminen ei ole loppupeleissä mahdottoman korjaamisen takana. Jotenkin näin sen toivoo menevän:

1. Liiskataan bugit
2. Optimointi, pyörii pelattavasti kaikilla alustoilla.
3. Toimiva Ai liikenteeseen, poliisille ja vihuille, myös tehtävien ulkopuolella.
4. Graaffiset parannukset konsoleille, jos mahdollista.
5. Next gen-versiot
6. Lisää optimointia PC:lle ja modi-tuki
7. Pois jätettyjen ominaisuuksien lisäämistä
En mä tiedä onko tää nyt proikkarin tehtävä. En usko, että johtoportaalle on tullut tieto "keskeneräisyydesä" yllätyksenä, et kyllähän pelin julkaisun myöhäistäminen on kertonut jo jotain. Tällä ostettu hieman lisäaikaa, jotta bugeja yms. on saatu tapettua, mutta hidas koneistohan tuo isompien pelien kehitys on.

Näistä kaikki kohdat on sellaisia mitkä liittyvät paljolti toisiinsa. Bugit eivät ole mitään juttuja, että "korjaanpa tästä nyt tämän bugin" ja sen jälkeen bugi ei enää toistu. Bugit johtuvat monista asioista, kuten vaikkapa laitteistosta. Peli on saattanut toimia "ps4-testilaitteilla", muttei vaikkapa neljä vuotta vanhemmalla marketista ostetulla konsolilla, joka oli valmistettu Japanissa. Optimointi ei myöskään ole asia, jota tehdään listan yläpäässä. En usko, että peli on alkujaan pyörinyt huonosti millään alustalla, mutta kun peliin tulee lisää ominaisuuksia, jotka syövät resursseja, niin vasta tässä vaiheessa lähdetään optimoimaan. Optimointi voi olla vaikkapa ihan peliassettien "huonolaatuistamista", tai tekoälyn huonontamista, jolloin se ei syö resursseja, kuvatehosteisteiden muuttamista. Tai vaikkapa täysin koko pelikoodin uudelleenkirjoittamista, kun käyttäjällä on kokoonpano X.

Graafiset parannukset siis syövät heti tuota optimointia, samoin niinkin ison asian, kuin next-gen -version tuominen. Next-gen -versioit on jouduttu tämän kokoisessa pelissä ottaa huomioon jo pelin aivan alkuvaiheissa. On tehty erilaisia rutiineja, vaikkapa pelin piirtoon, jotta voidaan erilaisten parametrien avulla parantaa/huonontaa peliä laitekokoonpanon mukaan. Tämä vaikuttaa suuresti optimointiin, joka vaikuttaa vaikkapa toimivaan tekoälyyn ja bugeihin.

Tämä listasi on siis vain lista, joiden ratkaisemiseksi tarvitaan useita iteraatioita. Jokaisen listan kohdan ratkaiseminen saattaa vaikuttaa dramaattisestikin listan toiseen kohtaa, ja vaikkapa herättää uudelleen "jo ratkotun kohdan" uudelleen. Ja näin varmaan onkin tehty. On tehty konsoliversiot, jotka toimivat uusilla konsoleilla, vaikkei virallisesti peli olekaan vielä edes next-gen -peli, joten samalla peli on old-gen -peli, joka ei toimi omalla laitekannallaan.

Mutta koska CDPR:llä, kuten meistä kellään, ei ole äärettömiä varoja, on peli jouduttu pistään ulos hetkellä, jolloin sillä tienataan mahdollisimman paljon, ja toivottu, että varoilla, jotka se tuottaa, saadaan palkat maksettua koodareille, jotka korjaavat pelikoodia. Itsellä ei tule suoriltaan yhtään isompaa peliä mieleen, joka olisi julkaistu "alkuvuodesta". Uskonkin, että tässä tapauksessa ammattilaiset tiesivät mitä tehdään. Julkaisu olisi muussa tapauksessa pitänyt siirtää seuraavaan isoon myyntiajankohtaan, mikä on alkukesä, jolloin peli taas olisi saanut seuraavat isot pelit kilpaililemaan pelaajien rahoista.
 
Noniin. Sain Verkkikseltä rahat takaisin fyysisestä Xbone-versiosta. Hienosti meni. Ensin vain meiliä sinne ja sitten peli myymälään.

Nyt semmonen vajaa 9 tuntia peeceellä takana ja tykkään kyllä. Suurempia bugeja en ole nähnyt ja peli toimii melkeinpä moitteetta. Välillä ruudunpäivitys kyykkää hieman, mutta sitäkään en välttämättä huomaisi, ellei olisi laskuri yläkulmassa kertomassa. Ei malttaisi lopettaa pelaamista, kun alkuun pääsee. Noita mainittuja dildoja olen pari nähnyt. Toinen oli reteesti penkillä kadulla.
Laitoin verkkikselle tänään viestiä ja vastaus oli että avatuille peleille ei palautusoikeutta. Mielenkiintoista :)
 
He tiesivät jo kauan sitten mitä tulee tapahtumaan. :D

zrub89i31p561.png
 
Laitoin verkkikselle tänään viestiä ja vastaus oli että avatuille peleille ei palautusoikeutta. Mielenkiintoista :)
Niinhän se normaalisti on, mutta mulle sanoivat, että tämä peli on poikkeus. Palautusaikaa maanantaihin asti. Kirjotin vaan siihen ekaan viestiin, että julkaisija on luvannut palautuksen ja mitenkä toimitaan. Sitten tuli ohjeet.
 
Varoitus Miranda Lawson (ME2) olet saanut uuden kilpailijan, Kilpailijan nimi on Panam Palmer :). Joo kyllä eilinen päivä oli sidequestien osalta uskomaton. Kyllähän peli on oikeasti siellä God Tier tasolla noissa oikeissa sidequesteissa mitä oli Witcherikin. Nyt on kyllä semmoinen peli minkä tulen pelaamaan 100% varmuudella kolmesti läpi jopa ihan tässä ihan joulu-tammikuun tienoilla, Koska sen lisäksi että haluan nähdä jokaisen factionin eri dialogivaihtoehtoja ja juonen käänteitä niin nyt on myös peli mistä ei vain pysty päästämään kovin helposti irti :D.

Witcher 3 oli itselleni aikoinaan semmoinen pelikokemus että kun lopputekstit tuli ruutuun (180h) jälkeen ja kaikki oli annettu, oli varmaan ainakin viikko täysin tyhjä olo. Että peli teki niin kovan vaikutuksen. mutta toisaalta kun alkoi Kaer Morhen theme soimaan lopun jälkeen niin iski niin kovat tunne tilat, että nyt on aika päästä irti joten tuo playtrought jäi siihen kunnes sitten tuli lisärit.
 
Täälläkin Panam Palmer nousee sivuosahahmoissa aika korkealla tällä hetkellä. Konstailematon, hyvin näytelty, oman tiensä kulkija ja kauniskin vielä.

Yritin jopa vähän katsoa voitaisiinko olla enemmän kuin kavereita. En päässyt sen lähemmäs kuin samaan motellihuoneeseen, mutta eri sänkyyn. Friendzone activated! :D
 
Täälläkin Panam Palmer nousee sivuosahahmoissa aika korkealla tällä hetkellä. Konstailematon, hyvin näytelty, oman tiensä kulkija ja kauniskin vielä.

Yritin jopa vähän katsoa voitaisiinko olla enemmän kuin kavereita. En päässyt sen lähemmäs kuin samaan motellihuoneeseen, mutta eri sänkyyn. Friendzone activated! :D
Samaa mieltä teidän Panamista puhuneiden kanssa. Mielenkiintoinen ja ihana naishahmo pelissä.
Ja mikä parasta, sain ihan omilla ratkaisuillani hänen kanssaan romanttisen ja seksiäkin sisältävän suhteen aikaiseksi. On meinaan kuulemma aika tarkkaa, että tekee todellakin monessa kohtaa juuri oikeat valinnat, jos haluaa Panamin kanssa panemaan, jos näin krouvi sanaleikki sallitaan aiheesta... ;):D
 
Viimeksi muokattu:
Melkein suosittelen iippe laittamaabn spoilertagin tuon. Isoja asioita pelistä, sanoisin että koko questline oli pelin parhaimmistoa toistaiseksi ja tuo miten se hoidettiin niin oli God-tier tasoa , ja parasta oli Juuri se epätietoisuus niin pistä ihmeessä spoilereihin.

Minua tuo ei onneksi spoilannut, kun sain tuon kyseisen questline hoidettua. Mutta yksi CDPR pelien elementeistä että kaikkea ei voi saada. Joten sen takia itse pistän kyllä ketjun kohta vähemmälle seurannalle jos täällä aletaan puhumaan esim judyn ja muiden romance mahdollisuuksista että onko mahdollista vai ei ilman noita spoilertageja.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom