Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Melkoinen odotus kyllä ollut ja minä kun luulin että pari vuotta oli pitkään :D Ei kyllä silti kaduta että pelasin "vanhan" version. Pelailin siis siinä kohtaa kun PS5-versio oli ollut jo ulkona hyvän aikaa. Oli oikein hyvässä kunnossa ja loistava kokemus.
Itsekin aion Cyberpunkin aloittaa vasta nyt enkä koe että olisi 'melkoista odotusta' ollut. Julkaisussahan tämä peli oli keskeneräinen kasa paskaa, sitten tuli tieto että pelistä tulee "next gen" -versio ja vuosi sitten julkistettiin Phantom Liberty ja kerrottiin että samalla tulee koko peliin merkittäviä muutoksia eli siis 2.0. Mun on erittäin helppo odotella jos lähitulevaisuudessa on peliin luvassa merkittäviä parannuksia ja muutoksia. :D
 
gamespotilta hyvä video muutoksista ja miten ne muutokset näkyy käytännössä, pakko sanoa et on kyllä loistavia muutoksia.

 
Joo todella loistavia muutoksia tulossa sitten 21 päivä. Tuli nyt päivitettyä tuo oma Series S --->Series X ihan tämän Phantom Libertyn takia.
Ainakin nyt askel parempaan kuvanlaatuun ja tasaisempi perfomance mode, tosin korkeammasta resosta nyt en niin hyödy kun meinaan pelailen 1080p älynäytöstä.
 
gamespotilta hyvä video muutoksista ja miten ne muutokset näkyy käytännössä, pakko sanoa et on kyllä loistavia muutoksia.


Peli toimi itselläni aikoinaan jo julkaisussa XSX:llä niin hyvin ja oli nautittava kokemus pienine puutteineenkin, ja kun tarina on pelattu läpi, niin kaiken maailman quality of life-muutokset sun muut pienet viilaukset eivät minua lopulta kiinnosta.

Muuten en peliä edes harkitsisi alusta aloittavani, mutta koska jotkut sivutehtävät kuitenkin bugasivat tuolla ensimmäisellä pelikerrallani (ei kampanjan loppuun pelaamista tai pelin pelaamista muutenkaan merkittävästi haitannut silti), niin ehkä siksi sitten täytyy alusta aloittaa, kun tuo DLC julkaistaan. Loistava peli oli jo julkaisussa pienine puutteineenkin. Toki taisi olla vain PC:llä ja XSX:llä siinä vaiheessa kohtuullisessa pelikunnossa.
 
Lähinnä räiskintäpeli juonella. Ehkä peli alkaa jo pikkuisen enemmän muistuttaa vaikkapa Bethesdan roolipelejä eikä Codeja, jokainen päivitys on kuitenkin jotain parantanut.
No ei se nyt codeja ole muistuttanut :D Eikä edes lähempänä niitä kuin roolipeliä. Ei kai tässä nyt vain ole kyse pelitavasta? Itse ainakin rakensin hahmon niin että se oli hyvin kaukana mistään Call of Dutysta.

Mutta myönnän että en pelaa mitään "puristi-roolipelejä", joten ehkä en edes tiedä mikä on "oikea" roolipeli :D

Sen kuitenkin uskallan yhä väittää että lähempänä CP 2077 on roolipeliä kuin räiskintää.

Pelin tunnelmaa tuli musiikeista ja visuaallisesta puolesta, mutta muuten ei oikein pelimaailmaa mekaanisesti tai pelin systeemit pitäneet immersiota pystyssä. Parempi vain enemmän suorittaa tarinaa ja sivutehtäviä eteenpäin kuin olla osa Night Cityä.
Siis vaatiiko "roolipeli" siis muka sitä että on osa sen maailmaa? Minä ainakin pelaan kaikki pelit niin että teen tehtäviä. Ehkä en sitten juuri sen takia erota mikä on "oikea" ja mikä "väärä" roolipeli :D

Toisaalta minä ainakin olin aika sisällä siinä V:n roolissa ja meiningissä vaikka tiedostin kyllä pelin maailman olevan aika ontto kulissi.

Eniten tuollaista "osa maailmaa"-kokemusta olen kuitenkin saanut immersive simeistä kuin roolipeleistä.

Onneksi vihdoin on panostettu hahmonkehitykseen vähän enemmänkin. Testasin tuossa Cyberpunkin nettisivulla vähän hahmon kykyjen laittamista ja hyvältä vaikutti.
Sitä varmasti on kehitetty merkittävästi mutta en kyllä hoksaa miksei se muka aiemmin oli "codia" vaikka minun mielestäni se oli ihan roolipelimäistä kykypuu-hommaa ja hahmon rakentamista. Hyvin erilaisiin suuntiin siinä sai hahmoja tehdä.

En ole eri mieltä siitä että uusi versio on varmasti reilusti parempi mutta ihmettelen vain kommentteja ettei muka ollut aiemmin roolipelejä jne.
 
Itsellä oli sellainen sneak, engineer ja hacking Nomad-taustainen henkilö, mutta heikosti oli kyllä pelin kykypuoli tehty ja sen takia sitä onkin jo nyt toista kertaa pelissä lähdetty muuttamaan parin vuoden aikana. Enemmän peli suosii räiskintää/toimintaa ihan mekaanikoilta, tekoälyn ja kykyjen osalta. Se COD heitto on osin liiottelua ja toisaalta taas ei.

Toki vähän kaikkea tullut kokeiltua paitsi puhdasta melee hahmoa. Sekin näyttäisi nyt 2.0 myötä olevan ihan hauskaa.

On kai Cyberpunk paperilla kunnon rpg ja osa varmasti siitä sellaisen kokemuksen saakin. Toki moni ei. Aika vahvasti vaan kehittäjien luomaa V:n tarinaa tässä pelannut eteenpäin. Ei ole tuntunut omalta hahmolta. Tuntuu, että pään sisällä on Johnny Silverhand sekä CD Projekt Red. Vähemmän pystyy keskusteluissa valitsemaan kuin vaikkapa Witcher 3:ssa, jossa kuitenkin luotiin se fiilis, että se tuntui omalta seikkailulta, vaikka pelaisi peliä useamman kertaa. Toki puolestaan sitten Cyberpunkissa löytyy jonkin verran rpg-menoa itse pelimekaanikoista. Pelin isompia tehtäviä voi suorittaa eri tavalla, mutta välttämättä omalla hahmolla ei ole kuin 1-2 tapaa ja muihin keinoihin tarvitaan eri kyvyt tai uusi hahmo. Lopulta valintoja ja vaihtelua onkin vähän itse pelaamisessa. Ja pienemmät tehtävät ovat pelkkää toimintaa.

Parempi kykypuu toivottavasti tuo myös immersion paremmaksi ja alkaa peli myös itselle tuntumaan enemmän rpg-peliltä. Voi olla, että tarinan osalta pitää luoda joku muu kuin naispuolinen Nomad. Mercenary V on aika vihainen, kovaääninen ja suora hahmo. Välillä on vähän liikaa ristiriitaa omaan hahmoon.
 
Tulis jo! Toivottavasti eivät nerffaa mun sandevistan-ninjailua pahasti. Ihana kyykyttää Adam Smasheria katanan kanssa.
 
Itsekkin taidan antaa uuden mahdollisuuden. Vaikka tässä samaan aikaan peluussa on nyt useampi peli, niin ehkä parempi tähän on keskittyä. Lisäosaa en kyllä heti osta. Katsotaan sitten miten tuo pääpeli maistuu. Toki olen siis suht pitkällä pelissä, mutta kai se on vain parempi aloittaa alusta ihan tuon massiivisen päivityksen takia. Myös olen sen Netflix-sarjan aloittanut, ja se vaikuttaa kyllä ihan hyvältä.
 
Tämmöstä varovaisesti uskalsikin odottaa. Witcherin DLC:t oli täyttä timanttia, ja kun tällä on hintaakin 30e niin odotettavissa oli että laatuun ja määrään on panostettu. Tänään klo. 18 taitaa embargo päättyä arvosteluilla.

Olen kahdesti läpäissyt emopelin, molemmat PS5:llä ennen ja jälkeen virallisen next-gen -päivityksen. Ei jaksaisi eikä ehtisi enää kolmatta läpipeluuta vaan painelisi mieluiten suoraan Phantom Libertyn pariin. Onko missään ollut tietoa pystyykö hahmon leveleitä resetoimaan ja syöttämään uudestaan uusien skillien ja perkkien mukaan vai miten vanhojen talennusten kanssa menee? :D Itsellä muistaakseni lvl 49 hahmo kun suurimman osan sivutekemisistäkin aikoinaan suoritin.
 
Tämmöstä varovaisesti uskalsikin odottaa. Witcherin DLC:t oli täyttä timanttia, ja kun tällä on hintaakin 30e niin odotettavissa oli että laatuun ja määrään on panostettu. Tänään klo. 18 taitaa embargo päättyä arvosteluilla.

Olen kahdesti läpäissyt emopelin, molemmat PS5:llä ennen ja jälkeen virallisen next-gen -päivityksen. Ei jaksaisi eikä ehtisi enää kolmatta läpipeluuta vaan painelisi mieluiten suoraan Phantom Libertyn pariin. Onko missään ollut tietoa pystyykö hahmon leveleitä resetoimaan ja syöttämään uudestaan uusien skillien ja perkkien mukaan vai miten vanhojen talennusten kanssa menee? :D Itsellä muistaakseni lvl 49 hahmo kun suurimman osan sivutekemisistäkin aikoinaan suoritin.

Jos en nyt ihan puutaheinää puhu niin mielestäni peli automaattisesti resetoi pisteet kun skillpuut on kuitenkin mennyt täysin uusiksi. En nyt 100 varma ole mutta tällainen muistikuva ja kävisi kyllä järkeen kun ei niitä vanhoja skillejä enää ole.
 
Toivottavasti ovat antaneet Muskille jonkun surkean katupummin roolin tämän tietämättä.
En ole omakohtaisesti kokenut, mutta sen verran tuosta löytyi juttua, että ei nyt ainakaan liian hyvin tällä hahmolla mennyt.

V pääsee heittämään Muskin hahmon roskikseen jos haluaa auttaa Muskin hahmon tyttöystävää. Tyttöystävä epäili pettämisestä ja tappoi, mutta pettämistä ei tapahtunutkaan.
 
Ohhoh. Phantom Liberty taitaa tarjota nyt sitä mitä emopeli olisi voinut olla heti julkaisussaan. Toivottavasti CDPR pitää jatkossa hommat hallussa ja tämä kurssi pysyy.

Nyt enää harmittaa se että eihän tuon pariin jaksa ihan heti lähteä, varsinkaan jos pitäisi emopeli pelata uusiksi. Mahtava peli kyllä mutta ei ole aikaa pelata mitään massiivista uusiksi vaikka mitä uudistuksia olisi.
 
Ylös Bottom