Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Hyvä pointti sinulta Nisu. Itsekin olen sitä mieltä, että jos homma perustuu aidosti vapaaehtoisuuteen ja läpinäkyvästi lakien mukaan toimimiseen, niin ei kai siinä mitään toisaalta. Mutta jos työnantaja haluaa olla aidosti vastuullinen henkilöstöään kohtaan ja varmistaa, että jaksamiskuviot pysyvät vähintään kohtuullisina, niin kyllä silloin pitää kuitenkin ymmärtää sitten vaikka siirtää edelleenkin pelin julkaisemista. Näin olisi nytkin pitänyt mielestäni tehdä, vaikka se toki olisi myös jonkinlainen kasvojen menetys taas kerran.

Toisaalta, jos syyksi olisi läpinäkyvästi ja rehellisesti kerrottu juuri henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen ja myös vastuullisuus asiakkaita kohtaan pelin lopullisen laadun suhteen, niin eiköhän tämä olisi ainakin vähänkään fiksusti ajattelevien pelaajien joukossa ymmärretty ja hyväksytty. Ainakin itse olisin mieluummin ottanut pelin vastaan vaikka ensi kesänä vasta, jos sillä olisi crunchilta vältytty.

Ei tästä kieltämättä nyt hyvä maku jää CDPR:n touhusta. Tekisi melkein mieli boikotoida tätäkin peliä ja ostaa vasta käytettynä. On vaan niin pirun odotettu peli, että voi olla vaikea olla ostamatta, jos se on jo saatavilla. Muuten ei odottaminen olisi ongelma, jos peli ei olisi vain vielä valmis, mutta jäädä tuon ilmiön kokemisesta syrjään pitkäksi aikaa sen julkaisun jälkeen tuntuu silti vaikealta.

Tässä on muuten yhtenä ongelmana myös Puolan lain mukaan sallitut varsin huonot työehdot. Tutuksi tulivat, kun tein aikoinaan siellä jonkin aikaa töitä. Toki suomalaisyrityksen palveluksessa, mutta sain myös tietää miten ne työehdot määräytyivät paikallisille työntekijöille.

Mutta eikös tämmösessä tapauksessa boikotointi kuitenkin tarkoita sitä, että nämä crunchiä tehneet työntekijät kärsivät vain lisää, ku palkaksi ei edes saa sitä, että peli myy helvetin hyvin? :)
 
Minulla on ainakin ihan yhtä jyrkkä kanta tässä kuin Naughty Dogin tapauksessa. Molemmat on huonoja juttuja.

@Kuo5ii se että sinä painat pitkää päivää ei tee siitä mitenkään puolusteltavaa tai hyvää asiaa. Hienoa että jaksat tehdä, mutta ei kaikki kestä sellaista. Tässä tuntuu olevan se tilanne ettei työntekijöille juuri anneta valita että tulevatko lauantaina töihin vai eivät. Ehkä on niin sanottu nimellinen vapaaehtoisuus jäädä kotiin, mutta jos jäät niin sitä ei varmastikaan katsota hyvällä.

Olen itsekin ylitöiden puolestapuhuja, mutta sen pitää sitten oikeasti olla vapaaehtoista.

Edelleen, yrittäjät erikseen. Se on heidän oma firmansa ja silloin työnteon määrä on kaikki se mitä tarvitaan, mutta palkansaajana tilanne on eri.
No totta kai mä voin olla tekemättä ylitöitä silloin vaan ihmisten talot ei tuu valmiiksi tai tärisevät siellä -15 pakkasessa (tässä tapauksessa peli ei tuu valmiiksi )
Niin kyllä mä ja varmaan muutkin haluaa valmiin tuotteen ja jos on jotain korjattavaa niin se korjataan niin nopeesti kun mahdollista ja tuskin sieltä tulee niin rikkinäistä peliä missä joku bugi pistää koko pelin etenemisen täysin jäihin.
Mulle se ainakin se deadline tarkottaa ihan samaa asiaa kun muillekin ja jos sen kusee niin tulee niin sanomista ,menettää mainetta sekä tulee päällekkäisiä hommia.
Joten nään vaan hyvänä että paiskitaan hommia hyvän eteen että saada se tehtyä.
 
Mutta eikös tämmösessä tapauksessa boikotointi kuitenkin tarkoita sitä, että nämä crunchiä tehneet työntekijät kärsivät vain lisää, ku palkaksi ei edes saa sitä, että peli myy helvetin hyvin? :)
Totta tämäkin taitaa valitettavasti olla. Ikävä kuvio vain kaiken kaikkiaan. Ja väistämättä sitä kuitenkin ajattelee, että voiko tässä asiakkaana edes jotenkin pystyä kuitenkin tähän suuntaukseen vaikuttamaan.
 
Totta tämäkin taitaa valitettavasti olla. Ikävä kuvio vain kaiken kaikkiaan. Ja väistämättä sitä kuitenkin ajattelee, että voiko tässä asiakkaana edes jotenkin pystyä kuitenkin tähän suuntaukseen vaikuttamaan.
Kyllä ja et...
ostamalla tuotteesta kalliimmaan version jollain rahat ei tuu työntekijöille mutta kumminkin tuet
Antaa lahjoituksen suoraan työntekijöille ei oo välttämättä mahdollista tai olla ostamatta koko tuotetta jollain työntekijät on tehnyt turhaan koko työn.
 
No totta kai mä voin olla tekemättä ylitöitä silloin vaan ihmisten talot ei tuu valmiiksi tai tärisevät siellä -15 pakkasessa (tässä tapauksessa peli ei tuu valmiiksi )
Niin kyllä mä ja varmaan muutkin haluaa valmiin tuotteen ja jos on jotain korjattavaa niin se korjataan niin nopeesti kun mahdollista ja tuskin sieltä tulee niin rikkinäistä peliä missä joku bugi pistää koko pelin etenemisen täysin jäihin.
Mulle se ainakin se deadline tarkottaa ihan samaa asiaa kun muillekin ja jos sen kusee niin tulee niin sanomista ,menettää mainetta sekä tulee päällekkäisiä hommia.
Joten nään vaan hyvänä että paiskitaan hommia hyvän eteen että saada se tehtyä.
Juuri tästä syystä jo sanottiin että lykkäisivät vaan peliä, jos se tarkoittaisi vähemmän ylitöitä. Peli kyllä tulisi aikanaan valmiiksi näinkin. Ihan sama talojen kanssa. Jos olet omissa hommissasi ylibuukattu, niin silloin pitää pyytää apua tai tehdä vaan hitaampaa tahtia.

Niin kuin itse sanoit, työt ei tekemällä lopu, joten olisiko tuossa sinun hommassa siivua jollekin toisellekin. Tämänkin voi verrastaa pelituotantoon, jossa ulkopuolisilta studioilta pyydetään/ostetaan apua pelin teossa.

Tässä on menty alunperin jo deadlinen kanssa pieleen, eli luvattu jotain, jota ei pystytä ilman isompia uhrauksia siihen mennessä toimittamaan. Tätähän tavallaan se ylibuukkaus alalla kuin alalla tarkoittaa.
 
Juuri tästä syystä jo sanottiin että lykkäisivät vaan peliä, jos se tarkoittaisi vähemmän ylitöitä. Peli kyllä tulisi aikanaan valmiiksi näinkin. Ihan sama talojen kanssa. Jos olet omissa hommissasi ylibuukattu, niin silloin pitää pyytää apua tai tehdä vaan hitaampaa tahtia.

Niin kuin itse sanoit, työt ei tekemällä lopu, joten olisiko tuossa sinun hommassa siivua jollekin toisellekin. Tämänkin voi verrastaa pelituotantoon, jossa ulkopuolisilta studioilta pyydetään/ostetaan apua pelin teossa.

Tässä on menty alunperin jo deadlinen kanssa pieleen, eli luvattu jotain, jota ei pystytä ilman isompia uhrauksia siihen mennessä toimittamaan. Tätähän tavallaan se ylibuukkaus alalla kuin alalla tarkoittaa.
Olet kyllä täysin oikeassa enkä itse osaa aina pukea asioita sanoiksi.
Meillä on tietyt alueet ja se kattaa välillä +300 kilsaa joten ei lähellekään aina voi pyytää ku tulee jo sen verta isot kustannukset.
Uskon että ovat tehneet jo uhrauksia ennen tätä sekä tullut talon sisäisiä viivästyksiä (voi olla ihan mitä vaan mitä mieleen tulee plus korona)
Mutta luulen tietäväni että on vahvasti rakkaudesta lajiin/ammattiin ja saadaan sitä kautta lisää jaksamista vaikka muutama ärräpää välillä lentää.
Toki pitäis saada myös työntekijöille paremmat työ olosuhteet mutta se ei aina onnistu ja joudutaan paiskimaan todellisuudessa aina lomaan tai uuteen projektiin asti vähän kovempaa.
Totta kai on hiljaisempia vuosia mutta ei kai me nyt sellasta haluta kun uusi Geni on alkamassa juuri!
 
Tässähän joutuu jo alkaa miettimään tosissaan minkälaisen hahmon meinaa tehdä. Veikkaan, että eka pelipäivä vähintään menee valintojen maailmassa. Apua :D

Katulapsena se on varmaankin aloitettava. Toki nomad ja miksei yritysnilkkikin voisi kiinnostaa, mutta ensimmäiseen pelikertaan lähdetään sillä mikä on kuitenkin lähimpänä omaa nuoren aikuisen aikojen kokemusta ja elämässä etenemistä.
 
Itsellä ei ainakaan vielä ole mitään käsitystä ja fiilistä minkälaisen hahmon tekisin sekä minkä polun valitsisi. Täytyy varmaan nuo videot vilkaista niin, jos heräisi jotain ideoita.

Kenties johtuu siitä, että pelin universumi on kuitenkin itselle aika vieras. Onpahan ainakin uutta tutkittavaa.
 
Ei hitto kun odotus tuntuu pitkältä. Joka päivä menen Xboxin valikkoon ja painan nappia Cyberpunk 2077:n kohdalla. Aina ilmestyy se teksti missä sanotaan, että malta mielesi, olet etuajassa. Mutta jos vaikka tapahtuisikin joku pieni virhe ja, kappas, peli käynnistyykin. Kyllä ihmeitä tapahtuu... Eikö? :D

Ei vaan, oikeasti hienoa, että tästä pelistä on julkaistu aivan älytön määrä videomateriaalia. Se jotenkin pikkuisen helpottaa tätä odottamisen tuskaa. Ja nyt mietin tässä, että millä hahmolla pelin ensimmäisellä kerralla aloittaisi. Kelasin street kidiä, mutta kun tuli pitkästä aikaa tsiigattua Johnny Mnemonic (joo joo, moni ei siitä diggaa, omasta mielestäni ehkä parhain cyberpunk-leffa), niin corporate alkoi houkutella aika paljon. Olla vähän se "pahis". Voisi olla mukavaa vaihtelua. Nomad kiinnostaa itseäni vähiten koska siitä tulee enemmän sellaiset Mad Max-vibat. Haluan hakkerointia, tekoälyä, virtuaalitodellisuutta; sellaista William Gibson-meininkiä. Mutta varmana tulen pelaamaan kaikilla pelin läpi. :D
 
Jos joillakin työtunnit ovat jo vuosien ajan venyneet ylitöiksi kuten Schreier osasi kertoa, niin ei "surkeista työolosuhteista" mielestäni hirveän kaukana olla. Myös tuo 10 prosentin siivu työntekijöille osattiin ResetEran puolella laskea noin 4000 dollarin siivuksi per työntekijä, joten ei tuo nyt hirveän suurelta kuulosta. Ja on muuten joka vuosi tuota harrastettu yhtiön toimesta, eli ei tuo ole pelkästään tämän crunchin myötä tullut bonus. Toki työntekijät tuonne hakiessaan varmasti ymmärtävät pelin hengen eli jos haluat kuulua maailman kärkeä olevaan pelistudioon, joudut antamaan kovimman mahdollisen panoksen myöskin.

En muista sinulla (ja parilla muulla täällä) olleen ihan yhtä puolustelevaa kantaa taannoin kun kyseessä oli Naughty Dogin crunchaus. Ei kai nyt anneta sen vaikuttaa, että kun peli kiinnostaa paljon, niin tuota crunchausta katsotaan helpommin läpi sormien? No ymmärtäähän tuon, ihmisiähän me kaikki olemme. :)

Kurkkasinpa Puolan työaikalainsäädäntöä (jota tullaan varmasti noudattamaan pilkun tarkasti nyt kun asia sai mediajulkisuutta). Paikallisen lain mukaan tämä CDPR:n pakollinen ylityö tulee tarkoittamaan 48 extratyötuntia puolentoista kuukauden ajanjaksolla. Ylityötunneilla on myös vuosikatto, jota ei saa ylittää. Eli en vieläkään kuvaisi näitä olosuhteita surkeiksi.

Enkä edelleenkään ole kanssasi samaa mieltä siitä, että tämä on ns. ammatinvalintakysymys ja että pelialalla pitäisi olla olettamus hirveään loppukiriin. Joskus työpaikalla alasta riippumatta kuitenkin vaaditaan venymistä, mutta se ei saisi olla vakio (eikä taida ollakaan). Cyberpunkin julkaisua on nyt siirretty useampaan otteeseen, eikä - pelimedian pöyristymisestä huolimatta - CDPR:n henkilökuntaa olla orjuuttamassa. Siksi en näe tätä niin pahana asiana

Lisäksi kun vertaat puolalaista pelistudiota amerikkalaiseen, vertaat omenoita appelsiineihin. Ja tuo lopun tölväisy kertoo vain siitä, että koko asia ei sinua kiinnostaisi, jos et olisi henkilökohtaisesti loukkaantunut jostain aiemmasta kommentistani.
 
Kurkkasinpa Puolan työaikalainsäädäntöä (jota tullaan varmasti noudattamaan pilkun tarkasti nyt kun asia sai mediajulkisuutta). Paikallisen lain mukaan tämä CDPR:n pakollinen ylityö tulee tarkoittamaan 48 extratyötuntia puolentoista kuukauden ajanjaksolla. Ylityötunneilla on myös vuosikatto, jota ei saa ylittää. Eli en vieläkään kuvaisi näitä olosuhteita surkeiksi.

Enkä edelleenkään ole kanssasi samaa mieltä siitä, että tämä on ns. ammatinvalintakysymys ja että pelialalla pitäisi olla olettamus hirveään loppukiriin. Joskus työpaikalla alasta riippumatta kuitenkin vaaditaan venymistä, mutta se ei saisi olla vakio (eikä taida ollakaan). Cyberpunkin julkaisua on nyt siirretty useampaan otteeseen, eikä - pelimedian pöyristymisestä huolimatta - CDPR:n henkilökuntaa olla orjuuttamassa. Siksi en näe tätä niin pahana asiana

Lisäksi kun vertaat puolalaista pelistudiota amerikkalaiseen, vertaat omenoita appelsiineihin. Ja tuo lopun tölväisy kertoo vain siitä, että koko asia ei sinua kiinnostaisi, jos et olisi henkilökohtaisesti loukkaantunut jostain aiemmasta kommentistani.
Puolassa työolosuhteet on paljon paremmalla mallilla esim. Kuin jenkeissä vaikka. Ylitöiden yms. Vastaavien osalta, sielä ei voi "pakottaa" tekemään töitä aamusta iltaan ja joka päivä, kuten Naughty dog taitaa välillä vaatia työntekijöiltään..
 
Puolassa työolosuhteet on paljon paremmalla mallilla esim. Kuin jenkeissä vaikka. Ylitöiden yms. Vastaavien osalta, sielä ei voi "pakottaa" tekemään töitä aamusta iltaan ja joka päivä, kuten Naughty dog taitaa välillä vaatia työntekijöiltään..
Tämä pitänee kyllä sinänsä paikkaansa ainakin monella tapaa. Toki eivät ne Puolankaan työolot mitään hyviä todellakaan ole esim. Suomeen tai moneen muuhunkaan Euroopan maahan nähden. USA nyt on sinänsä työoloissa ja yllättävän monessa muussakin asiassa melkoinen takapajula - varsinkin maan vaikutusvalta ja status huomioon ottaen.
 
Puolassa työolosuhteet on paljon paremmalla mallilla esim. Kuin jenkeissä vaikka. Ylitöiden yms. Vastaavien osalta, sielä ei voi "pakottaa" tekemään töitä aamusta iltaan ja joka päivä, kuten Naughty dog taitaa välillä vaatia työntekijöiltään..

Veikkaan että aika moni puolalainen vaihtaisi päittäin jenkkikoodarien palkkaan ja työoloihin jos saisi.
 
Ylös Bottom