Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Nyt kun on tullut itelläki enemmän pelattua niin vähän lisää kokemuksia Series X versiosta. Viimesin päivitys paransi tuota sumeutta jonkin verran ja siihen päälle, kun otti HDR:n pois päältä ja pari grafiikka asetusta pelin sisältä niin alkaa jo näyttämään ihan hyvältä peliltä. Itse pelattavuus on todella nautittavaa. Ampuminen tuntuu hyvältä eikä kontrolleissa ole isompaa valitettavaa mitä nyt dodge on vähän huono, kun monesti käy niin, että äijä jää lopuksi kyykkyyn väistön jälkeen. Autolla ajaminen on GTAV ohella parasta mitä open world peleissä on tällä hetkellä tarjota. Tähän en toki laske mukaan Forza Horizonin kaltaisia pelkästään autopeleiksi tehtyjä open worldeja. Joku täällä sanoi, että autoilla ajaminen on surkeaa mutta en voisi olla enempää eri mieltä tuosta asiasta. Niissä on painontuntua ja ajomalli on muutenkin enempi realismiin kallellaan vaikkei toki mikään simulaattori olekkaan. Päätehtävät ja isommat sivutehtävät on ollut taattua CDPR laatua, sivutehtävät on usein yksittäisiä pikkutarinoita, jotka on kaikki ollut tähän mennessä todella hyviä ja kiinnostavia. Päätarina nappasi heti alkumetreiltä mukanaan ja on ollut kyllä tähän mennessä todella hyvä.

Mutta sitten niihin huonoihin puoliin. Tuo kaupunki, vaikka toki upean ja omaperäisen näköinen, pitää sisällään todella perinteistä open world tekemistä ja surkeasti toteutettuja systeemeitä. Vaikka pidän kovasti autoilla ajamisesta muuten niin navigointisysteemi on aivan umpisurkeaa minimapin tuijottelua kokoajan. Pelkkä viiva minimapissa jota seurata ja sen lisäksi vielä minimapin zoomaus on aivan liian lähellä mikä aiheuttaa sen, että minimappia saa tuijotella ihan kokoajan, ettei missaa risteystä mistä kääntyä. Tekijät eivät ole vaivautuneet yhtään katsomaan miten muut open world pelit tuon nykyään toteuttaa. Esim Mafiassa tuo on toteutettu niin, että pelin maailmaan on upotettu ikäänkuin liikennemerkkejä risteyksiin, jotka näyttää minne käännytään. Tämä on niin paljon parempi ratkaisu mikä aiheuttaa sen, että ajaessakin voi katsella sitä itse peliä eikä pelkkää minimappia. Tällä tavalla myös oppisi tuntemaan kaupungin paremmin, jolloin siellä olisi helpompi navigoida ihan ilman opasteitakin. Tässä olisi voitu käyttää esim tuota teemaa hyväksi ja sinulla olisi joku navigointi kyky joka näyttää käännökset hudilla suoraan. Lisäksi vaikka autolla ajaminen on kivaa niin moottoripyörät on jälleen kerran huonosti toteutettu. Tästä ei voi tosin yksin CDPR syyttää, kun oikeastaan missään open world pelissä nuita ei aivan kovin hyvin ole saatu toteutettua pois lukien Days Gone missä tuo oli tehty aivan täydellisesti.

Gigit ja tapahtumat kaupungilla ovat todella puuduttavaa perus open world höttöä ja kun on tehnyt yhden niin on nähnyt kaiken niistä. Samaan ongelmaan sortui myös Ghost of Tsushima mikä oli myös tarinaltaan hieno kokemus mutta jossa tuo open world tekeminen oli itsessään surkeasti toteutettu. Missä on kaikki erilaiset dynaamiset tapahtumat ja yllätykset, kun ajelet tuolla kaupungilla tyyliin RDR2 stranger missionit? Joku sanoi täälläkin, että "mitä tältä peliltä on odotettu, jotain GTA:ko?" niin täytyy vaan ihmetellä, että eikö nimenomaan tämmösen RPG:n pitäisi olla sellainen, että se tarjoaa syvällisempää tekemistä tuolla maailmassa, kun jonkun GTA:n. Eli ainakin oma vastaus tuohon on, että en odottanut GTA:t vaan jotain parempaa ja syvempää.

Jotain pienempia murheita on myös tullut vastaan mitkä nyt ei varsinaisesti peli-iloa tuhoa mutta kasaantuessaan alkavat kyllä kasvattaa sitä kuuluisaa K:ta otsaan. Esimerkiksi miksi tehtävän seurantaa ei saa kokonaan pois päältä ollenkaan? Jos vaan haluaa kulkea kaupungilla ja fiilistellä niin kokoajan kartalla kuitenkin näkyy tuo keltainen viiva johonkin seuraavaan tehtävään. Ja aina, kun lopetat jonkin toisen tehtävän niin peli automaattisesti alkaa trackaamaan jotain päätehtävää. Tätä voi kiertää jos sattuu olemaan joku tehtävä vielä listalla missä ei varsinaista tehtäväpaikkaa ole (esim jotkut keräilytehtävät) mutta aika surkea kiertotie sekin. Hudi säädöt on yhtä huonot ja vanhentuneet, kun Witcherissäkin edelleen. Olisi kiva saada suurin osa hudista piiloon sillon, kun ollaan combatin ulkopuolella mutta se ei ole tässä pelissä mahdollista. Lisäksi tekoäly noilla NPC:llä tuolla kaupungilla on jollain alkuperäisen GTA:n tasolla lähes tulkoon. Ajat auton johonkin risteykseen niin kukaan ei osaa kiertää sitä vaan tähän pakkaantuu vaan hirveät ruuhkat. Samoin tuo poliisisysteemi on surkea, ne ei lähde jahtaamaan pelaajaa ollenkaan vaikka mitä tekisit. Lisäksi missä on hahmon kustomointi alun jälkeen? Tai auton kustomointi?

Sitten loppuun vielä noista bugeista. On huvittavaa IMO, että täälläkin moni sanoo kuinka heillä ei ole tullut, kuin muutama pikku bugi vastaan eikä tämä ole mitään sen kummempaa, kuin muissakaan tämän kokoluokan peleissä. Noh, jos vähänkään kattelee eri foorumeita, uutissivustoja ja Twitteriä niin saattaa huomata pientä johdonmukaisuutta. Peli on ihan jäätävän buginen enemmän tai vähemmän joka alustalla. Se että jollakin on käynyt mieletön tuuri tai ei vain yksinkertaisesti huomaa/välitä niistä, ei tarkoita sitä, etteikö peli olisi pahasti rikki. Minusta tuota on ihan turhaa puolustella. Hienoa jos niitä ei itellä ole sattunut kohdalle tai ole huomannut mutta kyllähän niitä vain on. Tässä muutama mitä itellä tuli eilisen pelisession aikana: Järjetön määrä leijuvia esineitä (niin maailmassa, kuin myös välivideoissa). Kutsuin oman autoni tallista ja se spawnasi NPC-auton sisään, joka lensi kaaressa pitkin katuja, tämän jälkeen omassa autossani ei enään mennyt ovi kiinni ollenkaan ja pystyin ajamaan kaikkien NPC autojen läpi ilman minkäänlaista törmäyksen tunnistusta. Pitkä startin painallus ei vienyt enään karttaan. Pistoolin tähtäin ilmestyin vähän väliä uudestaan tähtäimeksi, kun olin laittanut aseen holsteriin pienen pisteen sijasta. Myynnissä oleva auto oli puoliksi maan sisässä. Oman auton ja pelaajan äänet hävisi ja pelkästään kaiut niistä jäi jäljelle. Yhtäkkiä auton nopeus tyssäsi, kun seinään ja meni vain nykien eteenpäin, pakki kyllä toimi. Ja nuo bugit oli sen mitä koin yhden illan aikana.

Huvittaa myös tuo CDPR:n paikkailuviesti Twitterissä. Kaverit tiesi missä jamassa nuo PS4/XONE versiot varsinkin pelistä on mutta julkaisivat ne silti näyttämättä yhtään pelikuvaa etukäteen tai antamatta arvostelijoiden arvostella peliä etukäteen. Hyvä pyydellä anteeksi jälkikäteen asiaa minkä on aivan selvästi, tietoisesti ja tahallaan tehnyt. Nyt he toivovat, että pelaajat, jotka pelin osti vanhalle koneelle eivät jaksa palauttaa tuotetta vaan jäävät odottamaan luvattuja päivityksiä. Sylettää, että tätä sitten vielä ihaillaan, kuinka suoraselkäisiä CDPR kaverit on, kun he tiedottavat asiasta tällä tavalla. Mitenhän olisi mahtanut käydä jos saman tempun olisi tehnyt vaikkapa Ubisoft? Aivan muut sanat olisi jengillä käytössä, kun suoraselkäisyys.

Mutta puuuh, eiköhän tämä vuodatus ollut tässä ja erästä Mandalorian hahmoa lainatakseni: I have spoken. :D
 
IGN PC


IGN PS4, Xbox one


Milloin viimeksi nähty jotain tällaista.

Näinhän se on. Olis kannattanut julkaista nyt vain PC:lle ja korjailla vielä konsoliversioita. Pro ja X:llä voi varauksella, juuri juuri vielä nauttia pelistä, mutta jos on malttia, niin kannattaa odottaa korjauksia. Uusi sukupolvi asia erikseen, mutta niilläkin myöhemmin luvassa ihan eritason menoa.

Aika moni meinaa kyselyn mukaan palauttaa pelin. Itse en palauta, pyrin nauttia tarinasta ja odotan päivityksiä. Pitää pelata uusi kierros, kun peli kunnossa.

07D0B293-A67B-4FE3-A013-373B0CCF3F81.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä päivityksen jälkeen ps5llä kaatuu ihan sikana, suunnilleen kerran tunnissa
Täälläkin tämän tästä. Kaatuminen ei sinänsä ärsytä, kun tallennukset toimii, mutta eniten kyrsii se kun kontrolli- ja hdr-asetukset nollautuu miltei joka kaatumisen myötä.
 
Autosave tallentaa varmaan 5min välein, enkä ole omia tallennuksia tehnyt kuin ihan satunnaisesti. Autosave tekee myös useita kopioita, joten jos teki jossain huonon valinnan, niin voi valkata sieltä sopivan kohdan ja kokeilla uudestaan.

Totta, autosaveja tulee tiuhaan tahtiin. Luotan kuitenkin enemmän omiin tallennuksiin etenkin harvinaisemman lootin löydyttyä ja/tai hankalanpuoleisen taistelun voittamisen jälkeen, mikäli kaatuminen sattuisi tapahtumaan ennen autosavea juuri onnistumisen/löytämisen jälkeen. Siihen ei kuitenkaan mene kuin muutama sekunti.

Lisäksi karvaana muistona viime vuonna arvostelemani Warhammer 40K: Mechanicus, jonka tallennussysteemissä oli kovasti toivomisen varaa. Automaattitallennusten korruptoiduttua meni yli kaksi tuntia tehokasta peliaikaa hukkaan, kun peli sattui kaatumaan väärään aikaan. Ja siinä pelissä kaatumisia tapahtui ainakin 1-2 kertaa tunnissa ennen kuin päivittivät sen kuntoon.

Ootko ottanut kameran liike-heilumiset pois, tai laittanut pienemälle? Täysillä se tekee tarkasta tähtäämisestä hankalaa, kun kursori pomppii usein just pään ohi. Itse laitoin kameran heilumisen vähennetylle, niin on fiilistä liikkumisessa, mutta pystyy tähtäämään paljon tarkemmin, juurikin ilman zoomia.

Täällä pelataan, myös hardilla, tähtäysavut off ja on paljon siistimpää sitten, kun ostaa halutessaanj aseeseen virityspiirin, jolla tähtääminen helpompaa.
En muista ihan kaikkia säätöjä ulkoa, täytyy tarkistaa myöhemmin.

Jotain kuitenkin on jäänyt mieleen. Sekä pysty- että vaakatason nopeudet ovat tähdätessä yhdeksikössä (ammun aina tähdäten, en koskaan lonkalta). Kääntyvyyden "kiihdytin", joka oli oletuksena muistaakseni 1,5, tuota ominaisuutta olen aina inhonnut. Laitan sen aina nollaan. Dead zone DualSensen juuressa 0,1 ja ulkokehällä 0,9. Kameran heilumisen pidän aina pois päältä. Ennen siedin sitä varsin hyvin, viimeisen parin vuoden aikana pää ei ole enää kestänyt moista, tulee lievää pahoinvointia. Ns. liikkumissenssit luonnollisesti nopeampina, niiden arvoja en kuitenkaan muista.

Arvostan toki haasteellisuutta ja vaikeutta ja nykyisillä säädöillä ne tuntuisivat olevan hyvin tasapainossa. Ensi vuonna olen kuitenkin jo lähempänä viittäkymmentä kuin neljääkymmentä vuotta, joten pieni helpotus tähtäyksessä parantaa pelimukavuutta, eikä tarvitse ihan tryhardina puristaa ohjainta :). Pelikäsitys toimii edelleen, nopeutta vain puuttuu. Eri asia jos saa tähdätä rauhassa, silloin ei mitään assisteja tarvita. Toiminnan keskellä viholliset ovat nopeampia.

Täytyy kuitenkin harkita, josko vielä hieman säätäisin nopeuksien kanssa, kivempaahan se olisi saada onnistumisen tunteita omien taitojen pohjalta ilman apuja.

Lainaukset menivät järjestyksen osalta väärin päin, mutta ei sen niin väliä.
 
Paljon puhetta, paljon jäi pois pelistä.





Aina surkuhupaisaa, kun pelin suunnittelija-, tai markkinointi-tyyppi pääsee puhumaan liian aikaisin ja liian paljon visioistaan :D

Käytännössä, RDR2 maailma on vaatinut ihan järkyttävän määrän työtunteja. Siellä on tehty lähes kaikille sivuhahmoille, ainakin yhden vuorokauden verran käsikirjoitusta, scriptiä, animointia, osalla vielä ääninäyttelyä yms. RDR2 on elävän maailman immersioltaan niin kova, että ehkä seuraava GTA, tai RDR pystyy sen vasta ylittämään. Tehtävissä Ai ja taktikoinnin vapaus on sitten toinen asia, siinä Rock Star ei ole loistanut ja esim Cyber Punk on näissä parempi, imo.

Itselli riittäisi hyvin 98 pisteen peliin, jos tässä liikenne ja poliisi olisi oikeasti dynaamisia, jolloin takaa-ajot olisi mahdollisia. Kaupungilla olevat geneeriset tapahtumat voisi myös edetä johonkin, nythän ne on täysin staattisia. En kuitenkaan odota tähän koskaan mitään RDR2:n tasoista maailmaa, jossa joka sivuhahmoa voi lähteä seuraamaan ja ne toimii suhkot järkevästi.

Tällähetkellä annan PS4 Pro:lla, tälle 75-80 pistetettä. Tekniikkka, rikkinäinen Ai ja pahimmat bugit, kun saadaan kuntoon, niin 10-15 pistettä lisää. Lopuksi lisää pisteitä, jos tulee noita muita parannuksia. Pelin pohja, tarina, art desing, äänet ja pelattavuus on kuitenkin kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuosta puuttuu kauniita lupauksia ja ominaisuuksia, mutta en olisi yllättynyt jos näitä lisättäisiin tulevaisuuden sisällön ja päivitysten myötä.
Ehkä ampuivat itseään jalkaan luomalla niin armottoman hypen, mutta ehkä tuo valitus vielä tuosta laantuu. Itse olen peliin erittäin tyytyväinen, mutta takaraivossa pieni paha maku siitä ettei peli ole ihan sitä mitä kaikkea matkan varrella on luvattu.
 
Joku mainitsi valikoista.. konsoleilla en tykkää tämän tyylisistä hiiri valikoista yhtään.. mitään loogisuutta ei ole liikkumisessa. Noh, näihin oppii, mutta samaa UI-jaskaa kuin No Mans Skyssä..

Minä se taisin olla viimeisimpänä. On tämä kuitenkin paljon parempi kuin Ubisoftin karmea tyylinäyte Ghost Recon: Breakpointissa, jossa kaikki on liian suurta, mistään ei löydä mitään ja valikon palkkeihin on haastavaa osua.

Valikoissahan pystyy liikkumaan myös ristiohjaimen näpäytyksillä, sillä pääsee helpommalla. Myös "tattivalikointiin" on panostettu, sillä halutun tekstilaatikon tai kuvakkeen kohdalla osoittimen nopeus hidastuu huomattavasti.

Noobenstein jo ehtikin kommentoimaan, että karttaan pääsee suoraan pitämällä painiketta pohjassa.
 
Täytyy olla konsolikohtainen ongelma. Itselläni ei kohta 60 tunnin pelaamisella ole XSX:llä kaatunut kertaakaan. Ja bugejakin ollut pelituntunteihin nähden varsin vähän.
Joo, pleikalla pelaavat tästä on tainnut enemmän ilmoittaa. Eniten tuossa ärsyttää että asetukset menee perseelleen joka kerta. Eipä niiden laittaminen kauaa vie, eikä pelin käynnistyskään kauaa kestä, mutta ärsyttäähän se.
 
Digital Foundry on saanut tehtyä kaikille alustoille analyysinsa. Tässä hyvä summaus vanhempien konsoleiden osalta.

Tiivistettynä vanhemmat konsolit:

X, paras reso, mutta notkahtelee aika paljon alle 30fps.
Pro, vähän huonompi reso, mutta tasaisempi 30fps, notkahtaa silti välillä.
PS4, matalampi reso, karsittu vähän graffoja edellisistä ja fps seilaa paljon 25-18 välillä
One, matalin reso ja pyörii huonoiten 25-12fps

Huom. Autoillessa fps notkahtelee eniten.

 
Viimeksi muokattu:
Täytyy olla konsolikohtainen ongelma. Itselläni ei kohta 60 tunnin pelaamisella ole XSX:llä kaatunut kertaakaan. Ja bugejakin ollut pelituntunteihin nähden varsin vähän.
Ei se varsinaisesti liity yksittäiseen konsoliin, vaan siihen että avoimen maailman pelejä voi pelata niin lukemattomilla eri tavoilla. Ja jotkin valinnat/teot laukaisevat bugien vyöryn, kun taas toiset polut menevät täysin mutkattomasti.
 
Nyt kun on tullut itelläki enemmän pelattua niin vähän lisää kokemuksia Series X versiosta. Viimesin päivitys paransi tuota sumeutta jonkin verran ja siihen päälle, kun otti HDR:n pois päältä ja pari grafiikka asetusta pelin sisältä niin alkaa jo näyttämään ihan hyvältä peliltä. Itse pelattavuus on todella nautittavaa. Ampuminen tuntuu hyvältä eikä kontrolleissa ole isompaa valitettavaa mitä nyt dodge on vähän huono, kun monesti käy niin, että äijä jää lopuksi kyykkyyn väistön jälkeen. Autolla ajaminen on GTAV ohella parasta mitä open world peleissä on tällä hetkellä tarjota. Tähän en toki laske mukaan Forza Horizonin kaltaisia pelkästään autopeleiksi tehtyjä open worldeja. Joku täällä sanoi, että autoilla ajaminen on surkeaa mutta en voisi olla enempää eri mieltä tuosta asiasta. Niissä on painontuntua ja ajomalli on muutenkin enempi realismiin kallellaan vaikkei toki mikään simulaattori olekkaan. Päätehtävät ja isommat sivutehtävät on ollut taattua CDPR laatua, sivutehtävät on usein yksittäisiä pikkutarinoita, jotka on kaikki ollut tähän mennessä todella hyviä ja kiinnostavia. Päätarina nappasi heti alkumetreiltä mukanaan ja on ollut kyllä tähän mennessä todella hyvä.

Mutta sitten niihin huonoihin puoliin. Tuo kaupunki, vaikka toki upean ja omaperäisen näköinen, pitää sisällään todella perinteistä open world tekemistä ja surkeasti toteutettuja systeemeitä. Vaikka pidän kovasti autoilla ajamisesta muuten niin navigointisysteemi on aivan umpisurkeaa minimapin tuijottelua kokoajan. Pelkkä viiva minimapissa jota seurata ja sen lisäksi vielä minimapin zoomaus on aivan liian lähellä mikä aiheuttaa sen, että minimappia saa tuijotella ihan kokoajan, ettei missaa risteystä mistä kääntyä. Tekijät eivät ole vaivautuneet yhtään katsomaan miten muut open world pelit tuon nykyään toteuttaa. Esim Mafiassa tuo on toteutettu niin, että pelin maailmaan on upotettu ikäänkuin liikennemerkkejä risteyksiin, jotka näyttää minne käännytään. Tämä on niin paljon parempi ratkaisu mikä aiheuttaa sen, että ajaessakin voi katsella sitä itse peliä eikä pelkkää minimappia. Tällä tavalla myös oppisi tuntemaan kaupungin paremmin, jolloin siellä olisi helpompi navigoida ihan ilman opasteitakin. Tässä olisi voitu käyttää esim tuota teemaa hyväksi ja sinulla olisi joku navigointi kyky joka näyttää käännökset hudilla suoraan. Lisäksi vaikka autolla ajaminen on kivaa niin moottoripyörät on jälleen kerran huonosti toteutettu. Tästä ei voi tosin yksin CDPR syyttää, kun oikeastaan missään open world pelissä nuita ei aivan kovin hyvin ole saatu toteutettua pois lukien Days Gone missä tuo oli tehty aivan täydellisesti.

Gigit ja tapahtumat kaupungilla ovat todella puuduttavaa perus open world höttöä ja kun on tehnyt yhden niin on nähnyt kaiken niistä. Samaan ongelmaan sortui myös Ghost of Tsushima mikä oli myös tarinaltaan hieno kokemus mutta jossa tuo open world tekeminen oli itsessään surkeasti toteutettu. Missä on kaikki erilaiset dynaamiset tapahtumat ja yllätykset, kun ajelet tuolla kaupungilla tyyliin RDR2 stranger missionit? Joku sanoi täälläkin, että "mitä tältä peliltä on odotettu, jotain GTA:ko?" niin täytyy vaan ihmetellä, että eikö nimenomaan tämmösen RPG:n pitäisi olla sellainen, että se tarjoaa syvällisempää tekemistä tuolla maailmassa, kun jonkun GTA:n. Eli ainakin oma vastaus tuohon on, että en odottanut GTA:t vaan jotain parempaa ja syvempää.

Jotain pienempia murheita on myös tullut vastaan mitkä nyt ei varsinaisesti peli-iloa tuhoa mutta kasaantuessaan alkavat kyllä kasvattaa sitä kuuluisaa K:ta otsaan. Esimerkiksi miksi tehtävän seurantaa ei saa kokonaan pois päältä ollenkaan? Jos vaan haluaa kulkea kaupungilla ja fiilistellä niin kokoajan kartalla kuitenkin näkyy tuo keltainen viiva johonkin seuraavaan tehtävään. Ja aina, kun lopetat jonkin toisen tehtävän niin peli automaattisesti alkaa trackaamaan jotain päätehtävää. Tätä voi kiertää jos sattuu olemaan joku tehtävä vielä listalla missä ei varsinaista tehtäväpaikkaa ole (esim jotkut keräilytehtävät) mutta aika surkea kiertotie sekin. Hudi säädöt on yhtä huonot ja vanhentuneet, kun Witcherissäkin edelleen. Olisi kiva saada suurin osa hudista piiloon sillon, kun ollaan combatin ulkopuolella mutta se ei ole tässä pelissä mahdollista. Lisäksi tekoäly noilla NPC:llä tuolla kaupungilla on jollain alkuperäisen GTA:n tasolla lähes tulkoon. Ajat auton johonkin risteykseen niin kukaan ei osaa kiertää sitä vaan tähän pakkaantuu vaan hirveät ruuhkat. Samoin tuo poliisisysteemi on surkea, ne ei lähde jahtaamaan pelaajaa ollenkaan vaikka mitä tekisit. Lisäksi missä on hahmon kustomointi alun jälkeen? Tai auton kustomointi?

Sitten loppuun vielä noista bugeista. On huvittavaa IMO, että täälläkin moni sanoo kuinka heillä ei ole tullut, kuin muutama pikku bugi vastaan eikä tämä ole mitään sen kummempaa, kuin muissakaan tämän kokoluokan peleissä. Noh, jos vähänkään kattelee eri foorumeita, uutissivustoja ja Twitteriä niin saattaa huomata pientä johdonmukaisuutta. Peli on ihan jäätävän buginen enemmän tai vähemmän joka alustalla. Se että jollakin on käynyt mieletön tuuri tai ei vain yksinkertaisesti huomaa/välitä niistä, ei tarkoita sitä, etteikö peli olisi pahasti rikki. Minusta tuota on ihan turhaa puolustella. Hienoa jos niitä ei itellä ole sattunut kohdalle tai ole huomannut mutta kyllähän niitä vain on. Tässä muutama mitä itellä tuli eilisen pelisession aikana: Järjetön määrä leijuvia esineitä (niin maailmassa, kuin myös välivideoissa). Kutsuin oman autoni tallista ja se spawnasi NPC-auton sisään, joka lensi kaaressa pitkin katuja, tämän jälkeen omassa autossani ei enään mennyt ovi kiinni ollenkaan ja pystyin ajamaan kaikkien NPC autojen läpi ilman minkäänlaista törmäyksen tunnistusta. Pitkä startin painallus ei vienyt enään karttaan. Pistoolin tähtäin ilmestyin vähän väliä uudestaan tähtäimeksi, kun olin laittanut aseen holsteriin pienen pisteen sijasta. Myynnissä oleva auto oli puoliksi maan sisässä. Oman auton ja pelaajan äänet hävisi ja pelkästään kaiut niistä jäi jäljelle. Yhtäkkiä auton nopeus tyssäsi, kun seinään ja meni vain nykien eteenpäin, pakki kyllä toimi. Ja nuo bugit oli sen mitä koin yhden illan aikana.

Huvittaa myös tuo CDPR:n paikkailuviesti Twitterissä. Kaverit tiesi missä jamassa nuo PS4/XONE versiot varsinkin pelistä on mutta julkaisivat ne silti näyttämättä yhtään pelikuvaa etukäteen tai antamatta arvostelijoiden arvostella peliä etukäteen. Hyvä pyydellä anteeksi jälkikäteen asiaa minkä on aivan selvästi, tietoisesti ja tahallaan tehnyt. Nyt he toivovat, että pelaajat, jotka pelin osti vanhalle koneelle eivät jaksa palauttaa tuotetta vaan jäävät odottamaan luvattuja päivityksiä. Sylettää, että tätä sitten vielä ihaillaan, kuinka suoraselkäisiä CDPR kaverit on, kun he tiedottavat asiasta tällä tavalla. Mitenhän olisi mahtanut käydä jos saman tempun olisi tehnyt vaikkapa Ubisoft? Aivan muut sanat olisi jengillä käytössä, kun suoraselkäisyys.

Mutta puuuh, eiköhän tämä vuodatus ollut tässä ja erästä Mandalorian hahmoa lainatakseni: I have spoken. :D
Nyt on pakko sanoa, että hemmetin hyvän tekstin kirjoitit ja aika monesta asiasta olen samaa mieltä. Varsinkin tuosta, että kyllä ne tiesivät missä kunnossa tämä on kaikilla alustoilla.

Varmasti päivittelevät tätä kuntoon, mutta omalta osaltani tämä oli viimeinen CDPR peli minkä ostan julkaisussa (vaikka sainkin todella halvalla)

On tämä kuitenkin ihan viihdyttävä peli silloin kun toimii, mutta ei tätä olisi pitänyt tässä kunnossa julkaista ja pelottaa ajatella missä kunnossa tämä oli, kun piti alunperin julkaista.
 
Ei se varsinaisesti liity yksittäiseen konsoliin, vaan siihen että avoimen maailman pelejä voi pelata niin lukemattomilla eri tavoilla. Ja jotkin valinnat/teot laukaisevat bugien vyöryn, kun taas toiset polut menevät täysin mutkattomasti.
En tarkoittanut sinänsä yksittäistä konsolia/laitetta, vaan akselilla: PC, PS4, PS4 Pro, PS5, Xbone, Xbone X, XSS ja XSX. Näiden välillä kun tuntuu pelin vakaudessa ja ulkonäössä olevan suuriakin eroja.
 
On tämä kuitenkin ihan viihdyttävä peli silloin kun toimii, mutta ei tätä olisi pitänyt tässä kunnossa julkaista ja pelottaa ajatella missä kunnossa tämä oli, kun piti alunperin julkaista.
Sanasta sanaan sama tähän. CDPR oli kuitenkin melkoisessa pakkoraossa julkaisun kanssa tässä kohtaa. Syynä tähän ovat uudet konsolit. Niitä myydään sitä tahtia, kuin vaan saadaan myytäväksi tuotettua. Samaa vauhtia porukka siis siirtyy PS4/X1-ajanjaksosta poispäin ja on paljon kiinnostuneempi uusien laitteiden peleistä kuin vanhojen. Potentiaalinen ostajakunta siis käytännössä vähenee koko ajan, kun vähemmän ja vähemmän ollaan kiinnostuneita PS4/X1-aikakauden peleistä. Samaan aikaan uusien laitteiden omistajakunta ei kuitenkaan taida kasvaa sitä tahtia, että prosentuaalinen todennäköinen ostajakunta pysyisi samana. Pakko oli julkaista nyt, kun PS4/X1-sukupolven käyttäjäkunta on vielä isoa.

Lopputulos tuntuisi olevan nyt sitten kaksijakoinen. Tarinallisesti ja miljöön puolesta hyvä ja kiinnostava, mutta tekninen toteutus on jäänyt Bethesda purkkavirityksen tasolle. Jälkimmäinen asia syö kiinnostusta ja pelin kanssa viihtyvyyttä väkisinkin. Joillain enemmän, joillain vähemmän, mutta syö kuitenkin.
 
Sylettää, että tätä sitten vielä ihaillaan, kuinka suoraselkäisiä CDPR kaverit on, kun he tiedottavat asiasta tällä tavalla. Mitenhän olisi mahtanut käydä jos saman tempun olisi tehnyt vaikkapa Ubisoft? Aivan muut sanat olisi jengillä käytössä, kun suoraselkäisyys.

Miten niin jos? Ubisoft on julkaissut jopa kaksi bugiläjää viimeisen kuukauden kahden sisään, eikä ole missään vaiheessa ilmottanut palauttavansa niistä rahoja. Vai onko minulta mennyt jotain ohi?

Ubisoftin tapa hoitaa ongelma-asioita esim. Watch Dogsin kanssa on tämä: 81 sivullista asiakaspalautetta yhdestä bugista, johon saatiin yksi vastaus foorumin modelta ja nolla vastausta Ubisoftin devaajilta. Tähän on mennyt neljä viikkoa, eikä asiaa ole korjattu vieläkään.

Vertailun vuoksi Cyberpunk on ollut julki viisi päivää ja CDPR ovat jo myöntänyt, että vituiksihan tämä meni ja halukkaat saavat nyt rahansa takaisin. Edellisen konsolisukupolven versioiden julkaisu tuossa kunnossa oli kyllä eeppinen feili ja CDPR epäonnistui täydellisesti odotusten hallinnassa. PC-kuvan pyörittäminen markkinointimateriaaleissa antoi aivan väärän kuvan pelistä ja sen teknisestä laadusta.

Syyttäkää vaan fanipojaksi, mutta kaipaisin jotain suhteellisuuden tajua näissä vertailuissa ja tilityksissä. Olet pettynyt ja sinulla on mahdollisuus kompensaatioon, joten hommahan on vähän niinkuin selvä, eikö?
 
Itse tein nyt kovan päätöksen ja jätän pelin kesken, en halu pilata niin loistavaa kokemusta sillä että bugit ja surkea tekoäly ärsyttävät muutoin niin loistavassa pelissä. Näihin tulee varmasti muutoksi päivitysten myötä ja saa nähdä miten paljon parantavat tuota open world kokemusta noin muutoin. Pelattavaa riittää niin miksi hakata päätä seinään tämän kanssa ja toivoa että saa hyvän kokemuksen, katsotaan viimeistään silloin kun next gen päivitys tulee niin eiköhän se ala olla paljon paremmassa kunnossa.
 
Digital Foundry on saanut tehtyä kaikille alustoille analyysinsa. Tässä hyvä summaus vanhempien konsoleiden osalta.

Tiivistettynä vanhemmat konsolit:

X, paras reso, mutta notkahtelee aika paljon alle 30fps.
Pro, vähän huonompi reso, mutta tasaisempi 30fps, notkahtaa silti välillä.
PS4, matalampi reso, karsittu vähän graffoja edellisistä ja fps seilaa paljon 25-18 välillä
One, matalin reso ja pyörii huonoiten 25-12fps

Huom. Autoillessa fps notkahtelee eniten.


Perus Ps4 ja Xbox One S peli on kyllä tällä hetkellä siinä kunnossa että ei tuota voi hyvällä omatunnolla sanoa valmiiksi täysihintaiseksi tuotteeksi. Kaikkia alustoja vaivaavat bugit (omalla kohdalla noin 10-15h pelaamisen jälkeen: 2-3 kertaa kaatunut kokonaan, pelihahmon vaatteet katoilevat välillä kokonaan kun niitä vaihtelee :D, ilmassa leijuvat ja toisiinsa sisään menevät tekstuurit ja alustana Series X) yhdistettynä tuohon pahimmillaan 10+ fps maastossa pomppivaan ruudunpäivitykseen ja alle 900p tekstuureihin on kyllä setit joilla itse haluaisin rahat takaisin. On Series X:lläkin tullut mietittyä useaampaan otteeseen pitäisikö vain odotella 6-12kk tämän kanssa vaikka suhteellisesti peli toimiikin ihan ok.
Ja en nyt puhu pelin sisällöistä. Myytävän videopelin ja minkä tahansa ohjelmiston minimivaatimus on että se toimii peruskäytössä ja tässä voidaan jo varsinkin vanhempien konsolien kohdalla todeta että tämä ei toteudu.

On myöskin vähän outoa että CDPR ei voisi yrityksenä kritisoida tekemistään päätöksistä pelin julkaisun suhteen. Kyllä suurin osa ihmisistä ymmärtää että pelin devaus tiimit ovat varmasti tehneet niin hyvää työtä kun annetussa ajassa on ollut vaan mahdollista ja firmassa työsketelevät ihmiset ovat ihmisiä eivätkä ansaitse mitään henkilökohtaista vihaa tai tilitystä. Mutta pelifirma koostuu myös muista kuin kehittäjistä ja oli sitten kyseessä markkinointi sopimukset tai julkaisijan painostus, niin yritys on silti epäonnistunut pelin julkaisun suhteen suuresti. Toki on hyvä että korjaavat sotkunsa, mutta ei se sitä faktaa poista että maidot ovat jo lattialla. Oman ironian tasonsa tietty tuo pelin tematiikka ja aihepiiri siihen kontekstiin että jotkut kokevat tarpeelliseksi puolustaa yritystä ihan kuin se olisi joku tunteva ja elävä entiteetti joka tarvisee ymmärrystä ja tukea.
Kaikki henkilökohtainen uhkailu ja muutenkin henkilöihin menevä kritiikki on toki asiatonta ja on hyvin valitettavaa että internetin aikakaudella nämä asiat menevät sekaisin monesti ikävällä tavalla ja sitten tulee näitä tappouhkauksia ym joille ei ole mitään sijaa ja niitä ei pidä hyväksyä.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kyllä laitta vähän kritiikkiä myöskin suurelle osaa pelaajayhteisöstä. Mikään määre ei riittäne kuvaamaan sitä raivoamista ja itkua, jos CDPR olisi ilmoittanut vielä kerran että julkaisua siirretään koska peli on vieläkin liian keskeneräinen. Se toksinen tappouhkauksia jakeleva apinalauma olisi seonnut lopullisesti.

Mahtanut olla melkoiset paineet studiolla niskassa. Varmasti painostusta tullut myös Sonyltä, Microsoftilta ja muilta päällepäsmäreiltä. Mutta näin se menee nykyisin. Mikään ei ole hyvä.

Ei siis varsinaisesti tarkoitus puolustella tiettyjä ratkaisuja. Kannattaa vain muistaa että tämäkin puoli asiasta löytyy.

Itse pelistä. 21 tuntia takana. 2 kaatumista. Silloin tällöin jotain graafista bugia sekä outoutta. Ainoastaan yksi sivutehtävä jossa useita erillisiä kohteita bugasi kaiken aikaa, jonka takia pelin joutui latailemaan edellisestä savesta, useampaan kertaan. Edelleen siis pysynyt pelattavana itselläni.

(edit. typoja)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom