Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Tällaista siis Stadialla paljon. Kauempaa kuin katsoo niin kaikki näyttää olevan ok.
Näytä liitetiedosto 5648
Lähemmällä tarkastelulla roskia leijuu jopa tuollaisina patjoina todella paljon.
Näytä liitetiedosto 5649

En ole noin tarkkaan katsellut. Pitää tarkistaa seuraavan kerran kun juoksentelen kaatiksella.

Silmiin pistävintä keskeneräisen näköistä aluetta olen nähnyt , kun katsoo ison padon päältä, kaupungista pois päin. Maasto muuttuu tietyssä kohti, isolta aalueelta ihan hahmotelman näköiseksi. Ensin ajattelin sen johtuvan PS4 Pro version piirtoetäisyydestä, mutta maisema ei parantunut, vaikka menin lähemmäksi :D
 
130 tuntia tuli tätä upeaa elämystä väännettyä, kunnes lopulta viime yönä katselin haikein mielin lopputekstejä. Omien valintojen kautta muodostunut loppu oli massiivinen ja tunteita herättävä ja sellainen, kuin olisin voinut suunnilleen toivoakin. Selvää on, että kaikkine vikoineenkin tässä on itselleni ylivoimaisesti vuoden 2020 paras peli. Mikään muu peli ei saanut minua pysymään samalla tavalla naulittuna pelaamassa, eikä mikään muu peli pystynyt tarjoamaan vastaavaa tunnelmaa ja yhtä hienoja elämyksiä, vaikka Ghost of Tsushimassakin noita mieleisiäni elementtejä aika hyvin myös oli. Sekään ei kuitenkaan koukuttanut ollenkaan samaan malliin itseäni kuin Cyberpunk 2077.

Itselleni ovat suurissa seikkailuissa ehdottoman tärkeitä hyvä ja mukaansatempaava tarina, erityislaatuinen tunnelma ja erittäin toimivat pelimekaniikat. Näitä kaikkia todellakin sain, joten olen siis peliin erittäin tyytyväinen.

Toki täydellinen peli ei tämäkään ole (sellaista ei itselleni ole olemassakaan, eikä koskaan tulekaan), ja on se myönnettävä, että pelimaailma on sitä tutkiessa aivan samanlainen kulissi kuin kaikissa muissakin peleissä. En tosin mitään elämäsimulaattoria odottanutkaan, saatikka halunnutkaan joka tapauksessa.

Bugit olivat sitten toinen epätäydellisyyden osoittaja. Kuten olen aiemmin todennut, on niitä minullakin XSX:llä pelatessani jonkin verran ollut, ja aika huvittavia, mutta myös joitakin ärsyttäviä bugeja. Pelikokemusta rajummin haittaavia bugeja kuten esim. kaatumisia minulla mahtui kuitenkin tuohon 130:een tuntiin vain kaksi. Eli omaa pelikokemustani eivät bugit pahemmin siis haitanneet.

Ymmärrän toki, että joillakin muilla versioilla bugeja on kuitenkin ollut paljon enemmän, ja joissain tapauksissa kaatumisia on ollut todella usein, mikä kieltämättä veisi itsellänikin peli-ilon aika nopeasti. Eli kokonaisuutena onhan se todettava, että tietyiltä osin on CDPR ryssinyt homman aika pahasti, kun on ylipäätään mahdollista, että näinkin erilaisia pelikokemuksia on eri laitteiden ja pelaajien välillä.

Ristiriitainen pelin julkaisu siis todellakin. Itse olen sinänsä pelistä hyvin samoilla jäljillä kuin tuorein Pelaaja-lehti ja sen päätoimittaja Johanna Puustinen pääkirjoituksessaan. Julkaisu on kokonaisuudessaan mokattu ja kiirehditty pahasti. Tästä pitää toki syyttää ensisijaisesti CDPR:ää, mutta osavastuu pettymyksestä kaatuu myös pelaajien ja toki mediankin niskaan.

Mitään peliä ei kannata hypettää elämää suuremmaksi, eikä muodostaa mitään aivan valtavia ennakko-odotuksia, vaikka millaista tarinaa ja hehkutusta pelien markkinointitahot suoltaisivatkin. Maltti on valttia tässäkin asiassa. Ja Pelaaja-lehti hienosti kuitenkin totesi, että kaikkine ongelmineenkin Cyberpunk 2077 on erinomainen peli. Osoituksena arvosana 9 ja sijoitus 5. vuoden parhaita pelejä rankattaessa. Ollen omastakin mielestäni ansaitusti mm. Ghost of Tsushiman, Final Fantasy VII remaken, TLoU 2:n sekä Demon’s Souls remaken edellä.
 
Viimeksi muokattu:
130 tuntia tuli tätä upeaa elämystä väännettyä, kunnes lopulta viime yönä katselin haikein mielin lopputekstejä. Omien valintojen kautta muodostunut loppu oli massiivinen ja tunteita herättävä ja sellainen, kuin olisin voinut suunnilleen toivoakin. Selvää on, että kaikkine vikoineenkin tässä on itselleni ylivoimaisesti vuoden 2020 paras peli. Mikään muu peli ei saanut minua pysymään samalla tavalla naulittuna pelaamassa, eikä mikään muu peli pystynyt tarjoamaan vastaavaa tunnelmaa ja yhtä hienoja elämyksiä, vaikka Ghost of Tsushimassakin noita mieleisiäni elementtejä aika hyvin myös oli. Sekään ei kuitenkaan koukuttanut ollenkaan samaan malliin itseäni kuin Cyberpunk 2077.

Itselleni ovat suurissa seikkailuissa ehdottoman tärkeitä hyvä ja mukaansatempaava tarina, erityislaatuinen tunnelma ja erittäin toimivat pelimekaniikat. Näitä kaikkia todellakin sain, joten olen siis peliin erittäin tyytyväinen.

Toki täydellinen peli ei tämäkään ole (sellaista ei itselleni ole olemassakaan, eikä koskaan tulekaan), ja on se myönnettävä, että pelimaailma on sitä tutkiessa aivan samanlainen kulissi kuin kaikissa muissakin peleissä. En tosin mitään elämäsimulaattoria odottanutkaan, saatikka halunnutkaan joka tapauksessa.

Bugit olivat sitten toinen epätäydellisyyden osoittaja. Kuten olen aiemmin todennut, on niitä minullakin XSX:llä pelatessani jonkin verran ollut, ja aika huvittavia, mutta myös joitakin ärsyttäviä bugeja. Pelikokemusta rajummin haittaavia bugeja kuten esim. kaatumisia minulla mahtui kuitenkin tuohon 130:een tuntiin vain kaksi. Eli omaa pelikokemustani eivät bugit pahemmin siis haitanneet. Ymmärrän toki, että joillakin muilla versioilla bugeja on kuitenkin ollut paljon enemmän, ja joissain tapauksia kaatumisia on ollut todella usein, mikä kieltämättä veisi itsellänikin peli-ilon aika nopeasti. Eli kokonaisuutena onhan se todettava, että tietyiltä osin on CDPR ryssinyt homman aika pahasti, kun on ylipäätään mahdollista, että näinkin erilaisia pelikokemuksia on eri laitteiden ja pelaajien välillä.

Ristiriitainen pelin julkaisu siis todellakin. Itse olen sinänsä pelistä hyvin samoilla jäljillä kuin tuorein Pelaaja-lehti ja sen päätoimittaja Johanna Puustinen pääkirjoituksessaan. Julkaisu on kokonaisuudessaan mokattu ja kiirehditty pahasti. Tästä pitää toki syyttää ensisijaisesti CDPR:ää, mutta osavastuu pettymyksestä kaatuu myös pelaajien niskaan. Mitään peliä ei kannata hypettää elämää suuremmaksi, eikä muodostaa mitään aivan valtavia ennakko-odotuksia, vaikka millaista tarinaa ja hehkutusta pelien markkinointitahot suoltaisivatkin. Maltti on valttia tässäkin asiassa. Ja Pelaaja-lehti hienosti kuitenkin totesi, että kaikkine ongelmineenkin Cyberpunk 2077 on erinomainen peli. Osoituksena arvosana 9 ja sijoitus 5. vuoden parhaita pelejä rankattaessa. Ollen ansaitusti mm. Ghost of Tsushiman, Final Fantasy VII remaken, TLoU 2:n sekä Demon’s Souls remaken edellä.
Hienoa nähdä isompi analyysi ja varsinkin että olet tykänyt pelistä.
Itse tykkään toistaa itseäni mutta kun tulee aina samat ajatukset vain mieleen tämän pelin kohdalla:

Kun katsomalla katson rosoisen pinnan alle niin sieltä paljastuu todella hyvä peli jos katsot tarinaa ja hahmoja, näitä ei paljoa ubisoftin tai nykyiset biowaren/bethesda pelit pystyneet tarjoamaan.

Eli CDPR on todella vahva missä oli Witcher 3 kanssa eli tarinat ja hahmot joista jopa välitti niiden kohtaloista ja tuossa on se piirre missä CDPR on kyllä pelimaailmassa AAA tekijä.

Mutta missä CDPR ei ole AAA tekijä on se että se oikeasti tietyissä asioissa häviää ubisoftin, EA tai acticisioneiden isoille suurella budjeteilla tehtdyille spektaakkelille.

CDPR rekrysi monesti eri työntekijöitä mutta veikkaan että puola ei ole kovin otollinen paikka muuttaa töiden perässä kuten jenkit tai englanti ja korona sotki vielä asioita.

Ja vieläkin sanon että tämä on nykyisellään nykykunnossa sellainen todella vahva 7/10 peli ja korjattuna varmasti 8/10 että flopista puheet voidaan unohtaa ainakin minun mittarilla kokonaan mutta siihen täydelliseen maali osumaan tämä olisi vaatinut sen vuoden verran lisää kehitys aikaa kaikkineen ominaisuksineen ja last geni pois suljettuna.

Vuoden enemmän kehitysaikaa ja neljä alustaa poissa laskuista niin tämä olisi auttamattasti mennyt sinne 9/10 tai jopa 10/10 arvosanan peliksi.
Ja olen sanonut tämän aikasemmin täällä: Jos hyvää tästä jutusta etsii niin CDPR varmasti nytten oppi.

Ja vaikka sanon negatiivista pelistä mutta se johtuu vain siitä koska näin tässä niin paljon potentiaalia paremmaksi peliksi mitä se loppujen lopulta oli, hyvä peli kaiken korjauksen jälkeen mutta vuoden lisä kehitysajalla CDPR olisi voinut alkaa jo ahdistelemaan rockstarin titteliä ja heittää lunta tupaan vielä.

Kiitos ja hyvää uuttavuotta kaikille ja anteeksi, foorumihan sielu on vaihdella mielipiteitä toisten kanssa.
 
Witchereiden menestystä kommentoitiin aikanaan, että länsimaisilla palkoilla ei ole mahdollista tehdä niin isoja pelimaailmoja kuin mitä puolalaiset saavat aikaiseksi, koska koodareiden työ on niin halpaa Puolassa ja puolalaisilla on kuitenkin ihan tasokasta osaamista alalta. Tuskin tuo Cyberpunk ainakaan siihen kosahti, ettei koodareita olisi ollut tarjolla, enemmän ehkä siihen, miten koodareita kohdeltiin ja millä kustannuksilla haluttiin saada tuloksia.
 
Witchereiden menestystä kommentoitiin aikanaan, että länsimaisilla palkoilla ei ole mahdollista tehdä niin isoja pelimaailmoja kuin mitä puolalaiset saavat aikaiseksi, koska koodareiden työ on niin halpaa Puolassa ja puolalaisilla on kuitenkin ihan tasokasta osaamista alalta. Tuskin tuo Cyberpunk ainakaan siihen kosahti, ettei koodareita olisi ollut tarjolla, enemmän ehkä siihen, miten koodareita kohdeltiin ja millä kustannuksilla haluttiin saada tuloksia.
CP77 olisi vain vaatinut sitä parasta osaamista ja eikä noilla palkoilla varmasti houkuttanut työntekijöitä alkaa muuttaa perheitä puolaan ja tämä oli se minun pointti hommassa.
Muuten varmasti olitkin oikeassa.

Rockstar laittaa pari sataa miljoonaa GTAVI kehitykseen niin saa varmasti alansa parhaimmat työntekijät tulemaan koska kieli ja asuinpaikka.
Muutapa sitten puolaan oman perheen kanssa missä ei voi käydä kaupassa englanin kanssa.

En sitä sano etteikö puolassa voisi oleskella pelkästään englanin voimalla mutta aika vaikeaksi se perheelle tulisi kuitenkin jos varsinkin lapsia olisi.
Mutta sanon että maa ja CDPR kohtelu työntekijöitä kohtaan eivät ainakaan helpottaneet tätä projektia.

Sama kuin remedy alkaisi palkkaa työntekijöitä suomeen ja joutuisi varmaan maksaa extraa että osaava kaveri tänne muuttaisi perheensä kanssa tai edes yksin siksi kolmeksi vuodeksi koodaa peliä.

Nämäkin ehkä pitäisi meidän ottaa jotenkin huomioon, voiko muuten konsolifin kirjoittajat tai jotkut vähän tutkia remedyn puolelta että miten nämä meniskään jos halutaan palkata ulkomaalaista osaamista taloon niin miten tuo käytänössä sitten menisi ja meillä on vielä korona sotkemassa asioita.
 
Läpi meni, nomad-alulla ja pelimittarissa lopulta noin 40 tuntia. Sivutehtäviä tahkosin melko paljon, olivat kyllä taatun laadukasta tavaraa, ihan Witcher 3 -tasoa. Giggejä en tehnyt kuin muutamia.

Aivan loistava pelikokemus. Koukutti todella kovasti, en muista koska viimeksi jokin peli olisi vastaavaan pystynyt. Bugeja ja kaatuiluja oli vain muutamia, ei haitannut pelikokemusta. Viimeistään next-gen päivityksen jälkeen uusi läpipeluu. Eri sukupuolella, eri taustatarinalla ja eri valinnoilla. Varmaan jo DLC:tä siihen mennessä tullut myös. Ei tämän tason pelejä kovin moni studio maailmassa tee.
 
Viimeinkin vedin läpi (ekan kerran) ja sanottava on, että minäkään en koe XSX:llä pelanneeni mitenkään "pelikelvotonta tekelettä". Bugeja tuli tietenkin vastaan, suurin osa niistä harmittomia, ja muutama kaatuminen, vähän tiheämmin loppua kohden, mutta silti olihan tämä mahtava pelikokemus.

Tarina oli hyvä, maailma oli kaunis ja ainakin minulle jäi vielä pelattavaa, vaikka tahkosinkin suurimman osan gigeistäkin. Nyt rellottiin pistooleilla, seuraavana sitten katana näppiin!
 
Joku 50h takana ja hyvin maistuu edelleen. Täytyy kyllä varmaan ruuvata vaikeusastetta ylös jossain kohtaa, hakkeri alkaa olemaan jo normaalitasoisissa tehtävissä aika ylivoimainen.

Ensin hakkeroi järjestelmään +30% damagea, sen jälkeen hakkeroi porukan pahimman vihulaisen psychoksi ja muut saa taudit päälleen. Sen jälkeen katsoo kenen kimppuun psycho käy ja tämä vihu saa lisäksi liekkiä/sähköä perään

Käytännössä olen käyttänyt aseita vain pelin sitä vaatiessa.

Onko muuten kyseessä jonkun vihun taito vai bugi, kun bongailevat mut hakkeroimasta täysin piilosta? Ei näy vastahakkerointi palkkia tai mitään, yhtäkkiä tulee vaan kuulaa niskaan/combat-tila.
 
Vau! Melkoisia hakkerointitaitoja sinulla! Itselläni ei kyllä noin hienoja ja tehokkaita löytynyt vaikka aika paljon pelimaailmaa kolusinkin. Toki jonkin verran tuli hakkeroituakin, mutta vielä enemmän panostettua perinteisempiin aseisiin, niillä taistelun kehittämiseen sekä legendaaristen aseiden tehtailuun ja kehittämiseen craftaamalla. Loppupuolella keskityin myös hahmoni kehittämiseen nyrkkitappeluissa. Aika OP:ksi oli kyllä omakin hahmoni normaalilla pelatessa tullut, kun pystyi isotkin vihuporukat hoitelemaan varsin helposti ihan nyrkeillä tapellen. :D
 
Vau! Melkoisia hakkerointitaitoja sinulla! Itselläni ei kyllä noin hienoja ja tehokkaita löytynyt vaikka aika paljon pelimaailmaa kolusinkin. Toki jonkin verran tuli hakkeroituakin, mutta vielä enemmän panostettua perinteisempiin aseisiin, niillä taistelun kehittämiseen sekä legendaaristen aseiden tehtailuun ja kehittämiseen craftaamalla. Loppupuolella keskityin myös hahmoni kehittämiseen nyrkkitappeluissa. Aika OP:ksi oli kyllä omakin hahmoni normaalilla pelatessa tullut, kun pystyi isotkin vihuporukat hoitelemaan varsin helposti ihan nyrkeillä tapellen. :D
Itsellä ei sitten juuri ole muuta kehitettykään kuin hakkerointia, tehokkain ase hakkeroinnin jälkeen on varmaan noiden DTM-henkisten nahkakalsareiden haju...

Oman hahmon tavallaan ajanut nurkkaan, kun niin vahvasti hakkerointipainotteinen, melkein toisen läpipeluun tarvitsee asesankarina.
 
Viimeksi muokattu:
Sais tulla ne tammi/helmikuun patchit jo, hirvee kuumotus aloitta peli alusta ja antaa sille uusi mahdollisuus, nyt vain erilaisilla odotuksilla kun tietää mitä se on. Olisi kiva saada tietää myös mitä niillä patcheilla on tarkoitus tehdä, mutta eivät varmaan uskalla kauheasti ennakkoon ilmoitella mitään jotta ei taas lupaile liikoja.
 


Erittäin laadukkaasti tehty video ja asiallista sisältöä. Ei keskitytä haukkumaan peliä, vaan tuodaan vaan eri asioita ilmi markkinoinnista ja itse lopputuloksesta.

Toivottavasti Sonyn päätös refundista tulisi ensi viikolla. HideoMiyamoton tavoin tässä kyllä aina välillä on valtava halu päästä pelamaan Cyberpunkkia (en ole refund pyynnön jälkeen kehdannut käynnistää peliä). Tiedä sitten mikä tilanne kuitenkaan on päivitystenkään jälkeen. Kenties se vaatii itsellä sen next-gen päivityksen, että saa ainakin paremman kuvanlaadun. XSX:n tyylinen quality-tila olisi kiva.
 
Tässä on kyllä loistava arvostelu CP2077. Otetaan kantaa siihen mitä luvattiin, mitä näytettiin ja mitä saatiin. Ja ennen kaikkea täysin asiallisesti ja perustellusti, peliä verrataan aina PS1 Driversista - Lemmingisin kautta - Red Dead Redemption 2:seen

 
Pakko tätä peliä on vielä vertailla studion aiempaan tuotokseen, Witcher kolmoseen. Olen viime aikoina innostunut kyseistä peliä pelaamaan oikeastaan ensimmäistä kertaa... ja voi pojat, että on eroa kuin yöllä ja päivällä. Noituria pelatessa on vaikea uskoa, että molemmat pelit ovat saman firman tuotoksia. Virheetön ei Vitserikään ole, mutta ainakin sitä pelatessa on kiinnostunut hahmoista, dialogi on hyvin kirjoitettua ja jopa immersio on läsnä. Surullista tässä on se, että mikäli en olisi kumpaakaan pelannut, olisi Cyberpunkin maailma se kiinnostavampi ennakko-odotusten perusteella.

En kaipaa jokaiselle npc-hahmolle yksilöllistä päivärutiinia tms. mutta olisihan se kiva, että ne osaisivat tehdä muutakin kuin kadota ilmaan, ilmestyä tyhjästä, kumartua slaavikyykkyyn kädet pään päällä ja kävellä kiskoja pitkin. Toistan jo itseäni, mutta jotain tämän pelin kohdalla on mennyt aika helvetin pahasti pieleen, olkoon vaikka mikä jeesuspeli.

Tätä kirjoittaessa GOG:n mukaan Cyberpunkkiin on koskettu viimeksi 9 päivää sitten. Todella surullinen case. :(
 
Tässä on kyllä loistava arvostelu CP2077. Otetaan kantaa siihen mitä luvattiin, mitä näytettiin ja mitä saatiin. Ja ennen kaikkea täysin asiallisesti ja perustellusti, peliä verrataan aina PS1 Driversista - Lemmingisin kautta - Red Dead Redemption 2:seen


Itse asiassa tämä nyt on kaukana asiallisesta arvostelusta. Oli alkanut tuon Beatemupsin itsekeskeinen ja entitled-tyyppinen ininä jo aika pitkään itseäni ärsyttämään, mutta pysyin kuitenkin vielä subscriberina, vaikken enää jaksanut paljoakaan hänen videoitaan enää kuukausiin katsoa. Tämän perusteella lähti kuitenkin tilaus poistoon, eli kiitos tämän päätöksen vahvistamisesta minulle.

Toki sekin ärsytti miten ei nähnyt sinänsä paljon hyvää sisältäneessä pelissä käytännössä mitään hyvää, mikä vain osoittaa sen, ettei ajettele peleistä juuri ollenkaan samalla tavalla kuin itse ajattelen, joten miksi seuraisin kaverin edesottamuksia, kun ulosanti tuppaa vielä olemaan tuollaista ärsyttävää valitusta ja ininää.

Juuri poistin RGT85:n subscriben suunnilleen samoista syistä. En jaksa tuollaisia. Toisaalta SkillUpin kaltaisen tyypin edesottamukset kyllä jaksavat kiinnostaa (vaikka hänkin pureutui paljon Cyberpunkin ongelmiin ja puutteisiin), kun häneltä saa ihan oikeasti järkeviä kommentteja eikä angstista ja itseään tehostavalla ininällä kuorrutettua valittamista.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko tätä peliä on vielä vertailla studion aiempaan tuotokseen, Witcher kolmoseen. Olen viime aikoina innostunut kyseistä peliä pelaamaan oikeastaan ensimmäistä kertaa... ja voi pojat, että on eroa kuin yöllä ja päivällä. Noituria pelatessa on vaikea uskoa, että molemmat pelit ovat saman firman tuotoksia. Virheetön ei Vitserikään ole, mutta ainakin sitä pelatessa on kiinnostunut hahmoista, dialogi on hyvin kirjoitettua ja jopa immersio on läsnä. Surullista tässä on se, että mikäli en olisi kumpaakaan pelannut, olisi Cyberpunkin maailma se kiinnostavampi ennakko-odotusten perusteella.

En kaipaa jokaiselle npc-hahmolle yksilöllistä päivärutiinia tms. mutta olisihan se kiva, että ne osaisivat tehdä muutakin kuin kadota ilmaan, ilmestyä tyhjästä, kumartua slaavikyykkyyn kädet pään päällä ja kävellä kiskoja pitkin. Toistan jo itseäni, mutta jotain tämän pelin kohdalla on mennyt aika helvetin pahasti pieleen, olkoon vaikka mikä jeesuspeli.

Tätä kirjoittaessa GOG:n mukaan Cyberpunkkiin on koskettu viimeksi 9 päivää sitten. Todella surullinen case. :(
Mitäs muuten ne NPC tekee Witcher 3 jos niitä seuraisi vai seisooko ne enimmäkseen samassa paikassa ja se on hyvä
 
Ylös Bottom