Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Da Vinci Code (2006)

Jouko Luhtala

New Member
Ohjaus: Ron Howard
Näyttelijät: Tom Hanks, Jean Reno, Audrey Tautou, Ian McKellan, Alfred Molina
Käsikirjoitus: Akiva Goldsman, Dan Brownin bestsellrin pohjalta
USA:n ensi-ilta: 19.5-2006
Suomen ensi-ilta ??.?-????

---

Kirjasta ei ole sisällöllisesti mitään käsitystä, mutta kaikki sitä tuntuvat kehuvan, joten toivon mukaan kyseessä on laadukas teos. Vaikka Howard ei varsinaisesti suosikkiohjaajiin kuulukkaan, niin varsin laadukkaita nyyhkydraamoja (Apollo 13, Beautiful Mind, Cinderella Man) mies osaa silti tehdä, ja saa tätä nykyä elokuviinsa varsin näppäriä castingeja kasaan.
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Näyttelijät vaikuttavat, Tom Hanksia lukuunottamatta, hyviltä valinnoilta. Ehkä Ian McKellenin hahmon Leigh Teabingin kuvittelin hieman erilaiseksi, mutta voihan tuo noinkin toimia. Tom Hanks on mielestäni kuitenkin täysin väärä henkilö esittämään Robert Langdonia. Ei sillä että Hanksissa olisi jotain vikaa, vaan itselleni Langdon oli enemmän Indiana Jones tyylinen hahmo ulkonäöltään ja muutenkin.

Alfred Molina ja Jean Reno ovat nappivalintoja.

Ihan mielenkiinnolla odottelen. Kirja oli todella jännä, toivottavasti leffaan saadaan hyvä kässäri ja samanlainen tunnelma.
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Etusivulta uutista ja linkkiä:

Da Vinci -koodin Lontoon kuvaukset alkoivat 15. päivä elokuuta ja ovat kohdanneet jo nyt pienoisia vaikeuksia. Ron Howardin ohjaaman ja Dan Brownin kansainväliseen menestysromaaniin perustuva kuvausprojekti Lontoon Lincolnin katedraalissa on ollut mielenosoittajien huomion kohteena.

Uskontonsa peruspilareita vankkumatta kunnioittavat katolilaiset mielenosoittajat osallistuivat myös 12:sta tunnin rukoushetkeen, jota johti 61-vuotias nunna Mary Michael.

Leffan kotisivut muuten löytyvät osoitteesta www.sonypictures.com/movies/davincicode/site ja trailerin voi tsekata osoitteesta www.apple.com/trailers/sony_pictures/da_vinci_code

EDIT:

Ja tässä LINKKI leffan teaser-julisteeseen. ;)
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Kirja oli kyllä hyvä ja jotenkin tuntuu, että elokuvaversio voisi jopa toimiakin. Tom Hanks minuakin vähän ihmetytti. Kuvittelin kirjan perusteella Robert Langdonin olevan selvästi vanhempi. Audrey Tautou taas on juuri sellainen kuin Sophien kuvittelin olevankin.
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Audrey Tautou on kyllä nappivalinta Sophien rooliin. Itse olisin valinnut Langdoniksi vaikka Denis Learyn.
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Langon on 42-vuotias, ikä mainitaan kirjan alkupuolella, joten 49-vuotias Tom Hanks on itse asiassa liian vanha Langdonin rooliin. Kieltämättä Langdon kuitenkin kuvataan henkilöksi, joka vaikuttaa ikäistään vanhemmalta ja itsekin kuvittelin hänet lähinnä Harrison Fordin näköiseksi. Voi Hanks roolissa toimiakin, mutta hieman toisentyyppiseksi tosiaan henkilön olen mieltänyt. Audrey Tautou vaikutta täysin vääräntyyppiseltä henkilöltä Sophien Neveun rooliin, mutta neiti taitaa olla sen verran kuuma nimi tätä nykyä, että ketään muuta ranskatarta tuskin edes harkittiin rooliin, vaikka sopivampiakin näyttelijöitä olisi taatusti löytynyt.

Molina ja Reno ovat nappivalintoja, eikä minulla ole mitään vaikeuksia kuvitella Ian McKellenia Teabingin rooliin. Jostain syystä kuvittelin kirjaa lukiessani Silasin enemmän Jake Buseyn kuin Paul Bettanyn näköiseksi, mutta saattaa Bettanykin homman hanskata. Mikä mahtaa olla Jurgen Prochnowin rooli elokuvassa, häneltä harvoin näkee huonoja roolisuorituksia?
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Audrey Tautou on kyllä ehdottoman väärä valinta Sophien rooliin. Hän kun kirjan mukaan ei ole pieni, söpö, hymyileväinen ilopilleri, jollaisena varmaan suurin osa hänet on nähnyt. No, laskelmoituahan tämäkin - "Ai siinä näyttelee se Amelie-tyttö, pitäähän toi leffa nähdä!" Jos minä olisin -skenaariossa Sophie olisi ehdottomasti Ninth Gate -leffan sarvipään kätyri, eli Emmanuelle Seigner - http://www.perfectpeople.net/media/celebs/1576/96324-1111346701.jpg
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Emmanuelle Seigner kieltämättä olisi paljon lähempänä kirjasta välittynyttä mielikuvaa Sophie Neveusta, mutta taisi kaupalliset näkökohdat painaa aika paljon tuon roolin täyttämisessä.
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

IMDB osaa kertoa, että:

Julie Delpy and Kate Beckinsale were two of the original people thought of for the role of Sophie.
ja

Sophie Marceau, Audrey Tautou, Virginie Ledoyen, Judith Godrèche, and Linda Hardy were auditioned for the role of Sophie Neveu. Against the odds, Audrey Tautou was offered the part

Itse olisin valinnut ehdottomasti Delpyn ;)
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Sophie Marceau, Audrey Tautou, Virginie Ledoyen, Judith Godrèche, and Linda Hardy were auditioned for the role of Sophie Neveu. Against the odds, Audrey Tautou was offered the part

Itse asiassa kuka tahansa noista ehdokkaista olisi ollut parempi valinta Sophie Neveun rooliin kuin Tautou.

Näköjään olisivat voineet kuitenkin voineet vielä huonommin valita... Kate Beckinsale tai Julie Delpy, huh :eek:
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Audrey Tautou Sophieksi on kyllä todella outo valinta. Emmanuelle Seigner on eniten mieleeni tässä esitetyistä vaihtoehdoista, kun taas Julie Delpy on todella kaukaa haettu. Itse asiassa Kate Beckinsalekin voisi aika hyvin sopia ranskattaren rooliin. Ulkonäkö ainakin sopisi, tiedä sitten näyttelijänlahjoista.

Mutta noissahan painaa vähän muutkin asiat.
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Mielestäni koko kasti haukkaa ja pahasti. Sinäänsä tyhmää hakea huippu näyttelijöitä rooleihen sillä leffa on kastista huolimatta varmasti melkoinen katsoja magneetti.
Kukaan heistä ei sovi minun mielestäni yhtään rooleihin, varsinkaan Tom Hanks. Ei siinä ettenkö pitäisi Hanksia loistavana näyttelijänä, mutta rooli ei vaan ole hänelle tehty. Sama koskee myös Audreytä, Renoa ja Mckellania.
Ainoa joka voi olla hyvä roolissaan on Paul Bettany.
Ja vähinten kunnioitusta minulta saa Alfred Molina joka on kaikissa rooleissaan niin ankea...
En sitten pidä tuosta ukosta ollenkaan...

Kumma kun Robert Langdonia ei esitä Keanu Reeves ja Sophieta Scarlet Johansson tai Natalie Portman.

Mutta tästä ristiriidan sokkelikosta voitaisiin laittaa SINUN roolituksesi. Eli katsotaan ketä juuri sinä laittaisit rooleihin?!?!

Kuten sanoin, Bettany on nappi roolitus.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Käyttäen psyykkisiä voimiani totean että tämä elokuva ei tule vetämään vertoja kirjalle millään osa-alueella.
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

makedin sanoi:
Toivottavasti ei ole! Tuo ei näytä yhtään Langdonilta. Varsinkin naama on liian leveä.

Kommenttisi vaikuttaa siltä kuin oisit tavannut Langdonin...
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Niin, mutta olisit voinut käyttää esim. Hanks ei näytä siltä, miksi olen häntä kuvitellut.
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Mitähän tästäkin mahtaa tulla. Kirjan taustalla ollut teoria oli mielenkiintoinen ja jopa uskottava, mutta itse tarina oli aika tusina jännäri.
 
Vastaus: Da Vinci Code (2006)

Traileri oli nyt tullu. Kyllä tuon koodiksi tunnistaa. Tusinajännärihän se kirja
oikeasti oli, mutta viihdyttävä sellainen IMO. Eiköhän tuo elokuva aja saman asian..
 
Ylös Bottom