Vastaus: Dark Souls III
Miksi pelissä jonka maine perustuu pelkästään pelin haastavuuteen ja siihen ettei kaikki tule pääsemään peliä läpi pitäisi olla mahdollisuus valita vaikeusaste?
Mjahas... näemmä uusi kierros alkoi. Vetoan noin alkuun KFINin Dark Souls 3 -arvioon, koska se on kanssani erittäin paljon samaa mieltä:
http://www.konsolifin.net/arvostelu/ei-vaikea-mutta-hyvin-tyolas-peli
Dark Souls on pelinä keskivertoa grafiikasta, pelattavuudesta, tarinastaan yms. lähtien ja ainoa ero muihin peleihin tulee juuri siitä, että peli on brutaali, ankara ja vaativa pelaajalle.
Ei se ihan noin yksioikoista ole. Souls-veteraaniutta voi verrata jonkinlaiseen hankittuun ammattitaitoon. Ne tietyt oppirahat on jokaisen maksettava itse, jos mielii pelejä pelata. Prosessia voi loiventaa kysymällä neuvoa ja oppia kokeneemmilta, mutta lopulta se lapiotyö on tehtävä itse. Ja tässä tuleekin se, että osa toteaa "se on vain peli", ja siirtyy tärkeämmäksi katsomiensa asioiden pariin. "People won't endure an inconvenience they don't have to endure", kuten edesmennyt Satoru Iwata asian ilmaisi.
Niitä perusasioita voi verrata tilanteeseen, jossa 18-vuotias kolli haluaa ajaa autoa. Hänelle ei anneta käteen avaimia ja sanota "aja", kuten Dark Souls tekee. Jannu laitetaan autokouluun, jossa ensin harjoitellaan auton hallinta (pelin kontrollit ja esineiden käyttö) ja sitten harjoitellaan liikennesäännöt (muut pelin erityispiirteet, kuten vaikka fat roll alkaen equip load 70%). Kun molemmat osa-alueet ovat hallussa, auton ajaminen sujuu ainakin periaatteessa hyvin. Tämän jälkeenkin voi olla hyvä kysellä neuvoa vaikka vanhemmilta ajamisen muista osa-alueista (veteraanien tuki Souls-peleissä esimerkiksi co-opin muodossa).
Elitistisen asenteen, rinnan rummuttamisen ja Souls-sarjan "vaikeuden" ylikorostamisen sijaan pitäisi ryhtyä puhumaan tavoittelemisen arvoisesta taidosta, jonka voi oppia. "Tarvitset vain riittävästi kärsivällisyyttä, ja sinustakin voi tulla Dark Souls -veteraani. Se myös kannattaa, koska statuksen myötä saat vertaisten arvostuksen ja paljon naisia." Sen sijaan niin fanaattiset fanit kuin Bandai Namcon markkinointikoneistokin on valinnut rummuttaa ultimaattisen "vaikeuden" kaikkea muuta tärkeämmäksi asiaksi pelisarjassa. Tämä ei tee kokonaisuudelle oikeutta.
Nyt jos tuohon lisätään vaikeusaste minkä itse voi valita niin johan lässähtää Darks Suolsin identiteetti. Pelin läpäisyllä ei olisi enää mitään merkitystä, koska voisit vaihtaa vaikeustasoa
Jos vaikka minä vaihdan vaikeustasoa, ei se ole millään tavalla sinulta pois: voit edelleenkin jatkaa sillä alkuperäisellä vaikeustasolla loppuun asti.
Paitsi tietysti siinä tapauksessa vaikeustason laskuni on sinulta pois, jos haluat kokea kuuluvasi eliittiin läpäisemällä Dark Soulsin etkä näin ollen halua ketä tahansa sunnuntaipelaajaa tähän läpi päässeiden ylipelaajien klubiin. Muuta syytä en keksi.
--- ja et olisi sen tuntemattoman yhteisön kanssa enää aina tismalleen samassa junassa. Pelin sisällä olevat pelaajien jättämät tekstit " I Cant Take This", "impossible" tai "You did it" menettäisi täysin merkityksen kun helpoimmalla vaikeusasteella hyppelisit iloisesti kenttiä läpi. Tuo vaikeusasteen vaihtamisen mahdollistaminen dark soulsissa nimenomaan on KAIKILTA pois ja sen ominaisuuden puuttumisesta on turha itkeä. Se on osa peliä, opi elämään sen kanssa.
En ymmärrä ollenkaan, millä tavalla noiden viestien hehkutus ja pomovastuksen kaatamisesta saatava hyvänolontunne muuttuisivat yhdentekeviksi, vaikka joku jossain olisikin päässyt samaan pisteeseen käyttäen alhaisempaa vaikeustasoa. SINÄ kaadoit pomon "oikein", iha itte ja sait asiaankuuluvan saavutuspokaalin sekä kavereidesi arvostuksen, ehkä kaljankin baarissa seuraavana perjantaina olantaputuksien saattelemana. Eikö se ole tärkeintä? Miksi sinua kiinnostaa se, millä tavalla joku muu jossain toisaalla on pelannut (kunhan ei ole bugeja hyödyntäen huijannut tai muuta sellaista)?
Tuota samaa tunnetta ei olisi DS:stä tullut jos olisin voinut rallatella helpoimmalla vaikeusasteella pelin läpi. Enkä kyllä peliä olisi edes ostanut jos siinä olisi ollut vaikeusasteet, koska tilanne ei olisi ollut silloin kaikille pelaajille sama.
Eli kyse on nimenomaan eliittiin kuulumiseen liittyvästä hyvänolontunteesta. Haluat kokea kuuluvasi joukkoon, johon kuka tahansa ei pääse ja tämän tunteen edellytys on juurikin se, ettei peli
saa mahdollistaa (liian) helppoa tapaa päästä samaan lopputulokseen. Hyvä fiiliksesi riippuu - ei itse suorituksesta vaan - tietoisuudesta, jonka mukaan oletettu enemmistö ei ole pystynyt samaan suoritukseen kuin sinä. Olet erityinen yksilö muihin verrattuna. Kotka kalkkunoiden joukossa. Kultakypärä tavallisten pelaajien seassa. Dark Souls -ristin ritari loistaen Candy Crush -rahvaan yläpuolella.
Voinemme siis todeta, ettei useampi vaikeustaso olisi keneltäkään oikeasti pois. Tai no niiltä se toki olisi pois, joiden hyvänolontunne saa pontensa eliittiin kuulumisesta. Pelikokemuksen puolesta mikään ei muuttuisi. Kulmakunnan kovin jätkä olisi edelleenkin se, joka on pelannut koko pelin yksin alusta loppuun aidolla vaikeustasolla. Hänelle kuulukoon niin vertaisten arvostus kuin naisten ihailu, aivan kuten tähänkin asti.