Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Darkest Dungeon

  • Viestiketjun aloittaja OK
  • Aloituspäivämäärä
Vastaus: Darkest Dungeon

The Crimson Courtin julkaisutraileri:

[video=youtube;iCJ6UNvEG94]https://www.youtube.com/watch?v=iCJ6UNvEG94[/video]

DLC kustantaa 9,95€ ja sisältää mm.:
- uuden hahmoluokan
- uuden minipomon (The Fanatic)
- uuden alueen/tyrmän (The Courtyard), joka sisältää neljä uniikkia pomotaistelua
- uusia rakennuksia Hamlettiin, jotka tuovat bonuksia sankareille ja kylälle
- lisäksi kehittäjän kotisivujen perusteella myös perus tyrmät kokevat pieniä muutoksia. Näihin mm. lisätään lukittuja huoneita yms.

Taitaapi olla niin ettei Persona 5:sta ehdi korkata vielä.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Ritarini voi ainoastaan rukoilla poistaakseen stressiä. Luostarissa rukouspaikalla on jonkun silmälasipäisen partaukon kuva, eikä ritarini pääse rukoilemaan. Mikä neuvoksi? Kyseinen partaukko ei kuulu omaan porukkaani.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Ritarini voi ainoastaan rukoilla poistaakseen stressiä. Luostarissa rukouspaikalla on jonkun silmälasipäisen partaukon kuva, eikä ritarini pääse rukoilemaan. Mikä neuvoksi? Kyseinen partaukko ei kuulu omaan porukkaani.
Oletan, että kyseessä on Caretaker? Joka viikko kyseinen hahmo valtaa satunnaisesti yhden paikan kuudesta stressinpoistoalueesta (bordelli, juottola, luostari jne.)

Tässä tapauksessa muu ei auta, kuin odottaa seuraavaan viikkoon, jolloin pääset laittamaan Ritarin rukoilemaan. Toinen vaihtoehto on kasvattaa stressinpoistoaluetta siten että tähän mahtuu kaksi hahmoa tai poistaa Ritarin negatiivinen piirre, joka estää muihin lievityspaikkoihin astumista.

Oma neuvo on, että
keskityt kehittämään yhden stressinpoistometodin (esim. luostari). Pitkällä tähtäimellä tämä kannattaa sillä, maksimitasoon kehitetty alue poistaa 1) tehokkaasti stressiä, 2) näiden käyttäminen maksaa vähemmän ja 3) saat ahdettua alueeseen yht. kolme henkilöä.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Kiitos vastauksesta. Caretakerhan se oli. Nyt on ongelmana jatkuva rahapula. Laitoin kaikki turhat taikaesineet myyntiin, että saisi edes soihtuja ja ruokaa seuraavaa retkeä varten. Jatkossa pitää kai tinkiä stressinhoidosta.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Kiitos vastauksesta. Caretakerhan se oli. Nyt on ongelmana jatkuva rahapula. Laitoin kaikki turhat taikaesineet myyntiin, että saisi edes soihtuja ja ruokaa seuraavaa retkeä varten.

Jos rahasta on jatkuva pula kannattaa napata Antiquarian, kun tämä ilmestyy Hamlettiin. Tämä on siinä mielessä poikkeuksellinen sankari, koska hahmo nostattaa ryhmän kullan kantokykyä. Normaalisti pystyt kasaamaan max 1750 kultaa yhteen inventaario lokeroon. Jokainen Antiquarian nostattaa em. luvun 750:lla. Eli jos tiimissä on esim. kaksi Antiquariania, pystyt keräämään max. 3250 kultaa. [Tästä lisää vielä myöhemmin*.] Tämän lisäksi hahmo löytää uniikkeja esineitä tyrmistä, jotka ovat arvoltaan 500 kultaa (näitä pystyy kasata max. 20 yhteen inventaario lokeroon) ja 1250 kultaa (max. 5 yhteen inv. lokeroon). Huomionarvoista on se, että sinun pitää käyttää tätä hahmoa aina kun avaat lipaston, aarrearkun tai minkä tahansa esineen/curion tyrmässä - muutoin et saa extra loottia.

*Kyvyiltään Antiquarian on kiistatta heikoin hahmo, mutta olen löytänyt lähestymistavan, jolla saa putsattua kiitettävän määrän kultaa (~50k) 1 & 3 tason tyrmistä. Ryhmäkoostumus on seuraavanlainen: Antiquarian + Antiquarian + Man-at-Arms + Man-at-Arms ja aktiivisina kykyinä ovat "Protect Me" & "Riposte". Taisteluissa Antiquarianit kohdistaa Protect Me kyvyn MaA hahmoihin, joka tällöin nostattaa eturivin tankkien väistöä & suojausta. Tämän jälkeen Man at Armsit aloittavat taistelun Riposte kyvyillä. Level 5 tyrmissä en ole uskaltanut käyttää tätä strategiaa, mutta tosiaan helpommissa tehtävissä tällä on saanut haalittua sievoisen summan rahaa.

Toinen tapa kerätä enemmän rahaa & arvoesineitä on jättää aluksi kaikki aarrearkut ja curiot huomioimatta. Eli putsaat ensiksi koko tyrmän vihollisista ja suoritat tehtävän onnistuneesti läpi. Tämän jälkeen himmennät soihtua (mitä vähemmän valoa = sitä enemmän loottia) ja alan availla aiemmin löydettyjä arkkuja.

Jatkossa pitää kai tinkiä stressinhoidosta.

Stressinhoito tosiaan käy kalliiksi ja juuri tästä syystä suosittelen keskittymään yhden stressinpoistoalueen kehittämiseen. Lisäksi jos mahdollista kannattaa harkita Jesterin, Houndmasterin tai Crusaderin tuomista tyrmään. Jokainen edellä mainittu sankari pystyy vähentää stressiä taistelun aikana. Kun takana on enemmän pelitunteja opit ottamaan harkittuja riskejä taisteluiden aikana - ja tällöin suoritat monesti tehtäviä siten että jälkikäteen hahmoilla on vähemmän stressiä, mitä tehtävän aloitusvaiheessa.

Lopuksi on vielä mainittava yhdestä God-Tier tason strategiasta, minkä hoksasin Crimson Courtin myötä. Olen sen verran laiska, joten en jaksa kääntää alla olevaa viestiä suomeksi:

My new favorite tactic is to take two high virtue trinkets (Hero's ring: +25% virtue chance & Ancestor's Tentacle Idol: +25% virtue chance). Equip both of these items to one character and purposefully raising the stress level. When stress level hits 100, it's very likely that the hero will gain Virtue. After this I will pass on the two trinkets to another character. With this method my last run took ~3 hours (Crimson Court second "Epic" level) and three heroes of mine had Virtue.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jälleen kattava tietopaketti OK:lta. Minä kiitän.

Ikävä kyllä, osaa vinkeistä partyn muodostamiseen en pysty vielä täysin hyödyntämään, koska haluttuja hahmoja ei vaan ole tarpeeksi. Esimerkiksi Antiquarianeja on liittynyt sakkiin vasta yksi. Hellioneja piisaa riesaksi asti, enkä osaa sillä pelata kunnolla.

Houndmaster on ehdottomasti suosikkejani ja aionkin pitää ainoan Houndmasterini hengissä ja järjissään, vaikka maksaisi mitä. Voi auttaa muita, vahingoittaa useaa vihollista kerralla ja pystyy käyttämään taitojaan takarivistä, eli pysyy myös pidempään hengissä.

Tällä hetkellä kokoan partyn sen perusteella, että joka paikalla on hahmo, jolla on jotain taitoja, joita siltä paikalta voi käyttää. Tämäkään ei (vielä) aina onnistu ja sitten joku ihmettelee taistelussa tumput suorana.

Tällä hetkellä polttavin kysymys liittyy hahmojen varusteiden ja taitojen paranteluun. Tästäkin epäilemättä löytyy opasvideoita, mutta olen katsonut niitä tänään jo ähkyyn asti.

Eli, jos avaan killassa hahmolle uusia taitoja, tai parantelen varusteita sepän pajalla, koskevatko parannukset vain sitä yhtä hahmoa, vai kaikkia samaa luokkaa edustavia? Ja onko kaikki ostetut parannukset sitten menetetty, jos hahmo kuolee?

Kysyn siksi, kun eri hahmoilla on eri taidot, vaikka ovatkin samaa luokkaa.
 
Ikävä kyllä, osaa vinkeistä partyn muodostamiseen en pysty vielä täysin hyödyntämään, koska haluttuja hahmoja ei vaan ole tarpeeksi. Esimerkiksi Antiquarianeja on liittynyt sakkiin vasta yksi. Hellioneja piisaa riesaksi asti, enkä osaa sillä pelata kunnolla.

Houndmaster on ehdottomasti suosikkejani ja aionkin pitää ainoan Houndmasterini hengissä ja järjissään, vaikka maksaisi mitä. Voi auttaa muita, vahingoittaa useaa vihollista kerralla ja pystyy käyttämään taitojaan takarivistä, eli pysyy myös pidempään hengissä.

Samaa mieltä Helionista. Näissä hahmoissa tuo risk-reward on varsin suuri. Nuo pystyvät aiheuttamaan kunnolla vahinkoa, mutta liikkeiden tuoma debuff on massiivinen, mikä on erityisen ongelmallista hahmon alhaisen HP:n myötä. Jos otat Helionin mukaan tyrmään, niin osta matkaa varten reilusti lääkekasveja (medicinal herbs). Näitä voi käyttää myös taistelun aikana juurikin debuffien poistamiseen.

Samaa mieltä myös Houndmasterista. Vaikka hahmo onkin ns. jokapaikanhöylä, niin tämä on yksi parhaimmista hahmoluokista.

Tällä hetkellä kokoan partyn sen perusteella, että joka paikalla on hahmo, jolla on jotain taitoja, joita siltä paikalta voi käyttää. Tämäkään ei (vielä) aina onnistu ja sitten joku ihmettelee taistelussa tumput suorana.
Koita valita jokaiselle sankarille yksi kyky, joka on mahdollista tehdä epänormaalissa/-optimaalisessa paikassa. Lisäbonus on se, jos kyky automaattisesti siirtää hahmon takaisin optimaaliselle paikalle tai ainakin lähemmäs. Otetaan esimerkiksi Crusader. Muistaakseni kyseisen sankarin jokainen kyky on mahdollista tehdä ainostaan paikoilla 1 & 2. Poikkeuksena on Holy Lance, joka toimii paikoilla 3 & 4.

Riippuen hahmokoostumuksesta & pelityylistä, jokainen Crusaderin kyky on täysin validi. Tämän sanottua mielestäni Crusaderin must have kyky on juurikin tuo Holy Lance. Jos ja kun vihollinen työntää Crusaderin takariville, niin lähimain aina voit pelastaa tilanteen käyttämällä tätä kykyä. Muutoin joutuisit tuhlaamaan 1-2 vuoroa pelkästään hahmojen siirtelyyn.

Lisäksi on mainittava yksi asia, minkä huomasin vasta useiden tuntien jälkeen. Taisteluiden aikana tapahtuva manuaalinen siirtyminen vaihtelee eri hahmojen välillä. Esimerkiksi jos Crusader on paikalla 4 (ja sinulla ei ole Holy Lancea), niin manuaalisesti voit siirtää hahmon paikalle 3, that's it. Sen sijaan esim. Jester voi (muistaakseni) siirtyä paikoille 3-2-1.

Eli, jos avaan killassa hahmolle uusia taitoja, tai parantelen varusteita sepän pajalla, koskevatko parannukset vain sitä yhtä hahmoa, vai kaikkia samaa luokkaa edustavia? Ja onko kaikki ostetut parannukset sitten menetetty, jos hahmo kuolee?

Kysyn siksi, kun eri hahmoilla on eri taidot, vaikka ovatkin samaa luokkaa.

Killassa avatut taidot & näiden parannukset koskevat vain yhtä hahmoa. Eli jos esim. kehität Reynauldin taitoja (kuuluu Crusader hahmoluokkaan), tämä koskee vain tätä yhtä hahmoa - ei muita Crusader sankareita.

Sama pätee varusteiden parantamiseen. Eli jos ostat Reynauldille tason 3 miekan ja haarniskan, päivitykset koskevat ainoastaan tätä yhtä hahmoa.

Lisätarkennuksena on mainittava, että sepän pajan kehittäminen auttaa jokaista hahmoa. Ajatellaan, että seppä osaa takoa korkeintaan tason 2 haarniskoja. Kun päivität pajaa siten, että seppä pystyy takoa tason 3 haarniskoja -> tämä koskee jokaista sankaria. Tämän myötä hahmoluokasta riippumatta (Crusader, Houndmaster, Vestal jne.) voit ostaa sankarille tason 3 haarniskan*

*Oletuksena, että ko. hahmo omaa tarpeeksi korkean levelin.
 
WAU tuota PS4-versiota! Takana on kaksi pelisessiota ja kumpikin näistä päättyi siihen, ettei pää yksinkertaisesti kestänyt PS4-version UI:ta. Kontrolleissa ei tunnu olevan mitään logiikkaa ja ylipäätään pelaaminen on suossa tarpomissa, koska jok'ikinen de-buffi ym. elintärkeä tieto pitää kaivaa näppäinyhdistelmien avulla. Alunperin olin kiinnostunut avautumaan tarkemmin PS4:n ongelmista, mutta helpompi vain todeta ettei tätä versiota kannata ostaa, piste. Pikaisen Google haun perusteella mm. NeoGaffissa, Steam foorumilla ja Redditissä on avaudutta PS4/VItan UI ongelmista.

PC:llä peli toimii kuin junan vessa, joten tämä versio kannattaa ehdottomasti hankkia - ja tämä tulee henkilöltä joka ei pahemmin välitä PC-pelaamisesta.
 
WAU tuota PS4-versiota! Takana on kaksi pelisessiota ja kumpikin näistä päättyi siihen, ettei pää yksinkertaisesti kestänyt PS4-version UI:ta.

PC:llä peli toimii kuin junan vessa, joten tämä versio kannattaa ehdottomasti hankkia - ja tämä tulee henkilöltä joka ei pahemmin välitä PC-pelaamisesta.

Juuri pleikalla minä tätä taon. :eek:

Olen aivan samaa mieltä PS4-version käyttöliittymästä ja sen karmeudesta. Ei ole tietokonetta, joten tällä mennään. Varsinkin alussa partyn kokoaminen oli tuskaa, kun neljättä jäsentä ei meinannut millään saada ryhmään, ilman että joku putosi pois.

Välillä listoja selataan suuntaohjaimella, välillä tatilla, välillä olkanäppäimillä ja - vaihtelu virkistää - joskus liipaisimilla. Kirosanoja ei ole säästelty, mutta jotenkin tämän kanssa on oppinut elämään. Oikeasti hankalinta on erilaisten numeroarvojen vertailu. En ole keksinyt helppoa tapaa vertailla, kumman Crusaderin taidoilla tekisi enemmän lämää, ilman että pää sulaa.

Hauskinta tässä on kuitenkin se, että vaikka käyttöliittymä on selvästi pahuuden voimien puolella pelaajaa vastaan, silti lopulta homma kaatuu siihen, että olen vain niin kehno tässä. En ole vielä päässyt läpi muita kuin "tutki 90% huoneista" -tyyppiset tehtäviä, ja sekin on suoranainen ihme. Viimeksi paettiin taas kesken, puolikuolleena ja järki jäässä.

Suunnitelma on, että hitaasti koetan hivuttaa hahmoille enemmän leveliä ja pitää jo kokemusta saaneet sankarit kunnossa. Jos siis levelillä on mitään muuta vaikutusta, kuin että voi käyttää korkeamman tason varusteita. Tällä hetkellä olen suunnannut resurssit parannuksiin, joita Stagecoachin päivitys vaatii, että uusilla tulokkailla olisi jo valmiiksi kokemusta. Aikaa se vie, mutta en luovuta.
 
Olen aivan samaa mieltä PS4-version käyttöliittymästä ja sen karmeudesta. Ei ole tietokonetta, joten tällä mennään. Varsinkin alussa partyn kokoaminen oli tuskaa, kun neljättä jäsentä ei meinannut millään saada ryhmään, ilman että joku putosi pois.

Välillä listoja selataan suuntaohjaimella, välillä tatilla, välillä olkanäppäimillä ja - vaihtelu virkistää - joskus liipaisimilla. Kirosanoja ei ole säästelty, mutta jotenkin tämän kanssa on oppinut elämään. Oikeasti hankalinta on erilaisten numeroarvojen vertailu. En ole keksinyt helppoa tapaa vertailla, kumman Crusaderin taidoilla tekisi enemmän lämää, ilman että pää sulaa.
En ole pelannut PC-versiota puoleen vuoteen, joten en voi varmaksi sanoa, mutta mielestäni PC-alustalla oli mahdollista tarkastella vaivatta sankareiden kykyjä/tietoja kesken taistelun. PC:llä valtaosan ajasta pelasin Steam ohjaimella, johon olin laatinut omat näppäin asetukset. Taisteluiden aikana:
- Vasemmasta & oikeasta olkanäppäimestä pystyi vaihtamaan sankareita ja täten tarkastella näiden kykyjä.
- A, B, X, Y napeista valittiin kyvyt/hyökkäykset. Eli A=#1 hyökkäys, B=#2 hyökkäys, X=#3 hyökkäys, Y=#4 hyökkäys.

Tällä asetuksella taistelut etenivät sutjakkaasti. Vertailun vuoksi PS4:lla em. asiat on toteutettu eriskummallisen hankalalla tavalla:
- Haluatko tarkastella sankareiden kykyjä? Ensiksi pelaajan pitää painaa neliötä, joka avaa hahmokohtaisen info ikkunan. Vasta tämän jälkeen voit käyttää vasenta & oikeata olkanäppäintä ja vertailla sankareiden kykyjä.
- Kykyjen/hyökkäysten valintaa ei ole sijoitettu d-padiin, koska tämä olisi liian kätevää. Sen sijaan valinta tapahtuu vasemman tatin avulla.

Nyt kun pääsin valittamisen makuun, niin mainitaan pari suunnitteluratkaisua, jotka ovat idioottimaisia. Leirintä vaiheen aikana on mahdollista käyttää inventaarion tavaroita kolmio näppäimestä. Valitettavasti samainen kolmio näppäin päättää myös leirinnän... Oikeasti? Kukaan Red Hookin devaajista ja pelin testaajista ei kokenut tätä ongelmallisena ratkaisuna?

Toinen valituksen aihe koskee tilannetta, kun haluat lievittää stressiä kapakassa tai luostarissa. PS4:lla tämä menee seuraavanlaisesti:
1. vaihe: Kapakan tai luostarin kohdalla painat X-näppäintä
2. vaihe: Vasemmalla tatilla/d-padilla valitset oikeasta reunasta hahmon & painat X-näppäintä
3. vaihe: Seuraavaksi valitset huoneen, mihin haluat laittaa aiemmin valitun hahmon & painat X-näppäintä.

Mitä jos haluan lievittää toisen sankarin stressiä? Onnistuuko tämä tismalleen samalla tavalla kuin ensimmäisellä kerralla? Ei tietenkään - tämä olisi ihan hölmöä. Nyt pelaajan täytyy pitää L2-näppäintä pohjassa koko 2. vaiheen ajan.

Noh. Onneksi Red Hookin väki on tyytyväinen PS4 käännökseen:

We felt that we did a good job considering the scope of the project and that the game was not designed for a controller originally.

Hauskinta tässä on kuitenkin se, että vaikka käyttöliittymä on selvästi pahuuden voimien puolella pelaajaa vastaan, silti lopulta homma kaatuu siihen, että olen vain niin kehno tässä. En ole vielä päässyt läpi muita kuin "tutki 90% huoneista" -tyyppiset tehtäviä, ja sekin on suoranainen ihme. Viimeksi paettiin taas kesken, puolikuolleena ja järki jäässä.
Laitatko pari esimerkkiä millaisia ryhmiä käytät tyrmissä. Let's Play videoiden perusteella tämä on sellainen osa-alue, missä monella on parantamisen varaa. Pelin neljä pääaluetta (Ruins, Warrens, Weald, Cove) sisältävät omat uniikit viholliset jotka tulisi ottaa huomioon. Esimerkiksi Ruins alueelle ei kannata tuoda Houndmasteria, koska hahmon Bleed kyky ei tehoa luuranko vihollisiin. Sen sijaan tähän alueeseen sopii erittäin hyvin mm. Plague Doctor tai Abomination, koska em. viholliset altistuvat herkästi Blight hyökkäyksille.

Lisäksi monta viikkoa kampanja on kestänyt ja noin yleisesti ottaen, minkä tasoisia sinun sankarit ovat?

Suunnitelma on, että hitaasti koetan hivuttaa hahmoille enemmän leveliä ja pitää jo kokemusta saaneet sankarit kunnossa. Jos siis levelillä on mitään muuta vaikutusta, kuin että voi käyttää korkeamman tason varusteita.
Hahmojen tason/levelin noususta on hyötyä. Jokainen tason nousu nostaa useita sankarin "resistance" lukemia. Esimerkiksi tason 0 Reynauldin ja tason 6 Reynauldin erot ovat seuraavanlaiset:

Novice (LVL 0) Reynauld -> Legend (LVL 6) Reynauld:
- Stun: 40% -> 100%
- Blight 30% -> 90%
- Move 40% -> 100%
- Bleed 30% -> 90%
- Debuff 30% -> 90%
- Trap 10% -> 70%

Toki myös vihollisten bleed, blight ym. hyökkäykset kehittyvät edetessä vaikeampiin tyrmiin (LVL1 -> LVL3 -> LVL5 -> LVL6). Mutta esimerkiksi näillä kokeneemmilla sankareilla voi (ja kannattaakin) puhdistaa alemman tason tyrmiä ja pomotaisteluja. Omasta kokemuksesta sanoisin, että suurimmat sydämentykytykset tulivat, kun LVL3 & LVL5 sankarit hyppäsivät ensimmäistä kertaa LVL3 & LVL5 tyrmiin. Sitten kun käytössä oli yhden tason korkeammat sankarit (LVL4 & LVL6), niin taistelut olivatkin jo helpompia.
 
Viimeksi muokattu:
Laitatko pari esimerkkiä millaisia ryhmiä käytät tyrmissä. Let's Play videoiden perusteella tämä on sellainen osa-alue, missä monella on parantamisen varaa.

Lisäksi monta viikkoa kampanja on kestänyt ja noin yleisesti ottaen, minkä tasoisia sinun sankarit ovat?

Viimeisin tehtävä (Ruins, Explore 90% of rooms, Short) päättyi aika äkkiä. Sankarit olivat

Reynauld (Crusader, Lv 1)
Mustel (Leper, Lv 1)
Addinell (Graverobber, Lv 1)
Fevrel (Vestal, Lv 0)

Pahoittelen epämääräistä kuvausta, mutta en koskaan muista vihollisten nimiä. Mutta ekassa taistelussa oli zombeja/luurankoja ja se meni ongelmitta, mitä nyt stressiä tuli. Toisessa oli näitä pulleita, valkoisia toukkia ja nekin kuolivat helposti.

Kolmannessa taistelussa oli maantierosvoja (huppupäisiä ihmisiä). Eturivissä oli ruoskalla (Punish hyökkäyksenä) aseistautunut iso ukonköriläs (Hp 35), toisena Slice & Dicella hyökkäävä veitsimies ja kolmantena muskettiampuja (käytti koko ajan Blanket Firea).

Reynauld tyrmäsi ison möllin, Graverobber heitteli tikareita ja Leper ei poikkeuksellisesti lyönyt juurikaan huteja. Jatkuva Blanket Fire, debuffit ja vihollisten lyömät kriittiset osumat nakersivat koko ryhmää. Vestal sai Leperin pelastettua kahdesti tai kolmesti kuoleman portilta ja Graverobberista tuli Heroic ja vihut lyötiin, mutta Reynauld kuoli. Kaikki olivat tämän jälkeen sekoamisen partaalla. Leper ja Graverobber olivat lähellä kuolemaa ja Leperillä oli vuotava haava, joten päätin lähteä lipettiin, ettei tule toistakin ruumista.

Kaikki Herot ovat 0-1 Levelillä. Menossa on viikko 15. Mitään parannuksia ei ole kenelläkään, koska tässä vaiheessa tuntuu turvallisemmalta käyttää varat kylän paranteluun. Ehkä se on virhe, en osaa sanoa. Varsinkin Stagecoachia haluaisin parantaa, jotta kaikki tulokkaat eivät olisi Lv 0. Reynauld on tähän asti ollut yksi vahvimpia hahmojani ja on selvinnyt pahemmastakin. En todellakaan odottanut Crusaderini kuolevan.

Pari aiempaa seikkailua meni kutakuinkin samaan tapaan, tosin Hellionin Iron Swan -hyökkäyksen havaitsin erittäin hyödylliseksi. Pirullisimmat viholliset ovat takarivissä ja Iron Swanilla voi lyödä niitä kovaa, eikä itselle tule debuffia.

Otan mielelläni neuvoja vastaan.

Muoks: Vestal olikin Lv 0, ei Lv 1.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeisin tehtävä (Ruins, Explore 90% of rooms, Short) päättyi aika äkkiä. Sankarit olivat

Reynauld (Crusader, Lv 1)
Mustel (Leper, Lv 1)
Addinell (Graverobber, Lv 1)
Fevrel (Vestal, Lv 0)
Tämä kuulostaa ihan ok ryhmältä, jos kyseessä on Lvl 1 tyrmä. Jos mahdollista olisin korvannut Graverobberin "move" ja/tai "stun" hahmolla. Jatkan tästä hieman eteenpäin seuraavan lainauksen jälkeen.

Kolmannessa taistelussa oli maantierosvoja (huppupäisiä ihmisiä). Eturivissä oli ruoskalla (Punish hyökkäyksenä) aseistautunut iso ukonköriläs (Hp 35), toisena Slice & Dicella hyökkäävä veitsimies ja kolmantena muskettiampuja (käytti koko ajan Blanket Firea).

Reynauld tyrmäsi ison möllin, Graverobber heitteli tikareita ja Leper ei poikkeuksellisesti lyönyt juurikaan huteja. Jatkuva Blanket Fire, debuffit ja vihollisten lyömät kriittiset osumat nakersivat koko ryhmää. Vestal sai Leperin pelastettua kahdesti tai kolmesti kuoleman portilta ja Graverobberista tuli Heroic ja vihut lyötiin, mutta Reynauld kuoli. Kaikki olivat tämän jälkeen sekoamisen partaalla. Leper ja Graverobber olivat lähellä kuolemaa ja Leperillä oli vuotava haava, joten päätin lähteä lipettiin, ettei tule toistakin ruumista.
Osa pelin sankareista pystyy sekoittamaan vihollisten järjestystä "move" hyökkäyksillä. Tuossa aiemmin mainitussa taistelussa esim. Okkultistin "Daemon's Pull" kyvyn kohdistaminen muskettiampujaan olisi muuttanut taistelun seuraavanlaisesti:
-> Muskettimies (Brigand Fusilier) siirtyy ensimmäiseen ruutuun, jonka myötä hahmo ei enää voi käyttää Blanket Firea. Tämän sijaan ko. vihollinen tekee varsin tehottoman "Rushed Shot" hyökkäyksen yhteen eturivin sankariin, jonka jälkeen siirtyy yhden ruudun taaksepäin.
-> Veitsimies (Brigand Cutthroat) siirtyy neljänteen ruutuun, josta vihollinen voi ainostaan tehdä "Harmless Poke" hyökkäyksen, jonka jälkeen muistaakseni siirtyy yhden ruudun eteenpäin.

Alueesta riippumatta "move" hyökkäykset ovat hyödyllisiä ja pelistä löytyy parikin vihollista, jotka tyystin skippaavat oman vuoron, jos nämä siirretään epäideaaliseen ruutuun. Hyvä nyrkkisääntö on se, että jos vihollinen aina luuraa etu- tai takarivissä, niin siirrä tämä päinvastaiseen suuntaan. Äkkiseltään muistan vain yhden poikkeuksen, missä vihollinen muuttuu _huomattavasti_ vaarallisemmaksi. Tämä rivivihollinen tulee vastaan Lvl 5 Ruins alueella. Lisäksi osa vihollisista ovat täysin immuuneja siirrolle (esim. Cultist Acolyte), sillä nämä harrastavat samoja hyökkäyksiä sijainnista riippumattta. Okkultistin lisäksi mm. Man-at-Arms, Plague Doctor ja Bounty Hunter pystyvät myös sekoittamaan vihollisten järjestystä.

Toinen neuvo on ottaa yksi sankari mukaan tyrmään, joka pystyy stunnata tehokkaasti vihollisia. Kiistatta paras hahmo on Plague Doctor, mutta muitakin hyviä hahmoja löytyy (MaA, Abomination, Bounty Hunter, Crusader). Kun taistelun asetelma on muuttunut 4 vs 4 -> 4 vs 2 tilanteeseen sinulla on mahdollista alkaa himmailla & parantaa sankareita.

Kaikki Herot ovat 0-1 Levelillä. Menossa on viikko 15. Mitään parannuksia ei ole kenelläkään, koska tässä vaiheessa tuntuu turvallisemmalta käyttää varat kylän paranteluun. Ehkä se on virhe, en osaa sanoa. Varsinkin Stagecoachia haluaisin parantaa, jotta kaikki tulokkaat eivät olisi Lv 0. Reynauld on tähän asti ollut yksi vahvimpia hahmojani ja on selvinnyt pahemmastakin. En todellakaan odottanut Crusaderini kuolevan.
Tapoja on varmasti monia. Meikäläinen on tottunut kehittämään Hamletin seuraavanlaisesti:

Deeds:
-> Aluksi kehitän Stage Coachin "Hero Barracks" kohdan tasolle 4.
-> Seuraavaksi kehitän Blacksmithin "Furnace" kohdan tasolle 4-5.
-> Tämän jälkeen kehitän Blacksmithin "Weaponsmithing" ja "Armorsmithing" kohdat maksimiin.

Bust:
-> Aluksi valitsen yhden stressinpoistokeinon Abbeysta ja kehitän tämän tasolle 1-3.
-> Seuraavaksi kehitän Sanitariumin ”Treatment Library” kohdan tasolle 5 ja ”Patient Cells” kohdan tasolle 2.

Sankarin tasosta riippumatta pyrin aina poistamaan poikkeuksellisen ikävät negatiiviset piirteet pois. Etenkin ”Curious” ja ”Kleptomaniac” piirteet kannattaa välittömästi poistaa. Pelkästään yhden tehtävän aikana on mahdollista, että kleptomaani lipastaa sen verran arvotavaroita omaan taskuun, jonka johdosta olisi ollut edullisempaa poistaa kyseinen piirre heti aluksi pois Sanitariumissa.

Lisäksi tietyissä tapauksissa vahvistan positiivisen luonteenpiirteen. Esimerkkinä toimii ”Hard Noggin” (+15% Stun Resist), ”Thick Blooded” (+10% Blight Resist), ”Clotter” (+10% Bleed Resist) ja ”Unyielding” (+10% Death Blow Resist). Positiivisten luonteenpiirteen lukitseminen on varsin kallista, joten aluksi kannattaa keskittyä tiettyjen huonojen luonteenpiirteiden poistamiseen.

Portraits:
-> Aluksi kehitän Guildin ”Training Regimen” kohdan tasolle 4-5.
-> Seuraavaksi kehitän Guildin ”Instructor Mastery” kohdan maksimiin.

Eli sama periaate kuin Blacksmithin kohdalla, missä ensiksi poljen hinnan matalaksi ja vasta tämän jälkeen alan ostaa sankareille parempia varusteita & kykyjä. Tietenkin poikkeuksia löytyy, jos menen pomotaisteluun tai astun ensimmäistä kertaa Lvl 3 (Lvl 5) tason sankareilla Lvl 3 (Lvl 5) tason tyrmään. Näissä em. tapauksissa on parasta pelata varman päälle.

- - - - - - - - - - - - -

Jos sinulla on käytössä Crimson Court DLC, ota tämä pois päältä. Olen nyt kahteen otteeseen pelannut Darkest Dungeonia + Crimson Court komboa. Ensimmäisen kerran, kun DLC julkaistiin PC:lle about puoli vuotta takaperin ja nyt toistamiseen PS4:lla. Kummassakin tapauksessa suoritin 40-60 viikkoa ja kummassakin tapauksessa en suorittanut kampanjaa loppuun asti.

Mielestäni tuo laajennus on melko ongelmallinen ja tämä soveltuu paremmin pelaajille, jotka ovat a) läpäisseet pelin kertaalleen ja b) ovat kiinnostuneita entistä laajemmasta kampanjasta.

- - - - - - - - - - - - -

Yleistä avautumista pelistä. En tiedä onko studion sisällä tapahtunut muutoksia, mutta päivitysten myötä Darkest Dungeon on muuttunut tasaisen varmasti himpun verran huonompaan suuntaan. Alunperin (eli PC -julkaisun yhteydessä) Darkest Dungeon oli koherentti kokonaisuus. Valitettavasti julkaisun jälkeen tuotu lisäsisältö on ollut "ihan kiva" -tason uudistuksia, jotka ovat tuntuneet enemmän tai vähemmän päälleliimatuilta ominaisuuksista. Räikein esimerkki on "stealth" viholliset, jotka tulevat vastaan ensimmäisen kerran Lvl 3 tyrmissä. Kahden ensimmäisen vuoron aikana valtaosa sankareiden hyökkäyksistä ei tehoa kyseiseen viholliseen.
- Onko tällä vaikutusta taisteluiden haastavuuteen? Eipä oikeastaan.
- Muuttaako tämä taisteluita kiinnostavalla tavalla? Ei, koska kahden ensimmäisen vuoron ajan keskityn hyökkäämään toisen vihollisen kimppuun.
- Entä istuuko tämä uudistus pelin maailmaan? Ei todellakaan. Jotenkin pöhköä, että silloin tällöin vastaan tulee neljän vihollisen joukkio, joista yksi nyt sattuu olemaan "piilossa" ja tähän tepsii vain valikoidut hyökkäykset. Tiivistettynä tuo on täysin turha & yhdentekevä ominaisuus. Darkest Dungeonin julkaisun jälkeinen kehitys on mennyt yllättävään suuntaan, koska studion yksi päävetäjistä kommentoi kuinka "less is more" ajattelutapa on monesti hyvä asia strategiapelien suunnittelussa.

Valituksesta huolimatta en halua antaa liian negatiivista kuvaa pelistä. Mielestäni DD on edelleen mainio peli, mutta ikävästi ei niin hyvä, mitä aikoinaan julkaisussa:
- Originaali Darkest Dungeon: 5/5
- Nykypäivän Darkest Dungeon: 4/5
- Crimson Court laajennus: 3/5
 
Ylös Bottom