Viimeisin tehtävä (Ruins, Explore 90% of rooms, Short) päättyi aika äkkiä. Sankarit olivat
Reynauld (Crusader, Lv 1)
Mustel (Leper, Lv 1)
Addinell (Graverobber, Lv 1)
Fevrel (Vestal, Lv 0)
Tämä kuulostaa ihan ok ryhmältä, jos kyseessä on Lvl 1 tyrmä. Jos mahdollista olisin korvannut Graverobberin "move" ja/tai "stun" hahmolla. Jatkan tästä hieman eteenpäin seuraavan lainauksen jälkeen.
Kolmannessa taistelussa oli maantierosvoja (huppupäisiä ihmisiä). Eturivissä oli ruoskalla (Punish hyökkäyksenä) aseistautunut iso ukonköriläs (Hp 35), toisena Slice & Dicella hyökkäävä veitsimies ja kolmantena muskettiampuja (käytti koko ajan Blanket Firea).
Reynauld tyrmäsi ison möllin, Graverobber heitteli tikareita ja Leper ei poikkeuksellisesti lyönyt juurikaan huteja. Jatkuva Blanket Fire, debuffit ja vihollisten lyömät kriittiset osumat nakersivat koko ryhmää. Vestal sai Leperin pelastettua kahdesti tai kolmesti kuoleman portilta ja Graverobberista tuli Heroic ja vihut lyötiin, mutta Reynauld kuoli. Kaikki olivat tämän jälkeen sekoamisen partaalla. Leper ja Graverobber olivat lähellä kuolemaa ja Leperillä oli vuotava haava, joten päätin lähteä lipettiin, ettei tule toistakin ruumista.
Osa pelin sankareista pystyy sekoittamaan vihollisten järjestystä "move" hyökkäyksillä. Tuossa aiemmin mainitussa taistelussa esim. Okkultistin "Daemon's Pull" kyvyn kohdistaminen muskettiampujaan olisi muuttanut taistelun seuraavanlaisesti:
-> Muskettimies (Brigand Fusilier) siirtyy ensimmäiseen ruutuun, jonka myötä hahmo ei enää voi käyttää Blanket Firea. Tämän sijaan ko. vihollinen tekee varsin tehottoman "Rushed Shot" hyökkäyksen yhteen eturivin sankariin, jonka jälkeen siirtyy yhden ruudun taaksepäin.
-> Veitsimies (Brigand Cutthroat) siirtyy neljänteen ruutuun, josta vihollinen voi ainostaan tehdä "Harmless Poke" hyökkäyksen, jonka jälkeen muistaakseni siirtyy yhden ruudun eteenpäin.
Alueesta riippumatta "move" hyökkäykset ovat hyödyllisiä ja pelistä löytyy parikin vihollista, jotka tyystin skippaavat oman vuoron, jos nämä siirretään epäideaaliseen ruutuun. Hyvä nyrkkisääntö on se, että jos vihollinen aina luuraa etu- tai takarivissä, niin siirrä tämä päinvastaiseen suuntaan. Äkkiseltään muistan vain yhden poikkeuksen, missä vihollinen muuttuu _huomattavasti_ vaarallisemmaksi. Tämä rivivihollinen tulee vastaan Lvl 5 Ruins alueella. Lisäksi osa vihollisista ovat täysin immuuneja siirrolle (esim. Cultist Acolyte), sillä nämä harrastavat samoja hyökkäyksiä sijainnista riippumattta. Okkultistin lisäksi mm. Man-at-Arms, Plague Doctor ja Bounty Hunter pystyvät myös sekoittamaan vihollisten järjestystä.
Toinen neuvo on ottaa yksi sankari mukaan tyrmään, joka pystyy stunnata tehokkaasti vihollisia. Kiistatta paras hahmo on Plague Doctor, mutta muitakin hyviä hahmoja löytyy (MaA, Abomination, Bounty Hunter, Crusader). Kun taistelun asetelma on muuttunut 4 vs 4 -> 4 vs 2 tilanteeseen sinulla on mahdollista alkaa himmailla & parantaa sankareita.
Kaikki Herot ovat 0-1 Levelillä. Menossa on viikko 15. Mitään parannuksia ei ole kenelläkään, koska tässä vaiheessa tuntuu turvallisemmalta käyttää varat kylän paranteluun. Ehkä se on virhe, en osaa sanoa. Varsinkin Stagecoachia haluaisin parantaa, jotta kaikki tulokkaat eivät olisi Lv 0. Reynauld on tähän asti ollut yksi vahvimpia hahmojani ja on selvinnyt pahemmastakin. En todellakaan odottanut Crusaderini kuolevan.
Tapoja on varmasti monia. Meikäläinen on tottunut kehittämään Hamletin seuraavanlaisesti:
Deeds:
-> Aluksi kehitän Stage Coachin "Hero Barracks" kohdan tasolle 4.
-> Seuraavaksi kehitän Blacksmithin "Furnace" kohdan tasolle 4-5.
-> Tämän jälkeen kehitän Blacksmithin "Weaponsmithing" ja "Armorsmithing" kohdat maksimiin.
Bust:
-> Aluksi valitsen yhden stressinpoistokeinon Abbeysta ja kehitän tämän tasolle 1-3.
-> Seuraavaksi kehitän Sanitariumin ”Treatment Library” kohdan tasolle 5 ja ”Patient Cells” kohdan tasolle 2.
Sankarin tasosta riippumatta pyrin aina poistamaan poikkeuksellisen ikävät negatiiviset piirteet pois. Etenkin ”Curious” ja ”Kleptomaniac” piirteet kannattaa välittömästi poistaa. Pelkästään yhden tehtävän aikana on mahdollista, että kleptomaani lipastaa sen verran arvotavaroita omaan taskuun, jonka johdosta olisi ollut edullisempaa poistaa kyseinen piirre heti aluksi pois Sanitariumissa.
Lisäksi tietyissä tapauksissa vahvistan positiivisen luonteenpiirteen. Esimerkkinä toimii ”Hard Noggin” (+15% Stun Resist), ”Thick Blooded” (+10% Blight Resist), ”Clotter” (+10% Bleed Resist) ja ”Unyielding” (+10% Death Blow Resist). Positiivisten luonteenpiirteen lukitseminen on varsin kallista, joten aluksi kannattaa keskittyä tiettyjen huonojen luonteenpiirteiden poistamiseen.
Portraits:
-> Aluksi kehitän Guildin ”Training Regimen” kohdan tasolle 4-5.
-> Seuraavaksi kehitän Guildin ”Instructor Mastery” kohdan maksimiin.
Eli sama periaate kuin Blacksmithin kohdalla, missä ensiksi poljen hinnan matalaksi ja vasta tämän jälkeen alan ostaa sankareille parempia varusteita & kykyjä. Tietenkin poikkeuksia löytyy, jos menen pomotaisteluun tai astun ensimmäistä kertaa Lvl 3 (Lvl 5) tason sankareilla Lvl 3 (Lvl 5) tason tyrmään. Näissä em. tapauksissa on parasta pelata varman päälle.
- - - - - - - - - - - - -
Jos sinulla on käytössä Crimson Court DLC, ota tämä pois päältä. Olen nyt kahteen otteeseen pelannut Darkest Dungeonia + Crimson Court komboa. Ensimmäisen kerran, kun DLC julkaistiin PC:lle about puoli vuotta takaperin ja nyt toistamiseen PS4:lla. Kummassakin tapauksessa suoritin 40-60 viikkoa ja kummassakin tapauksessa en suorittanut kampanjaa loppuun asti.
Mielestäni tuo laajennus on melko ongelmallinen ja tämä soveltuu paremmin pelaajille, jotka ovat a) läpäisseet pelin kertaalleen ja b) ovat kiinnostuneita entistä laajemmasta kampanjasta.
- - - - - - - - - - - - -
Yleistä avautumista pelistä. En tiedä onko studion sisällä tapahtunut muutoksia, mutta päivitysten myötä Darkest Dungeon on muuttunut tasaisen varmasti himpun verran huonompaan suuntaan. Alunperin (eli PC -julkaisun yhteydessä) Darkest Dungeon oli koherentti kokonaisuus. Valitettavasti julkaisun jälkeen tuotu lisäsisältö on ollut "ihan kiva" -tason uudistuksia, jotka ovat tuntuneet enemmän tai vähemmän päälleliimatuilta ominaisuuksista. Räikein esimerkki on "stealth" viholliset, jotka tulevat vastaan ensimmäisen kerran Lvl 3 tyrmissä. Kahden ensimmäisen vuoron aikana valtaosa sankareiden hyökkäyksistä ei tehoa kyseiseen viholliseen.
- Onko tällä vaikutusta taisteluiden haastavuuteen? Eipä oikeastaan.
- Muuttaako tämä taisteluita kiinnostavalla tavalla? Ei, koska kahden ensimmäisen vuoron ajan keskityn hyökkäämään toisen vihollisen kimppuun.
- Entä istuuko tämä uudistus pelin maailmaan? Ei todellakaan. Jotenkin pöhköä, että silloin tällöin vastaan tulee neljän vihollisen joukkio, joista yksi nyt sattuu olemaan "piilossa" ja tähän tepsii vain valikoidut hyökkäykset. Tiivistettynä tuo on täysin turha & yhdentekevä ominaisuus. Darkest Dungeonin julkaisun jälkeinen kehitys on mennyt yllättävään suuntaan, koska studion yksi päävetäjistä kommentoi kuinka "less is more" ajattelutapa on monesti hyvä asia strategiapelien suunnittelussa.
Valituksesta huolimatta en halua antaa liian negatiivista kuvaa pelistä. Mielestäni DD on edelleen mainio peli, mutta ikävästi ei niin hyvä, mitä aikoinaan julkaisussa:
- Originaali Darkest Dungeon: 5/5
- Nykypäivän Darkest Dungeon: 4/5
- Crimson Court laajennus: 3/5