Darkest Dungeon

Keskustelu osiossa 'Pelit' , aloittajana OK, 15.03.2015.

  1. OK

    OK Active Member

    [​IMG]

    Kehittäjä: Red Hook Studios
    Julkaisija: Red Hook Studios
    Alustat: PC (1.19.2016), PS4/Vita (27.9.2016), iPad (2016), Switch (2017-2018?)
    Hinta: 22,95€
    Genre: Vuoropohjainen strategiapeli
    Pelimuodot: Yksinpeli
    Kotisivut: www.darkestdungeon.com
    Muuta: Kickstarter, Steam
    Arvostelut: OpenCritic

    Darkest Dungeonin olemassaolo tuli noteerattua Nelinpelin varaslähdön kautta ja 50 minuutin katselun jälkeen oli myyty fiilis. Kyseessä on pienen tiimin työstämä vuoropohjainen strategiapeli johon on ympätty roolipeli, roguelike ja dungeon crawl elementtejä. Lisäksi olennaisessa osassa toimii mm. XCOM:sta tuttu permadeath. Taisteluissa kaatuneet taistelijat pysyvät kuolleina ja tästä huolehtii pelin taustalla pyörivä autotallennus. Jälkikäteen kuolleita sankareita voi muistella hautausmaan puolella, jonka jälkeen tarina jatkuu avuttomilla hahmoilla. Tyrmien koluamisen jälkeen palataan takaisin omaan kylään, jota on mahdollista kehittää olettaen että resursseja löytyy tarvittava määrä. Sama pätee myös hahmoihin, joita voi kehittää kykyjen ja varusteiden avulla.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 29.09.2017
  2. Robotti

    Robotti Member

    Vastaus: Darkest Dungeon

    Mikä on tämän pelin tilanne konsoleilla nykyään? Wikipedian mukaan on Vitalle ja PS4:lle, mutta ei löydy Storesta.

    E: On kyllä Steamissa tarjouksessa. 11.99e maanantaihin asti. 19.99e normihinta.
     
  3. OK

    OK Active Member

    Vastaus: Darkest Dungeon

    Darkest Dungeon on edelleen kehityksessä. PS4 ja Vita versioille ei ole annettu tarkkaa julkaisupäivää. PC julkaisun on tarkoitus tapahtua loppuvuodesta, mutta en tiedä toteutuuko tämä. Keväällä studio lisäsi peliä vaikeuttavan corpse -mekaniikan, josta edelleen osa pelaajakunnasta nurisee Steamin foorumeilla. Kommentit ovat luokkaa: "this was the world's best game, now this is absolute garbage."

    Mielestäni kelpo hinta. Itse ostin puoleen hintaan touko-kesäkuussa ja peli vaikutti varsin hyvältä (Steamin pelikello näyttää 40h). Tämän sanottua odottaisin ehkä lopullista tuotetta ja mieluiten Vita -versiota.
     
  4. Robotti

    Robotti Member

    Vastaus: Darkest Dungeon

    Mitäs se corpse-mekaniikka tekee?

    Tämä kiinnostaa siksi, että iso osa Vitan roguelikeistä näyttää enemmän tasohyppelyiltä rogue-elementeillä. Eikä sekään ole välttämättä huono asua, mutta alkaa jo tulla korvista nämä retroloikat, joissa pitää väistellä kahta tusinaa lentävää tulipalloa tai piikkiä ja samalla koettaa kerätä aarteita ja listiä öttiäisiä.

    Tämän pelin trailereissa ei paljon hypitä ja se olisi tervetullutta vaihtelua. Ostaisin muuten Steamista, mutta tällä hetkellä PC-pelaaminen tapahtuu vain kaverin luona.
     
  5. OK

    OK Active Member

    Vastaus: Darkest Dungeon

    Corpse -mekaniikan myötä vihollisen ruumis jää taistelukentälle. Osa vanhasta pelaajakunnasta nosti huomattavan melun, sillä he kokivat tämän sotkevan heidän tapaa pelata peliä. Itse en kuulu tähän ryhmään, sillä koen mekaniikan tuovan lisää ajateltavaa: joko sinun täytyy ennakkoon päättää missä järjestyksessä tapat viholliset (etteivät ruumiit ole myöhemmässä vaiheessa tiellä) tai otat ryhmään mukaan esim. okkultismiin perehtyneen hahmon, joka vaivatta poistaa kaikki kaadetut viholliset taistelusta. Harmillisesti valitus edelleen jatkuu ja voin vain kuvitella, miten paljon tämä on hidastanut pelinkehitystä. Etenkin kun Darkest Dungeonista löytyy ihan oikeitakin puutteita, mihin tulisi käyttää aikaa. Tämän takia suhtaudun skeptisesti, sillä lopputulos voi hyvinkin olla kohtalaisen ja susisurkean välimaastossa jos kehittäjät yrittävät miellyttää jokaista pelaajaa, mikä on ainakin tähän asti ollut heidän tavoitteensa.
     
  6. Maickkeli

    Maickkeli New Member

    PSN:
    MikeThaFifa
    Vastaus: Darkest Dungeon

    Pitkään pähkäilin tämän hankkimista ja nyt kun se tuolla Steamissa oli -40% alennuksessa, niin oli pakkoa tarttua.

    Ainakin ekan kymmenen tunnin perusteella tämä vaikuttaa suht mainiolta tekeleeltä. Juuri äsken kävi aika perinteiset, kun kokeilin neljällä tason kolme jampalla pistellä örkkiä ja ihmistä pinoon (tason kolme seikkailu). Kaksi taistelua ja kolme noista kuoli. Abandon Quest ja peli kiinni. Täytyy taas huomenissa kokeilla uudelleen. Muutenhan tuo ensimmäinen pelikerta on aika paljon sellaista kaiken mahdollisen kokeilemista. Sitten jatkossa tietää, milloin kannattaa lähteä pieksemään bosseja saastaisiin tyrmiin.

    Eli ainakin alkuun tuntuu haastetta riittävän, mikä ei ole ollenkaan huono juttu. Toivottavasti tästä piisaa vielä lukuisia pelitunteja, eikä kyllästyminen iske, mikäli peli alkaa toistaa liikaa itseään. Saa nähä.
     
  7. OK

    OK Active Member

    Vastaus: Darkest Dungeon

    Hah :A tuttu fiilis. Tuli myös itse huomattua, kuinka korkeamman tason tyrmät ovat aluksi hyvin haastavia. Mutta kyllä nämä muutaman kerran jälkeen alkavat sujua huomattavasti paremmin, kun saat päivitettyä paremmat haarniskat, aseet ja kyvyt hahmoille.

    Sitä pelikertaa odotellessa kun vastaan tulee huone, missä on punertava timantti lyhdyn päässä :rolleyes:
     
  8. OK

    OK Active Member

  9. OK

    OK Active Member

    Vastaus: Darkest Dungeon

    Vasta tänään tuli havahdettua, että pelihän on nyt virallisesti julkaistu. En ole vielä ehtinyt testata lopullista versiosta, mutta arvostelut ainakin vaikuttavat lupaavilta:


    Game Informer: 9/10
    USgamer: 9/10
    The Escapist: 8/10
    Hardcore Gamer: 8/10

    Early Access versiota tuli pelattua viime vuonna yht. ~80 tuntia ja nopean lukaisun perusteella yläpuolen arvostelut kuvastavat aika hyvin omia mietteitä pelistä. Tosiaan peli on todella ankara pelaajaa kohtaan, mutta toisaalta myös reilu. Jokainen epäonnistunut matka ja kuolema on mennyt omaan piikkiin, jonka takana on monesti ollut liiallinen optimismi ja/tai periksiantamattomuus.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 22.01.2016
  10. OK

    OK Active Member

    Vastaus: Darkest Dungeon

    Jokin aika sitten uskalsin astua ensimmäisen kerran varsinaiseen Darkest Dungeoniin ja oli tämä kyllä huikea kokemus. Uuvuttavan tarpomisen jälkeen kohtasin lopulta loppupomon. Olin hieman pettynyt kyseisen hahmon ulkoasuun, mutta haaste oli ainakin kohdallaan. Siinä missä muiden alueiden (Ruins, Warrens, Weald ja Cove) 3. tason pomot olivat kohtuullisen helppo listiä - oli DD:n pomotaistelu täysin eri luokkaa. Neljästä sankarista kaksi menehtyi (toinen sydänkohtaukseen ja toinen verenvuotoon). Selviytyneistä sankareista Okkultistilla HP oli 0 ja Crusaiderilla 2. Lisäksi stressitaso oli kummallakin lähes 200. Toisin sanoen voitto ei olisi voinut mennä enää tiukemmaksi.

    katso liitettä 15301

    En tiedä löytyykö muilla enää kiinnostusta peliä kohtaan, mutta sen vinkin annan ettei kannata lukea Wikistä ennakkoon tietoa viimeisestä alueesta. Kokemus on hyvin erilainen jos lähtee ns. sokkona tähän matkaan ja tämän myötä tyrmän suorittaminen saa aikaa entistä suuremman voittajafiiliksen. Meikäläisellä sydän hakkasi melko kovaa pelin viimeisillä minuuteilla, vaikka kyseessä onkin vuoropohjainen peli.

    Vielä seuraavan parin päivän ajan peliä myydään 19,95 euron hintaan, jonka jälkeen myyntihinnaksi tulee 24,95€. Kannattaa ehdottomasti testata.
     
  11. Robotti

    Robotti Member

    Vastaus: Darkest Dungeon

    Kyllä kiinnostaa. Kun en itse ole päässyt pelaamaan (Vita-julkaisua odotellessa), niin ei välttämättä ole kovin paljon annettavaa keskusteluun. Tämä ketju pitää aina katsastaa, kun on tullut uusia viestejä.

    Pelin tyyli kolahti kovaa jo silloin kuin trailerin näin. Synkkää fantasiaa ei ole liiaksi tarjolla. Onhan Warhammer Fantasy Battle ja Mordheim, mutta näidenkin osalta se on jäänyt vain taiteen ihasteluksi. Olen sen verran huono maalaamaan figuja.

    Onko peli muuttunut merkittävästi nyt kun se on oikeasti valmis? Silloin Steam-tarjouksen aikaan oltiin ymmärtääkseni betassa tai öörli äksessissä.

    Onko tullut esimerkiksi uusia hahmoja, joilla pelataan ihan eri tyylillä? Mitä mieltä olet, tuleeko peliä pelattua sen jälkeen kun se on mennyt läpi?
     
  12. OK

    OK Active Member

    Vastaus: Darkest Dungeon

    Tyyli on tosiaan aivan huikea. Visuaalisen toteutuksen ohella suuri kiitos kuuluu narraattorille jonka kommentit aina pistää hymyilyttää, vaikka one-linerit onkin tullut kuultua useaan otteeseen.

    En pelannut Early Accessin viimeisimpiä (=marras-joulukuun) versioita, mutta omasta mielestäni valmis versio ei eroa merkittävästi kesän ja syksyn aikaisista EA -versioista. Joulukuussa studio lisäsi yhteisön luoman mini-pomon (The Collector) ja sekä rivivihollisen (Madman), jotka näin vasta nyt viime viikolla. Kumpikin on ollut hyvä lisä jo valmiiksi kattavaan viholliskaartiin. Lisäksi samoihin aikoihin julkaistiin yhteisön luoma sankari, Abomination, johon ei päde perinteiset kykyrajoitukset. Normaalisti jokainen sankari omaa seitsemän kykyä, joista pelaaja voi valita max. neljä. Sen sijaan Abomination voi käyttää koska tahansa jokaista hahmon seitsemää kykyä transformaation kautta. Varjopuolena on se, että muodon muuttaminen stressaa muita ryhmäläisiä ja samalla debuffaa hahmoa.

    Kaikkiaan muutokset ovat pitkälti olleet pelin tasapainoon liittyviä. Esim. nykyisellään pelin 14 hahmoluokasta jokainen on hyödyllinen eikä kukaan tunnu olevan peliä rikkovan ylivoimainen. Näin ei voinut todeta kesällä 2015*. Vielä puoli vuotta sitten turvauduin pitkälti vain muutamien hahmoluokkien käyttämiseen. Yleensä ryhmäni koostui seuraavanlaisesti:

    a) Plague Doctor + Vestal + Crusader + Crusader, tai
    b) Occultist + Hound Master + Hound Master + Bounty Hunter

    Nyt kuitenkin valmiin version myötä myös muut hahmot tuntuvat valideilta vaihtoehdoilta. Ylipäätään on todettava, että studio on tehnyt harvinaisen hyvää työtä eri sankareiden suhteen, sillä tehokkaita ryhmäkombinaatioita löytyy lukuisa määrä. Aiemmin mainittu Abomination sekoittaa pakkaa mukavasti, sillä uskonnolliset sankarit (tähän lukeutuu mm. pelin kiistatta paras parantaja, Vestal) eivät suostu samaan ryhmään kyseisen hahmon kanssa.

    * Spoilerin takia videota ei kannata katsoa loppuun asti.

    Abominationin lisäksi studiolla on tavoitteena julkaista uusi pelattava hahmo maaliskuussa:

    "March 8th Update: Town Events, the Merchant, and the Musketeer (Adventurer Tier Kickstarter reward class). Circle your calendar–these new features are planned for that day!"

    Tosin tämän enempää ei tiedetä hahmosta ja alustavan tiedon perusteella tämä annetaan vain tietyille Kickstarter lahjoittajille.

    Riippuu täysin pelaajasta. Omalla kohdalla pelasin ~80 tuntia Early Accessia ja tällä hetkellä olen upottanut ~30 tuntia valmiiseen versioon. Tästä huolimatta olen edelleen koukussa. Alunperin ajattelin, josko tämä olisi hyvä lämmittelypeli XCOM 2:sta ajattelen, mutta nykyisellään en näe mitään tarvetta ostaa XCOMin jatko-osaa heti julkaisussa, ehkä sitten joskus kesällä. En ole vielä läpäissyt tarinaa, mutta lukeman perusteella tämän jälkeen avautuu New Game+ pelitila, jonka myötä:

    - peli alkaa kokonaan alusta
    - viholliset ovat haastavampia
    - tarina tulee läpäistä 91 viikossa
    - pelaaja saa menettää korkeintaan 13 sankaria

    50/50 tartunko tähän vai aloitanko pelin alusta ns. perus vaikeustasolla. Se on kuitenkin varma ettei pelaamiset jää tähän.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 02.02.2016
  13. OK

    OK Active Member

    Vastaus: Darkest Dungeon

    Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja näin tapahtui eilen illalla. Seuraavaksi mietteitä pelistä.

    Tosiaan tarinan kolme viimeistä tehtävää tuli rykäistyä eilen illalla läpi yhdellä, noin neljän-viiden tunnin istumalla. Kaikkiaan oma aika pelin äärellä aina vain parani mitä pidemmälle pääsin. Julkaisun aikaan koin pelin olevan 4/5 arvoinen tekele. Nyt kuitenkin viimeisen reilun viikon aikana omat fiilikset ovat muuttuneet melkoisesti. Käänteentekevä hetki oli kun sain suoritettua kaikki Darkest Dungeon tyrmät. Jos tältä istumalta pitäisi mainita viime vuosien TOP 3 ikimuistoisinta loppuhetkeä peleissä olisi lista seuraavanlainen:

    1) The Last of Us
    ...
    2) The Walking Dead: Season 1
    3) The Darkest Dungeon

    Tietenkään tämän pelin kohdalla ei kannata odottaa emotionaalisesti vaikuttavaa lopetusta. Tässä tapauksessa kehittäjät selkeästi leikittelivät pelaajien odotuksilla, mikä teki kokemuksesta muistettavan. Sen enempää menemättä yksityiskohtiin viimeisen ~20 minuutin ajan meikäläisellä oli kokoajan poikamainen virne päällä. Toki kaikki eivät ole lämmenneet lopetukselle. Jos toiveena on kokea XCOM 2012:n kaltainen lopputehtävä, joka on sekä kestoltaan että vihollisten lukumäärältään massiivinen, ei Darkest Dungeonin napakka päätös varmasti lämmitä mieltä. Itselle tämä kuitenkin kolahti, sillä alunperin omat odotukset olivat aivan toisenlaiset. Pelin lopusta pitäneet ovatkin kuvailleet jälkikäteen viimeisen alueen tyrmien kokonaisuutta psykologisena taisteluna, mikä onkin osuvasti sanottu.

    Luultavasti olen tehnyt karhunpalveluksen ja jälkikäteen monet kokevat pelin hyvinkin keskinkertaiseksi kaiken tämän vouhotuksen jälkeen. Mutta tosiaan omaan makuun tämä on ollut syntisen hyvä kokemus. Muutama ongelmallinen seikka löytyy, jotka mahdollisesti ovat deal breakereita muutoin pelistä kiinnostuneille. Ensinnäkin hahmoja ja resursseja täytyy grindata. Itseä kyseinen seikka ei häiritse, mutta voin kuvitella etteivät kaikki syty tähän. Toinen ongelmallinen piirre löytyy viimeisen alueen pelimekaniikasta. Hyvin mietoa spoileria:

    Sankarit voivat suorittaa vain yhden Darkest Dungeon tyrmän, jonka jälkeen voit enää käyttää näitä perus alueissa jotka ovat Ruins, Weald, Warrens ja Cove. En keksi ainuttakaan järkevää syytä, miksi studio on päätynyt tähän ratkaisuun.
    Jos XCOM, Invisible Inc. sekä muut vuoropohjaiset strategiapelit iskevät makuhermoon suosittelen nappaamaan Darkest Dungeonin. Ja jos jossain kohtaa tulee seinä vastaan kannattaa laittaa viestiä ketjuun ja kysyä apua. Kuten aiemmin totesin pelaajan kohtaamat epäonnistumiset menevät pitkälti aina omaan piikkiin. Muutaman kerran olen hämmästellyt, kuinka osa pelaajakunnasta omistaa täysin eri version. Ei ole lainkaan harvinaista lukea keskusteluja, missä pelaajat ovat todenneet "pelin huijaavan" ja kuinka "voitot/tappiot ovat kiinni tuurista". Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. En kiellä etteikö Darkest Dungeon olisi haastava, mutta tästä huolimatta peli tarjoaa kaiken tarvittavan tiedon nähtäville, jotta pelaaja pystyy kehittämään omaa pelaamista. Jos viholliset aloittavat aina ensiksi vuoron = tarkista mikä on sankareiden nopeus ja tee tarvittavat muutokset (esim. ota mukaan helyjä, jotka nostavat hahmojen nopeutta). Jos vihollisilla on tapana yllättää sankarit = tarkista mikä on soihtumekaniikan vaikutus. Jne.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 06.02.2016
  14. Torres

    Torres Member

    PSN:
    eetu85
    Vastaus: Darkest Dungeon

    Peli on saanut viimein julkaisupäivän konsoleille, 27.9.

    Taidan hyödyntää plussalaisten ennakkotilaushinnan.
     
  15. OK

    OK Active Member

    Vastaus: Darkest Dungeon

    Varoituksen sana niille jotka ovat kallistumassa konsoliversioon. Nähtävästi PS4:lla ja Vitalla käyttöliittymä on todella vaikeaselkoinen. Katselin hetki sitten Giant Bombin UPF osiota, jossa GB miehistö oli suht ulkona miten peliä pelataan. Tosin se on sanottava että Jason Oestreicherilla oli osansa tässä, sillä mies viljeli misinformaatiota vasemmalta & oikealta sen minkä kerkesi. Silti tämä ei poista sitä faktaa että käännös on surkeasti tehty.

    Kannattaa ehdottomasti napata PC -versio, jos peli kiinnostaa.
     
  16. maajussi

    maajussi New Member

    PSN:
    Lionhead9990
    Vastaus: Darkest Dungeon

    Aika helposti kyllä oppi, enempi hampaiden kiristymistä aiheutti tämä kirottu joka muuttuu ihmissudeksi kaataen välillä koko pelin. Yleensä kun sen vuoro tuli lyödä heitti huudossaan erroooor ja peli kaatui.
    Mutta nyt 15 luolaa takana ei ole kaatunut että kaiketi riippui enempi kuitten ja tähtien asennosta.
     
  17. poksori

    poksori New Member

    PSN:
    pyllyninja
    Vastaus: Darkest Dungeon

    Kieltämättä alkuun tuo konsolikäyttöliittymä vaikutti aika sekavalta, eikä tilannetta helpottanut kunnollisten ohjeiden puute, mutta nopeasti sen kuitenkin oppi.

    Nyt on muutama tunti pelailua takana ja hyvältä peliltä vaikuttaa. Etenkin mielenterveys ja sen järkkyminen tekee pelistä kiinnostavan. Mukava saada myös konsoleille tällaisia pelejä ainaisten ADHD-räiskintöjen vastapainoksi.

    Polttopuihin en ole vielä törmännyt eikä näin ollen leiriintyminen ole onnistunut. Oletan että puuta löytyy myöhemmin, vai olenko missannut jotain?
     
  18. Amono

    Amono New Member

    XBL:
    Fixedspring
    PSN:
    fixedspring
    Vastaus: Darkest Dungeon

    Polttopuut saat automaattisesti inventoryyn, kun luolaston pituus on mediumista ylöspäin.
     
  19. Torres

    Torres Member

    PSN:
    eetu85
    Vastaus: Darkest Dungeon

    Tuli otettua ekat tyypit tänään ja vähän pihalla systeemeistä. Rohkeasti kuitenkin eteenpäin vaan ja hyvinhän nuo ekat luolastot menivät. Vuoropohjainen mättö tuntuu tosi hyvältä ja sellainen kiva pelon tunne on jatkuvasti läsnä. Mitään katastrofeja ei vielä sattunut eikä kuolemiakaan ja toistaiseksi vahingot ovat olleet hyvin minimoitavissa.

    Ulkoasulle annettava erityismaininta, tosi upea graafinen tyyli on sekä näyttävä että tunnelmallinen. Käyttiksestä tosin risuja, napit aika hukassa alkuun ja teksti on pahuksen pientä.

    Naurahdin, kun bordelliin "lepäämään" laittamani parantaja naikkonen heitteli kommenttia mm. ettei ole niin notkea ja taisi saada juuri venähdyksen. Ei ole ihan perheen pienimpien peli tämä.
     
  20. BaDari

    BaDari Member

    PSN:
    OldHorn666
    Vastaus: Darkest Dungeon

    Tuli ennakkotilattua tämä, vaikka löytyy myös Steamista. Muutaman tunnin tullut hakattua PS4:lla, Vita-versio vielä korkkaamatta, ja omasta mielestäni tehty loistavaa työtä pelin konsoliversion kanssa. Käyttöliittymä siis ei itselleni tuota ongelmia.

    Alkuun ongelmia tuotti pelin jatkuva kaatuminen, johon pelintekijät tarttuivatkin heti ja korjasivat uusimmalla päivityksellä. Ainakaan itselläni peli ei enää ole kaatuillut, vaikka pari tuntia putkeen tuli hakattuakin. Aikaisemmin kaatuili lähes aina tyrmään mentäessä.

    Mutta, loistava peli ja suosittelen lämmöllä! Itse vannoutuneena Lovecraft-fanina rakastan tätä peliä.
     

Jaa tämä sivu