Vastaus: Darkest Dungeon
Kyllä kiinnostaa. Kun en itse ole päässyt pelaamaan (Vita-julkaisua odotellessa), niin ei välttämättä ole kovin paljon annettavaa keskusteluun. Tämä ketju pitää aina katsastaa, kun on tullut uusia viestejä.
Pelin tyyli kolahti kovaa jo silloin kuin trailerin näin. Synkkää fantasiaa ei ole liiaksi tarjolla. Onhan Warhammer Fantasy Battle ja Mordheim, mutta näidenkin osalta se on jäänyt vain taiteen ihasteluksi. Olen sen verran huono maalaamaan figuja.
Tyyli on tosiaan aivan huikea. Visuaalisen toteutuksen ohella suuri kiitos kuuluu narraattorille jonka kommentit aina pistää hymyilyttää, vaikka one-linerit onkin tullut kuultua useaan otteeseen.
Onko peli muuttunut merkittävästi nyt kun se on oikeasti valmis? Silloin Steam-tarjouksen aikaan oltiin ymmärtääkseni betassa tai öörli äksessissä.
En pelannut Early Accessin viimeisimpiä (=marras-joulukuun) versioita, mutta omasta mielestäni valmis versio ei eroa merkittävästi kesän ja syksyn aikaisista EA -versioista. Joulukuussa studio lisäsi yhteisön luoman mini-pomon (The Collector) ja sekä rivivihollisen (Madman), jotka näin vasta nyt viime viikolla. Kumpikin on ollut hyvä lisä jo valmiiksi kattavaan viholliskaartiin. Lisäksi samoihin aikoihin julkaistiin yhteisön luoma sankari, Abomination, johon ei päde perinteiset kykyrajoitukset. Normaalisti jokainen sankari omaa seitsemän kykyä, joista pelaaja voi valita max. neljä. Sen sijaan Abomination voi käyttää koska tahansa jokaista hahmon seitsemää kykyä transformaation kautta. Varjopuolena on se, että muodon muuttaminen stressaa muita ryhmäläisiä ja samalla debuffaa hahmoa.
Kaikkiaan muutokset ovat pitkälti olleet pelin tasapainoon liittyviä. Esim. nykyisellään pelin 14 hahmoluokasta jokainen on hyödyllinen eikä kukaan tunnu olevan peliä rikkovan ylivoimainen.
Näin ei voinut todeta kesällä 2015*. Vielä puoli vuotta sitten turvauduin pitkälti vain muutamien hahmoluokkien käyttämiseen. Yleensä ryhmäni koostui seuraavanlaisesti:
a) Plague Doctor + Vestal + Crusader + Crusader, tai
b) Occultist + Hound Master + Hound Master + Bounty Hunter
Nyt kuitenkin valmiin version myötä myös muut hahmot tuntuvat valideilta vaihtoehdoilta. Ylipäätään on todettava, että studio on tehnyt harvinaisen hyvää työtä eri sankareiden suhteen, sillä tehokkaita ryhmäkombinaatioita löytyy lukuisa määrä. Aiemmin mainittu Abomination sekoittaa pakkaa mukavasti, sillä uskonnolliset sankarit (tähän lukeutuu mm. pelin kiistatta paras parantaja, Vestal) eivät suostu samaan ryhmään kyseisen hahmon kanssa.
* Spoilerin takia videota ei kannata katsoa loppuun asti.
Onko tullut esimerkiksi uusia hahmoja, joilla pelataan ihan eri tyylillä?
Abominationin lisäksi studiolla on tavoitteena julkaista uusi pelattava hahmo
maaliskuussa:
"March 8th Update: Town Events, the Merchant, and the Musketeer (Adventurer Tier Kickstarter reward class). Circle your calendar–these new features are planned for that day!"
Tosin tämän enempää ei tiedetä hahmosta ja alustavan tiedon perusteella tämä annetaan vain tietyille Kickstarter lahjoittajille.
Mitä mieltä olet, tuleeko peliä pelattua sen jälkeen kun se on mennyt läpi?
Riippuu täysin pelaajasta. Omalla kohdalla pelasin ~80 tuntia Early Accessia ja tällä hetkellä olen upottanut ~30 tuntia valmiiseen versioon. Tästä huolimatta olen edelleen koukussa. Alunperin ajattelin, josko tämä olisi hyvä lämmittelypeli XCOM 2:sta ajattelen, mutta nykyisellään en näe mitään tarvetta ostaa XCOMin jatko-osaa heti julkaisussa, ehkä sitten joskus kesällä. En ole vielä läpäissyt tarinaa, mutta lukeman perusteella tämän jälkeen avautuu New Game+ pelitila, jonka myötä:
- peli alkaa kokonaan alusta
- viholliset ovat haastavampia
- tarina tulee läpäistä 91 viikossa
- pelaaja saa menettää korkeintaan 13 sankaria
50/50 tartunko tähän vai aloitanko pelin alusta ns. perus vaikeustasolla. Se on kuitenkin varma ettei pelaamiset jää tähän.