Vastaus: DC Universe Online [PS3]
...pelaaminen loppuu 30 levelillä jo eka viikolla, pitääkö tämä paikkaansa?
Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Pelaaminenhan alkaa vasta tasolla 30. Ainoa ongelma tällä hetkellä on se että nuo tehtävät ovat aivan pirun vaikeita. Tämä lähinnä siitä seikasta ettei peli kerro mitenkään meille
konsolinyypille miten tälläistä peliä pelataan.
...miten noi roolit toimivat esim healer ja damagen tekijä...
Tämä onkin se tärkein asia mikä on opittava kun saavuttaa tason 30.
Pelissä pystyy vaihtamaan kahden "asennon" välillä. Tämä tapahtuu painamalla D-Padia ylös ja valitsemalla sieltä
Cycle Stance. Jokaisen luokan perusasento on
Damage Stance(
nimi planssiin ilmestyy liekin kuva). Tässä asennossa hahmosi keskittyy vahingon tuottamiseen. Mutta se mitä tässä menetetään on oman luokkasi(
tank/control/healer) saamat bonukset. Bonuksilla tehostetaan merkittävästi oman luokkasi erikoistaitoja. Damage Stance sopiikin mainiosti sooloiluun, ryhmässä sillä ei liikuta.
Näiden roolien tietämys onkin elintärkeää saavuttuasi tasolla 30. Summaan tähän lyhyesti mitä kukin luokka tekee;
---
Tank (
FIRE/ICE) (
asento = kilpi) = Tankin tarkoitus on olla etulinjassa ja kerätä itseensä eniten huomiota(
agroa) koska tämä luokka kestää eniten kuritusta. Tankit ovat myös vahvimpia vahingon tuottajia.
Control (
MENTAL/GADGETS) (
asento = kolme rinkulaa) = Kontrollin tärkein tarkoitus on pitää huolta ryhmän voimasta(
power) joka mahdollistaa supervoimien käytön. Kontrollit ovat mainioita myös isojen ryhmien paimentamisessa käyttämällä stun- ja ground-kykyjä.
Healer (
NATURE/SORCERY) (
asento = risti) = Parantajan tarkoitus on tietenkin pitää huolta ryhmän terveydestä. Parantaja on ryhmän heikoin mutta samalla tärkein jäsen. Mutta sekään ei pärjää jos sitä ei puolusteta(
tankki) tai sillä ei riitä voimaa(
kontrolli).
---
Luokista huomaa kuinka paljon DC toimii kivi/saksi/paperi-logiikalla. Tätä pelin loppu erityisesti korostaa. Ikävästi peli ei vain kerro tästä sinulle mitenkään... Tasolle 30 on siis aivan turha tulla pomppimaan Damage Stancella. "Yksinäinen susi" mentaliteetti ei enään toimi ja tuolla on oikeasti omaksuttava se oma roolinsa. Keskittymälle sen vahvuuksiin on parhaiten hyödyksi omalle ryhmälleen.