Lopputekstit nähty.
Minullahan oli todella skeptiset fiilikset ja odotukset. Alussa myös ehdin haukkua pelin ja epäilin että miten tämä muka voisi tästä parantua. No, paranihan se kolmannesta chapterista eteenpäin, josta siitäkin jo kirjoittelin. Peli vain ei enää sen jälkeen onnistunut tekemään mitään yhtä isoa hyppyä parempaan suuntaan.
Juoni oli sitä mitä pelkäsinkin. On siinä ainekset hyväänkin tarinaan mutta Kojimalle ei tunnu riittävän hyvä tarina erikoisessa maailmassa vaan pitää olla erikoista vielä erikoisessakin, jota on maustettu vielä vähän erikoisella. Loppu oli paskasti tehty ja pelaajana oli kiire saada homma lopulta pakettiin. Pelanneet tietää mitä siellä sitten on. Paatosta riittää.
Ei tämä silti mikään täysin turha ja huono peli ole mutta vähän tyhjä olo tämän jälkeen on. Ei siksi että olisi pelannut jotain vallankumouksellista ja mikään ei tuntuisi enää miltään vaan sen vuoksi, että antoi tälle näin paljon aikaa ja mahdollisuuden eikä saanut oikein mitään. Ihan ok postinkuljetuspeli mutta jos haluan kulkea vaikeassa maastossa kuljettaen kamaa, niin pelaan mieluummin Mudrunneria. BT:tkin ottaa niin päähän ja olisi toivonut jotain parempaa varustetta,
jolla ne voisi nähdä vaikka koko ajan, jolloin voisi rauhassa keskittyä kuskaukseen. Niin, aivan, aion vielä tästä platinan ottaa kun kerran aloitin. Ei sen takia että peli olisi erityisen hyvä vaan koska se on jo vienyt niin paljon aikaani.
Isoin ongelma itselleni pelin tarinan tai loren osalta on se, että ihmiset ovat niin hiton omituisia tässä. Ei siis
oudot kyvyt ja voimat vaan ihan muukin käyttäytyminen. Tämä kommentti vielä ihmiseltä, joka pitää paljon scifistä, joissa on paljon outoja asioita, joita hahmot pitävät arkisina. Ongelma on ehkä se, että tämä on sidottu (ymmärtääkseni) oikeaan maailmaan, jolloin ei voi selittää että "no tässä universumissa on nämä asiat ihan normia".
Ehkä toisaalta ongelma ei edes ole kaikki outous vaan se, miten pelaaja heitetään heti syvää päähän. Jos Death Strandingin tarina kerrottaisiin siitä pisteestä, josta se alkoi, ehtisi pelaajakin helpommin mukaan uusiin ja erikoisiin asioihin ja muutoksiin maailmassa. Nyt tulee kerralla kaikki se info
parinkymmenen vuoden ajalta, mitä ymmärrän suunnilleen olevan aikaa siitä kun pelin tapahtumat alkoivat. Sen lisäksi sinne tulee koko ajan jotain emailia ja infoa kaikesta mahdollisesta. Luinkin kaikki mutta kun lopputekstien jälkeenkin tuli melkein puolensataa lisää, niin ei ole vielä saanut aikaiseksi ottaa sitä "lukukertaa". Niin, piti ihan oikeasti pitää sellaisia pelikertoja että keskittyi vain lukemaan ne lukemattomat emailit ja muut mitä tuli aina pelatessa.
On pelissä paljon hyvääkin ja nimenomaan aineksia ja potentiaalia. Tuntuu kuitenkin edelleen siltä, mitä yritin kuvailla jo parin ekan chapterin jälkeen. Kojima heittää soppaan kaiken mahdollisen mitä päästä keksii ja virittelee lankoja niiden välille. Niitä varten sitten on valikot täynnä jotain selityksiä että "hei, muistathan että tämä juttu oli tuttu sieltä ja tuo täältä ja nämä hommat meni muuten näin".
Ärsyttää tällainen pelimaailmaan "uppoutuminen" ja tutkiminen, kun tuntuu kuin wikistä lukisi infoa samalla kun pelaa.
En ymmärrä 10/10 arvosanoja sitten millään. Sanoisin että ehkä 7/10 parhaimmillaan. Suuri sanomakin jäi vähän haaleaksi mutta kai se oli jotain että
pitää olla yhdessä oikeasti eikä netin kautta tms. Vähän vaikea jäsennellä omia ajatuksia tuosta kun samaan aikaan sitä tarinaa sotkee kaiken maailman
öljyvalaat, tutkavauvat ja napanuoraihmiset.
Pitää varmaan lukea tätä ketjua vähän lisää mutta oikeasti jää kysymys, että miksi ihmiset pitävät tätä niin hyvänä ja varsinkin erikoisena? Onhan se outo kyllä mutta ei sillä lailla hyvällä tavalla erikoinen vaan ihan vain oudolla, jopa tarkoitushakuisella tavalla.
PS. Tähtiäkin tuli kerätty ihan ok tahtiin. Suurin osa paikoista on hyvin lähellä täyttä ja tämä sen ansiosta, että otin aina mahdollisimman paljon kamaa mukaan kun menin mihin tahansa ja matkalta aina vain lisää. Pelasin myös hardilla, jotta sain niitä S-rankkeja - ehkä niillä saa nopeammin tähtiä?
Ja kulkemisesta vielä:
zip linejä olen kyllä nyt rakentanut ärsyttävimpiin paikkoihin mutta onhan tuo auto ihan eri maailmasta jos on tapana ottaa kaikki mukaan ja käydä paikat järjestyksessä läpi ottaen aina lisää kuormaa matkalta. Ei onnistu zippilaineilla. Noilla onkin tullut lähinnä vietyä joku viimeinen kuljetus että saa tähdet täyteen. Tuntuu ainakin että kun auto on täynnä ja vie sinne parisen sataa kiloa kamaa että ei sama olisi mahdollista vaijereilla lennellen.
Peliä en kyllä uskaltaisi suositella kenellekään. Ellei halua omituista maailmaa ja tarinaa, joka ehkä jättää lopulta myös kylmäksi.
Mitä tuohon "pelataan satoja tunteja"-juttuun tulee: omalla kohdalla jatkan tosiaan sen vuoksi, että nyt tuntuisi kuin jättäisi maratonin loppumetreillä kesken. Kyllä ne loputkin trophyt on sama hankkia kun kerran on aloitettu.
Salaperäisessä autiossa maailmassa samoilu
Jotenkin ei itsellä kauhean autiolta tunnu kun joka paikka on täynnä
muiden autoja, siltoja, tukikohtia, vaijereita ja niitä hiton merkkejä. Edes Souls-peleissä ei ole noin "asutettu" maailma mitä tässä.