Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Deathloop

Muistaakseni tuo tappojono meni aika automaattiseksi jossain vaiheessa. En osannut sanoa olinko jopa pettynyt siihen kuinka paljon se opasti siihen oikeaan järjestykseen ja muuhun. Lisäksi siellä oli tietyt asiat heti valmiina "oikein". Toki se helpottaakin kun ei tarvitse vääntää ihan kaikkea itse alusta lähtien joka kerta mutta en odottanut niin paljoa kädestä pitelyä mihin se meni.
 
Muistaakseni tuo tappojono meni aika automaattiseksi jossain vaiheessa. En osannut sanoa olinko jopa pettynyt siihen kuinka paljon se opasti siihen oikeaan järjestykseen ja muuhun. Lisäksi siellä oli tietyt asiat heti valmiina "oikein". Toki se helpottaakin kun ei tarvitse vääntää ihan kaikkea itse alusta lähtien joka kerta mutta en odottanut niin paljoa kädestä pitelyä mihin se meni.
Se väännettiin ihan kunnon ratakiskosta, eipä juuri selvemmäksi sitä olisi saatu. Palaset vain piti itse löytää ja peli sitten yhdisteli ne. Mikä kyllä vei siitä vähän sitä haastetta pois. Tosin sitten 'Tapa vain visionäärit eikä ketään muita' trophy on hieman haastavampi (on vielä tekemättä, kuten pari muutakin nysvempää ja invaasiojutut).
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä vielä ole tullut vastaan tuota ratakiskosta vääntämistä.. yhden visionaarin linja on viemättä loppuun asti kun sen sai tapettua muutenkin..
Tuleeko se siis vasta kaikkien visionääri linjojen loppuun viemisen jälkeen?
 
Ei kyllä vielä ole tullut vastaan tuota ratakiskosta vääntämistä.. yhden visionaarin linja on viemättä loppuun asti kun sen sai tapettua muutenkin..
Tuleeko se siis vasta kaikkien visionääri linjojen loppuun viemisen jälkeen?
Sitä ei voi olla huomaamatta sitten kun se tulee.
 
Tämä meni nyt aamun tunteina läpi.

Oli hyvä, tai jopa erinomainen, vaikka pientä nipottamistakin löytyy.

Minulle Deathloop tuntui kuin roguelike lajityypin evoluutiolta. Sinulla on neljä eri vuorokauden aikaa ja neljä eri kenttää, joihin vähitellen aukesi uusia paikkoja tutkittavaksi mysteerin selvitessä. Päivä kääntyy yöksi toiminnan täyteisen illan jälkeen ja aamulla heräät samaan päivään uudelleen. Muistat kuitenkin asioita ja saat pitää infusoimasi aseet ja kyvyt. Seuraava päivä valkenee siis kuin roguelike pelin seuraava rundi. Hahmosi on vahvempi, tiedät asioita ja osaat liikkua kentissä entistä sukkelammin. Isoin ero perinteiseen roguelikeen tulee siitä, että tässä tarina etenee tosi vahvasti päivästä toiseen. Aika looppaa, mutta sinä muistat ja opit. Kuka on Julianna ja miksi hän yrittää tappaa minut? Ketä nämä muut visionäärit ovat ja miten saan kuolemanloopin poikki?

Peli nappasi onnistuneesti otteeseensa niin tarinansa, mutta myös pelimekaniikkansa osalta. Sankari Colt on aika ketterä kundi liikkumaan, hiippailemaan, hakkeroimaan vekottimia ja ovia, ja käsittelemään tuliluikkuja. Kentistä muodostui useamman rundin jälkeen kuin tuttua tanssia, jossa Colt liikkui hyväksi havaittuja reittejä (joita kentät tarjoavat paljon) ja pisti päiviltä pahaa-aavistamattomia eternalisteja. Kentät ovat kuin monitahoisia sokkeloita, joista löytyi uutta vielä monen rundin jälkeenkin. Siellä täällä oli lukittuja ovia, joita ei tuntunut voivan avata, kunnes tarinan edetessä ovien takaa paljastuikin jotain hyvin tärkeää.

Niin kivaa kuin Deathloopia olikin pelata, niin muutaman kerran iski pieni uupumus samojen kenttien ja eritoten joidenkin hyvin samantyyppisten tehtävien toistossa. Tavallaan toisto on ihan oletettua, kun peli pyörittää ihan tarkoituksella samaa päivää uudestaan ja uudestaan. Monipuoliset kentät ja niiden lukuisat salaisuudet pelastavat tilannetta sen minkä pystyvät, mutta reilun 18 tunnin läpipeluun aikana olin nähnyt samat maisemat aika monta kertaa. Ehkä liian monta.

Audiovisuaalisesti peli on oikein onnistunut. Tykkään Arkanen yksityiskohtaisesta, mutta silti "sarjakuvamaisesta" tyylistä. Deathloop on kirjaimellisesti uuden sukupolven evoluutio siitä mitä Dishonored oli edellisessä sukupolvessa. Jymäkät ääniefektit ja hommansa kunnialla hoitavat ääninäyttelijät tukevat kokonaisvaikutelmaa.

Tarkoituksellisesta toistosta hitusen kärsivä, mutta muuten erinomainen aikalooppiseikkailu.
 
Viimeksi muokattu:
Muistakaahan että jos tuo "kaikki kelautuu aina uusiksi mutta pelaajalla on uutta tietoa, jota soveltaa"-temppu toimii yhtään, on Outer Wilds ihan hiton kova teos siihen nälkään! Nostan itse omien kaikkien aikojen pelikokemuksieni kärkipäähän. Toimintaa siinä ei tosin ole ja homma perustuu täysin siihen infon keräämiselle ja maailman sekä syy/seuraus-suhteiden ymmärrykselle mutta juuri se "ahaa"-elämysten loputon tulva on se mikä tekee tuosta pelistä niin hienon.
 
Muistakaahan että jos tuo "kaikki kelautuu aina uusiksi mutta pelaajalla on uutta tietoa, jota soveltaa"-temppu toimii yhtään, on Outer Wilds ihan hiton kova teos siihen nälkään! Nostan itse omien kaikkien aikojen pelikokemuksieni kärkipäähän. Toimintaa siinä ei tosin ole ja homma perustuu täysin siihen infon keräämiselle ja maailman sekä syy/seuraus-suhteiden ymmärrykselle mutta juuri se "ahaa"-elämysten loputon tulva on se mikä tekee tuosta pelistä niin hienon.
Kokeilin sitä joskus, mutta se aikarajoitus tökki, tykkään enemmän tuollaisesta vapaammasta deathloopin tavasta. Onhan tuota kyllä kehuttu ihan melkein joka paikassa.
 
Kokeilin sitä joskus, mutta se aikarajoitus tökki, tykkään enemmän tuollaisesta vapaammasta deathloopin tavasta. Onhan tuota kyllä kehuttu ihan melkein joka paikassa.
No joo, ymmärrän kyllä mutta kuten myös vaikka Subnauticassa hapen, veden ja ruuan kanssa, tekee se ajoittain todella kiperiä tunnelmia, hetkiä ja tarinoita kun alkaa aika loppua kesken ja pitäisi jotain ehtiä tehdä. Tosin nämä esimerkit eroavat sitten jo aika paljon toisistaan kun Subnauticassa se kuoleminen ei ole millään lailla toivottua, kun taas Outer Wildsissa se tulee kuitenkin eteen aina uudestaan ja uudestaan.
 
Pahus pääsin Updamin kentän kämppään, mutta en vielä ehtinyt exittiin ja tuli sähkökatkos IRL. Taisi mennä nyt ainakin osittain pieleen pelin aloitus itsellä, harmi. Saa nähdä miten tästä sitten jatkuu.

Alun perusteella peli vaikuttaa todella hyvältä. Näyttävän näköinen peli niin graafisesti kuin myös tyyliltään, tunnelma on korkealla. Tarinaan ja loreen pääsi heti sisään sekä pelaaminenkin vaikuttaa ihan hauskalta (brutaalia toimintaa ja kartassa pääse aika hyvin seikkailemaan). Jonkun verran olen katsellut pelistä etukäteen julkaisun aikoihin, mutta silti tullut paljon jo nyt uutta vastaan ja itseäni yllättäviä asioita. Kyllähän se Dishonoredin pohja tässä näkyy, mutta onneksi Deathloop tuntuu kuitenkin ihan eriltä peliltä.
 
Jatkoin yksinpeli kampanjaa ja se heitti suoraan Updaamin alkuun, joten koko tehtävä uusiksi. Onneksi ei vielä pelin alussa ole kovin pitkä matka uusiksi pelata ja tykkään kuitenkin pelistä. Veikkaan, että jonkun muun pelin kohdalla olisi vain oma matka päättynyt tähän. Tässä pelissä pitää olla noin muutenkin juonen osalta valmis pelaamaan samoja kohtia uudestaan.
 
Jatkoin yksinpeli kampanjaa ja se heitti suoraan Updaamin alkuun, joten koko tehtävä uusiksi. Onneksi ei vielä pelin alussa ole kovin pitkä matka uusiksi pelata ja tykkään kuitenkin pelistä. Veikkaan, että jonkun muun pelin kohdalla olisi vain oma matka päättynyt tähän. Tässä pelissä pitää olla noin muutenkin juonen osalta valmis pelaamaan samoja kohtia uudestaan.
Tässähän ei varsinaisesti mitään välitallennuspisteitä kentissä ole. Jos kuolet, niin aina kenttä alusta. Kuulostaa brutaalilta, ja sitä se onkin, mutta samalla ne kentät tulevat tutuiksi ja tavallaan tuo on ihan loogista pelin lähtökohtien ja tarinan kannalta.
 
Itse en todellakaan ole tuollaisen systeemin ystävä että kuollessa kentän alkuun ja kaikki nollautuu. Mutta tässä se oli toteutettu loistavasti koska saat 2 epäonnistumista ennen resettiä. Peli on samalla haastava mutta myös tarpeeksi anteeksiantava jotta ei tule ärsyyntymistä. Taisin varmaan kerran tai kaksi joutua koko kentän vetämään alusta kun kuolin liikaa, tarkkailemalla tilannetta yleensä pääsi pitkälle.
 
Itse en todellakaan ole tuollaisen systeemin ystävä että kuollessa kentän alkuun ja kaikki nollautuu. Mutta tässä se oli toteutettu loistavasti koska saat 2 epäonnistumista ennen resettiä.
Mulla sama juttu, tässä tuo jotenki toimi! Kohta on peli ilmeisesti läpikin sen verran tämä jaksoi kuitenkin koukuttaa vaikka ihan alussa tuntui että tää ei oo kyllä mun juttu
 
Itse en todellakaan ole tuollaisen systeemin ystävä että kuollessa kentän alkuun ja kaikki nollautuu. Mutta tässä se oli toteutettu loistavasti koska saat 2 epäonnistumista ennen resettiä. Peli on samalla haastava mutta myös tarpeeksi anteeksiantava jotta ei tule ärsyyntymistä. Taisin varmaan kerran tai kaksi joutua koko kentän vetämään alusta kun kuolin liikaa, tarkkailemalla tilannetta yleensä pääsi pitkälle.
Joo, ehdottomasti. Sopiva balanssi, kun saa kuitenkin epäonnistua pari kertaa. Oli mulla vain huonoa tuuria sähkökatkos. Toki itse olen sen verran fiilistelijä, että pitää aina varata etukäteen riittävästi aikaa pelisessioon niin saa kentän vedettyä läpi. Toki rest mode voi tulla avuksi joissain tilanteissa.

Toinen yritys mentiin eri reittiä ja löydettyä eri asioita, oli kivaa.
 
Minäkin sain tuutattua Deathloopin läpi sopivasti Ruttorotta 2:sen alta. Heti alun wtf-tunnelmien jälkeen peli koukutti kivasti koluamaan Blackreefin salaisuuksia kerta toisensa jälkeen. Sopiva määrä kädestä pistelyä, juonimarkeria ja omaa oivallustakin. Kierros kierrokselta paremmat släbit, aseet ja trinketit vahvistivat voimafantasiaa. Arvostan tavattomasti Arkanen tapaa kumartaa Looking Glassin vanhoille peleille ja myös heidän tavaramerkiksi tullutta tyylitajuista audiovisuaalista kokemusta. Ihan mun suosikkistudioita.

4,5 / 5 *

Sen verran tuli peli uniin, että männä yönä tappelin jonkun miehen kanssa ja alakynteen päätyessäni en lainkaan huolestunut. Saamapahan kaipaamani haulikon (?) luupin lopussa ja pääsen sitten kostamaan oli päällimmäinen ajatukseni herätessäni.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tajunnanräjäyttävä paljastus, mutta silti :eek:


Tulevaisuuden kannalta tämä avaa aika paljon mahdollisuuksia.

Omaankohan huonon mielikuvituksen kun en saa ihan kiinni että mitä mahdollisuuksia tuo avaa. Molemmissa universumeissa olisi varmasti itsessäänkin mahdollisuuksia ja olen ymmärtänyt että Dishonored on vähän kuin loppunut. En jotenkin näe että yhdistävät niitä peleissä niin että se jotenkin näkyisi vaan veikkaan että jäänee vain taustalle.
 
Omaankohan huonon mielikuvituksen kun en saa ihan kiinni että mitä mahdollisuuksia tuo avaa. Molemmissa universumeissa olisi varmasti itsessäänkin mahdollisuuksia ja olen ymmärtänyt että Dishonored on vähän kuin loppunut. En jotenkin näe että yhdistävät niitä peleissä niin että se jotenkin näkyisi vaan veikkaan että jäänee vain taustalle.
Ehkä näin, mutta jos meillä on jo peli jossa aika looppaa, niin sehän tarkoittaa että ajassa voi mennä taaksepäin. Ehkä näemme samoja hahmoja jossain, ehkä ei mitään. Ehkä tiputellaan vaan hahmojen ja paikkojen nimiä. Ehkä meillä on crossover peli missä on hahmoja molemmista peleistä.
 
Ehkä näin, mutta jos meillä on jo peli jossa aika looppaa, niin sehän tarkoittaa että ajassa voi mennä taaksepäin. Ehkä näemme samoja hahmoja jossain, ehkä ei mitään. Ehkä tiputellaan vaan hahmojen ja paikkojen nimiä. Ehkä meillä on crossover peli missä on hahmoja molemmista peleistä.
Ehkä minulla on liikaa päässä vain se että olen olettanut että Dishonored on nyt loppu ja kuopattu, niin en osaa nähdä miksi se "kaivettaisiin haudasta". Tosin ei kai se elementtien ottamista sieltä estäisi ja kun, kuten sanoit, ajassakin voi matkata, niin voi vielä valita mitä ottaa ja mitä ei. Kätevää kyllä.
 
Ehkä minulla on liikaa päässä vain se että olen olettanut että Dishonored on nyt loppu ja kuopattu, niin en osaa nähdä miksi se "kaivettaisiin haudasta". Tosin ei kai se elementtien ottamista sieltä estäisi ja kun, kuten sanoit, ajassakin voi matkata, niin voi vielä valita mitä ottaa ja mitä ei. Kätevää kyllä.
Eikai tätä missään ole sanottu, että Dishonored on loppu ja kuopattu. Tosiaan taitaa olla ihan puhdas oletus, kun Arkane on siirtynyt tekemään välistä muita projekteja. Henkilökohtaisesti toivon, että saamme vielä joskus uuden Dishonored pelin. Yksi kovimmista stealth pelisarjoista mitä on koskaan tehty.
 
Ylös Bottom